fbpx
Wizerunek marki na Instagramie

Graficzny wizerunek marki na Instagramie w 6 krokach

Instagram to istotny punkt styku na linii odbiorca-marka. Oprócz bycia praktycznym narzędziem działań wizerunkowych, okazuje się również dobrym wsparciem bezpośredniej sprzedaży. Zobacz, jakimi zabiegami poprawić graficzny wizerunek marki na Instagramie i odnieść sukces w mediach społecznościowych.

Autorem tekstu i ilustracji jest Wiesław Teofilak, Content Designer w Beeffective i specjalista od Instagrama.


1. GRAFIKA PROFILOWA KLUCZOWYM ELEMENTEM WIZERUNKU 

W przypadku profili firmowych wykorzystywany jest logotyp marki. Jeśli nie posiadasz logo, postaraj się o zastępczą grafikę. Może to być piktogram, ikona, czy propozycja uproszczonego liternictwa, które odda charakter Twojego profilu.

Dobrym rozwiązaniem wyróżniającym instagramowy profil może być dodanie kolorystycznej „obręczy” wokół ikony profilowej.

2. SZABLON DO STORIES PODKREŚLI PROFESJONALNY WIZERUNEK

Warto rozważyć zaprojektowanie specjalnego szablonu, który będzie wykorzystywany w InstaStories. Projektując go dopilnuj brandowej kolorystyki i sięgnij do bazy elementów identyfikacji wizualnej. Taki katalog (ikon, prostych ilustracji, piktogramów, typograficznych haseł) należy kompletować prowadząc bieżącą komunikację.

Najlepiej jest dysponować 2-3 wariantami szablonu, wykorzystując je w zależności od tematyki komunikatu. Dzięki temu ułatwisz Twoim fanom wyłapywanie treści, którymi są najbardziej zainteresowani. Tematami na linie komunikacyjne mogą być:

  • zapowiedzi artykułów,
  • relacje z konferencjach branżowych,
  • informacje o współpracy z Klientami,
  • życie firmy,
  • newsy dotyczące branży, w której działasz.

3. DOSTOSUJ MATERIAŁY, KTÓRE WYKORZYSTASZ W BIEŻĄCEJ KOMUNIKACJI INSTASTORIES

Miewasz problemy z contentem foto i video, który został przygotowany w orientacji poziomej, w związku z czym nie wpisuje się w pionowe proporcje Stories? Co zatem zrobić, gdy horyzontalny układ contentu nie pasuje do wertykalnego środowiska instagramowych relacji? Istnieją dwa sposoby, by prawidłowo udostępnić taką treść: 

  1. Jeśli nie zaburzy to czytelności kluczowych elementów w kadrze, możesz odpowiednio wykadrować komunikat, ucinając lewą i prawą stronę materiału. 

W celu zapewnienia uniwersalności tworzonych materiałów video, powszechną praktyką jest takie planowanie kadru, by jego najważniejsze elementy zawsze znajdowały się w centrum. To umożliwia „obcinanie” bocznych sekcji nagrania, bez straty dla głównej treści w przypadku rozpowszechniania materiałów w pionowych publikacjach.

  1. Mając szablon wypełniający górną i dolną część kadru, nie trzeba redukować pierwotnego widoku. Szablon staje się estetyczną przestrzenią, na której można wyeksponować dodatkowe informacje, dopełniające treścią opublikowany materiał. Oczywiście również może występować w kilku modyfikacjach, stosowanych w zależności od tematu materiału graficznego, który ma „opakować”.


4.
OKŁADKI NA WYRÓŻNIONE STORIES TO WYŻSZY POZIOM INSTAGRAMOWEGO BRANDINGU

Nakładki na wyróżnione Stories pozwalają uporządkować widok materiałów zgromadzonych pomiędzy BIO a głównym feedem, czyli tablicą. Wyróżnione relacje, wyeksponowane jedna przy drugiej, mogą tworzyć przypadkowy, odbierany jako chaotyczny, zbiór treści. Nic w tym dziwnego. Wiele sytuacji wymaga spontanicznego relacjonowania “tu i teraz”. Graficzne okładki pozwalają okiełznać sekcję wyróżnionych Stories. 

Jeśli nie masz czasu na komunikowanie się za pomocą formatu Stories (Shame on you! 😝), możesz wykorzystać sekcję wyróżnionych okładek, by stworzyć interesujący motyw graficzny. Takie kreatywne rozwiązanie na pewno pomoże w wywołaniu efektu „WOW!” u użytkowników odwiedzających profil po raz pierwszy.

5. SZABLONY POSTÓW NIE TYLKO NA FACEBOOKU

Również dla publikacji na instagramowej tablicy możesz stosować specjalne szablony postów. Najlepiej gdyby był wariacją facebookowego szablonu. Najważniejsze, aby nie dać fanom odczuć, że kopiujesz treści na kolejnych platformach społecznościowych. W przeciwnym wypadku stracą pretekst, by angażować się w relacje z marką z poziomu kilku miejsc.

6. WŁASNE NAKLEJKI I BRANDOWE GIFY POMOGĄ STWORZYĆ UNIKALNY WIZERUNEK NA INSTAGRAMIE

Naklejki w Stories to zupełnie nowy rozdział w tworzeniu unikalnego przekazu i budowaniu świadomości marki. Indywidualnie zaprojektowane naklejki pozwalają utrzymać spójność identyfikacji wizualnej. Po ich przygotowaniu, należy zapisać je w pamięci telefonu. Później wystarczy „przywołać” je do relacji za pomocą opcji „kopiuj”/”wklej”. W tym artykule znajdziesz szczegółową instrukcję.

GIFy są najwyższym poziomem wtajemniczenia na drodze profesjonalnego graficznego wizerunku. Niezawodnie skupiają uwagę użytkowników, kiedy są dynamiczne i zabawne. Jednak wymagania związane z ich przygotowaniem nie należą do najprostszych. W celu zaprezentowania ich szerszej społeczności, potrzebne będą kompetencje animacyjne. Dodatkowo należy spełnić wiele technicznych wymogów podczas samego procesu projektowania i przygotować się na procedurę akceptacji przez platformę GIPHY. Należy też mieć zweryfikowane konto na platformie (co nie jest zwykłą formalnością), a same materiały muszą zostać otagowane, co ułatwia ich późniejsze przywoływanie w aplikacji. Tu znajdziesz pełną instrukcję.

Podsumowanie

Podane rozwiązania pomogą zbudować ciekawy graficzny wizerunek Twojej marki na Instagramie, a w efekcie wpłyną na jej rozpoznawalność, ilość obserwujących osób, a docelowo sukces biznesowy.

Ponadto obszar projektowania graficznego w obrębie social media, może inspirować do zmian w obrębie brandingu. Platformy społecznościowe są idealnym miejscem, umożliwiającym badanie upodobań odbiorców, a następnie wprowadzanie modyfikacji w innych obszarach brandingu.

Badaj upodobania odbiorców prezentując im różne kreacje graficzne. Możesz testować zainteresowania różnymi odmianami kreacji graficznej, zanim wybierzesz ostateczny wariant, np. taki przeznaczony do druku.

RocketSpace Alarm

Jeśli masz wrażenie, że znaczna ilość koniecznych do profesjonalnego funkcjonowania profilu firmowego rozwiązań nie jest na profilu Twojej marki dostatecznie reprezentowana, być może jest to sygnał, by wyjść ze swojej strefy komfortu i wszcząć mały „alarm”. Jednak bez paniki. Zacznij od małych usprawnień i sukcesywnie podejmować bardziej zaawansowane wyzwania.

 

Jeśli spodobał Wam się ten materiał Wieśka, to jego artykuł na temat LinkenIna przeczytacie tutaj!