Co motywuje do pracy pokolenia X, Y i Z?
generacja Z

Co motywuje do pracy pokolenia X, Y i Z?

Kampania RocketJobs.pl o pokoleniu Z

Odpowiednie motywowanie pracowników to obowiązek każdego pracodawcy, który chce zbudować lojalny i efektywny zespół. Nie jest to jednak łatwe, zwłaszcza wtedy, gdy w firmie zatrudnia się jednocześnie przedstawicieli różnych generacji, którzy posiadają inne cele, wartości i ambicje. Co motywuje generacje X, Y i Z?

Generacja X

Najlepszym motywatorem dla generacji X są pieniądze. Jej przedstawiciele, wychowani w czasach zmian ustrojowych i utrudnionego dostępu do rozmaitych produktów, traktują je jako cel sam w sobie i dążą do tego, by zarabiać jak najwięcej. Wysokie wynagrodzenie, stabilność posady czy awans będą więc najlepszą motywacją, podobnie jak wszelkiego rodzaju premie za dobrze wykonaną pracę. To jednak nie wszystko. Doskonałym motywatorem dla generacji X są także wszelkiego rodzaju benefity – prywatna opieka zdrowotna, ubezpieczenie na życie, dofinansowanie dojazdów do pracy itp. Jej przedstawiciele cenią sobie również pochwały ze strony pracodawców, a także czas wolny, z którego są często skłonni rezygnować w imię wyższych zarobków i docenienia w firmie.

Zobaczcie także: Czego mogą się od siebie uczyć różne pokolenia w jednym miejscu pracy?

Generacja Y

Mówi się często, że generacja X żyje po to, by pracować. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku młodszych pokoleń – zarówno „Igreki”, jak i „Zetki” pracują po to, aby żyć. Pokolenie Y szczególnie ceni sobie balans między życiem zawodowym a prywatnym. I choć pieniądze są dla jego przedstawicieli istotne, pracodawcy powinni motywować ich również w inny sposób. Mowa przede wszystkim o umożliwieniu pracownikom samorozwoju. „Milenialsi” pragną korzystać z różnego rodzaju szkoleń i kursów, dzięki którym podniosą swoje kwalifikacje i poszerzą horyzonty. Często wymagają elastycznego czasu pracy, dostępu do nowych technologii, które umożliwią im efektywniejsze realizowanie zadań oraz pracy zdalnej. Doskonałą motywacją dla generacji Y jest też dobra atmosfera w pracy, różnego rodzaju imprezy integracyjne oraz jasne wyznaczanie celów. Warto również zwrócić uwagę na to, co demotywuje „milenialsów”. To przede wszystkim sztywno narzucone reguły, np. w postaci dress code’u, ingerowanie w ich indywidualność oraz autorytaryzm ze strony pracodawcy. Partnerskie relacje, konstruktywna krytyka oraz bezproblemowa komunikacja (zarówno z szefem, jak i współpracownikami) są niezbędne, by przedstawiciele generacji Y byli każdego dnia zmotywowani do realizacji swoich zadań.

Generacja Z

Generacja Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, jak żadne inne pokolenie cenią sobie niezależność, samorozwój oraz nowe technologie. Ich najważniejszą motywacją do pracy jest możliwość spełniania własnych marzeń i poznawania świata – traktują więc pieniądze nie jako cel sam w sobie, ale sposób na dobre życie. Premie finansowe, benefity i stabilność zatrudnienia mają więc dla nich znaczenie, ale nie większe niż inne motywatory.
Jak wykazał raport Deloitte Pierwsze kroki na rynku pracy 2021, młode pokolenie pracowników napędza zwłaszcza dostęp do wiedzy i możliwość ciągłego rozwoju. Dlatego pracodawcy powinni skupić się z jednej strony na organizowaniu dla nich różnego rodzaju szkoleń, a z drugiej delegowaniu im wymagających i różnorodnych zadań, dzięki którym będą mogli podnieść swoje umiejętności. Doskonałym rozwiązaniem w tym aspekcie może być np. grywalizacja. Ważne dla „Zetek” są też swoboda w działaniu, jasne wyznaczanie celów, elastyczne godziny oraz praca zdalna. Podobnie jak w przypadku „milenialsów”, motywuje ich dobra atmosfera,
partnerskie relacje z przełożonym oraz dostęp do nowych technologii, bez których nie wyobrażają sobie codziennego życia.

Co jednak warto zaznaczyć, według badania Gender Gap po polsku przeprowadzonego w 2020 roku przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research aż 42,6% Polek spotkało się w pracy z umniejszaniem kompetencji zawodowych ze względu na płeć. Sprawdźcie, co #GenZ myśli o pozycji kobiet na rynku pracy. Zobaczcie trzeci odcinek cyklu #rozmowaopracy i wsłuchajcie się w głos pokolenia przyszłości.

________________________________________________________________________________________________

Zdjęcia: mat. własne

//