Influencer marketing – jak wybrać influencera odpowiedniego do kampanii?

Influencer marketing – jak wybrać influencera odpowiedniego do kampanii?

Influencer marketing to prężnie rozwijająca się gałąź. Jak zatem skutecznie planować jego działania? Przede wszystkim warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego to robimy, dlaczego decydujemy się na taki rodzaj współpracy, jaki jest nasz cel, co chcemy osiągnąć. I mieć świadomość tego, jak dynamicznie zmienia się rynek i społeczeństwo.

Nasze wieloletnie agencyjne doświadczenie potwierdza, że głównym powodem, dla którego marki inicjują współpracę z influencerami, jest precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów poprzez osoby, które mają realny wpływ na ich decyzje i wybory. W wielu wypadkach influencerzy ze swoim przekazem mogą trafić do osób już uodpornionych na przekaz reklamowy, co staje się opłacalną inwestycją.

Influencer marketing – czym się kierować przy wyborze influencera?

Przed rozpoczęciem współpracy istotne jest dokładne zbadanie działalności influencera. Jak do tego podejść? Po pierwsze zdefiniować cel współpracy, a to z kolei podpowie nam i wyodrębni kluczowe wskaźniki oceny jej późniejszej efektywności i kryteria wyboru odpowiedniego twórcy.

Celem kampanii może być zatem:

  • Budowanie wizerunku, czyli zaistnienie w świadomości odbiorców, w tym przypadku celem szczegółowym będzie dotarcie, a kluczowym kryterium wyboru zasięg.
  • Edukacja odbiorców (m.in. rozpowszechnianie informacji dot. użytkowania produktu, wykreowanie mody) – wtedy będzie ważne zaangażowanie, analiza komentarzy oraz dopasowanie tematyki profilu.
  • Kolejnym celem może być sprzedaż, czyli zwiększenie ruchu w sklepie online i zainteresowanie produktem w sklepach stacjonarnych. Tu celem szczegółowym staje się konwersja.

Ustalenie głównego celu naszych działań jest kluczowe, bo to od niego zależy, jakie statystyki i wskaźniki efektywności influencera zadecydują o jego wyborze do kampanii. Największą pułapką w tej decyzji jest traktowanie zasięgów twórcy jako informacji o jego wpływowości, czyli jako jedynego wskaźnika wartościującego. Doświadczenie pokazuje, że finalna wartość publikacji niekoniecznie jest determinowana liczbą obserwujących – pojawiają się coraz bardziej precyzyjne i optymalne zmienne.

Zobaczcie także: 6 przydatnych aplikacji na Instagrama

Influencer marketing - jakie dane sprawdzać
Fot.: Unsplash@Georgia de Lotz

Przygotowując kampanie dla Klienta kierujemy się dodatkowo tzw. piramidą influencerów. Na samym jej szczycie znajdują się topowi celebryci i gwiazdy o bardzo wysokich zasięgach, następnie popularni twórcy i na dole: mikro- i nanoinfluencerzy. Im wyższa pozycja w piramidzie, tym większa siła wizerunku (aspiracyjność, aura „must-have”), ale oczywiście mniej przedstawicieli danej kategorii, a co za tym idzie – wzrost ekskluzywności współpracy. Im niżej w piramidzie, tym większa bliskość z grupą odbiorców (wyższe zaufanie, większa inspiracja i informacja), wzbudzane zaangażowanie oraz liczebność przedstawicieli kategorii, a także różnorodność tematyki profili.

Pod uwagę bierzemy także natywne zaangażowanie w produkt i wartości infleuncera, zadając sobie bazowe pytanie: czy są one tożsame z wartościami marki? Czy mogą je aktywnie wspierać? Ponadto bierzemy pod uwagę dopasowanie do marki, czyli właściwy kontekst i oczywiście zaangażowanie – zarówno obserwatorów, jak i zaangażowanie influencera w budowanie trwałych i wartościowych relacji ze swoimi odbiorcami.

Przede wszystkim jednak zależy nam na najsilniejszej obecnie walucie, czyli autentyczności. Marek nie interesują już puste zasięgi; poszukują intensywnie złotego gralla, czyli w tym wypadku autentycznego ambasadora, który będzie stanowił przedłużenie najważniejszych wartości i będzie wiarygodnym narratorem ich opowieści.


Autorzy artykułu: Katarzyna Knoll (Senior Social Media Manager) i Anna Jastrzębska-Zielińska (Head of Creation) z Agencji Platinium Cast PR.

 

📢  Zapraszamy także do naszych grup:

➡Praca: Social Media, Community, Content & Influencer Marketing ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
Praca: Marketing, Reklama, PR, Media ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Praca Marketing: Staże, Praktyki, oferty dla Juniorów ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Praca >10k: Specjaliści, Team Leaderzy, oferty dla Seniorów ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Praca: Sprzedaż, Account, E-commerce ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
Praca: Grafika, Design, UX, UI, Art Director ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
Praca: SEO, SEM, PPC, Performance & Digital Marketing ➡ http://bit.ly/32uFhsq
Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI
NOWA! Praca: Obsługa klienta, Support, Customer Service ➡ https://bit.ly/3nx4Qq0
NOWA! Praca: Finanse ➡ https://bit.ly/3rnDILd
NOWA! Praca: Inżynieria ➡ https://bit.ly/3I8Izqs

💪 na naszego LinkedIna:
➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎  oraz na naszego Instagrama:
➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska

Starszy redaktor projektów specjalnych w Burda Media Polska

Redaktor naczelna RocketSpace.pl w latach 2021-2022.

Banner kierujący do e-booka:

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze