fbpx

Jak powstał copywriting?

Parę słów o historii zawodu

Copywriting to zawód związany z pisaniem tekstów. Pełni znaczącą rolę zarówno w marketingu tradycyjnym, jak i internetowym. W zrozumieniu jego fenomenu pomaga spojrzenie z perspektywy historii pisma, a także zapoznanie się z sylwetkami pionierów branży.
Źródła historii copywritingu

Pisarz, dziennikarz, poeta, scenarzysta, krytyk – w każdym z tych zawodów podstawowym narzędziem pracy jest słowo pisane. Różnica między twórczością każdego z nich a tekstami copywritera polega na tym, że spod jego pióra wychodzą treści użytkowe o określonym celu komercyjnym. Osiąganie ich za sprawą słowa jest możliwe dzięki statusowi, jaki pismo posiada we współczesnej cywilizacji. Jak przebiegał proces jego rozwoju i uzyskania tej ważnej pozycji?

Od pisma piktograficznego do alfabetycznego

Najstarszym sposobem porozumiewania się był przekaz ustny. Zanim powstało pismo, do przekazywania mowy używano malowideł i rysunków. Następnie zaczęto posługiwać się symbolami, które stały się prekursorem nowego wynalazku – pisma. Jego rozwój przebiegał w kilku stadiach:

  • pismo piktograficzne – rysunki oznaczają dane pojęcia (np. schematyczny rysunek głowy oznacza głowę);
  • pismo ideograficzne – każdy znak reprezentuje właściwe sobie pojęcie;
  • pismo analityczne – występują w nim piktogramy, ideogramy i znaki fonetyczne, przypomina współczesne rebusy;
  • pismo fonetyczne – znaki odzwierciedlają dźwięki mowy;
  • pismo sylabiczne – każdej sylabie odpowiada oddzielny znak;
  • pismo alfabetyczne – litery przedstawiają poszczególne głoski.

Ewolucja pisma przebiegała niezależnie od siebie w różnych częściach świata. Pismo w pierwszych etapach rozwoju znajdowało swoje zastosowanie przede wszystkim w celach gospodarczych, ogłaszaniu informacji, utrwalaniu ważnych wydarzeń i przesyłaniu wiadomości.

Źródło: https://historycollection.co

Rozpowszechnienie się pisma alfabetycznego

Wynalazek pisma fonetyczno-alfabetycznego z niewielkimi zmianami przetrwał do dziś oraz zwyciężył z innymi rodzajami technik porozumiewania się. Za kluczowe momenty dla jego popularyzacji można uznać:

🚀 wynalezienie druku – przypisywane Janowi Gutenbergowi i datowane na rok 1450. Spowodowało ogromne przemiany społeczne, kulturalne i polityczne. Druk był tani i pozwalał na wykonanie wielu kopii tekstów w krótkim czasie, co przyczyniło się m.in. do rozwoju edukacji;

🚀 opracowanie maszyny do pisania – została stworzona przez amerykańskiego dziennikarza Christophera Lathama Sholesa w 1867 roku, a jej pojawienie się było elementem procesu mechanizacji pracy;

🚀 pojawienie się komputerów i internetu – zwiększyło nakłady i jeszcze bardziej przyspieszyło powielanie tekstów drukowanych – aktualnie spotykamy się wręcz z nadmiarem treści, szczególnie w sieci. Pismo stało się głównym środkiem porozumiewania się.

Historia copywritingu – pionierzy

Copywriting rozwijał się od początku XX wieku ściśle w związku ze skutkami wyżej opisanego procesu rozwoju pisma. Nieustanne przemiany komunikacyjne wciąż kształtują współczesną reklamę, której formę nadali opisani poniżej pierwsi copywriterzy.

John Emory Powers – pierwszy profesjonalny copywriter

Pierwszy pełnoetatowy copywriter, John Emory Powers, był jedną z najbardziej wpływowych osobowości amerykańskiej reklamy. W trakcie wieloletniej praktyki wypracował sobie niepowtarzalny styl – pisał językiem prostym, unikał odwołań do emocji, opierał się na faktach. Stawiał przede wszystkim na słowo i rezygnował z dołączania do swoich tekstów elementów graficznych. Jego pisarska strategia uratowała przed bankructwem niejedną firmę. Obecnie uważany jest za ojca reklamy kreatywnej. 

Mistrz reklamy Claude C. Hopkins

Hopkins był człowiekiem, który żył reklamą. Jako jeden z pionierów tej branży uważał, że jej nadrzędnym celem jest osiągnięcie wysokich wyników sprzedażowych. W jego opinii do ich osiągnięcia niezbędne było to, aby copywriterzy badali i testowali produkty klientów oraz w swoich tekstach stosowali perswazyjne narzędzie „reason-why”, czyli dostarczali czytelnikowi informacji, które pomogą mu podjąć świadomą decyzję. Hopkins napisał też znaną książkę „Tajniki warsztatu legendarnego copywritera”.

Storytelling według Bruce’a Fairchilda Bartona

Ten amerykański polityk i pisarz był również właścicielem agencji reklamowej, która świadczyła usługi takim firmom jak General Motors i General Electric. W realizacji kampanii, zachęcającej do zapisania się na kursy biznesowe do Alexander Hamilton Institute, jako pierwszy stworzył przekaz reklamowy z wykorzystaniem storytellingu. Zaproponował opowieść o skutkach podejmowania danych decyzji z udziałem dwóch bohaterów, z którymi łatwo było się utożsamić ówczesnym odbiorcom. 

Copywriting – historia a stan obecny

Aktualnie copywriting stale funkcjonuje na podstawach ustanowionych przez swoich prekursorów, ale też dynamicznie rozwija się i wciąż dostosowuje do nowej rzeczywistości. Świadczą o tym oferty profesjonalnych agencji, takich jak Content Writer. Oferują one usługi pisarskie oparte zarówno na sprawdzonych, ukształtowanych przez historię rozwiązaniach, jak i na najnowszych trendach marketingowych. 


Autorem artykułu jest Bartosz Ciesielski – copywriter, założyciel największej w Polsce agencji Content Writer. Jednoczy zespół kilkudziesięciu pisarzy i korektorów. Z jego twórczością można zapoznać się na blogu https://contentwriter.pl/blog/.

 

Źródło grafiki ilustrującej wpis: newsweek.pl

A więcej copywriterskich treści znajdziesz tutaj! 🙂