Chcesz pracować w marketingu, ale nie wiesz, jak zacząć? Te 5 wskazówek pomoże ci na start

Chcesz pracować w marketingu, ale nie wiesz, jak zacząć? Te 5 wskazówek pomoże ci na start fot. Brooke Cagle / Unsplash.com

Praca w marketingu to bardzo przyszłościowy kierunek na rozwój kariery. Jednak jego wybór to dopiero początek przygody. Już na wstępie trzeba zadać sobie kilka pytań. W jakiej specjalizacji się widzę? Gdzie szukać pracy dla osób startujących w branży? Co muszę umieć, żeby wyróżnić się na rekrutacji? Jakie firmy wybrać, żeby nie naciąć się na staże z kserowania dokumentów? Na te i więcej pytań poznacie odpowiedzi w tym artykule. 

Jeśli nie wiesz, jak zacząć pracę w marketingu i cały czas szukasz swojej drogi, musisz poznać branżę i przygotować się do rozpoczęcia kariery. Jak to zrobić? Poznaj odpowiedzi na 5 pytań, które ułatwią ci start.

Jak zacząć pracę w marketingu? Poznaj odpowiedzi na 5 ważnych pytań!

Jaki obszar marketingu najbardziej mnie interesuje i czy jest w nim praca?

Kiedy myślę „marketing”, co tak naprawdę chodzi mi po głowie? Praca w marketingu już dawno przestała oznaczać copywriting czy projektowanie ulotek. Marketing to bardzo obszerne pojęcie, które rozgałęzia się w wielu kierunkach. Warto orientować się, w których z nich ofert pracy długo nie zabraknie, żeby zapewnić sobie perspektywy na rozwój i stabilne zatrudnienie. 

Na pewno na szczególną uwagę zasługują wszystkie obszary związane z digital marketingiem, technologią i analizą danych. Na czym polegają? Głównie na umiejętności wyciągania poprawnych wniosków, byciem na bieżąco z rozwojem narzędzi i chęcią ciągłej nauki, bo zmiana jest wpisana w definicję tych kierunków. Twoją uwagę powinny przykuwać takie stanowiska jak „Paid Social Specialist”, „SEM/SEO Specialist”, „Marketplace Specialist”, „Performance Specialist”. Czy skupienie na danych oznacza jednak, że kreatywne głowy będą się nudzić? Nic bardziej mylnego. W digital marketingu i martechu (czyli marketingu technologicznym) otwarty umysł i chęć robienia rzeczy inaczej niż do tej pory są bardzo cenione. Jest tu przestrzeń na burze mózgów i innowacyjne podejście!

Ciągłe rekrutacje prowadzą też domy mediowe, w których poznasz od podszewki zasady panujące w branży. To mocno wyspecjalizowane agencje, które zajmują się strategicznym doradztwem z zakresu efektywnego zakupu mediów. Brzmi jak buzzword, a oznacza po prostu, że ich zadaniem jest zaplanowanie kampanii, która spełni, a nawet przekroczy oczekiwania klienta – w digialu, TV, radiu, czy nośnikach reklamowych, które mijasz codziennie w drodze na uczelnię. Planerzy mediowi, bo tak nazywamy osoby pracujące w domach i agencjach mediowych, zajmują się właśnie opieką nad tego typu projektami. To wciąż niezwykle kreatywny obszar, ale i on w dzisiejszych czasach skupia się mocno na danych – wszystkie rekomendacje powinny być nimi poparte. W ogłoszeniach do domów mediowych szukaj słów typu „Communication Planner” lub „Media/TV Buyer”.

Coraz więcej agencji powołuje też do życia zespoły dedykowane influencer marketingowi, który znasz pewnie od strony odbiorcy. Te jednostki zajmują się współpracą na linii klient-influencer-agencja i robią wszystko, żeby projekt przebiegał zgodnie z założeniami i w jak najlepszej atmosferze.

Jak szukać pracy dla początkujących w branży?

Oczywiście zacznij od RocketJobs.pl i innych portali z ogłoszeniami pracy. Pamiętaj też, że firmy publikują ogłoszenia na swoich zakładkach kariera, więc warto zrobić porządny research liderów w branży i skierować się na ich strony www. Z tego samego powodu polecamy obserwowanie social mediów agencji – to często najbardziej aktualne źródło informacji! Szczególny nacisk warto położyć  na LinkedIn ze względu na główne przeznaczenie portalu. 

Powyższy akapit to jednak odpowiedź na „gdzie”, a my pytamy o „jak”. To wbrew pozorom nie to samo. Firmy nazywają stanowiska w różny sposób. Często na stanowiska juniorskie organizacja szuka osób z nawet niewielkim doświadczeniem. Zwracaj więc szczególną uwagę na „Trainee” lub „staż” w nazwie – te słowa nie równają się darmowej pracy! Zwykle są po prostu oznaczeniem stanowisk „Entry level”, czyli wejściowych, a więc dla ludzi bez doświadczenia, ale otwartych na naukę.

Na co zwrócić uwagę w ogłoszeniu o pracę/staż?

Mamy już wynotowane nazwy, które powinny przyciągnąć naszą uwagę, a co z innymi elementami ogłoszenia?

Przeczytaj uważnie, co znajduje się w obszarze „oczekujemy”, a co w „mile widziane”. Nie skreślaj się na samym początku, jeśli nie spełniasz wymagań w 100 proc. – mało kto może się tym pochwalić. Podejdź jednak do sprawy uczciwie. Jeśli Excel widnieje jako must have, a Ty nie znasz podstawowych funkcji, nie trać czasu swojego i rekrutera. Wczytaj się też uważnie w warunki zatrudnienia – jeśli nie ma w nim nic o pracy na część etatu, prawdopodobnie nie dlatego, że firma celowo to ukrywa. Mierz siły na zamiary i pomyśl, na ile twój ewentualny plan zajęć pozwoli ci się zaangażować w pracę.

Istotną kwestią są też języki. Komunikatywny angielski oznacza, że swobodnie dogadasz się na tematy zawodowe w mowie i piśmie. Nie musisz mieć akcentu absolwenta Oxfordu, ale nie licz też na to, że nikt nie sprawdzi płynności twojej wypowiedzi – w marketingu English is a must, m. in. ze względu na wiele materiałów rozwojowych dostępnych głównie w tym języku.

Jak wyróżnić się na rozmowie rekrutacyjnej?

Stało się – oddzwonili! Jak wypaść najlepiej na rozmowie rekrutacyjnej, jeśli nie masz z nimi doświadczenia? Podzielmy odpowiedź na dwie sekcje.

Merytoryka

Dowiedz się wszystkiego, co można wyczytać w sieci o swoim przyszłym miejscu pracy i nie bój się wtrącać tych informacji w trakcie rozmowy. Pokażesz tym swoje zaangażowanie. Swoje umiejętności przedstawiaj w modelu STAR – SituationTaskActionResult. Przykładowo, jeśli rekruter(ka) zapyta cię o twoją umiejętność strategicznego myślenia, opowiedz o niej w ten sposób:

Miałam okazję sprawdzić swoją umiejętność strategicznego myślenia podczas pracy nad planem promocji koła naukowego na mojej uczelni (situation). Moim zadaniem było szczegółowe rozplanowanie budżetu na promocję, która kierowana była do studentów 2. i 3. roku ekonomii. Naszym celem była rekrutacja nowych członków na semestr letni (task). Zdecydowałam się zainwestować budżet w reklamy na Instagramie oraz plakaty na uczelni. Uzupełniłam je organiczną komunikacją w social mediach i newsletterze (action). Dzięki tym działaniom dołączyło do nas 6 nowych osób (result).

Nie masz doświadczenia, którym można pochwalić się w CV? Nic straconego. Oto, na co zwraca uwagę pracodawca wertując zgłoszenia:

  • ukończone kursy (np Google Skillshop, Umiejętności Jutra, META Business Suite),
  • aktywności w kołach naukowych,
  • dodatkowe projekty na uczelni (organizacja konferencji, praca w redakcji), wolontariat.

Kultura

Tu kilka oczywistych punktów, o których wielu kandydatów zapomina. Po pierwsze, nie spóźniaj się – szczególnie na rozmowy online! Tu każde 5 minut trwa 10 razy dłużej. Po drugie, pamiętaj o odpowiedniej prezencji – nie musisz oddawać garnituru do pralni, ale czyste, bardziej formalne ubranie nie zaszkodzi. Pamiętaj też o właściwym nicku podczas rozmowy online – imię i nazwisko sprawdzi się lepiej niż „PięknyJaś8790”. Zadawaj też pytania, ale raczej nie zaczynaj od „jakie są benefity i ile dni urlopu dostanę”? Skup się na zakresie obowiązków, atmosferze w zespole, potencjalnych projektach. 

I teraz najważniejsze: jak wybrać, nie mając doświadczenia i nie wiedząc, w czym się sprawdzimy? 

Opcji jest wiele, ale jak dopasować je do naszych umiejętności i pasji? Najlepiej wybrać miejsce, w którym nie zamykamy sobie wyboru na różne ścieżki. Dobrym pomysłem jest start w programach stażowych, które przekrojowo wprowadzają początkujących w branżowe niuanse. 

Jednym z nich jest startujący w sierpniu One School organizowany przez Group One – największą niezależną grupę komunikacyjną w Polsce. Na młode talenty czeka aż 8 opcji rozwoju: Media Trainee, TV Buying Trainee, SEO Trainee, Marketing Automation Trainee, Marketing Platforms Trainee, Performance Trainee, Analyst Trainee i Marketplace Trainee. Wszyscy uczestnicy zaczynają od testu Gallupa, który identyfikuje ich mocne strony, a potem przechodzą przez 3-tygodniowy maraton szkoleń z serią praktycznych projektów. Na najlepszych czekają oferty pracy w spółkach należących do Group One – nagradzanych domach mediowych i agencjach digitalowych. 

Jakie są warunki uczestnictwa w One School? Przede wszystkim otwarta głowa, chęć nauki i dostępność na cały etat od sierpnia (szkolenia) i września (praca). Część szkoleniowa odbywa się stacjonarnie w Warszawie – weź to pod uwagę! 

Sprawdź szczegóły i zacznij przygodę z marketingiem wśród najlepszych!

Senior Employer Branding & Talent Specialist w Group One Media

Od 2020 dumnie i z pełnym przekonaniem promuje spółki Group One – początkowo z pozycji działu PR, a obecnie w teamie Human Capital budując kulturę organizacji i projektując komunikację wyróżniającą pracodawcę. Wcześniej mocno związana ze światem marketingu i prezentacji. Pracowała z takimi klientami jak Coca-Cola, ING, Uniqua czy Eurocash.

Banner kampanii #MisjaZmiana z Krzysztofem Stanowskim i Julką

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze