Na czym polega marketing internetowy? Rady eksperta
Słyszysz Marketing Internetowy i myślisz chce to robić? Sprawdź jakie są cechy specjalistów digital marketingu i jak się rozwijać.

Słyszysz „marketing internetowy” i myślisz „chcę to robić”?

Dowiedz się, jak rozwijać się w stronę digital marketingu

Budowanie kariery w digital marketingu jest obecnie jednym z częściej wybieranych kierunków rozwoju zawodowego. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę jak ważną rolę we współczesnym świecie odgrywa marketing internetowy i jak wiele kreatywnych specjalizacji otwiera się przed kandydatami wykazującymi zainteresowanie działaniami w sieci. Digital marketing to nie tylko grafika, tworzenie treści czy pozycjonowanie stron www, ale i projektowanie stron internetowych, kreowanie kampanii marketingowych, prowadzenie mediów społecznościowych, e-commerce i wiele więcej. Jakimi cechami musisz charakteryzować się jako specjalista digital marketingu, by osiągnąć sukces?

Łukasz Jaworski opowiada o cechach specjalistów digital marketingu i jak zostać seowcem i semowcem

 

Autorem tekstu jest Łukasz Jaworski, członek zarządu agencji marketingowej LTB, wykładowca Wyższej Szkoły Handlowej we Wrocławiu działający w branży digital marketingowej od 2009 roku. Zwolennik podejścia holistycznego w kampaniach marketingowych.


Kariera w marketingu internetowym

Jeśli masz już za sobą odpowiedź na pytanie, co to jest Digital Marketing (jeśli nie, zerknij tu) i czujesz, że chcesz rozwijać się w tym temacie, warto zastanowić się nad konkretną ścieżką. Każda specjalizacja w zakresie marketingu internetowego różni się od siebie. Oczywiście istnieje niemały zestaw cech wspólnych i pewien poziom świadomości, którą trzeba zdobyć aby czuć się swobodnie na starcie, ale już na etapie specjalizacji trzeba sprecyzować w jakim kierunku rozwijać się przede wszystkim, tym bardziej, jeśli chcemy odnieść sukces w branży.

Wymagania wstępne

Nie istnieje oczywiście lista wymagań i obowiązkowych cech, którymi musisz wykazać się rozpoczynając karierę w digital marketingu. To naprawdę otwarty na kreatywność i gotowość do nauki świat, w którym wiele osób jest w stanie odnaleźć się bez ogromnego doświadczenia zawodowego i wykształcenia kierunkowego. Warto jednak pamiętać, że praca w digital marketingu wymaga pewnych cech i umiejętnego łączenia zdolności analitycznych z kreatywnością – choć nie każdy będzie potrzebował zdolności artystycznych czy umiejętności projektowania stron internetowych i tworzenia kodu, bez rozeznania w obsłudze mediów społecznościowych i podstawowych umiejętności technicznych trudno będzie odnaleźć się w dynamice pracy w zespole marketingowym.

Zainteresowanie nowymi mediami, w tym w szczególności marketingiem internetowym to cecha nadrzędna – bez wyraźnej pasji trudno utrzymać wysoki poziom kreatywności i pomysłowości przez wiele lat pracy, a przecież to właśnie gotowość do zmian i ciągłego nadążania za nowymi trendami jest najważniejszym kluczem do sukcesu w marketingu internetowym. Aby spełnić się na dowolnym stanowisku w digital marketingu warto posiadać też ponadprzeciętne umiejętności poszukiwania i weryfikacji informacji znalezionych w sieci – to na nich będzie bazować wiele z realizowanych przez siebie projektów. Docelowych miejsc pracy jest wiele, to nie tylko stanowiska pracy w agencji reklamowej. Może to być również software house, agencje digital i interaktywne. Możesz pracować też jako specjalista po stronie firmy niezwiązanej bezpośrednio z branżą. Praca na etat, własna działalność, freelance – tu również jest dużo do wyboru.

Specjalista SEO – najważniejsze cechy

Wybierasz karierę w digital marketingu i nie wiesz co dalej? Do wyboru masz kilka ciekawych specjalizacji dedykowanych dla analityków, jak i osób z wyjątkowym zmysłem artystycznym. Do pierwszej z kategorii zaliczymy zdecydowanie specjalistów SEO – to dzięki nim strony internetowe mogą pojawiać się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania i przyciągać uwagę przeciętnego użytkownika internetu, nawet bez wykorzystania możliwości płatnej reklamy. Specjalista SEO to najczęściej samouk, który metodą prób i błędów, poznając tajniki działania algorytmu Google, analizując działania konkurencji i ucząc się kolejnych narzędzi jest w stanie adaptować się do szybko zmieniającego się świata SEO i pozostać na topie, oferując efektywne pozycjonowanie.

Jakie cechy powinien mieć kandydat na specjalistę SEO? Jeśli chcesz skupić się na pozycjonowaniu stron internetowych, musisz łączyć umiejętności techniczne wymagane z humanistycznymi i perfekcyjnie posługiwać się językiem, w którym pracujesz. Nieocenionym atutem będą tu zdolności analityczne – umiejętność zbierania danych i badania stron konkurencji, wyciągania wniosków i wprowadzania zmian dla poprawy pozycji strony Twojego klienta to Twój największy plus. Idealny kandydat do pracy w SEO będzie znał podstawy CMS, HTML czy PHP i sprawnie posługiwał się narzędziami specjalistycznymi: konsultant SEO to specjalista, którego praca wbrew pozorom nie polega tylko na umieszczaniu fraz kluczowych w tekście z nadzieją na sukces! Zdecydowany plus tego kierunku? Nie potrzebujesz zmysłu artystycznego i talentu graficznego, by zapewnić klientom rozpoznawalność w sieci.

SEO – jak zacząć, jak się nauczyć?

Chcesz wiedzieć, jak nauczyć się pozycjonowania stron, aplikacji, kanałów na YouTube lub innych? Nauka SEO to ciągłe bycie na bieżąco ze zmianami, dlatego warto czytać popularne blogi tematyczne, takie jak na przykład https://ahrefs.com/blog/. Konsultant SEO nie koniecznie musi potrafić napisać swoją stronę lub stworzyć apkę, ale z pewnością rozumienie struktury HTML, CSS, PHP czy podstaw JavaScriptu pomoże swobodnie poruszać się w obszarze zagadnień związanych z SEO. Warto dołączyć również do grup tematycznych na Facebooku, to szansa na wymianę wiedzy a także uzyskanie pomocy od starszych kolegów i koleżanek.

Czego potrzebujesz, by zostać specjalistą kampanii PPC?

Przechodząc na nieco wyższy stopień wtajemniczenia, sercem każdej kampanii marketingowej są specjaliści PPC planujący i kreujący kampanie reklamowe dla swoich klientów. To na nich będą opierały się działania przy tworzeniu treści reklam, ich testowaniu, optymalizacji i wdrażaniu zmian. To oni będą analizowali działania konkurencji i trendy rynkowe, by opracować najlepsze pomysły na kolejną kampanię. Zmysł analityczny, szeroka znajomość systemów Google Ads i Facebook Ads oraz wysokie zdolności matematyczne to tutaj konieczność. Specjaliści PPC, choć sami posiadają zmysł kreatywny, przy tworzeniu reklam muszą współpracować z całym zespołem i doskonale odnajdować się w koordynowaniu działań – to Ty odpowiadasz za sukces przygotowanej i prowadzonej kampanii reklamowej.

Jak zostać specjalistą PCC?

Warto zwrócić uwagę na szereg dostępnych w sieci kursów. Jak to bywa z kursami, są dostępne w wersji płatnej i darmowej. Ciekawą pozycją są kursy online od Google – Google Internetowe Rewolucje, oraz Akademia Analytics. Część z tych kursów ma ścieżkę certyfikacji. Uzyskanie certyfikatu na pewno pomoże Ci na starcie w tej branży.

Jak pracuje specjalista social media?

W tym miejscu warto zatrzymać się na dłużej, bo w dobie wszechobecnych mediów społecznościowych i rosnącej roli influencerów trudno nie zastanawiać się, czy każdy ma predyspozycje do pracy w roli specjalisty social media. Jeśli na co dzień doskonale radzisz sobie z obsługą Facebooka, wiesz jakie posty zbierają na Instagramie najwięcej serduszek i nie widzisz problemu z pisaniem krótkich form – ta praca może być dla Ciebie. Czego potrzebujesz?

Jako specjalista social media będziesz odpowiadać za tworzenie postów, analizę zaangażowania odbiorców, ale też tworzenie grafik, filmów, animacji i ciekawych haseł przyciągających uwagę obserwatorów. Oprócz niesławnego „lekkiego pióra” będziesz potrzebować więc doskonałego zmysłu artystycznego, umiejętności graficznych i wyczucia estetyki. Od specjalistów obsługujących media społecznościowe klientów oczekuje się znajomości programów graficznych i multimedialnych, ale i zdolności PR-owych – to Ty budujesz wizerunek marki w sieci, a choć media społecznościowe wymagają nawiązania bardziej otwartej relacji i komunikacji z odbiorcą, Twoim zadaniem będzie umiejętne połączenie ich z wypracowanym wizerunkiem firmy Twojego klienta.

Specjalista Social Media – jak zacząć pracować w mediach społecznościowych?

Jak w przypadku innych opisanych tu stanowisk, przydatne mogą być studia związane z marketingiem, dziennikarstwem, lub ekonomią. Wykształcenie kierunkowe nie jest jednak koniecznie. Przede wszystkim, aby być dobrym specjalistą social media, musisz te media społecznościowe znać jak własną kieszeń. Warto poznać grupy docelowe korzystające z poszczególnych social mediów, analizować, jakie treści są najatrakcyjniejsze dla użytkowników, jak komunikują się marki. Swobodne poruszanie się w programach graficznych i multimedialnych jest dużą wartością dodaną dla specjalisty social media, dlatego warto tę wiedzę zgłębiać od samego początku. Dużym plusem jest to, że osoby z branży często chętnie dzielą się swoją wiedzą podczas webinarów, konferencji i na swoich kanałach komunikacji, dlatego warto zorientować się kto i gdzie podzieli się z Tobą swoim doświadczeniem.

Sprzedaż w internecie – czym musi się wykazać specjalista e-commerce?

Na deser zostawiliśmy sobie specjalistę, który w digital marketingu musi wykazać się ogromną wszechstronnością. Mowa oczywiście o specjaliście e-commerce, który zajmuje się przygotowywaniem i implementacją strategii webowych, budowaniem sklepów internetowych, optymalizacją pod kątem SEO, realizacją działu blogowego, obsługą klienta oraz analizą i dopracowywaniem UX sklepu internetowego. Kierunek ten wybierany jest przez osoby, które doskonale odnajdują się w zagadnieniach z zakresu budowy sklepów internetowych, mechanizmów ich działania, kwestiach administracji sklepów www i algorytmach marketplace’ów takich jak Ebay, Amazon czy Facebook Marketplace.

Szeroka znajomość digital marketingu, w tym podstaw SEO i social media to tutaj konieczność. Jako specjalista e-commerce będziesz współpracować z wieloma członkami zespołu kreatywnego, ale musisz także samodzielnie odnajdować się w działaniach w mediach społecznościowych czy pozycjonowaniu stron internetowych. Ważną cechą kandydata będzie oczywiście wysoko rozwinięty zmysł analityczny oraz koncentracja na konwersji wspierana przez umiejętność rozeznania się na rynku i wśród różnych grup odbiorców. Twojemu klientowi będzie zależało na widocznych efektach działań, ale sposób, w jaki dotrzesz do odpowiedniego poziomu konwersji spoczywa w całości na Twoich barkach.

E-commerce – jak zacząć, jak zostać specjalistą?

W tym przypadku jest również kilka elementów uniwersalnych, które pomogą w rozwoju. Kolejny z nich to YouTube – baza wiedzy i informacji na poziomie podstawowym, średnio i zaawansowanym. Inspiracja prosto od praktyków, specjalistów i właścicieli dobrze prosperujących e-commerców. Ciekawą szansą na rozwój są również staże i praktyki oferowane przez firmy. Warto śledzić publikowane oferty i znaleźć miejsce, które umożliwi Ci rozwój i wsparcie doświadczonych specjalistów z branży.

Dlaczego kariera w digital marketingu się opłaca?

Analizując najważniejsze cechy zaledwie kilku z wielu specjalistów marketingu internetowego widzimy doskonale, że zestaw cech i umiejętności niezbędnych do budowania kariery w tej branży jest naprawdę szeroki. Jeśli lubisz pracować w sieci, dobrze odnajdujesz się w najnowszych trendach, masz doskonały zmysł analityczny i potrafisz wyczuć klienta siedzącego po drugiej stronie wyszukiwarki, czekającego by trafić na atrakcyjne treści, kariera w digital marketingu może okazać się wyjątkowo atrakcyjną i przyszłościową propozycją.

Źródło grafiki ilustrującej wpis: unsplash.com