Jak odpoczywać, żeby naprawdę odpocząć i nie tęsknić za pracą?
jak odpoczywać i nie tęsknić za pracę
fot. Shutterstock.com / AlexMaster

Jak odpoczywać, żeby naprawdę odpocząć i nie tęsknić za pracą? Możesz się tego nauczyć

W 2020 roku co drugi Polak przyznał, że nie wykorzystał w całości swojego urlopu. Raptem rok wcześniej aż 40 proc. naszych krajan przyznało się, że w wolnym czasie nie potrafili odciąć się od myślenia, a nawet działania na rzecz pracy. W przedświątecznym ferworze warto zatem przygotować jeszcze jeden, drobny upominek. Zadbać o to, aby poświęcić chwilę na odpoczynek. Z pewnością podziękują nam za to nie tylko najbliżsi, ale również sam organizm.

Grudzień za pasem, nadchodzą Święta. Wiele osób zdecyduje się w tym okresie na wzięcie dodatkowych dni wolnych na odpoczynek. W końcu nic nie relaksuje bardziej niż mycie okien z zewnątrz przy -10 stopniach Celsjusza albo gotowanie 3-litrowego gara bigosu. Najlepiej jeśli wszystko okrasi się dodatkowo snem w ramach godzinowych 1:00-6:00 oraz jakąś drobną awanturą z udziałem zapłakanych dzieci. Ta bolączka dotyka nie tylko okresu bożonarodzeniowego. Mamy okropny problem z odprężaniem się w wolnym czasie. Prowadzi to do abstrakcyjnych sytuacji, kiedy na urlopie zaczynamy tęsknić za powrotem do pracy. Zatem jak odpoczywać, żeby robić to dobrze?

Ile czasu mamy na odpoczynek?

Po co przejmować się, jeśli raz na jakiś czas nie wykorzystamy czasu wolnego na odpoczynek i regenerację? Wszakże w skali roku mamy go tyle, że ho ho! Weekend jest przecież dostępny co każde 5 dni. Urlopu natomiast możemy wykorzystać 20-26 dni rocznie. Dodatkowo dochodzą święta państwowe i narodowe, w które pracodawca ma obowiązek zapewnić dzień wolny od pracy. Warto również pamiętać, że pracodawca może udzielić pracownikowi dodatkowego urlopu wypoczynkowego lub innych dni wolnych od pracy na podstawie ustaleń przyjętych w umowie o pracę lub przepisów wewnętrznych. Przykładowo, jeżeli podwładny wyrobił sobie pokaźny zestaw nadgodzin lub wykazał się szczególnym wkładem w realizację ważnych zadań lub projektów. Jednakże, żeby się wykazać, nie można leżeć do góry brzuchem. Wiele osób bierze sobie to zbyt dosadnie do serca, często sięgając po obowiązki służbowe nawet podczas zaplanowanych wyjazdów.

Twój odpoczynek odbija się nie tylko na tobie

Szef sam wyszedł z inicjatywą, że powinniście wziąć sobie jakieś wolne? O 17 uparcie wam przypomina, że nastał fajrant i pora się trochę zrelaksować? A za włączenie służbowego laptopa w ciągu weekendu lądujecie na dywaniku? Wydaje się, że to niesamowicie miłe z jego strony. Niemniej, wykorzystanie waszego wolnego czasu przekłada się również na produktywność oraz bezpośrednie wyniki firmy. Można zatem stwierdzić, że żyjecie z firmą w swoistej symbiozie, nie tylko wtedy, gdy akurat wypełniacie miesięczne tabelki w Excelu. Z tego względu wasze zdrowie oraz dobre samopoczucie są sprawami równie kluczowymi w rozwoju przedsiębiorstwa.

Skutki przepracowania

Już w krótkim okresie łatwo jest zauważyć, jeśli poważnie nadwątlimy nasze nakłady energetyczne. W dłuższej perspektywie czasu konsekwencje przepracowania mogą być jednak zgoła poważniejsze niż tymczasowy spadek formy lub podatność na infekcje. Skrupulatnie pielęgnowany efekt przepracowania to prosta droga do rozwoju negatywnych skutków dla naszego zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Kładzie się on również cieniem na relacjach międzyludzkich. Przekonajcie się, jakie mogą być jego następstwa.

  • Zmęczenie. Przepracowanie może prowadzić do chronicznego zmęczenia i braku energii. W efekcie wykonywanie codziennych obowiązków staje się równie realne jak zdobycie K2 zimą.
  • Stres. Zawyżony poziom stresu wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. W rezultacie może wystąpić także cała kaskada innych problemów zdrowotnych: bóle głowy, bezsenność, zaburzenia odżywiania, a nawet choroby serca i wiele więcej. Chociaż początkowo mogą nie wydawać się bardzo uciążliwe, ich konsekwencje nie zawsze są zdatne do odwrócenia.
  • Trudności w relacjach. Nawet najbieglejszym wyjadaczom w dziedzinie work-life balance’u trudno jest całkowicie rozdzielić pracę od życia rodzinnego i towarzyskiego. Wynika to nie z samego faktu przebywania w biurze lub brania nadgodzin, lecz przede wszystkim zmęczenia i braku motywacji, które odbijają się na naszych relacjach z bliskimi.
  • Spadek jakości pracy. Zmęczony umysł nie jest w stanie nadążyć za biegiem wydarzeń. Obowiązki, które realizowalibyśmy od ręki zajmują nam w takim stanie dwa razy więcej czasu.

Ostatecznie, jeżeli zbagatelizujemy wszystkie dostępne objawy, nasz organizm może w końcu sam odmówić posłuszeństwa. Co więcej, częstym, bezpośrednim skutkiem przepracowania jest po prostu wypalenie zawodowe. Dla pracodawcy zatem lepszym rozwiązaniem jest zapewnienie pracownikowi odrobiny przestrzeni na wypoczynek i regenerację sił witalnych, zanim będzie musiał rozpocząć rekrutację na jego stanowisko lub odkręcać straty opiewające na kwoty tysięcy złotych, wynikające z nieuwagi i wyczerpania. Ważne jest jednak, żeby taka forma współpracy wynikała z obopólnego zaangażowania. Zatrudniona osoba, która bojkotuje własny urlop i potrzebę odpoczynku, nie działa wyłącznie na swoją niekorzyść.

Jak odpoczywać, żeby rzeczywiście odpocząć?

Skoro jesteśmy świadomi, jak istotną rolę odgrywa odpoczynek, warto zastanowić się jeszcze, czy praktykujemy go prawidłowo. Chociaż wizja pizzy z ciągnącym się serem i maratonu ulubionego serialu aż do białego rana brzmi kusząco, może nie być skorelowana z miarodajnymi wynikami. Zawiera jednak w sobie jeden kluczowy element, za którym każdy powinien podążać, a mianowicie sprawia nam przyjemność. Jakkolwiek może to brzmieć nieco hedonistycznie, czas wolny powinien być przeznaczony właśnie na aktywności, które pozwalają nam się nieco rozerwać lub zrelaksować. Maksyma carpe diem dawno nie była w takim stopniu aktualna jak w dzisiejszych czasach. I nawet jeśli nie jesteśmy w stanie czerpać z każdego dnia, to warto chwytać chociaż ten dzień wolny. Możliwości jest multum.

Przede wszystkim, skupcie się na czymś, co sprawia wam przyjemność

Może to być przeczytanie nowego kryminału ulubionego norweskiego pisarza; obejrzenie filmu, który od dawna zalegał na wasze liście, ale dotychczas nie mieliście na to dość czasu; poświęcenie się hobby zamiast trącania go po łebkach czy nawet błogi relaks w swoim sekretnym zaciszu.

Wyjdźcie na spacer lub wybierzcie się na wycieczkę

Nawet jeżeli pogoda aktualnie nie zachęca, czas spędzony na świeżym powietrzu jest niezastąpiony w procesie odprężenia i regeneracji. Wszechobecny biały puch oraz zakończenie wojaży kubkiem gorącej czekolady z pewnością odpłacą z nawiązką konieczność ubrania się i wyjścia z domu.

Zadbajcie również o swoje ciało

Zapisanie się na masaż czy zrelaksowanie się w wannie z solą lub olejkiem eterycznym mogą mieć zbawienny wpływ na nasz komfort osobisty, nawet jeśli z pozoru wydają się zbędną fanaberią. Często nie zdajemy sobie sprawy z napięcia mięśniowego, które nam towarzyszy, dopóki nie odpuści.

Skorzystajcie z medytacji lub jogi

Techniki relaksacyjne mogą pomóc w odprężeniu się i zresetowaniu umysłu. Nie jest ważne, żeby były prowadzone w ramach profesjonalnego kursu, lecz by umożliwiły wam chwilę refleksji, zadumy i wewnętrznego wyciszenia. Warto jednak praktykować jogę czy uprawiać sport z głową, aby sobie nie zaszkodzić. Na YouTubie znajdziecie mnóstwo wideo, które podpowiedzą wam, jak wykonać dane ćwiczenia bez uszczerbku na zdrowiu.

Spędźcie czas z rodziną lub przyjaciółmi

Człowiek jest istotą społeczną, tak więc potrzebuje interakcji międzyludzkich. Nawet najbardziej zatwardziały introwertyk z pewnością ma wokół siebie osoby, z którymi kontakt uważa za rozwijający i budujący dla psychiki. Nie chodzi bowiem o bezsensowne trajkotanie z kimś, kogo nawet nie lubimy. Wręcz przeciwnie, w wolnym czasie należy skupić się na odbudowie i pielęgnowaniu relacji, których nie chcielibyśmy stracić.

Idźcie spać!

Choć to wydaje się absurdalnie oczywiste, wiele osób umniejsza rolę snu, sprowadzając ją na drugi plan lub nawet do funkcji epizodycznej. Tymczasem to właśnie podczas snu organizm odpoczywa i regeneruje się, co pomaga nam lepiej funkcjonować w ciągu dnia. Pomaga on również w utrzymaniu zdrowia psychicznego i emocjonalnego. W trakcie snu nasz mózg przetwarza informacje z dnia, umożliwiając nam uporządkowanie naszych myśli i uczuć. Badania wskazują, że ludzie, którzy otrzymują wystarczającą ilość snu, są bardziej skoncentrowani, mają lepszą pamięć i są bardziej odporni na stres. Jeśli zatem chcecie czerpać z wolnego pełnymi garściami i efektywnie naładować „akumulatory”, koniecznie powinniście zacząć od wyspania się.

Jak odpoczywać? Najważniejszy jest umiar

Miło jest pomoczyć się trochę dłużej w wannie z gorącą wodą. Co się jednak dzieje, gdy zostaniemy w niej na kilka godzin? Wyjdziemy pomarszczeni jak suszona śliwka. 10-godzinny spacer po Puszczy Kampinoskiej również z dużą dozą prawdopodobieństwa zakończy się katarem, a zanim skończymy filmowy maraton okaże się, że pora już wracać do biura. Dlatego właśnie niesamowicie istotne jest utrzymanie w życiu równowagi. Gdy łóżko jest takie ciepłe, a poduszka taka miękka to nie znaczy, że przez najbliższe dni należy się całkowicie odciąć od rzeczywistości.

Szukając pomysłu na spędzenie wolnego czasu, warto pozwolić sobie na odrobinę kreatywności. W końcu, czemu by na spacer nie zabrać przyjaciółki, a leżąc w wannie nie poświęcić się jednocześnie momentowi medytacji? Pamiętajcie tylko, żeby w swoich planach zachować elastyczność. Ścisłe realizowanie napiętego grafiku lepiej sprawdzi się jako pomysł na trening dla wojska niż jako czas na odpoczynek.

Warto też pracować nad czającym się poczuciem winy. Odpoczynek jest równie ważny co praca, aby potem móc wykonywać ją w pełni sił. Nie chodzi o bumelkę, olewanie obowiązków czy markowanie pracy. Chodzi o regenerację i zadbanie o siebie. Postaw więc na siebie, aby inni mogli potem na ciebie liczyć. Ćwicz asertywność i nie ignoruj swoich potrzeb.

Święta, Święta i po Świętach

Odpoczynek jest niesamowicie istotny i warto wykorzystać aktualny sezon świąteczny właśnie w tym celu. Niemniej, to nie jest też powód, żeby jednocześnie rzucić wszystko w kąt i zamknąć się wyłącznie w sobie. Jeżeli zobowiązaliście się już wobec innych, że spędzicie ten czas wspólnie, to warto przyczynić się do kolektywnego dobrostanu. Być może kluczem do sukcesu jest po prostu współpraca i rzetelny podział obowiązków, który nikogo nadmiernie nie obciąża. Dzięki temu najbliżsi podziękują za włożony przez was trud swoim zadowoleniem oraz panującą pogodną atmosferą. Najważniejsze jest utrzymanie dialogu, żeby dojść do jakiegoś porozumienia.

Nie bójcie się również odrobinę odpuścić. Co prawda, jeśli czujecie się zmotywowani do dokładnego wyprania wszystkich firan, a nikt nie ruszał ich od 3 lat, to może warto to zrobić. Jeżeli jednak kwestia wymycia zawiasów w kuchennej szafce jest pilniejsza od waszego samopoczucia, należy trochę spuścić z tonu. Święta to czas miłości i radości, powinny więc one wieść prym nawet nad oceniającym spojrzeniem teściowej.

Z tej okazji cała ekipa portalu pracy RocketJobs.pl również chciałaby życzyć wszystkim Wesołych Świąt!


Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock.com / AlexMaster