fbpx

Jak pisać, by być czytanym?

Zestawienie książek dla copywritera

Każdy początkujący copywriter w pewnym momencie musi zmierzyć się z pytaniem: „Jak mam pisać, aby ludzie czytali moje teksty?”. Jak to bywa w przypadku takich pytań, nie ma nie jednoznacznej odpowiedzi. Branża marketingu skupiająca się wokół twórców contentu jest bardzo elastyczna. Nie sposób jest znaleźć jeden pełny poradnik, w którym krok po kroku będzie wypunktowane, jak osiągnąć w niej sukces.

Ale nieprawdą jest też, że aby osiągnąć sukces w określonej tematyce, trzeba być specjalistą z zakresu healthy lifestyle, zdrowego odżywiania czy informatyki. Wszystko jest dosłownie w naszych rękach. Najważniejsze, aby umieć się poruszać w wybranym przez nas świecie.

Ale jak to zrobić? Na początek: trzeba nauczyć się przelewać własne myśli na papier i oswoić się z faktem, że nie zawsze będzie się to udawać. Zanim jednak do tego dojdziemy, warto wyrobić sobie warsztat pisarski. Posiadanie zaplecza sztuczek i konkretnej, osadzonej naukowo wiedzy, z czasem pozwoli nam zebrać informacje i pisać na wszelkie wybrane przez nas tematy.

W związku z tym zebraliśmy w jednym miejscu rekomendowane książki uznanych autorów, które pozwolą Ci wybudować własne fundamenty pisarskie, abyś w następnej kolejności mógł zostać mistrzem pióra.

  • Paweł Tkaczyk – „Narratologia”

Na pierwszy rzut oka widzimy minimalistyczną okładkę, z której naszą uwagę od razu skupia wielka literka „n”. Dopiero później naszym oczom ukazuje się tytuł, napisany małymi literami: „narratologia”. I można by powiedzieć, że to idealnie opisuje, a nawet „opowiada” omawianą książkę. Ponieważ właśnie o tym ona jest – o opowieści. Prosty tytuł i literka umieszczona w prawym górnym rogu okładki nie tylko pozwala dowiedzieć się o treści lektury, ale także wpada w pamięć. I taka właśnie powinna być reklama – skutecznie powinna przekazywać odbiorcy, co autor miał na myśli. W środku znajdziemy zatem wskazówki wspierające komunikację różnych działań oraz sposoby na takie kreowanie treści, aby zapadały w pamięci. A to wszystko opisane jest w przystępny i klarowny sposób, dlatego tym bardziej polecamy tę lekturę.

   

  • Joanna Wrycza-Bekier – „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy”

„Magia słów” autorstwa gdańskiej absolwentki filologii polskiej i germańskiej jest lekturą, w której z pewnością odnajdą się młodsi i mniej doświadczeni pisarze. Znajduje się w niej szereg przydatnych wskazówek, ale także inspiracji. Joanna Wrycza-Bekier prowadzi czytelnika przez podstawowe zasady pisania, dzięki czemu czyta się je bardzo szybko i przyjemnie. Szczególnie że każdy przypadek jest poparty przykładami. Dodatkowo autorka w osobnych rozdziałach, z nauczycielską gracją omawia style pisania poszczególnych pisarzy, takich jak Agatha Christie, Hemingway czy Fleming. Do tego warto dodatkowo zapoznać się z jej blogiem.

  • Dariusz Puzyrkiewicz, „Biblia copywritingu”

Niech Was nie odstrasza comic sans na okładce, ponieważ pozycja Dariusza Puzyrkiewicza jest prawdziwą skarbnicą wiedzy dla każdego, kto zajmuje się pisaniem. Jak sam autor podkreśla, istnieją trzy „tryby” pisania: dziennikarz, pisarz i copywriter. Tekst każdego z nich spełnia inną rolę – pisarz ma przekazywać emocje, dziennikarz fakty, a copywriter ma skłaniać do akcji. „Biblia copywritingu” uczy tego trzeciego, czyli jak pisać teksty, które sprzedają. Pozycja szczególnie przydatna dla ludzi, którzy tworzą treści na strony WWW, social media czy chociażby pisze ulotki. Poza podstawami ukazuje także wiedzę z zakresu marketingu, sprzedaży oraz socjologii.

  • Ewa Szczepaniak, „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet”

Kolejna pozycja, która może zainteresować szczególnie nowicjuszy, szukających wsparcia w swoich pierwszych krokach. Zawiera wszystkie podstawowe kwestie związane z warsztatem pisarza, jak i też ćwiczenia, które dodatkowo utrwalają zdobytą wiedzę na podsumowaniu każdego rozdziału. Nie jest to co prawda „podręcznik kompletny”, ale raczej fundament, który w zgrabny i poukładany sposób prowadzi czytelnika przez meandry branży copywriterskiej.

  • Artur Jabłoński, „Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować. Copywriting & Webwriting”

Przerażają Cię wszystkie ogromne tomy o nieprzeliczalnej objętości? Jeśli tak, to książka Artura Jabłońskiego jest właśnie dla Ciebie! Udało mu się zawrzeć w 168 stronach wszystkie najważniejsze i najpotrzebniejsze wskazówki dotyczące copywritingu oraz webwritingu. Zrobił to w bardzo przejrzysty i poukładany sposób, nierzadko prowadząc niejako dialog z czytelnikiem, co jeszcze bardziej urozmaica tekst. Z lektury tego tytułu wyciągniesz przede wszystkim informacje o tym, jak pisać przystępne dla odbiorcy teksty, konstruować je czy używać języka korzyści. Wiedzę z tej książki wyciągnie nie tylko początkujący, ale także zaawansowany copywriter.

  • Claude Hopkins, „Tajniki warsztatu legendarnego copywritera” i „Scientific Advertising”

Poruszając temat obowiązkowych lektur dla copywritera, nie można zapomnieć o Claude Hopkinsie. Jest on jednym z największych pionierów marketingu, który gdyby żył, mógłby się pochwalić 35-letnim doświadczeniem w branży. W trakcie swojego życia spod jego pióra wyszły dwie ważne pozycje. Pierwsza z nich, „Scientific Advertising”, zawiera 21 zasad pisania skutecznych reklam i tekstów sprzedażowych. Jest to bez wątpienia jedna z najbardziej wartościowych lektur z branży. I chociaż została wydana jeszcze w 1923 roku, to zawarte w niej porady są nadal zaskakujące aktualne. Można ją znaleźć w internecie po angielsku za darmo. Drugą pozycją od tego autora jest jego autobiografia pt. „Tajniki warsztatu legendarnego copywritera”. Chociaż jest mniej znana, to wciąż warta uwagi, ponieważ od kulis pokazuje ścieżki kariery tej wybitnej osobowości. Opowieść spisana przez osobę, która przez 35 lat żyła z pisania, jest niewątpliwie warta poświęcenia jej swojego czasu.

Czy z samego czytania można wyżyć?

Oczywiście powyższa lista nie jest pełna i przeczytanie tych pozycji nie jest gwarantem sukcesu. Powinno traktować się je bardziej jako fundamenty do budowy swojego doświadczenia, które dopiero później przyjdzie Ci przekuć w realne zyski. Gdyż trzeba pamiętać, że nie przychodzą one od razu. Najważniejsza w tym zawodzie jest cierpliwość i nauka na własnych błędach. Dopiero to ostatecznie pozwoli Ci zostać profesjonalnym copywriterem!

 

Autorem artykułu jest Adam Zamczała.

Źródło ilustracji: unsplash.com.