fbpx
Znaczenie i symbolika kolorów w marketingu, reklamie i biznesie, rola barw w wizualnej identyfikacji firmy

Znaczenie i symbolika kolorów w marketingu, reklamie i biznesie

Rola barw w wizualnej identyfikacji firmy

O tym, że czerwony pobudza, a zielony uspokaja, zdają się wiedzieć wszyscy. Ale co z pozostałymi kolorami? Ich psychologią zajął się już niejeden profesor, jednak to nie naukowcy czerpią z tych odkryć najwięcej. Dziedziną, która bierze garściami ze znaczenia kolorów, jest… marketing.

Autorką tekstu jest Elżbieta Najman, Brand Manager w Cyrek Digital. Marketingiem zajmuje się już od prawie 6 lat. Od ponad 2 działa w obszarze PR, brandingu i employer brandingu, mimo że karierę zaczynała od stanowiska SEO-wca. Na co dzień poznaje tajniki budowania relacji, rozwija swoją wiedzę z zakresu PR i social mediów. Śledzi najlepsze kampanie marketingowe i z każdego case’u wyciąga wnioski pomocne w rozwoju powierzonych jej brandów.


Psychologia kolorów w biznesie i marketingu

Naukowcy twierdzą zgodnie: kolory mają znaczenie. Oddziałują na nas, wprawiają w określony nastrój, budzą konkretne skojarzenia. Są to wrażenia, o których nie myślimy na co dzień, a których doświadczamy cały czas. Użyte umiejętnie mogą być narzędziem do manipulacji i właśnie tę cechę upodobał sobie marketing.

Tak jak z jakiegoś powodu znaki ostrzegawcze mają kolor żółty, tak samo Facebook z jakiegoś powodu upodobał sobie kolor niebieski. Jednak aby ten powód poznać, trzeba zrozumieć psychologię kolorów, wówczas zastanowimy się jaka jest ich symbolika w konkretnych biznesach.

Rola i znaczenie kolorów w komunikacji

Kolory najczęściej dzielimy na ciepłe, chłodne i neutralne oraz podstawowe i pochodne. Na potrzeby tego artykułu uprościmy nieco zasady i omówimy 9 kolorów, które intuicyjnie wydają się kolorami podstawowymi (nie w rozumieniu teorii barw).

Żółty

To najjaśniejszy kolor widzialnego spektrum. Przyciąga uwagę najszybciej ze wszystkich kolorów, może budzić niepokój i wydawać się agresywny. To także kolor słońca, ciepła, zabawy i optymizmu. Zależnie od nasycenia może być więc odebrany pozytywnie lub negatywnie. Zapada w pamięć. Pobudza apetyt. Bywa utożsamiany z bogactwem ze względu na skojarzenie ze złotem.

Używają go: Snapchat, Biedronka, IKEA, McDonald’s

Czerwony

Ma długie fale (tak samo jak żółty). Oznacza to, że mózg i oko potrzebują dużo energii, aby go przetworzyć. Proces ten odpowiada za efekt pobudzenia i przyspieszenie metabolizmu. Poza apetytem czerwień budzi też pożądanie i kojarzy się z niebezpieczeństwem. Bywa symbolem siły i pasji.

Używają go: Coca-Cola, H&M, Czerwony Krzyż, Levi’s

Pomarańczowy

Działa w podobny sposób do czerwonego i żółtego, ale nie jest aż tak intensywny. Pobudza w mniejszym stopniu, ale ma silny związek z witalnością, młodością i zabawą. Łączy w sobie cechy czerwieni i żółci, może być utożsamiany z niebezpieczeństwem.

Używają go: Nickelodeon, Allegro, CCC, Fanta

Zielony

Kolor natury, zdrowia i życia. Obniża poziom stresu i uspokaja. Sprzyja lepszym wynikom w nauce. Symbolizuje harmonię i nadzieję, a nawet płodność. Bywa łączony z dobrobytem, spełnieniem i prestiżem.

Używają go: Tymbark, Spotify, BNP Paribas, Animal Planet

Niebieski

Większość ludzi traktuje ten kolor neutralnie. Niebieski nie wzbudza żadnych silnych emocji, nie jest szczególnie lubiany czy nielubiany. Zwiększa zaufanie i kojarzy się z wiedzą. Młodsi odbiorcy łączą go także z dojrzałością. Przywodzi na myśl świeżość i czystość. Obniża apetyt.

Używają go: PZU, Cyrek Digital, Nivea, Facebook

Fioletowy

To kolor przypisany magii i tajemnicy. Pobudza tę część mózgu, która jest odpowiedzialna za wyobraźnię i rozwiązywanie problemów. Ze względu na swoją historię (długo był kolorem najważniejszych i najbogatszych osób, np. monarchów) do dziś kojarzy się z luksusem, szlachetnością i duchowością.

Używają go: Milka, Yahoo, Play, Cyrek Events

Różowy

Dawniej był to kolor męski, ale dziś kojarzymy go głównie z dziewczęcością. Bywa odbierany jako symbol tandety, ale to też kolor miłości i przyjaźni. Powstaje poprzez połączenie czerwieni z bielą, dlatego może mieć właściwości obu tych barw. Mocno nasycony działa ostrzegawczo, a im jest jaśniejszy, tym bardziej uspokaja.

Używają go: T-Mobile, Barbie, Hebe

Czarny

Tajemniczy, elegancki, kolor indywidualistów. Utożsamiamy go z luksusem i wysoką inteligencją. Jest symbolem kanonów, buntu i zła. Budzi szacunek. W niektórych kulturach może być też symbolem dobra (np. w kulturze Indian). Kojarzy się z profesjonalizmem, powagą i pewnością siebie.

Używają go: Empik, Chanel, Ryłko, Nike

Biały

Kolor szlachetny i symbol otwartości. Może pobudzać kreatywność. Kojarzy się zarówno z czystością duchową, jak i prozaiczną, np. z czystością w domu. To kolor boski, kolor dobra, ale zależnie od kultury może być też kolorem smutku (np. na wschodzie to kolor noszony na pogrzebach). Utożsamiamy go z nowoczesnością.

Używają go: Wikipedia, Adidas, Apple

Oczywiście to bardzo podstawowa charakterystyka kolorów i prawdopodobnie każdy w jakimś stopniu zdaje sobie sprawę z tych zależności. Co jednak warto podkreślić, postrzeganie koloru różni się od jego otoczenia. A otoczeniem tym są zarówno kształty, jak i… inne kolory. Oznacza to, że właściwości poszczególnych barw nie są stałe. Nieco więcej o tych zależnościach przeczytasz na blogu Cyrek Digital w artykule poświęconym łączeniu kolorów.

Czy kolorystyka marki to tajny przekaz?

Czas na praktykę! Jak marki wykorzystują kolory? Co próbują nam nimi powiedzieć? Odkodujmy kilka tajnych przekazów.

Apple – znaczenie kolorów w logo

Nie każdy wie, ale Apple nie zawsze miało kolory bieli. Identyfikacja wizualna tej marki zmieniła się wielokrotnie, a w 1977 r. miała nawet kolory tęczy. I chociaż w ciągu Pride Month wiele marek zmieniło swoje logo na podobne, to trudno oprzeć się wrażeniu, że z taką identyfikacją Apple nie byłby, gdzie jest dzisiaj. Co marce dała zmiana kolorów?

Apple znaczenie kolorów w logo

 

Biały kolor kojarzy się z nowoczesnością i jest symbolem otwartości. To doskonale oddaje charakter marki, która uchodzi za lidera na rynku technologicznym i firmę otwartą na innowacyjne rozwiązania. Gdyby Apple miało swoje słynne tęczowe logo, wyglądałoby dzisiaj niepoważnie. Firma kojarzyłaby się z zabawą, a nie z nowoczesnością. Co warto zauważyć, kształt logo się nie zmienił. Na przekaz wpłynęły tylko kolory.

McDonald’s – kolory marki

Żółte M na czerwonym tle kojarzy każdy. Niewielu ludzi zdaje sobie jednak sprawę z tego, że barwy te były doskonałym wyborem dla sieci fast food. Oba te kolory pobudzają apetyt, zapadają w pamięć, są widoczne z daleka. Dodatkowo żółty to też kolor zabawy i radości. Dzięki takiemu połączeniu McDonald’s wysyła konsumentom jasną wiadomość: “Jesteś głodny? Wejdź do McDonald’s, szybko zjedz coś dobrego i baw się dobrze”.

McDonald's kolory marki

 

Warto jednak dodać, że wiadomość McDonald’s dla konsumentów nieco się zmieniła na przestrzeni lat. Sieć używa teraz także logo w wersji zielono-żółtej, która wywraca przekaz marki do góry nogami. Dzięki takiemu zabiegowi restauracja wydaje się bliższa zdrowiu i naturze. Z pewnością chce sprawiać wrażenie miejsca, w którym zjemy nie tylko dobrze, ale też zdrowo.

Whiskas

Królewska karma dla kotów? Brzmi jak brzmi, ale przecież właśnie z takiej identyfikacji słynie Whiskas. Trzeba jednak podkreślić, że gdyby nie kolor fioletowy i złoty, skojarzenia z karmą mogłyby być zupełnie inne. Wyobraźmy sobie np. biel i róż. Czy dalej byłoby szlachetnie? Kolokwialnie mówiąc, kolory robią tutaj robotę.

Facebook i jego kolor zaufania

Jeden z największych serwisów społecznościowych na świecie powinien cieszyć się zaufaniem swoich użytkowników i uchodzić za całkowicie bezpieczną platformę. Właśnie dlatego Facebook wybrał kolor niebieski. To barwa, która w największym stopniu wzbudza zaufanie i kojarzy się z bezpieczeństwem. Mark Zuckerberg z pewnością chce, aby jego platforma uchodziła za sprawdzoną i uczciwą. A jak jest w rzeczywistości? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Facebook kolor zaufania

Barwy firmowe – jak znaleźć kolor dla swojego brandu?

Znaleźć właściwe kolory dla marki nie jest wcale łatwo. Sytuację komplikuje też fakt, że barwy to zaledwie kropla w morzu rzeczy, które wpływają na odbiór brandu. Wiele zależy też od sposobu komunikacji, branży, archetypu czy używanych kształtów.

No dobrze, ale od czegoś trzeba zacząć – myślisz sobie. Zaskoczę Cię. Pierwszy krok masz już za sobą! Jeśli przeczytałeś ten artykuł do końca, znasz już podstawy psychologii kolorów. Na pewno wiesz, jakie pasują do Twojej marki, a jakie nie oddają jej charakteru. To solidna podstawa do stworzenia dobrej identyfikacji! Resztę kroków znajdziesz tutaj.

Powodzenia!