5 wskazówek, jak zostać copywriterem i dlaczego to ciekawy zawód
Jak zostać copywriterem

5 wskazówek, jak zostać copywriterem

Zanim zaczniemy się zagłębiać w to, jak zostać copywriterem, należy sobie wyjaśnić, czym tak naprawdę się zajmuje copywriter, czyli co się kryje pod nazwą tego zawodu.

Czym się zajmuje copywriter?

Copywriter to osoba, która odpowiada za teksty zarówno reklamowe, pr-owe, jak też hasła reklamowe. To jego wytwory powinny mocno zapadać w pamięć i zaciekawiać, a nie męczyć odbiorcę oraz oczywiście zachęcać konsumenta do ich wypróbowania oraz zakupu.
Copywriter to też twórca artykułów na strony internetowe, czy opisów produktów w sklepach online. Odpowiada on również za treści newsletterów, czy postów publikowanych w mediach społecznościowych.
Tak naprawdę w niektórych przypadkach zadania copywritera są mocno zbliżone do tych, które wykonuje content manager, czy community specialist. Zazwyczaj on jednak bardzo mocno współpracuje z tymi osobami.
Do zadań copywritera możemy też podchodzić dwojako. Są osoby, które napiszą wszystko i o wszystkim, a różnica polega jedynie na tym, czy będą musiały dłużej czy krócej poznawać dany temat, który czasem jest mocno abstrakcyjny dla copywritera. Swoją drogą, odnośnie robienia researchu przez copywriterów możecie znaleźć sporo memów np. na Facebooku Rocket Jobs 🙂

Mem o copywriterach

Od czego zacząć karierę w copywritingu?

Przede wszystkim należy mieć otwartą głowę i chęć do nauki. Tak naprawdę copywriting, to ciągła edukacja, poznawanie nowych trendów, jak również aktualizacji. Warto wykazywać zainteresowanie nie tylko marketingiem, ale także np. psychologią czy socjologią. W tym celu warto śledzić branżowe serwisy na całym świecie. Często bowiem to właśnie tak klarują się nowinki marketingowe i nie tylko. Co jeszcze może nam pomóc w tym, jak zacząć pracę jako copywriter?

1. Jak zostać copywriterem, jeśli do tej pory nic nie pisaliśmy?

Odpowiedź jest banalna, bo najlepiej zacząć po prostu od pisania. Mogą to być teksty na własnego bloga, jak też rozbudowane, merytoryczne teksty na Instagram, czy inne medium. Zwracajcie uwagę, jak konstruowane są teksty w newsletterach, czy postach innych. Tak naprawdę copywriter ciągle powinien mieć otwartą głowę na nowe doznania czytelnicze oraz wyostrzony zmysł ich analizy.

2. Branżowa wiedza pomoże, jeśli się zastanawiacie, jak zostać copywriterem

Kluczowa jest też branżowa wiedza. Zacznijcie od czytania/słuchania osób zajmujących się marketingiem. Doskonałym źródłem wiedzy i inspiracji są blogi, ale także konta copywriterów i marketerów na LinkedIn. Warto subskrybować newslettery oraz przeglądać social media osób związanych z copywritingiem, marketingiem. Oczywiście z pomocą mogą Wam przyjść także profesjonalne kursy, ale tak naprawdę wstępną garść przydatnej wiedzy znajdziecie również online.

3. Studia kierunkowe

Tutaj pojawia się pytanie – czy one na pewno są potrzebne do tego, aby zostać copywriterem? Na pewno osoby po takich kierunkach jak polonistyka czy dziennikarstwo mają łatwiej, ale jeśli ktoś ma lekkie pióro oraz co już podkreślaliśmy – jest chętny do zgłębiania wiedzy, to również może spróbować swoich sił jako copywriter.

4. Staż jako copywriter

Od czegoś trzeba zacząć. Dobrym rozwiązaniem, aby spróbować swoich sił w tym zawodzie jest właśnie staż. Coraz częściej możemy znaleźć ogłoszenia oferujące płatny staż np. na Rocket Jobs. Dzięki temu nie tylko sprawdzimy i udoskonalimy własne umiejętności pisarskie, ale też będziemy mogli wiele nauczyć się od doświadczonych osób, a przy okazji możemy również nabyć cenną wiedzę o tym, jak chociażby sobie organizować pracę. Zawód copywritera często wiąże się z pracą zdalną. Ma ona swoje plusy i minusy. Jednym z minusów jest fakt, że czas pracy może się rozwlekać, a to za sprawą m.in. nieumiejętnego jego planowania. Jeśli chcecie, aby wasz czas pracy był bardziej produktywny, to polecamy wam aplikacje do mierzenia pracy.

5. Portfolio copywritera

Podczas szukania pracy jako copywriter, nieważne czy to w agencji, czy jako freelancer, warto mieć swoje portfolio, które klienci zazwyczaj chcą zobaczyć jeszcze przed rozmową rekrutacyjną, czy to przed zleceniem danego zadania. Dzięki temu od razu mogą sprawdzić, jaki język charakteryzuje nasz warsztat. Co ważne, warto również określić swoją specjalizację. Jak już wspominaliśmy, wprawiony copywriter doskonale napisze każdy tekst, ale warto mieć też swój obszar tematyczny, z którego czujemy się najlepsi, bo przede wszystkim praca będzie bardziej przyjemna, research zajmie mniej czasu, a i język może być bardziej przyjazny. Warto też określić, czy lepiej czujemy się w długich czy krótkich formach.

Dlaczego warto zostać copywriterem?

Copywriter to jeden z tych zawodów, który bez problemu możemy wykonywać zdalnie. Kiedy samodzielnie szukamy zleceń, możemy sami decydować o czym dokładnie chcemy pisać. Jeśli z kolei wolimy pracować w agencji, wówczas jesteśmy raczej zdani na to, jaki tekst zleci nam klient. Praca jako copywriter daje również szerokie możliwości rozwoju, ale też należy wykazywać przy tym osobiste zainteresowanie poszerzaniem własnej wiedzy.

Kolejnym argumentem przemawiającym za tym, że jest to zawód wart zainteresowania jest fakt, że szczególnie w czasach pandemii, która pokazała, że warto stawiać na online, copywriterzy raczej nie narzekają na brak zleceń.


Źródło zdjęcia głównego: [email protected]Nick Morrison