Aktywność zawodowa a choroba przewlekła pracownika
choroba w pracy

Aktywność zawodowa a choroba przewlekła pracownika

Według sondażu Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, 9 proc. pracowników średnich i dużych zakładów pracy w Polsce podaje, że choruje przewlekle. W tej sytuacji wiele osób zmienia swój system wartości, dostrzega sprawy, które do tej pory były dla nich nieistotne. Często wpływa to też na stosunek do pracy.

Oczywiście wiele zależy od samej choroby, jak również od chorującego pracownika, jego wieku i stanu. Choroba wiąże się z obciążeniami, które mogą wpływać m.in. na absencję w pracy, czy na energię, jaką jesteśmy w stanie w nią włożyć.

Choroba przewlekła to jest, przynajmniej na początku, dodatkowe pół etatu, na które trzeba znaleźć czas. To także obciążenia związane z samą istotą choroby, tzn. zmęczenie, pewne niepełnosprawności, trudność w koncentracji, krótsza uwaga, częsta konieczność korzystania z toalety. To wszystko może w bardzo znaczący sposób wpłynąć na jakość naszej pracy, na doświadczenie pracy. Ale choroba nie musi być powodem zmiany pracy. Wręcz odwrotnie, praca jest jednym z filarów zdrowia psychicznego – mówi Anna Charko, prezes Fundacji Ludzie i Medycyna w rozmowie z Newseria Biznes.

Choroba przewlekła a praca

Według danych GUS, 46% Polaków odczuwa przewlekłe dolegliwości w pracy. Aż co 6 osoba, która teraz lub kiedyś pracowała, odczuwa problemy zdrowotne przez nią spowodowane lub pogłębione. Są np. dolegliwości, które nam grożą ze strony układu ruchu, kiedy pracujemy przy biurku. Jednak często nieobecność w pracy spowodowana jest także innymi dolegliwościami, np. urazami, zatruciami, czy chorobami układu oddechowego.

Co możemy zrobić po usłyszeniu diagnozy?

Przewlekła choroba często odbija się m.in. na naszym poczuciu bezpieczeństwa, uczuciu bezsilności, braku wiary we własne możliwości. Jednak aktywność zawodowa może być tutaj wręcz pomocna w sferze psychicznej, ale też w obszarze logistycznym i organizacyjnym.

Po diagnozie nie należy zmieniać pracy, ale zmienić coś w pracy. To znaczy, można zmienić stanowisko, negocjować mniejszy wymiar etatu, przejść do innego działu albo pracować nad zmniejszeniem stresu w pracy lub modyfikacją naszego stosunku do stresu, naszej reakcji na stres – podkreśla Anna Charko.

Źródło: Newseria biznes

________________________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia głównego: [email protected]Brooke Cagle

//