Co to jest headless e-commerce?
Headless e-commerce

Co to jest headless e-commerce?

Co oznacza pojęcie headless e-commerce? Jaki wpływ ma na jakość usług świadczonych przez platformy sprzedażowe? Dziś poznacie informatyczne narzędzie przyszłości, które okrzyknięte zostało prawdziwym game changerem branży e-commerce.

Rynek sprzedaży internetowej od lat jest jednym z najprężniej rozwijających się na świecie. Tempo, jakie nawzajem narzuca sobie konkurencja jest tak duże, iż zmiany na platformach sprzedażowych muszą być wprowadzane błyskawicznie i z jak najmniejszym marginesem błędu. Aby pozostać w ścisłej czołówce tego wyścigu nie wystarczy bazować na rozwiązaniach, które sprawdzały się kilkanaście miesięcy temu. Headless e-commerce oferuje oddzielenie od siebie narzędzi budujących strony dedykowane sprzedaży internetowej. Zapewnia elastyczność i łatwość we wprowadzaniu zmian i aktualizacji na różnych płaszczyznach e-sklepu. 

Headless e-commerce – podstawy działania

Aby w pełni zrozumieć innowacyjność podejścia headless e-commerce, należy poznać podstawy struktury każdej platformy sprzedażowej. Składa się ona z takich podstawowych elementów, jak front-end, back-end oraz baza danych. Pokrótce opiszemy każdy z nich:

  • Front-end to, najprościej mówiąc, tekstowy oraz graficzny interfejs sklepu internetowego, który widzą klienci, 
  • Back-end można określić jako zaplecze techniczne platformy, które stanowi przede wszystkim panel administracyjny oraz CMS (Content Management System). To dzięki temu instrumentowi możliwe jest zarządzanie treścią na stronie internetowej,
  • Baza danych – podstawa każdej platformy sprzedażowej; zawiera m. in. takie dane, jak ceny, opisy towarów, ich prezentacje graficzne i tekstowe. 

W przypadku technologii headless e-commerce każda ze składowych, tj. front-end, back-end, jak i baza danych zostały od siebie oddzielone i stanową indywidualne byty. Prace nad jedną z nich nie pociągają konsekwencji dla funkcjonowania pozostałych. W klasycznym modelu, na którym od lat bazuje sprzedaż internetowa, wszystkie te warstwy są ze sobą zespolone, a ingerencja w jedną z nich powoduje oddziaływanie na pozostałe. Szczególnie daje się to odczuć w przypadku rozbudowanych witryn, w których skomplikowanych strukturach znajdują się dodatkowo moduły odpowiedzialne za ścieżkę sprzedaży obejmującą np. różne media społecznościowe. W headless e-commerce modyfikacje nie mogą negatywnie wpłynąć na prędkość funkcjonowania całej platformy ani spowodować jej tymczasowego wyłączenia, ponieważ dotyczą jedynie jednej z warstw budujących stronę.

Zobaczcie także: Co to jest voice – commerce? Dlaczego warto go wprowadzić w swojej firmie?

Zalety działania headless e-commerce

Headless e-commerce zyskuje popularność przede wszystkim ze względu na możliwości, jakie daje na polu dostosowywania platformy do błyskawicznie zachodzących na rynku zmian:

Szybsze, łatwiejsze i bezpieczniejsze dodawanie nowych funkcji

Brak połączeń pomiędzy poszczególnymi składowymi platformy sprzedażowej daje o wiele większe możliwości, jeśli chodzi o dodawanie nowych funkcjonalności, mających zwiększyć atrakcyjność e-sklepu i rozszerzyć jego zasięg. Jak mówi Artur Przeradowski, specjalista z branży e-commerce: 

Do najważniejszych zalet technologii headless należy przede wszystkim elastyczność, pozwalająca na szybszą i łatwiejszą integrację z zewnętrznymi rozwiązaniami. Przekłada się to także na możliwość związaną z wdrożeniem strategii omnichannel – budowania nowych kanałów sprzedaży i dotarcia do większej liczby odbiorców. Trzecim i według mnie najważniejszym plusem jest personalizacja i budowanie customer experience na najwyższym poziomie. Obejmuje to między innymi dodawanie nowych funkcjonalności, takich jak promocje skierowane do klienta na podstawie historii wcześniejszych zakupów, spersonalizowane rekomendacje, kupony zniżkowe. 

Dopasowanie wyglądu do wyświetlania na różnych urządzeniach

W obecnych czasach sprzedaż internetowa to już nie tylko jedna strona www, której baza danych obejmuje opisy i ceny produktów. Dziś są to dodatki na smartphona, spersonalizowane reklamy, oferty wyświetlane na smartwatchach – w każdym z tych przypadków mamy do czynienia z innym formatem.

Odciążenie serwerów z bazami danych 

W przypadku headless commerce do warstwy back-endowej trafia o wiele mniej zapytań, o jest konsekwencją rozdzielenia funkcji wykonywania skryptów i kalkulacji. W rezultacie platforma sprzedażowa działa szybciej, a dodatkowe funkcje nie obciążają bezsensownie bazy danych.

Framework i różne języki – dowolność wyboru

Projektowanie platformy sprzedażowej w technologii headless e-commerce nie wymaga trzymania się jednego języka ani szkieletu do stworzenia sklepu online ani poszczególnych aplikacji.

//

Opinia specjalisty branży e-commerce

Przeczytajcie, co do powiedzenia na temat nowoczesnego modelu headless e-commerce ma do powiedzenia ekspert branży:

Rynek e-commerce i rozwiązania z nim związane ewoluują w dynamicznym tempie. Globalne marki poszukują nowych rozwiązań, które pozwolą na optymalizację platform sprzedażowych i maksymalizację zysków związanych z ogromnym wzrostem w całej branży. Wygranym jest ten, który potrafi wprowadzać zmiany w szybkim tempie i jednocześnie w wielu kanałach (strona internetowa, aplikacja, system POS, aplikacja na smartwatch etc.). Obecnie pomaga w tym technologia headless e-commerce, która pozwala na oddzielenie warstwy front-endowej od back-endowej. Zwrot z inwestycji w technologię headless e-commerce jest zauważalny w dłuższej perspektywie czasu. Wdrożenie powinno skutkować dotarciem do nowych klientów przy jednoczesnym budowaniu bazy lojalnych odbiorców. Artur Przeradowski – ekspert branży eCommerce.

Headless e-commerce znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie klasyczny model budowy platformy sprzedażowej wymaga modyfikacji i aktualizacji na szeroką skalę. Strony, które wymagają działania na różnych urządzeniach i technologiach, dzięki rozdzieleniu front-endu i back-endu, będą w stanie funkcjonować w sposób elastyczny i szybki. Kluczem do sukcesu na rynku wirtualnej sprzedaży jest utrzymanie wysokiego tempa zmian i atrakcyjnej, wciąż rozbudowywanej oferty – właśnie taki profil działania można osiągnąć przy wykorzystaniu narzędzia przyszłości, jakim jest niewątpliwie headless e-commerce.

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia głównego: [email protected]Zyro