Evergreen content marketing – czym jest i jak go stworzyć?

Evergreen content marketing – czym jest i jak go stworzyć?

Publikowane w Internecie newsy, aktualności branżowe czy komentarze dotyczące bieżących wydarzeń cieszą się zwykle dużą, choć niestety krótkotrwałą popularnością. Treści te sprawiają, że zwiększony ruch na stronie internetowej odnotowuje się w dniu publikacji oraz przez pewien niezbyt dugi czas od tego momentu. Jeśli zależy Ci na stałym przyciąganiu użytkowników, twórz uniwersalne materiały, których pozytywne oddziaływanie będzie zauważalne nawet przez wiele lat. Taki efekt uzyskasz stawiając na evergreen content. Jakiego rodzaju treści zalicza się do tej kategorii? Jakie są najważniejsze zasady tworzenia i dystrybucji tego typu artykułów? Już teraz poznaj zalety, którymi charakteryzuje się evergreen content marketing.

Co to jest evergreen content?

Evergreen content w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „wiecznie zieloną treść”. Są to nieustannie żywe, uniwersalne oraz ponadczasowe artykuły, które nigdy się nie starzeją. Zawierają one zawsze aktualne porady i wskazówki. Główne funkcje takiego contentu to: generowanie ruchu na stronie w długotrwałej perspektywie, ściąganie nowych odbiorców oraz zwiększanie aktywności użytkowników poprzez zachęcanie ich do interakcji (na przykład w postaci zostawienia komentarza). Nie ma tutaj znaczenia, czy konkretna osoba zapozna się z zaprezentowanymi materiałami w dzień ich publikacji, po upływie miesiąca, czy nawet roku. Zawarte tam informacje są przydatne i wartościowe przez długie lata, a odbiorcy chętnie je wyszukują i wracają do nich po kilka razy – czytają, a niekiedy też udostępniają dalej.
Warto jednak mieć na uwadze, że nawet content uznawany za evergreen musi być poddawany regularnej weryfikacji, a następnie aktualizowany, rozbudowywany oraz udoskonalany. Oczywiście po takim odświeżeniu treści jej główny przekaz się nie zmienia, a nanoszone poprawki polegają jedynie na wprowadzeniu niewielkich uzupełnień.
Evergreen content marketing to kluczowy element skutecznego zarządzania udostępnianymi treściami, stanowiący istotne wsparcie dla każdej strony www. Przeciwieństwem tego typu artykułów są materiały o charakterze okolicznościowym, które szybko odchodzą w zapomnienie. Typowe jest dla nich to, że przyciągają uwagę jedynie przez krótki, ściśle określony czas, a potem zdecydowanie tracą na swej popularności.

Zobaczcie także: Słownik pojęć SEO dla copywritera

Jakie treści zaliczamy do evergreenu, a jakie nie?

Treści przygotowywane w ramach evergreen content marketingu można publikować w różnych miejscach wirtualnej przestrzeni. Najczęściej znajdują one swoje miejsce na firmowych stronach internetowych, blogach czy oficjalnych profilach marki w mediach społecznościowych.
Jako przykłady rodzajów treści zaliczanych do wiecznie zielonego contentu wymienia się: artykuły poradnikowe, tutoriale, sekcję FAQ (pytania i odpowiedzi), przewodniki, instrukcje obsługi, recenzje produktów, rankingi i porównania, definicje encyklopedyczne, opisy historii firmy, słowniki pojęć branżowych, case study, storytelling, listy i zestawienia, przepisy (na przykład kulinarne) oraz wywiady z ekspertami (o ile zamiast aktualnych tematów, poruszają one tylko ogólne kwestie). Jednocześnie należy pamiętać, że sam format nie czyni treści automatycznie evergreenem. Ma ona potencjał się nim stać, ale prowadzi do tego przede wszystkim wybrany temat oraz odpowiednia metoda zredagowania oraz zaprojektowania tekstu.
Ponadczasowym contentem na pewno nie są reportaże i felietony dotyczące aktualnych zdarzeń, zestawienia trendów obowiązujących w danym okresie, informacje opisujące bieżące wydarzenia, raporty oraz statystyki osadzone w konkretnym czasie czy opisy charakteryzujące tymczasową ofertę firm. Dla wskazanych materiałów typowa jest dość szybka dezaktualizacja.

Evergreen content marketing
Fot.: Unsplash@Dan Counsell

Po co tworzyć evergreen content?

Decydując się na evergreen content marketing, można czerpać ze wszystkich związanych z tym korzyści. Jakie zalety ma inwestycja w tego typu publikacje?

Najważniejsze atuty wiecznie zielonych treści to przede wszystkim:

• generowanie stałego ruchu na stronie www,
• zwiększanie rozpoznawalności firmy,
• kreowanie wizerunku eksperta,
• budowanie autorytetu wokół swojej marki i wzmacnianie zaufania do niej,
• uzyskiwanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania,
• docieranie do nowych odbiorców,
• zachęcanie czytelników do powrotu na stronę,
• skuteczne wpływanie na sprzedaż,
• przyczynianie się do osiągania większych zysków.

Jak pisać artykuły wiecznie aktualne?

Osoby zajmujące się copywritingiem wiedzą, że pisane przez nich artykuły różnego typu powinny charakteryzować się kilkoma istotnymi cechami. Należy zadbać, aby prezentowały wysoką wartością merytoryczną, muszą także być unikalne i pisane językiem zrozumiałym dla grupy docelowej, do której są kierowane. Do podobnych zasad warto się stosować, tworząc evergreen content. Tutaj niezwykle ważne jest również opisywanie popularnych kwestii. Za klucz do sukcesu uznawane jest znalezienie tematu, którego częstotliwość wyszukiwania przez użytkowników jest podobna przez cały rok.
Opracowanie takich treści jest czasochłonne, ponieważ wymaga wyczerpującego i kompleksowego przedstawienia. W artykule muszą znaleźć się odpowiedzi na wszystkie nurtujące odbiorcę pytania związane z daną sprawą. Ponadto tekst powinien być przyjazny w odbiorze i mieć miłą dla oka strukturę. Sama forma przekazu konkretnych informacji może stać się jeszcze bardziej atrakcyjna dzięki wzbogaceniu artykułu grafikami. W dalszej kolejności trzeba zadbać, aby evergreen content był promowany na wiele sposobów (na przykład w newsletterze lub na portalach społecznościowych) i systematycznie aktualizowany.

SEO a evergreen content – o czym pamiętać?

Stawiając na evergreen content marketing i tworząc teksty, które można zaliczyć do tej kategorii, należy zadbać również o ich optymalizację pod kątem SEO. Adekwatny dobór słów kluczowych oraz ich odpowiednie zagęszczenie pozwala zwiększyć szansę na to, że zainteresowani danym tematem użytkownicy znajdą w sieci właśnie artykuł Twojego autorstwa. Wartym rozważenia rozwiązaniem jest również zdecydowanie się na publikowanie serii artykułów skupionych wokół danego problemu. Tworząc kolejne materiały tego typu, można zamieszczać w nich linki do powiązanych z nimi tekstów. To wszystko przyczyni się do tego, że konkretna witryna będzie wyświetlana na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Evergreen content marketing – podsumowanie

Posługiwanie się evergreen contentem stanowi sprawdzony sposób na wzbogacanie i urozmaicanie stosowanej dotychczas strategii marketingowej. To recepta na uzupełnianie pozostałych działań ukierunkowanych na osiąganie przez stronę internetową jak najlepszych wyników. Opłacalne jest inwestowanie swojego czasu i energii w tworzenie merytorycznych wpisów, które można potem promować niemal w nieskończoność. Dobrze się zdecydować na evergreen content marketing zwłaszcza wtedy, gdy napięty harmonogram albo ograniczony budżet sprawiają, że nie posiada się zasobów umożliwiających regularne tworzenie unikalnego contentu dotyczącego aktualnych zdarzeń.
Jednocześnie nie można popadać z jednej skrajności w drugą – wiecznie zielone treści nie powinny całkowicie zastąpić materiałów innego typu. Warto stawiać na różnorodność, ponieważ ważne są zarówno wysokiej jakości artykuły uznawane za ponadczasowe, jak i te o znaczeniu sezonowym. Ich wzajemne przenikanie się prowadzi do zaspokajania różnych potrzeb przedstawianych przed odbiorców oraz zwiększania zasięgów generowanych przez konkretną witrynę.


Autorką artykułu jest Karolina Mondel – junior copywriter w AdVIST Agencja Marketingu Internetowego.

Źródło zdjęcia głównego: :Unsplash@Glenn Carstens-Peters

 

📢 Zapraszamy także do naszych grup:
➡ Social Media Jobs ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
➡ Advertising/PR Jobs ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Marketing – Pierwsza Praca ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Rocket Jobs > 10K ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Sprzedaż cała Polska ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
➡ Design cała Polska ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
➡ Marketing, e-commerce, SEO/SEM ➡ http://bit.ly/32uFhsq
➡ Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI

💪 na naszego LinkedIna:
➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska

Starszy redaktor projektów specjalnych w Burda Media Polska

Redaktor naczelna RocketSpace.pl w latach 2021-2022.

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze