Zaufaj, że ta 13-stka nie przyniesie ci pecha. Jak napisać spoko CV, które załatwi ci pracę?

Zaufaj, że ta 13-stka nie przyniesie ci pecha. Jak napisać spoko CV, które załatwi ci pracę? fot. RocketJobs.pl / #MisjaZmiana

W wielu branżach white collar słychać pobrzmiewające echo: „złote czasy się już skończyły”. Choć wciąż jeszcze rynek pracownika nie odszedł w niepamięć, zdobycie wymarzonej pracy jest coraz trudniejsze i wydłużone w czasie. Pracodawcy wymagają więcej, a rynek jest konkurencyjny. A to oznacza, że trzeba rozwijać swoje kompetencje – zarówno te twarde jak i miękkie. To jednak nie wystarczy, bo walczymy z tysiącami kandydatów wysyłającymi setki aplikacji. Doświadczenie nie tylko trzeba mieć, trzeba też je sprzedać. Jak? Napisać spoko CV, a potem słać, słać i jeszcze raz słać.

Mimo że temat tworzenia CV, zarówno do pierwszej pracy jak i na dalszych etapach naszej kariery, co i rusz wybrzmiewa w mediach branżowych czy na grupach w mediach społecznościowych, wciąż wielu kandydatów ma wątpliwości, jak przygotować taki dokument. Problemy pojawiają się już na etapie wybierania programu do stworzenia CV, decyzji, co do szaty graficznej, a dalej w momencie uszeregowania naszego doświadczenia czy sposobu oznaczenia poziomu umiejętności. A zatem… jak napisać CV?

Jak napisać CV? 13 rzeczy, które musisz wiedzieć, kiedy tworzysz CV

Przejrzyste, kompletne i dostosowane do oferty CV jest często niezbędne, abyśmy mogli z sukcesem zakończyć proces rekrutacji. Zdarza się, że niektóre organizacje odchodzą od tego dokumentu przy aplikacji, jednak zwykle stanowi on stały punkt „zaczepienia” w dalszych rozmowach kwalifikacyjnych. Jak więc powinno wyglądać nasze CV, aby przykuć uwagę rekrutera(-ki)? Co i jak w nim uwzględnić, aby było spoko?

Twoje must-have w CV

Szukasz pracy i znalazłeś(-aś) ciekawą ofertę. Ruch po twojej stronie – teraz pora na przesłanie CV i czekanie na telefon lub maila od rekrutera. Chociaż to ostatnie przypomina nieraz reboot filmu „Niekończąca się opowieść”, warto samemu zrobić jak najlepiej wszystko, na co mamy wpływ. A tym jest właśnie przygotowanie dokumentu, który będzie czytelny, poprawny i sprzeda nas w superlatywach. Czego nie może zabraknąć w takim dokumencie? Jak napisać CV?

Dane osobowe

Dane osobowe są kluczowe – w końcu to dzięki namiarom na nas (naszemu numerowi telefonu i adresowi mailowemu) rekruter(-ka) będzie mógł/mogła się z nami skontaktować. Warto pamiętać o kilku kwestiach, bo ich pominięcie albo przesadne wchodzenie w szczegóły, może zadziałać na naszą niekorzyść. Spoko CV zawiera:

  • numer telefonu, pod którym jesteśmy dostępni;
  • poważny adres mailowy, na który zaglądamy (odpuśćmy dowcipy w stylu malpiszon2137@buziaczek.pl czy goracytomek69@gmail.com – jasne, rekruter(-ka) ma na ciebie zwrócić uwagę, ale nie kontaktujecie się, aby stworzyć nową grupę kabaretową czy spotkać się na randkę);
  • miejsce zamieszkania / miejsce pracy – ta informacja jest zwłaszcza kluczowa w przypadku aplikacji do pracy w trybie stacjonarnym. Pamiętaj, aby nie podawać dokładnego adresu twojego miejsca zamieszkania – miasto i ewentualnie dzielnica w zupełności wystarczą.

Ważne! W CV nie wpisuj swojego stanu cywilnego czy daty urodzenia – te informacje są zbędne. Warto dodać za to namiary na swoje konto na LinkedInie czy Instagramie albo do strony pokazującej twoje portfolio w przypadku np. branż kreatywnych. Zwróć uwagę na zgodność danych w dokumencie i na profilu na LinkedInie (doświadczenie, mail kontaktowy itp.). Jeśli konsultujesz swoje CV w sieci na różnych grupach, pamiętaj, aby nie umieszczać tam danych i dbać o swoją prywatność!

Doświadczenie

Doświadczenie jest niewątpliwie jednym z najważniejszych elementów, które zamieszczamy w CV. Ważne, aby pamiętać, że:

  • informacje o zatrudnieniu umieszczamy achronologicznie – od najaktualniejszych do najstarszych miejsc zatrudnienia;
  • sam rok zatrudnienia nie wystarczy – powinniśmy zawrzeć przedziały uwzględniające miesiące i lata;
  • poza nazwą firmy, uwzględnijmy też nasze stanowisko i zakres obowiązków w kilku punktach. Dobrą praktyką jest pokazanie na przykładach, jak poradziliśmy sobie z ich realizacją, pokazując np. dane liczbowe czy procentowe reprezentujące wzrosty w obszarach, za które byliśmy odpowiedzialni.

A co jeśli przez jakiś czas miałeś(-aś) przerwę zawodową spowodowaną sprawami prywatnymi, wolontariatem czy urlopem macierzyńskim, nie wahaj się o niej wspomnieć. Z kolei jeżeli ubiegasz się o pierwszą pracę i nie posiadasz doświadczenia, sięgnij pamięcią do wszystkich kół, grup, wolontariatów, w których brałeś(-aś) udział. Fakt, że angażujesz się w różne inicjatywy, działa na twoją korzyść.

Konkretna oferta – konkretne CV

Szukanie pracy samo w sobie wymaga trochę… pracy. Pamiętaj, aby dostosować CV do konkretnej oferty. Czasem wymaga to stworzenia kilku pozornie podobnych do siebie dokumentów. Chodzi jednak o to, aby w każdej jego wersji położyć nacisk na te obszary, które są najlepiej powiązane ze stanowiskiem pracy, na jakie aplikujesz. Cel jest jeden: pokazać, że jesteś najbardziej dopasowanym(-ą) kandydatem(-ką) na wybrane przez ciebie miejsce pracy.

Szata graficzna, która cię nie zje

Choć wydaje się, że nasze CV powinno być przygotowane „na bogato”, czasem jednak mniej znaczy więcej. I tak jest właśnie w przypadku szaty graficznej naszego dokumentu. Spoko CV jest przejrzyste i czytelne. Ograniczmy liczbę kolorów i fontów, uprośćmy formę. Warto pamiętać, że CV to nasza wizytówka i w niektórych branżach ma jeszcze większe znaczenie. Jeśli bowiem startujemy na stanowisko graphic designera, dokument powinien być dopracowany do perfekcji, bo on niejako oddaje nasze umiejętności. Do stworzenia takiego dokumentu, zwłaszcza jeśli nie masz doświadczenia w programach graficznych, świetnie nadaje się Canva – jest intuicyjna i prosta w obsłudze.

Aktualna zgoda na przetwarzanie danych

Bez aktualnej zgody na przetwarzanie danych, nasze CV nie może być uwzględnione w procesie rekrutacji. To element konieczny, który musi znaleźć się w dokumencie. Jak brzmi?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO)).

Jeśli wypełniamy formularz aplikacyjny np. na stronie internetowej firmy, nierzadko pojawia się tam miejsce, gdzie możemy zadeklarować, że chcemy pozwolić na wykorzystanie naszych danych na poczet następnych rekrutacji. Warto udzielić takiej zgody, którą zawsze możemy wycofać.

Perfect język

Literówki, błędy ortograficzne, podwójne spacje itp. – na tego typu niedociągnięcia nie ma miejsca w spoko CV. Przeczytaj to, co napisałeś(-aś). Wróć do treści na drugi dzień, a w razie wątpliwości, poproś kogoś o wsparcie w redakcji twojego dokumentu – co dwie pary oczu, to nie jedna. Zadbaj o spójność formy i jasność przekazu, zarówno w polskiej wersji CV jak i anglojęzycznej.

Jak napisać CV? Fakty i mity

Kandydaci wciąż mają dużo wątpliwości co do różnych aspektów CV. Czy trzeba w nim umieszczać własne zdjęcie, a może już nie wypada? Czy każda praca, w której byłem(-am), musi znaleźć się w CV? Jak się odnaleźć w tym gąszczu faktów i mitów?

CV musi zawierać zdjęcie

To, czy twoje CV będzie zawierało zdjęcie, zależy tylko od ciebie. Zdjęcie nie jest obowiązkowe, nie jest też zakazane, choć warto pamiętać, że na Zachodzie odchodzi się od umieszczania fotografii w takim dokumencie z uwagi na podejście równościowe i inkluzywne. W Polsce jednak wciąż wielu rekruterów przyznaje, że CV ze zdjęciem łatwiej przykuwa ich uwagę, zwłaszcza że mają bardzo mało czasu, aby zapoznać się z naszą aplikacją. Pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się wysłać CV ze zdjęciem, niech twój wizerunek na nim będzie profesjonalny. Nie chodzi o to, abyś miał(-a) grobową minę, bo lekki uśmiech jest wskazany, ale umieszczanie w CV selfiaka z bałaganem na łóżku w tle albo w kostiumie kąpielowym z wakacji nie jest dobrym rozwiązaniem. Wówczas lepiej jest po prostu odpuścić. Brak zdjęcia w aplikacji nie może wpłynąć na decyzję o zatrudnieniu, jeśli tylko nie ubiegasz się o stanowisko fotomodela(-ki) itp.

W CV musi być ujęte wszystko, co robiłeś(-aś)

Kolejny mit, który przeraża tzw. „skoczków” czy osoby, które mają bardzo różnorodną historię zatrudnienia. Jeśli zastanawiasz się, czy umieszczać miejsce pracy, w którym byłeś(-aś) tylko trzy miesiące, a potem okazało się, że to nie to, pamiętaj, że CV to twoja wizytówka. Oczywiście, nie chodzi o to, aby w nim koloryzować, ale to ty decydujesz, jak dopasujesz swoją ofertę do oferty firmy. Jeżeli jednak uważasz, że doświadczenie było cenne, ale obawiasz się, że byłeś(-aś) w firmie zbyt krótko, zawsze możesz podczas rozmowy rekrutacyjnej w odpowiedzi na pytanie doprecyzować szczegóły. Być może cenna była współpraca z kimś konkretnym czy nauka jakiegoś programu, ale zdecydowałeś(-aś), że chcesz rozwijać się w innym kierunku.

CV może mieć TYLKO jedną stronę

Rozwiejmy od razu ten mit – CV nie musi mieć tylko jednej strony. To oczywiste, że jeżeli posiadasz długoletnie doświadczenie zawodowe, masz się czym pochwalić. Pamiętaj, że nie musisz w nim ujmować wszystkiego, a to co rzeczywiście pasuje do ogłoszenia, na które aplikujesz. Warto znać umiar – nie ma się co łudzić, że ktoś wgryzie się w pięć stron dokumentu wypełnionego fontem w rozmiarze 6, ale jeśli potrzebujesz więcej miejsca, nie trzymaj się kurczowo jednej strony. Lepiej zawrzeć wszystko w dwóch czy trzech i sprawić, aby było czytelne, niż stworzyć jednostronicowy dokument, którego nie sposób przeczytać.

Kropki świetnie oddają umiejętności

Nie, nie i jeszcze raz nie! Chyba, że dodasz adnotacje, jak zrozumieć tę enigmatyczną skalę. Posługuj się konkretnym poziomem, np. podstawowy, średniozaawansowany, zaawansowany, ekspercki. Chodzi o to, aby przekaz był zrozumiały dla rekrutera(-ki).

Zainteresowania to must-have

Umieszczanie sekcji zainteresowań w CV nie jest obowiązkowe. Jeśli masz poczucie, że taka lista tylko zabierze ci cenne miejsce, a nie masz nic ciekawego do przekazania – odpuść. Jeśli jednak jesteś w stanie wyszczególnić choć jeden nietuzinkowy element, sprecyzować bardziej zakres swoich hobby, to nie wahaj się tego wykorzystać. Taka sekcja w CV może być ciekawym punktem do rozpoczęcia rozmowy czy rozluźnienia atmosfery.

Kilka słów o sobie jest konieczne

Kilka słów o sobie nie jest wymogiem w CV, ale może jeszcze lepiej przedstawić twoją sylwetkę i oczekiwania zawodowe, to w jakim środowisku chcesz się rozwijać i w jaki sposób. Warto, aby w tym miejscu wybrzmiało, dlaczego aplikujesz na dane stanowisko.

Spoko CV i spoko szukanie pracy

Proces szukania pracy i tworzenia dopasowanych CV nie jest łatwym zadaniem i wymaga czasu. Aby sobie to ułatwić, wykorzystaj kilka porad:

  • jeśli zgłaszasz się do więcej niż jednego miejsca, zrób listę. Wyszczególnij w niej nazwę firmy, namiary, informacje z ogłoszenia oraz stawkę, którą podałeś jako preferowaną. To ułatwi ci dalsze rozmowy. Uwierz, że kiedy wysyłasz kilka czy kilkadziesiąt CV, nie zapamiętasz wszystkiego, co deklarowałeś(-aś), a bycie konsekwentnym(-ą) w udzielaniu informacji pokaże twój profesjonalizm;
  • nie bój się prosić o feedback, przypomnieć się, dodając, że liczysz na kontakt. Jeśli dostaniesz odmowę, śmiało zapytaj dlaczego. To może być dla ciebie cenna lekcja;
  • filtruj oferty i zgłaszaj się tam, gdzie naprawdę chcesz pracować. Pamiętaj, że to – przynajmniej na jakiś czas – wiążąca decyzja, więc ważne, aby podjąć ją świadomie.
  • last but not least – nie poddawaj się. Bądź cierpliwy(-a) i zadbaj o siebie. Wyznacz czas, który poświęcasz na poszukiwania i pracę w tym zakresie, tak aby się nie przeciążyć. Twój dobrostan jest ważny, zwłaszcza w sytuacji niepewności, która może wywoływać w tobie czasem nieprzyjemne emocje.

Jak napisać CV? Dowiedz się więcej i sprawdź:

Redaktor naczelna RocketSpace.pl

Od ponad dekady działa w mediach. Publikowała w "Polityce", "VICE" czy "Dzienniku Zachodnim". Przez wiele lat pełniła funkcję szefowej serwisu Rozrywka.Blog w Grupie Spider's Web. Na bieżąco śledzi trendy społeczne i wiadomości popkulturowe. W myśl tego, że "wszystko jest połączone", interesuje ją interdyscyplinarne podejście do zjawisk.

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze