Jak rekrutować pokolenie Z? Zetki chcą elastyczności, ważne są dla nich relacje, szacunek i feedback

Jak rekrutować pokolenie Z? Zetki chcą elastyczności, ważne są dla nich relacje, szacunek i feedback fot. DavideAngelini / Shutterstock.com

Mówi się, że pokolenie Z wywróci rynek pracy do góry nogami. Silni, niezależni, bezpośredni – tacy mają być ludzie urodzeni po 1995 roku. Młodzi szybko odnajdują się w zmiennym środowisku, co może być inspirujące. Ważną rolę w miejscu pracy odgrywają relacje, informacja zwrotna, wzajemny szacunek i możliwość samorozwoju. Dowiedz się, jak wykorzystać potencjał drzemiący w najmłodszym pokoleniu właśnie wkraczającym na rynek pracy i jak rekrutować pokolenie Z.

Rozmawiamy z Justyną Karpierz, Senior HR Specialist w skandynawskiej firmie technologicznej Tietoevry, która opowiada o swoich doświadczeniach z rekrutacją osób z generacji Z. Jak wygląda rekrutacja młodych pracowników i pracowniczek w IT? I jak dostosować rekrutację oraz miejsce pracy do wymagań osób urodzonych między 1995 a 2012 rokiem? I, co najważniejsze, jaką wartość mogą wnieść do zespołu Zetki?

Jak rekrutować pokolenie Z? Wywiad ze starszą specjalistką HR, Justyną Karpierz

Dużo się mówi, że pokolenie Z, które coraz mocniej wkracza na rynek pracy, namiesza w rekrutacji nowych pracowników. Czy zauważyłaś jakieś wyraźne zmiany w oczekiwaniach kandydatów z generacji Z w porównaniu do wcześniejszych pokoleń?

Justyna Karpierz, Senior HR Specialist: Jedyną stałą jest ciągła zmienna, szczególnie w branży HR. Dlatego to, co jest solidną podstawą naszej branży, to umiejętność przystosowania się do nowych warunków zarówno zewnętrznych, jak i biznesowych. A także otwartość na zmiany w działaniu i podążanie według nowych trendów.

Każde pokolenie zawsze przynosi zmiany na rynku. O pokoleniu Z w ostatnim czasie jest bardzo głośno. Bez dwóch zdań jest to generacja, która nigdy nie była offline, od urodzenia mają stały dostęp do technologii i Internetu. Zawsze nowe generacje wchodzące na rynek pracy to wyzwania dla managerów oraz zespołów HR.

Generacja Z jest bardziej bezpośrednia w komunikacji niż jego poprzednicy. Jasno określa swoje oczekiwania w stosunku do nowego pracodawcy. Sztywne procedury i mocno korporacyjne zasady nie wpisują się w DNA aktualnie młodych ludzi, którzy chcą podjąć pierwszą pracę. Dużą uwagę przywiązują do elastyczności, zarówno jeżeli chodzi o możliwość pracy zdalnej, jak i sposobu wykonywania zadań.

Ważną rolę dla pokolenia Z w miejscu pracy odgrywają relacje, informacja zwrotna, wzajemny szacunek i możliwość samorozwoju.

Pojawia się nowy trend prowadzący do zmiany sposobu myślenia o młodych pracownikach, którzy sztywno stawiają granicę pomiędzy życiem prywatnym a pracą. Zadania, jakie wykonują, powinny mieć dla nich sens i dawać spełnienie. Praca sama w sobie nie stanowi celu dla Zetek, ale jest środkiem do osiągania własnych aspiracji.

Co aktywnie rekrutujący pracodawca może zrobić, aby zachęcić Zetki do pracy u siebie? Czy w Tietoevry adaptujecie proces rekrutacji, aby spełnić ich potrzeby i oczekiwania?

Obserwując oczekiwania ze strony kandydatów i dynamikę rynku, skróciliśmy proces rekrutacyjny. W trakcie rekrutacji do Tietoevry kandydaci przechodzą od dwóch do maksymalnie trzech etapów rekrutacji. Są nimi: krótka rozmowa z rekruterem oraz półtoragodzinne spotkanie przez Internet. Na etapie rekrutacji kandydat poznaje swojego przyszłego managera oraz osobę techniczną z zespołu.

Ważną rolę odgrywa dla nas informacja zwrotna na każdym etapie rekrutacji.

Dużą uwagę przykładamy do oczekiwań ze strony kandydatów. Posiadamy zróżnicowane projekty softwarowe, pod kątem branży oraz technologii. Dzięki temu mamy możliwość dopasowania propozycji stanowiska oraz projektu względem tego, w jakich technologiach kandydat chce się rozwijać oraz jakie zadania chciałby wykonywać.

Czy wprowadziliście nowe narzędzia lub technologie, aby usprawnić rekrutację i przyciągnąć młodszych kandydatów?

Od dawna nasze procesy rekrutacyjne są przeprowadzane zdalnie, dlatego sam sposób rekrutacji nie wymagał zmiany względem oczekiwań nowego pokolenia. Ze względu na bezpośredniość generacji Z, w trakcie pierwszego kontaktu proponujemy przejście na „ty”, aby łatwiej i swobodniej poruszać się w rozmowie. Staramy się również komunikować, jakimi wartościami kierujemy się w naszej firmie. Dzięki mediom społecznościowym Zetki mają możliwość na bieżąco obserwować, jak wygląda życie w Tietoevry.

Gdybyś miała powiedzieć, jakie są główne wyzwania związane z rekrutacją ludzi z rocznika od 1995 roku do 2012 roku, co byś wskazała? Jak sobie z nimi radzicie?

Skupiamy się nie tylko na wyzwaniach, jakie stawia przed nami nowe pokolenie, ale nad szansą, jaką daje nam współpraca z młodymi ludźmi. Zdecydowanie są to osoby o wysokich umiejętnościach wyszukiwania informacji, szerokiej wiedzy technologicznej, dobrej znajomości języka angielskiego. Młodzi ludzie szybko odnajdują się w zmiennym środowisku, co jest inspirujące.

Pokolenie Z dopiero wkracza na rynek pracy i często są to osoby, które stawiają pierwsze kroki w swojej karierze zawodowej.

Dla takich kandydatów mamy do zaoferowania stanowiska młodszych specjalistów, np. Junior Software Engineer. Realizujemy również cykl Inkubatorów – są to programy stażowe, skierowane do osób zainteresowanych budowaniem swojej kariery zawodowej w IT. Dzięki nim mają możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji pod okiem najlepszych ekspertów i zdobywania doświadczenia w naszej firmie.

Zetki posiadają chęć pracy w zmiennym środowisku.

Stawianie kolejnych wyzwań umożliwiających samorealizację w miejscu pracy to zdecydowanie duża próba sił dla wielu firm w obecnych czasach. W Tietoevry posiadamy szeroki zakres zróżnicowania, jeśli chodzi o realizowane projekty softwarowe. Nasi pracownicy mają możliwość w ramach jednej organizacji poznać specyfikę projektów z wielu branż: automotive, telekomunikacja, cloud, healthcare i wiele innych.

Czy zauważyliście wzrost zainteresowania elastycznymi warunkami pracy, takimi jak tryb zdalny czy elastyczne godziny pracy, wśród kandydatów z pokolenia Z?

Zdecydowanie tak. Zetki na pierwszym miejscu stawia elastyczność i swobodę. Młodzi ludzie chcą mieć wpływ na to, z jakiego miejsca będą realizować zadania. A także dostosować pracę przede wszystkim do życia prywatnego. W Tietoevry pracujemy w modelu hybrydowym już od dłuższego czasu.

Czy pokolenie Z wykazuje większe zainteresowanie pracą zespołową czy indywidualną? Jak wpłynęło to na wasze podejście do procesu rekrutacji?

Zetki zdecydowanie bardziej preferuje pracę zespołową, główną przyczyną jest chęć bycia częścią grupy. Trzeba brać pod uwagę, że są to młodzi ludzie, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Są otwarci na zdobywanie doświadczenia i zależy im na tym, aby mieć możliwość współpracowania z doświadczonymi specjalistami. Jednocześnie, generacja Z ceni sobie autonomię oraz niezależność w miejscu pracy. Dlatego będąc częścią zespołu, zazwyczaj oczekuje przestrzeni na pracę kreatywną pozwalającą na realizowanie zadań w sposób preferowany przez nich.

Justyna Karpierz, Senior HR Specialist, we wzorzystej bluzce i fioletowych spodniach pozująca na tle białej ściany.

Justyna Karpierz, Senior HR Specialist. Od prawie 8 lat w moim sercu pierwsze skrzypce gra zarówno HR jaki i IT, szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie innego duetu. Od tego czasu miałam możliwość zdobycia doświadczenia zarówno w agencji rekrutacyjnej jak i wewnętrznym dziale HR pełniąc rolę HR Business Partnera. Prowadziłam startup rekrutacyjny, stawiając pierwsze kroki w zarządzaniu zespołem, budowaniu marki oraz działaniach EB. Obecnie od 2 lat pracuje w Tietoevry jako Senior HR Specialist.

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Banner kampanii #MisjaZmiana z Krzysztofem Stanowskim i Julką

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze