Portfolio content writera, które przyciągnie uwagę. Jak je zrobić?
content writer portfolio
fot. Unsplash.com /Glenn Carstens-Peters

Jak zrobić portfolio content writera? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i z jakich programów skorzystać

Przychodzi taki czas, że chcemy zmienić pracę lub szukamy dodatkowego zajęcia. Wielu content writerów działa jako freelancerzy i prowadzi swoją stronę, bloga czy aktywnie działa w mediach. Praca jednak sama się nie znajdzie, a w tym celu trzeba się też dobrze zaprezentować. Jak przyciągnąć do siebie odbiorców?

Nieocenionym narzędziem, które pomaga w promowaniu swojej działalności okazuje się portfolio. W tym artykule dowiesz się, czym ono właściwie jest, dlaczego i co ważne – jak je stworzyć, aby zjednać sobie klientów. Poznaj zdania ekspertów i praktyczne wskazówki, które pomogą ci wyróżnić się na rynku pracy jako content writer.

Czym jest portfolio i dlaczego warto je stworzyć?

Aby zdobyć potencjalnych klientów, dobrze jest pokazać namiastkę swojej twórczości i doświadczenia. W tej roli doskonale sprawdza się portfolio, w którym przedstawisz to, czym chcesz się pochwalić. Praca content writera to nie tylko umiejętne operowanie słowem, ale i sprzedanie się – a do tego potrzebna jest odpowiednia forma.

Z definicji słowa portfolio wyczytamy, że to teczka zawierająca dokumentację czyjejś działalności artystycznej. W tym przypadku przedmiotem działalności jest tworzenie merytorycznych treści zgodnych z oczekiwaniami klienta. Z kolei teczką określimy po prostu zbiór treści w postaci pełnych lub próbnych fragmentów wykonanej pracy.

Portfolio jest doskonałym uzupełnieniem CV i narzędziem negocjacyjnym. Mając bogate doświadczenie, warto się nim chwalić, aby nawiązywać coraz bardziej wartościowe współpracę i co ważne — lepiej płatne. Portfolio daje możliwość własnej autoprezentacji. Od jakości jego wykonania może zależeć to, jakimi oczami spojrzy na nas przyszły pracodawca lub jeżeli pracujemy jako freelancer – nasz przyszły klient.

Jak twierdzi Dorota Bajczyk, działająca pod marką Sfera Copywritera: inni widzą, co i jak piszesz, wyrabiają sobie opinię. Jest zdaniem potencjalni klienci często też sami zwracają się do tej osoby, bo widzą, że warto z nią działać. To przemawia za tym, aby nie tylko mieć, lecz rzetelnie aktualizować portfolio. Jak podkreśla konsultant ds. e-marketingu i właściciel własnej agencji marketingowej — Artur Jabłoński, sam tekst się nie obroni, trzeba go jeszcze odpowiednio pokazać.

Gdzie stworzyć portfolio content writera? Przydatne strony

Warto podkreślić, że dzisiejsze portfolio content writera to nie wydruk, a zaprezentowanie materiału na stronie, blogu, swoich mediach społecznościowych czy w formie prezentacji. Tę ostatnią wykonasz, stosując narzędzia oferowane przez Google. Wśród dostępnych aplikacji wybierz „Google. Prezentacje”. Działają na tej samej zasadzie co znany pakiet Office Word, jednak tutaj pracujemy w chmurze.

Pamiętajmy też, że najlepszą rekomendacją są opinie innych, dlatego w swoim portfolio dobrze jest umieścić referencje klientów. Można przeznaczyć na to osobną sekcję lub zrobić to pod wykonanym dla zleceniodawcy tekstem. Jeśli obowiązuje nas umowa o zachowaniu poufności i nie możemy poprosić o zdradzenie nazwy firmy klienta, wystarczy sama opinia i dopisek, z jakiej branży wykonywaliśmy zlecenie. Dzięki temu możemy pochwalić się dobrą opinią, nie łamiąc podpisanej umowy.

Portfolio online możesz zrobić na wiele sposobów. Poza wspomnianą stroną czy blogiem, istnieją serwisy, które służą właśnie do prezentowania próbek swojej twórczości. Przykładem jest Journo Portfolio lub Clippings.me, na których można umieścić 10 swoich prac za darmo. Możemy też skorzystać z Lnk.bio czy Behance.net (w wersjach darmowych lub płatnych) i tam zaprezentować swoje prace. Istnieją również płatne portale oferujące więcej możliwości, np. Writer’s Residence. Oczywiście można go testować przez 30 dni za darmo.

Co następnie zrobić z naszym portfolio?

Jak już wykonamy portfolio na którymś ze wspomnianych serwisów, później wystarczy wysłać link do konta lub umieścić go w swoich mediach społecznościowych.

Innym sposobem jest stworzenie prezentacji, w której znajdziemy całe strony z wykonanym zleceniem. Aby nie tracić czasu na robienie screenshotów, wycinanie i łączenie ich w całość, warto skorzystać z gotowych narzędzi. Spójrzmy na przykład na Awesome Screenshot. To intuicyjna w obsłudze wtyczka do przeglądarki, która pozwoli wyciąć pożądane fragmenty, ekrany lub całe strony za pomocą jednego kliknięcia. Każdy obraz zostanie zapisany i co więcej, możesz robić na nich notatki.

Jeśli mamy już gotowe materiały, warto zadbać o ich odpowiednie wyeksponowanie. Oczywiście można je wkleić na slajdy wspomnianej prezentacji. Jednak istnieją też inne rozwiązania.

Jeśli chcemy złożyć wiele elementów w jedną całość, warto skorzystać z narzędzi dostępnych na stronie Nusii. Znajdziemy tam gotowe szablony, które wystarczy tylko wypełnić treścią oraz grafiką. Możesz wybrać dowolny układ i całość zapisać w formacie PDF.

Wielu content writerom znany jest również taki program jak Canva. Znajdziesz tam gotowe szablony do zrobienia profesjonalnego portfolio. Obsługa narzędzi okazuje się niezwykle prosta i intuicyjna, więc mogą z niej skorzystać również początkujący. Opiera się na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Oprócz obrazów, grafik oraz treści w wielu rodzajach czcionek, możesz dodać także wykresy czy linie czasu. Możliwości jest całe mnóstwo! Gotowe portfolio możesz udostępnić w mediach, zapisać lub wydrukować.

Jak powinno wyglądać portfolio content writera? Przykłady

Jeśli chcemy przygotować profesjonalne portfolio przykłady będą nieocenioną skarbnicą inspiracji. Należy pamiętać o podstawach, które można zamknąć w kilku prostych krokach:

Autoprezentacja

W tej sekcji należy napisać kilka słów o sobie, pokrótce o doświadczeniu i w jakiej tematyce się specjalizujemy. Ta część powinna być zarówno zwięzłym powtórzeniem, jak i uzupełnieniem CV.

Wybór treści

Wybierzmy najlepsze teksty, którymi chcemy się pochwalić. Warto je pogrupować według ustalonej tematyki i branży. Data realizacji nie ma znaczenia, chyba że pracodawca o tym wspomni. Natomiast przy każdym artykule warto napisać dodatkowe informacje odnośnie do wytycznych klienta, takich jak optymalizacja treści pod kątem SEO, bądź czy content przeszedł korektę merytoryczną lub językową.

Poprawność językowa

Nawet jeśli na co dzień tworzymy treści dla klientów, poprawność językowa w portfolio jest niezwykle ważna. Potencjalny klient na pewno nie chciałby zobaczyć literówek czy błędów ortograficznych.

Tworząc portfolio, pamiętaj też, aby zawrzeć swoje dane kontaktowe. Najlepiej podaj adres mailowy i numer telefonu. Niektórzy umieszczają te dane na każdej stronie w stopce, co oczywiście jest dobrą praktyką.

O czym należy pamiętać? Wskazówki dla content writera

Portfolio, tak samo, jak CV powinno być dopasowane do klienta. Zwróćmy na to uwagę, aplikując do wybranej firmy. Oczywiście warto mieć portfolio ogólne, które po prostu będziemy modyfikować w razie potrzeby.

W portfolio należy też poświęcić miejsce na aktualny cennik. Jeśli kwoty podlegają negocjacjom lub są ustalane indywidualnie — warto umieścić również taką informację, najlepiej podając pułap, od jakiego się zaczynają.

Miejmy też na uwadze to, że treści mogą zniknąć z sieci, co nie jest od nas zależne. Z tego powodu nie należy umieszczać w portfolio samych linków do napisanych artykułów. Jeśli jednak decydujemy się na ten sposób prezentacji, pamiętajmy, aby przed przekazaniem wglądu do swojej teczki, sprawdzić, czy linki są aktualne.

Nie ma jednego wzoru lub szablonu na doskonałe portfolio, a każdy zleceniodawca może mieć dodatkowe wymagania w tym zakresie. Pamiętajmy jednak, aby kierować się zaprezentowanymi wskazówkami i co jakiś czas odświeżać wyniki swojej twórczości. Sprawdzajmy nie tylko, czy umieszczone linki działają, lecz także dołączajmy nowe teksty, które warto pokazać innym.


Źródło zdjęcia głównego: Unsplash.com /Glenn Carstens-Peters