Dlaczego specjalista SEO i developer powinni umieć znaleźć wspólny język?

Dlaczego specjalista SEO i developer powinni umieć znaleźć wspólny język?

Częstym problemem we wszystkich aspektach marketingu cyfrowego jest utrzymanie spokoju między programistami a pracą specjalistów SEO. Zarówno twórcy stron internetowych, jak i specjaliści SEO pracują nad tym, aby zadowolić klienta, jednak każdy na zupełnie inne sposoby.

Każdy wie, że posiadanie strony internetowej w obecnych czasach jest niezwykle ważne dla rozwoju firmy. Jeśli chcemy, aby firma przynosiła większe zyski, musi pojawiać się w wyszukiwarce w Google, a do tego strony internetowe muszą być zoptymalizowane pod kątem SEO, aby generować ruch. Byłoby bezużyteczne, gdyby strona została perfekcyjnie wykonana wizualnie przez designera oraz specjalistów od UXI, a całkowicie odbiegała od zasad obowiązujących w SEO. Dlatego w szczególności dział SEO i programiści muszą ze sobą współpracować, ponieważ w wielu przypadkach, chociaż zespół SEO identyfikuje problemy i możliwości, to zespół inżynierów musi je zrealizować. Do osiągnięcia sukcesu jest potrzebny silny zespół programistów i genialni specjaliści SEO oraz dział ekspertów UX/UI i designerów. Z tego względu wszystkie działy muszą pracować razem i nie powinny być odseparowane oraz obsługiwane niezależnie od siebie.

Jednak żeby wszystko miało ręce i nogi, działy muszą ze sobą stale współpracować, aby klient był nie tylko zadowolony z wyglądu w sieci, ale także miał szansę na rozpoznanie swojej marki najpierw lokalnie, potem w kraju i wreszcie – globalnie.
Specjaliści SEO i programiści w przeszłości łączyli skomplikowane relacje, często pełne frustracji, nieporozumień i niestety wrogości wszędzie tam, gdzie ich umiejętności się nakładały. Eksperci SEO nie widzieli, dlaczego ich prośby nie są traktowane priorytetowo, a programiści postrzegali działania SEO jako dodatkowe obciążenie. Tym, którym się udało dobrze to poukładać, współpraca między ekspertami SEO i programistami pozwalała zaoszczędzić czas i pieniądze.

Praca zespołowa w biurze

Zalety zgranego zespołu

Niezależnie od tego, czy jesteśmy po stronie firmy, czy agencji, czasami może być trudno przekazać informacje, zostać wysłuchanym i wdrożyć pewne rzeczy. Nie ogranicza się to do specjalisty i programisty wykonującego pracę, ale może być jedną z przyczyn tarć w firmie. Jako ekspert ds. SEO od czasu do czasu możecie wdawać się w tego typu dyskusje – zwłaszcza z programistami – które pojawiają się odkąd SEO dotyczyło głównie budowania linków czy gęstości słów kluczowych i istnieje wiele powodów, dla których współpraca nie zawsze przebiegała bez zakłóceń.

Od lat krążą plotki o tym, jak to deweloperzy są oskarżani o to, że nie słuchają, często mówią „to się nie da” i nie pomagają ekspertowi SEO w planowaniu lub pracach programistycznych. Perspektywa programistów może wynikać z tego, że specjaliści SEO nie rozumieją, jak działają systemy, ograniczenia CMS, lub że nie potrafią kodować. Często może wystąpić rozbieżność między różnymi zespołami w organizacjach. Jest także wiele momentów, gdy współpraca układa się dobrze, często dochodzi do bliskiego dialogu między działami. Jednak do osiągnięcia tego punktu potrzebne są pewne prace i odpowiednie osoby, a ściślejsza współpraca między działem SEO a programistami pozwoli zaoszczędzić to co najważniejsze w firmie, czyli czas i pieniądze.
Programiści i zespoły SEO powinny pracować ramię w ramię, ponieważ… wszyscy wychodzą na tym lepiej. 

zebranie w biurze

Co można zrobić w firmie, aby zespoły lepiej się rozumiały?

Chociaż różne zespoły pracują nad tym samym projektem, przez większość czasu funkcjonują niezależnie od siebie. Problem pojawia już się na starcie, zwłaszcza gdy chcemy połączyć dwa różne zespoły i oczekiwać od nich, że zrozumieją złożoność swojej pracy.
Przykładowo, gdy zatrudniamy nowego programistę, może go nawet nie interesować, kto jest głównym specjalistą SEO, bo będzie mu się wydawało, że nie będą ze sobą w znaczny sposób współpracować. W taki sposób zmniejszony kontakt już na starcie może skutkować niepotrzebnymi nieporozumieniami.

Być może programiści nie zdają sobie z tego sprawy, ale są w równym stopniu odpowiedzialni za wygrane wyniki organiczne, jak za faktyczne SEO! Jak więc mają współpracować, aby zapewnić obsługę projektów na najwyższym poziomie?

Jest kilka sposobów na budowanie relacji między działami i rozpowszechnianie znaczenia SEO, ale trzeba pamiętać: nie chcemy tylko z nimi rozmawiać, musimy ich edukować.

Ze względu na to, że wszystkie działy przecinają się w swoich działaniach, w obecnych czasach wymagane jest, abyśmy nie tylko znali inne dyscypliny i ich wpływ na kluczowe wskaźniki efektywności, na których nam zależy. Musimy również wiedzieć, jak się komunikować i współpracować z naszymi przyjaciółmi w tych dziedzinach. Często łatwiej to powiedzieć niż zrobić. Ta relacja nie musi być codzienną walką – prowadzenie, pomaganie i uczenie się od siebie nawzajem jest o wiele lepszym podejściem.

Współpraca zespołowa

Jak sugeruje wiele osób, głębsza współpraca między zespołami może zwiększyć skuteczną komunikację w miejscu pracy. Ponadto umiejętność skutecznego komunikowania się z kolegami, przełożonymi i innymi zespołami to umiejętność, która w dzisiejszych czasach jest niezbędna nawet na stanowiskach technicznych.
Umiejętności komunikacyjne, takie jak pewność siebie, empatia i umiejętność słuchania stają się coraz ważniejsze. Kluczowe czynniki, takie jak satysfakcja z pracy i utrzymanie pracowników, są obecnie niezbędne do prowadzenia złożonych projektów.
Oznacza to, że zespoły SEO i programistów mogą tylko skorzystać z tej współpracy. Może to w końcu doprowadzić do wyższej produktywności, niższego poziomu stresu i – co najważniejsze – lepszego środowiska pracy.

Komunikacja

Pewne poważne problemy pojawiają się, gdy między tymi dwoma zespołami występuje duża rozbieżność w komunikacji. Czasami zespół programistów odmawia zaangażowania się w zadania optymalizacji SEO nie rozumiejąc ich znaczenia.
Programiści mogą uznać, że zadania SEO są zbyt drobne i nie ma potrzeby poświęcania im dodatkowego czasu. Jednak wiele praktyk może początkowo wydawać się trywialnych.
Dobrze byłoby więc, gdyby specjalista wyjaśnił programiście, co jest kluczowe dla SEO. Pomogłoby to od samego początku projektować i rozwijać stronę internetową w odpowiedni sposób.

Środowiska współpracy przyspieszają projekty

Stworzenie środowisk współpracy i ponowne przemyślenie wewnętrznego zarządzania projektami poprzez zwinną pracę mogłoby również pomóc w przyspieszeniu (i poprawie) wyników projektów. Komunikacja między zespołami jest niezbędna, a narzędzia takie jak Trello, Slack, Basecamp lub Asana mogą być niezwykle przydatne w zapewnieniu, że obie funkcje zostaną połączone.

Na przykład warto zapoznać zespół z cyklem programowania zwinnego, jeśli tak działa zespół programistów. Warto zrozumieć pojęcia takie jak:

  • Scrum
  • Sprinty
  • Testy akceptacyjne
  • Epiki
  • Kanban

Dowiemy się nie tylko, co oznaczają takie terminy, ale także jak zmieniają sposób oraz w jaki można pracować z developerami.
Dzięki reorganizacji zespołów i procesów możemy podzielić złożone projekty na małe kawałki. Regularne nadrabianie zaległości i spotkania projektowe mogą być również korzystne dla wykrycia wszelkich sygnałów ostrzegawczych, w których jeden zespół powinien pomagać drugiemu.
Po przeanalizowaniu wszystkich aspektów zrozumiemy, dlaczego duże organizacje tworzą środowiska współpracy, w których np. SEO jest uważane za funkcję produktu, a nie za specjalizację. Dlatego powstają w firmach niezależne zespoły z SEO, programistami, analitykami i specjalistami ds. contentu współpracujących razem w tej samej grupie.
Takie podejście jest bardzo skuteczne. Zespoły opracowują produkty szybciej i z lepszymi wynikami, eliminując opóźnienia działań SEO z powodu barier technicznych.

Wiedza na temat pracowników

Aby pielęgnować jakąkolwiek relację, warto wiedzieć z kim pracujemy i kto jest odpowiedzialny za różne projekty. Istnieją programiści front-end, back-end developerzy i DevOps, designerzy czy specjaliści UX/UI. Każdy zespół jest odpowiedzialny za inne zadania, więc warto sprawdzić, które projekty podlegają pod konkretne osoby. Krótko mówiąc, programiści front-end zwracają większą uwagę na kwestie SEO, które wpływają na UX, podczas gdy programista back-end może być bardziej zainteresowany poprawkami SEO, które mogą pomóc zoptymalizować dane, metadane lub strukturę strony czy szybkość.
Kiedy zrozumiemy, kto jest odpowiedzialny za jaki projekt i jak wygląda jego system, łatwiej będzie włączyć się do rozmowy we właściwym momencie.

Trzeba pozwolić programistom i ekspertom w firmie komunikować się i rozumieć, jak skutecznie współpracować od samego początku. Dzięki temu firma może określić priorytety i powstrzymać zbędne prace nad aspektami strony, które mogą być nieistotne. Na przykład programiści mogą teraz określić, jakie media SEO chce umieścić na każdej stronie. Deweloperzy mogą następnie zoptymalizować strony, aby umożliwić wyświetlanie obrazów lub filmów, z drugiej strony specjalista SEO otrzymuje instrukcje, aby nie przesadzać z animacjami i grafikami, aby nie spowalniać witryny.

Obustronna nauka i szkolenia

Bardzo ważne jest, aby edukować programistów w jaki sposób SEO wpływa na główne priorytety. Istnieje niezliczona ilość taktyk i konfiguracji, które pokrywają się z tworzeniem stron internetowych oraz odpowiednią optymalizacją. Wiadomo, że programista nie może wiedzieć wszystkiego o SEO, a specjalista SEO nie musi być ekspertem w dziedzinie programowania, ale warto rozumieć podstawy.
W rzeczywistości, ponieważ „zasady” SEO ciągle się zmieniają, może być trudno samemu nadążać za każdym nowym rozwojem, nie mówiąc już o programiście, który jest zbyt zajęty i skupiony na innej pracy.
Podobnie w drugą stronę, chociaż specjalista SEO nie musi być doświadczonym programistą, z pewnością opłaca się zrozumieć wyzwania i wszelkie procesy, które mogły zostać zastosowane podczas optymalizacji.

Strategia komunikacji między programistami a ekspertami SEO

Najlepiej z góry jasno przedstawić programiście powody, dla których żądane zmiany mają zostać wprowadzone w witrynie. Musimy opisać występujące problemy, żądane poprawki, wszelkie specyficzne wymagania i cele końcowe.
Możemy zaproponować jak najwięcej rozwiązań, aby pokazać programiście, że naprawdę zależy nam na wynikach, a nie tylko nakładaniu problemów. Trzeba pamiętać, że jako specjalista SEO pracujemy nad ich tworzeniem, a programiści nad ich rozwiązaniem.

Zbyt często programiści mają problemy, które wychodzą zbyt późno i wykonują pilne zadania w ostatniej chwili, które pozornie nie przynoszą korzyści. Na przykład, w przypadku uruchomienia nowej strony internetowej, specjalista SEO nie powinien czekać na uruchomienie środowiska testowego, zanim się zaangażuje, praca specjalisty zaczyna się już po wybraniu nazwy domeny i zaplanowaniu struktury witryny.

Co możemy zrobić we własnym zakresie aby polepszyć komunikację?

Jak polepszyć komunikację w pracy

Obustronne uznanie

W stereotypowej relacji SEO-programista jednym z powszechnych problemów jest poczucie braku szacunku, nawet jeśli to nieprawda. Chodzi o to, jak wchodzimy w interakcje z kimś – rzucanie zadań komuś bez uwzględnienia jego własnego obciążenia pracą i priorytetów może wydawać się tak lekceważące, jakbyś nie cenił jego czasu. Jeśli chcemy, aby zadania SEO zostały wykonane, empatia jest drogą naprzód.
“Słuchaj, wyjaśniaj i słuchaj jeszcze więcej, aby zbudować wzajemny szacunek”
Każdy powinien robić to samo, ale być może będziemy musieli zrobić pierwszy krok. Opiszmy, jaki wynik mamy nadzieję osiągnąć, szczegóły techniczne i co się dzieje za kulisami. O wiele bardziej motywuje do zrobienia czegoś, gdy wiemy, jaki będzie bezpośredni wpływ.
Ogromną częścią tego szacunku jest podziękowanie i docenienie wspólnych sukcesów. Możemy podzielić się wynikami SEO z programistą, który pomógł w ich realizacji i zapamięta swój ważny wkład.

Mowa językiem programistów

Podobno mówią “Naucz się rozmawiać z programistami we właściwy sposób, a będziesz o lata świetlne przed wszystkimi innymi”. Dla każdego specjalisty SEO dobrym punktem wyjścia jest samodzielne zbudowanie i prowadzenie witryny, nawet jeśli jest to tylko testowa witryna WordPress. Dzięki temu dowiemy się o domenach, serwerach, konfigurowaniu CMS, modyfikowaniu szablonów itp. Pomoże to lepiej zrozumieć obciążenie pracą, efektywniej opracować briefy i pomóc w rozwiązywaniu problemów.
Deweloperzy często są ciągnięci w wielu kierunkach, więc im więcej możesz połączyć się z nimi w ich języku i po prostu maksymalnie ułatwić, tym bardziej będą otwarci. Kiedy potrzebujesz pomocy programistycznej, mów programiście dokładnie, co musisz zrobić.
To może wydawać się naturalne, gdy chcesz opisać pożądane rozwiązanie zwykłej osobie, która musi je wykonać, ale jeśli chodzi o programistów, ta metoda może przynieść odwrotny skutek, powodując napięcie.

Jest mało prawdopodobne, że nasze żądania zostaną zrealizowane, jeśli zespół programistów nie zrozumie, o co prosisz. O wiele łatwiej jest też uzyskać zgodę, jeśli przekażemy ją w języku, który programiści zrozumieją od samego początku.
Z tego powodu wielu specjalistów, którzy twierdzą, że mają dobre relacje ze swoimi zespołami programistycznymi, zasugerowało włożenie pracy, aby zrozumieć świat, w którym żyją programiści i język, którym mówią.
Nie przechodź do tego kroku, dopóki naprawdę nie poznasz ich pracy i nie będziesz mówić w ich języku! Zamiast tego szanuj ich wiedzę, opisując krótko i zwięźle problemy.

Dzielenie się wiedzą

Możliwość dzielenia się między sobą wiedzą będzie dla ciebie nieoceniona, zarówno indywidualnie, jak i jako organizacji. Dobry programista nie będzie po prostu słuchał i podążał za radami SEO bez powodu, musi go przekonywać, a najlepszym sposobem na to jest wykorzystanie faktów, statystyk, filmów i artykułów jako kopii zapasowej. Zalecamy udostępnianie dokumentacji z Google, raportów Lighthouse, danych z Analytics, rankingów z twojego narzędzia do śledzenia pozycji i innych przydatnych narzędzi SEO, z których korzystasz. W przypadku programisty nauka SEO poszerza jego własny zestaw umiejętności, więc kieruj się tym, jeśli chcesz promować partnerstwo w zakresie uczenia się i zachęcać ich do robienia tego samego z tobą. Jeśli jest to dozwolone, powiedz, że na końcu udostępnisz raporty, aby mieli namacalne i jasne dane SEO, które potwierdzają, że to zrobili. SEO to świetna umiejętność, którą każdy programista może dodać do swojego zestawu narzędzi.

Czas i zasoby

Przed przesłaniem taska ważne jest, aby poświęcić trochę czasu na rozważenie czasu i zasobów programisty.
Warto zadać sobie pytanie:

  • Ilu programistów pracuje w zespole?
  • Nad jakimi innymi projektami obecnie pracują?
  • Jakie są ich cele i priorytety na ten moment

Zadawanie tego typu pytań pomoże zorientować się, kiedy i jak składać prośby (np. przesyłanie dużych projektów lub dzielenie prośby na mniejsze części).
Zapewne zespół programistów będzie chciał wiedzieć, że czas i zasoby, które zainwestowali w twój projekt zostały dobrze wykorzystane, dlatego raportowanie może być dla nich tak samo ważne.

Nauka programowania jest przyszłościowym atutem dla SEO

Według mnie wszyscy specjaliści SEO powinni uczyć się programować, podstawowa wiedza na temat front-end’u oferuje wiele korzyści

Po pierwsze, osoba która uczy się programowania czerpie korzyści ze zrozumienia sposobu myślenia programisty — niezwykle cennej umiejętności i poznaje sposób myślenia jak programista, co daje lepsze wyobrażenie o tym, co w jaki sposób działa i co realistycznie można zrobić, aby rozwiązać problemy techniczne, a to z kolei pomaga w formułowaniu bardziej rozsądnych i wykonalnych zaleceń.

Hybrydowe role w pracy

Coraz większe znaczenie na rynku mają role hybrydowe

W ciągu ostatnich kilku lat widać wzrost ról technicznych SEO, w tym podstawowej wiedzy na temat języków front-endowych. Dlaczego? Statyczne strony HTML to wspomnienie z przeszłości. Teraz skupiamy się na tworzeniu interaktywnych, szybkich stron internetowych, które działają dobrze na różnych urządzeniach. Ponieważ większość odwiedzających pochodzi z urządzeń mobilnych, uwaga na szybkość ładowania strony nigdy nie była większa.
Nowy trend progresywnych aplikacji internetowych również nabiera tempa. Te ulepszenia można osiągnąć tylko dzięki głębszemu zrozumieniu języków front-endu — stąd wzrost zapotrzebowania na role techniczne.
AI to kolejny ważny temat, który staje się coraz popularniejszy. Pozwala firmom takim jak Google, Amazon i Apple lepiej odpowiadać na zapytania wyszukiwania i przewidywać kolejne kroki w zachowaniu użytkowników.

Co więcej, jeśli ktoś jest programistą front-end’owym, posiadanie odpowiednich umiejętności w zakresie optymalizacji pod kątem SEO może zapewnić różne wspaniałe możliwości kariery! Zdecydowanie zaleca się także programistom stron internetowych, aby nauczyli się umiejętności SEO i wdrażali zdobytą wiedzę do stron internetowych.

Jak widać, istnieje wiele powodów, aby uznać pozycjonowanie stron i rozwój front-endu za idealny zespół marketingu w wyszukiwarkach.
Umiejętności kodowania są bardzo poszukiwane, a wzrost ról hybrydowych sprawia, że pozycjonowanie stron z dnia na dzień staje się nieco bardziej techniczne. Teraz, gdy w sieci dostępnych jest ponad miliard witryn, wyszukiwarkom trudno jest umieścić takie niezoptymalizowane witryny na najwyższych pozycjach. I dlatego programiści stron internetowych muszą uczyć się i dbać o SEO, a także o inne umiejętności techniczne przy tworzeniu strony internetowej.

Podsumowanie

Podsumowując, wydaje się jasne, że zatarcie granicy między SEO a programistami front-endowymi ma pozytywny wpływ na ogólną strategię wyszukiwania.
Mam nadzieję, że pomoże to wam nakreślić, jak powinna wyglądać efektywna współpraca pomiędzy web developerami a specjalistami SEO i jakie elementy są kluczowe dla powodzenia projektu. Pamiętajmy o tym planując design, przeprojektowanie lub optymalizację już działającej strony.
Deweloperzy są ważni w realizacji strategii SEO i powinni być zaangażowani w planowanie, wykonanie i analizę dostępności aplikacji internetowej. Pamiętajmy także, że budowanie pozycji w wyszukiwarkach to złożony proces i może minąć trochę czasu, zanim przyniesie efekty. Nie warto się zniechęcać. Kiedy połączymy świetny zespół merytoryczny ze wsparciem programistów i wdrożymy SEO do regularnych działań, strategia przyniesie kiedyś owoce.

*Mat. sponsorowany: Artykuł przygotowany przez Łukasza Buławskiego, specjalistę SEO z firmy AFTERWEB.


Źródło zdjęć: Unsplash

Starszy redaktor projektów specjalnych w Burda Media Polska

Redaktor naczelna RocketSpace.pl w latach 2021-2022.

Banner kierujący do e-booka:

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze