fbpx

Czy kolory w marketingu mają znaczenie?

O tajnych przekazach marek i kolorze dla Twojego brandu

O tym, że czerwony pobudza, a zielony uspokaja, zdają się wiedzieć wszyscy. Ale co z pozostałymi kolorami? Ich psychologią zajął się już niejeden profesor, jednak to nie naukowcy czerpią z tych odkryć najwięcej. Dziedziną, która bierze garściami ze znaczenia kolorów, jest… marketing.

Autorką tekstu jest Elżbieta Najman, Brand Manager w Cyrek Digital. Marketingiem zajmuje się już od prawie 6 lat. Od ponad 2 działa w obszarze PR, brandingu i employer brandingu, mimo że karierę zaczynała od stanowiska SEO-wca. Na co dzień poznaje tajniki budowania relacji, rozwija swoją wiedzę z zakresu PR i social mediów. Śledzi najlepsze kampanie marketingowe i z każdego case’u wyciąga wnioski pomocne w rozwoju powierzonych jej brandów.


Psychologia kolorów vs. marketing 

Naukowcy twierdzą zgodnie: kolory mają znaczenie. Oddziałują na nas, wprawiają w określony nastrój, budzą konkretne skojarzenia. Są to wrażenia, o których nie myślimy na co dzień, a których doświadczamy cały czas. Użyte umiejętnie mogą być narzędziem do manipulacji i właśnie tę cechę upodobał sobie marketing.

Tak jak z jakiegoś powodu znaki ostrzegawcze mają kolor żółty, tak samo Facebook z jakiegoś powodu upodobał sobie kolor niebieski. Jednak aby ten powód poznać, trzeba zrozumieć psychologię kolorów.

Co mówią nam kolory?

Kolory najczęściej dzielimy na ciepłe, chłodne i neutralne oraz podstawowe i pochodne. Na potrzeby tego artykułu uprościmy nieco zasady i omówimy 9 kolorów, które intuicyjnie wydają się kolorami podstawowymi (nie w rozumieniu teorii barw).

Żółty

To najjaśniejszy kolor widzialnego spektrum. Przyciąga uwagę najszybciej ze wszystkich kolorów, może budzić niepokój i wydawać się agresywny. To także kolor słońca, ciepła, zabawy i optymizmu. Zależnie od nasycenia może być więc odebrany pozytywnie lub negatywnie. Zapada w pamięć. Pobudza apetyt. Bywa utożsamiany z bogactwem ze względu na skojarzenie ze złotem.

Używają go: Snapchat, Biedronka, IKEA, McDonald’s

Czerwony

Ma długie fale (tak samo jak żółty). Oznacza to, że mózg i oko potrzebują dużo energii, aby go przetworzyć. Proces ten odpowiada za efekt pobudzenia i przyspieszenie metabolizmu. Poza apetytem czerwień budzi też pożądanie i kojarzy się z niebezpieczeństwem. Bywa symbolem siły i pasji.

Używają go: Coca-Cola, H&M, Czerwony Krzyż, Levi’s

Pomarańczowy

Działa w podobny sposób do czerwonego i żółtego, ale nie jest aż tak intensywny. Pobudza w mniejszym stopniu, ale ma silny związek z witalnością, młodością i zabawą. Łączy w sobie cechy czerwieni i żółci, może być utożsamiany z niebezpieczeństwem.

Używają go: Nickelodeon, Allegro, CCC, Fanta

Zielony

Kolor natury, zdrowia i życia. Obniża poziom stresu i uspokaja. Sprzyja lepszym wynikom w nauce. Symbolizuje harmonię i nadzieję, a nawet płodność. Bywa łączony z dobrobytem, spełnieniem i prestiżem.

Używają go: Tymbark, Spotify, BNP Paribas, Animal Planet

Niebieski

Większość ludzi traktuje ten kolor neutralnie. Niebieski nie wzbudza żadnych silnych emocji, nie jest szczególnie lubiany czy nielubiany. Zwiększa zaufanie i kojarzy się z wiedzą. Młodsi odbiorcy łączą go także z dojrzałością. Przywodzi na myśl świeżość i czystość. Obniża apetyt.

Używają go: PZU, Cyrek Digital, Nivea, Facebook

Fioletowy

To kolor przypisany magii i tajemnicy. Pobudza tę część mózgu, która jest odpowiedzialna za wyobraźnię i rozwiązywanie problemów. Ze względu na swoją historię (długo był kolorem najważniejszych i najbogatszych osób, np. monarchów) do dziś kojarzy się z luksusem, szlachetnością i duchowością.

Używają go: Milka, Yahoo, Play, Cyrek Events

Różowy

Dawniej był to kolor męski, ale dziś kojarzymy go głównie z dziewczęcością. Bywa odbierany jako symbol tandety, ale to też kolor miłości i przyjaźni. Powstaje poprzez połączenie czerwieni z bielą, dlatego może mieć właściwości obu tych barw. Mocno nasycony działa ostrzegawczo, a im jest jaśniejszy, tym bardziej uspokaja.

Używają go: T-Mobile, Barbie, Hebe

Czarny

Tajemniczy, elegancki, kolor indywidualistów. Utożsamiamy go z luksusem i wysoką inteligencją. Jest symbolem kanonów, buntu i zła. Budzi szacunek. W niektórych kulturach może być też symbolem dobra (np. w kulturze Indian). Kojarzy się z profesjonalizmem, powagą i pewnością siebie.

Używają go: Empik, Chanel, Ryłko, Nike

Biały

Kolor szlachetny i symbol otwartości. Może pobudzać kreatywność. Kojarzy się zarówno z czystością duchową, jak i prozaiczną, np. z czystością w domu. To kolor boski, kolor dobra, ale zależnie od kultury może być też kolorem smutku (np. na wschodzie to kolor noszony na pogrzebach). Utożsamiamy go z nowoczesnością.

Używają go: Wikipedia, Adidas, Apple

Oczywiście to bardzo podstawowa charakterystyka kolorów i prawdopodobnie każdy w jakimś stopniu zdaje sobie sprawę z tych zależności. Co jednak warto podkreślić, postrzeganie koloru różni się od jego otoczenia. A otoczeniem tym są zarówno kształty, jak i… inne kolory. Oznacza to, że właściwości poszczególnych barw nie są stałe. Nieco więcej o tych zależnościach przeczytasz na blogu Cyrek Digital w artykule poświęconym łączeniu kolorów.

Tajne przekazy marek

Czas na praktykę! Jak marki wykorzystują kolory? Co próbują nam nimi powiedzieć? Odkodujmy kilka tajnych przekazów.

Apple

Nie każdy wie, ale Apple nie zawsze miało kolory bieli. Identyfikacja tej marki zmieniła się wielokrotnie, a w 1977 r. miała nawet kolory tęczy. I chociaż w ciągu Pride Month wiele marek zmieniło swoje logo na podobne, to trudno oprzeć się wrażeniu, że z taką identyfikacją Apple nie byłby, gdzie jest dzisiaj. Co marce dała zmiana kolorów?

 

Biały kolor kojarzy się z nowoczesnością i jest symbolem otwartości. To doskonale oddaje charakter marki, która uchodzi za lidera na rynku technologicznym i firmę otwartą na innowacyjne rozwiązania. Gdyby Apple miało swoje słynne tęczowe logo, wyglądałoby dzisiaj niepoważnie. Firma kojarzyłaby się z zabawą, a nie z nowoczesnością. Co warto zauważyć, kształt logo się nie zmienił. Na przekaz wpłynęły tylko kolory.

McDonald’s

Żółte M na czerwonym tle kojarzy każdy. Niewielu ludzi zdaje sobie jednak sprawę z tego, że barwy te były doskonałym wyborem dla sieci fast food. Oba te kolory pobudzają apetyt, zapadają w pamięć, są widoczne z daleka. Dodatkowo żółty to też kolor zabawy i radości. Dzięki takiemu połączeniu McDonald’s wysyła konsumentom jasną wiadomość: “Jesteś głodny? Wejdź do McDonald’s, szybko zjedz coś dobrego i baw się dobrze”.

 

Warto jednak dodać, że wiadomość McDonald’s dla konsumentów nieco się zmieniła na przestrzeni lat. Sieć używa teraz także logo w wersji zielono-żółtej, która wywraca przekaz marki do góry nogami. Dzięki takiemu zabiegowi restauracja wydaje się bliższa zdrowiu i naturze. Z pewnością chce sprawiać wrażenie miejsca, w którym zjemy nie tylko dobrze, ale też zdrowo.

Whiskas

Królewska karma dla kotów? Brzmi jak brzmi, ale przecież właśnie z takiej identyfikacji słynie Whiskas. Trzeba jednak podkreślić, że gdyby nie kolor fioletowy i złoty, skojarzenia z karmą mogłyby być zupełnie inne. Wyobraźmy sobie np. biel i róż. Czy dalej byłoby szlachetnie? Kolokwialnie mówiąc, kolory robią tutaj robotę.

Facebook

Jeden z największych serwisów społecznościowych na świecie powinien cieszyć się zaufaniem swoich użytkowników i uchodzić za całkowicie bezpieczną platformę. Właśnie dlatego Facebook wybrał kolor niebieski. To barwa, która w największym stopniu wzbudza zaufanie i kojarzy się z bezpieczeństwem. Mark Zuckerberg z pewnością chce, aby jego platforma uchodziła za sprawdzoną i uczciwą. A jak jest w rzeczywistości? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Jak znaleźć kolor dla swojego brandu?

Znaleźć właściwe kolory dla marki nie jest wcale łatwo. Sytuację komplikuje też fakt, że barwy to zaledwie kropla w morzu rzeczy, które wpływają na odbiór brandu. Wiele zależy też od sposobu komunikacji, branży, archetypu czy używanych kształtów.

No dobrze, ale od czegoś trzeba zacząć – myślisz sobie. Zaskoczę Cię. Pierwszy krok masz już za sobą! Jeśli przeczytałeś ten artykuł do końca, znasz już podstawy psychologii kolorów. Na pewno wiesz, jakie pasują do Twojej marki, a jakie nie oddają jej charakteru. To solidna podstawa do stworzenia dobrej identyfikacji! Resztę kroków znajdziesz tutaj.

Powodzenia!