fbpx
Jak znaleźć, sprawdzić i wybrać odpowiedniego influencera? Co to jest engagement rate?

Jak znaleźć, sprawdzić i wybrać odpowiedniego influencera? Co to jest engagement rate?

Poradnik od LifeTube, cz. 3

Influencer marketing nie jest już „eksperymentem”, ani nawet innowacją. W ciągu ostatnich lat stał się standardowym działaniem marketingowym. Współpraca z twórcą internetowym wzmacnia zarówno wiarygodność, jak i zasięg marki, pod warunkiem, że odpowiednio ją zaplanujemy i przeprowadzimy. Od czego powinniśmy więc zacząć? Od analizy, sprawdzenia i znalezienia właściwego influencera. To nie tylko klucz do udanej kampanii, ale też duże wyzwanie. Jeśli nie wiesz, na co zwrócić uwagę przy doborze twórcy internetowego i co to jest engagement rate, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Autorką tekstu jest Kasia Krukar, social media freak w pracy i po godzinach. Zawodowo zajmuje się nimi od 7 lat. Ma za sobą doświadczenie w pracy agencyjnej, po stronie klienta oraz w prowadzeniu własnej firmy oferującej szkolenia i usługi z zakresu digital marketingu. Obecnie, jako social media manager, związana jest z grupą LTTM, gdzie odpowiada za realizację strategii, płatne kampanie reklamowe w social mediach i stałą komunikację marek w kanałach społecznościowych.


  1. Wybór influencera a cel kampanii

Jasne wyznaczenie celu pozwala łatwiej znaleźć influencera, którego działania będą mogły przełożyć się na sukces kampanii. Warto jest szukać twórców, którzy gotowi są na długofalowe działania. Współprace ambasadorskie są najefektywniejsze, ponieważ oprócz zasięgu twórcy, marka korzysta także z jego wizerunku.

  1. Jak sprawdzić influencera?

Dobry research powinien być pierwszym krokiem w planowaniu działań. Wyręczyć może nas w tym sieć partnerska, zrzeszająca influencerów z wielu segmentów. W doborze influencerów warto zwrócić uwagę na trzy podstawowe kryteria: zasięg, produkcję i wizerunek influencera.  

Co to jest engagement rate?

Zasięg influencera to nie tylko liczba subskrypcji i średnia liczbę wyświetleń pojedynczych filmów, ale także i średni czas ich trwania (tzw. watchtime) oraz demografia widowni. Znając te wartości, warto sprawdzić również wskaźnik zaangażowania – tzw. engagement rate danego influencera. Jest to wskaźnik zaangażowania obserwujących, który mówi nam o stosunku liczby komentarzy, udostępnień i like’ów do liczby obserwujących. Innym słowy mówiąc: suma wszystkich interakcji podzielona przez zasięg (czyli liczbę wyświetleń lub subskrybentów zależnie od rodzaju pomiaru) i wyrażona w procentach. Najlepszy engagement rate to taki powyżej 6%.

Wybór influencera powinien być także podyktowany tematyką, formatem i jakością produkowanych przez niego treści, ponieważ będzie miało to kluczowy wpływ na ostateczny kształt kreacji stworzonych w ramach kampanii dla marki.

Warto sprawdzić też wizerunek samego influencera i znaleźć takiego, który odpowiada całej strategii komunikacji marki.

  1. Nie daj się zwieść

Już najmłodsi użytkownicy internetu marzą o karierze influencera. Wielu osobom zawód internetowego twórcy  kojarzy się wyłącznie z nieustającymi wakacjami, współpracą ze światowymi markami i świetną zabawą. Ci, którzy aspirują, by wejść do świata influencer marketingu, często nie mają świadomości, na czym polega praca profesjonalnego influencera, ponieważ motywuje ich jedynie wizja szybkiego zarobku. Właśnie dlatego nie warto sugerować się liczbami, jakie widzimy na pierwszy rzut oka. W rzeczywistości liczba lajków czy subskrypcji nie jest jedynym wskaźnikiem, który powinien zostać uwzględniony podczas tworzenia koncepcji. Kluczem do oceny powinno być zatem bazowanie na analityce i rzetelnych informacjach na temat twórców.

  1. Znajdź influencera spójnego z komunikacją marki

Efektywne współprace z twórcami internetowymi to takie, które są częścią strategii komunikacji marki, a nie dodatkiem oderwanym od całego procesu budowania wizerunku brandu. Content tworzony przez influencerów powinien być spójny ze strategią marki niezależnie od tego, czy jest to jednorazowe przedsięwzięcie czy długoterminowa współpraca.

  1. Zaufaj twórcy

Bardzo często kontakt między twórcą a jego odbiorcami to nie kwestia jednorazowej publikacji, a relacja budowana latami. Z tego powodu realizacja kampanii (tj. kreacja) powinna zostać powierzona właśnie znalezionemu influencerowi. To on zna najlepiej swoich odbiorców, wie jakim językiem do nich mówić, jaki format przygotować i co zrobić, aby zdobyć ich zainteresowanie i zrealizować cele kampanii.

 

części pierwszej tego cyklu dowiecie się, czym jest cross-promocja na YouTube,
a w części drugiej poznacie powody, dla których warto prowadzić kanał na tym serwisie.

 

Źródło zdjęcia ilustrującego publikację: canva.com