Chcesz odejść z firmy, ale pracodawca proponuje Ci inne stanowisko? Sprawdź, czy warto mu dać drugą szansę

Chcesz odejść z firmy, ale pracodawca proponuje Ci inne stanowisko? Sprawdź, czy warto mu dać drugą szansę

Podjąłeś w końcu decyzję o odejściu z pracy. Piszesz wypowiedzenie i dumnie kroczysz z nim do swojego Managera lub działu HR. W końcu się odważyłeś i postawiłeś wszystko na jedną kartę! Koniec tego, zaczynasz szukać nowego miejsca pracy. Kiedy już z wyrazem triumfu na twarzy wręczasz swoje wypowiedzenie, Manager prosi Cię o rozmowę i mówi: „chcę zaproponować Ci inne stanowisko w naszej organizacji, co Ty na to?” I nagle w Twojej głowie kłębi się tysiąc myśli – „może jednak zostanę, po co ryzykować, w sumie nie pracowało mi się tutaj najgorzej, wszystkich już tutaj znam, itp.”? 

Kiedy zatem warto przyjąć kontrofertę i dać pracodawcy jeszcze jedną szansę?

Powód odejścia

Według najnowszego badania Monitor Rynku Pracy Randstad, aż 18 proc. badanych pracowników zmieniło stanowisko pracy u obecnego pracodawcy. Do najczęstszych przyczyn zmian zaliczane jest wyższe wynagrodzenie oraz chęć rozwoju zawodowego. Zaś według badania Nastroje kandydatów i pracowników na rynku pracy przeprowadzonego przez praca.pl, najczęstszymi powodami odejścia pracowników są:

  • zbyt niskie wynagrodzenie – 54 proc.,
  • zła atmosfera w firmie – 46 proc.,
  • przeciążenie i zbyt dużo pracy – 26 proc.,
  • brak porozumienia z szefem – 17 proc.,
  • poczucie wyzysku – 17 proc.

Warto zatem, żebyś zastanowił się, jaki był powód, dzięki któremu chciałeś odejść od obecnego pracodawcy. Jeśli było to wynagrodzenie czy też chęć rozwoju zawodowego, zmiana stanowiska może te powody zniwelować. Dzięki zmianie, możesz uzyskać nie tylko wyższe wynagrodzenie, ale również nowe obowiązki, a co za tym idzie – możliwość rozwoju. W trakcie rozmowy z Managerem lub działem HR, warto dopytać, czy są też dla Ciebie przewidziane szkolenia w związku z objęciem nowych obowiązków. Jeśli nie – warto „wywalczyć” budżet na takowe szkolenia lub kursy. 

Jeśli zaś powodem do złożenia wypowiedzenia jest zła atmosfera w firmie, brak porozumienia z Managerem czy też przeciążenie pracą – warto zastanowić się jeszcze raz nad jego złożeniem. Pamiętaj, że decyzja powinna być przede wszystkim jak najlepsza dla Ciebie i nie powinieneś czuć żadnego zobowiązania wobec Twojego dotychczasowego pracodawcy. Dlatego też, jeśli wiesz, że sytuacja nie ulegnie zmianie nawet wtedy, gdy zmienisz stanowisko – uciekaj.

Emocje

Pamiętaj, że działanie w oparciu o emocje nie jest dobre. Poproś pracodawcę o kilka dni do namysłu. Zastanów się nad plusami i minusami kontroferty, którą otrzymałeś. 

Aby Ci to ułatwić, proponuję, żebyś odpowiedział sobie na następujące pytania:

  • czy nowe stanowisko to coś, co chcę/chciałem robić w przyszłości?
  • czy zaproponowane obowiązki są dla mnie satysfakcjonujące?
  • czy zaproponowane wynagrodzenie jest dla mnie wystarczające?
  • czy to jest firma, w której chcę się rozwijać?

Jeśli na większość pytań opowiedziałeś twierdząco, to warto rozpatrzyć kontrofertę pozytywnie.

Stres

Dodatkowym atutem pozostania u obecnego pracodawcy jest zmniejszenie stresu związanego ze zmianą pracy. Jeśli pozostaniemy w obecnym miejscu (nawet na nowym stanowisku) to i tak znamy panujące tam relacje między współpracownikami, niepisane zasady i kulturę organizacyjną, itp. Dzięki temu przejście na nowe stanowisko nie jest aż tak stresogennym wydarzeniem jak całkowita zmiana pracodawcy.

Prawdziwe motywacje pracodawcy

Dodatkowym aspektem do rozważenia są motywacje pracodawcy. Jeśli rzeczywiście pracodawca ceni Cię jako pracownika i nie chce, abyś odchodził z jego firmy – zazwyczaj powie to wprost. Często niestety kierują nim inne aspekty – oszczędność czasu i pieniędzy na dodatkowym procesie rekrutacyjnym, czy też dbanie o wizerunek jako pracodawcy. Jeśli długo ubiegaliśmy się o awans lub podwyżkę i otrzymaliśmy ją dopiero przy złożeniu wypowiedzenia – nie jest to dobry znak. Warto zatem szczerze porozmawiać z pracodawcą i dowiedzieć się, jak wygląda jego motywacja do złożenia nam kontroferty.

Jako ciekawostkę poniżej wskazuję czynniki, które według badania „Nastroje kandydatów i pracowników na rynku pracy”, wpływają na pozostanie pracownika w firmie:

  • podwyżka – 63 proc.,
  • awans – 10 proc.,
  • możliwość rozwoju – 8 proc.

Zastanów się, które z tych trzech czynników jest dla Ciebie przekonujące. 

Jeśli zdecydujesz się na przyjęcie kontroferty pamiętaj o tym, aby była ona dla Ciebie opłacalna. Mam na myśli nie tylko atrakcyjniejsze wynagrodzenie czy nowe obowiązki, ale też zastanowienie się, czy pozostanie u obecnego pracodawcy przyniesie Ci inne długofalowe korzyści. Pamiętaj też, że powody, dla których chciałeś zmienić pracę często nie znikają. Nie spieszmy się zatem, przemyślmy sprawę, rozmawiajmy szczerze i podejmijmy tę decyzję razem z pracodawcą – tak, aby obie strony były usatysfakcjonowane i tak, żeby ta kolejna próba współpracy zakończyła się sukcesem

Kampania RocketJobs.pl #DrugaSzansa: Ciuchom z przeszłości daj szasnę w pracy przyszłości

W najnowszej kampanii, portal RocketJobs.pl porusza temat dawania drugich szans. Dotyczy on nie tylko drugiego obiegu ubrań, ale także drugiej szansy pod kątem zawodowym.

Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Mimi Thian

Współzałożycielka firmy Sigmund Polska

Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej "Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika" oraz podcastu "Newsy z rynku pracy".

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze