Kompetencje przyszłości – co jest i będzie cenne dla pracodawców?

Kompetencje przyszłości - co jest i będzie cenne dla pracodawców?

Agnieszka CiecwierzAgnieszka Ciećwierz, współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych- w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.

________________________________________________________________________________________________

Ostatnie wydarzenia na świecie – koronawirus, wojna na Ukrainie – pokazują, że jedyną stałą w naszym życiu jest zmiana. Zdarzenia te wymusiły zarówno na pracownikach, jak i pracodawcach zmianę myślenia na temat kompetencji, które w przyszłości będą najbardziej rozchwytywane na rynku pracy. Zaskoczeniem może być też fakt, iż niezależnie od branży i stanowiska pracodawcy coraz częściej podkreślają rosnące zapotrzebowanie na kompetencje miękkie zarówno kandydatów, jak i pracowników.

Kompetencje miękkie to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne i interpersonalne, mające związek z osobowością danej osoby i determinujące jej zachowanie. Dodatkowo kompetencje miękkie posiadają subiektywną naturę, dlatego też trudniej je zmierzyć. Kompetencje miękkie są również naszym wyróżnikiem. Podczas trwającej wszędzie automatyzacji pracy czy też sztucznej inteligencji (AI).

Oto cztery najczęściej wskazywane i poszukiwane przez pracodawców kompetencje miękkie przyszłości:

  1. Adaptacja do zmian – jedna z kompetencji, która właśnie podczas trwania koronawirusa pokazała pracodawcom, którzy z pracowników potrafią szybko dostosować się do zmiany jaką było/ jest home office, komunikacja jedynie przez komunikatory oraz praca w pełni zdalna. 
  2. Komunikacja – kolejna jedna z najczęściej wymienianych jeszcze przed pandemią kompetencji, którą pracodawcy cenili bardzo wysoko, a teraz docenili jeszcze bardziej. W świecie pracy zdalnej komunikacja zyskała jeszcze na ważności, ponieważ poza komunikacją face2face znaczenia nabrała umiejętność komunikowania się za pomocą komunikatorów czy też maila. 
  3. Umiejętność pracy w zespole– to, co można teraz dodać, to umiejętność pracy w zespole wirtualnym, co wydaje się trudniejsze od pracy w tradycyjnym zespole, bo wymaga większej umiejętności zrozumienia innych członków, motywacji, jak i również samodyscypliny.
  4. Umiejętność ciągłej nauki– to, że zdobyliśmy dyplom z danej dziedziny nie oznacza, że możemy spocząć na laurach i niczego już się nie uczyć. Funkcjonowanie w tak zmiennym środowisku wymusza na nas (co moim zdaniem jest fantastyczne!) ciągłe podążanie za trendami i naukę nowych rzeczy. Nie pamiętam, gdzie wyczytałam taki cytat, że to właśnie umiejętność ciągłej nauki, otwartość na nowości, chęć wprowadzania ciągłych innowacji i zmian do stylu swojej pracy jest kompetencją przyszłości. Bo cóż z tego, że mamy świetnie wykształconego pracownika, który nie jest chętny to podążania za nowymi trendami, nie jest ciekawy, co nowego dzieje się w naszej branży i działa ciągle utartymi schematami, gdy cały świat (w tym nasza konkurencja) idzie naprzód.

Zobaczcie także: Czego NIE umieszczać w social mediach, aby nie zrazić do siebie rekrutera?

Warto również wspomnieć o odporności psychicznej i umiejętności zarzadzania stresem, która w środowisku VUCA (V od „volatility”, czyli zmienność, U od „uncertainty”, czyli niepewność, C od „complexity”, czyli złożoność, A od „ambiguity”, czyli niejednoznaczność) jest niezwykle ważna. 

Jak widać, zapotrzebowanie na kompetencje miękkie na rynku pracy wzrasta – warto zatem zastanowić się nad ich rozwojem. A na koniec zostawiam cytat Alvina Tofflera: „Analfabetami XXI wieku nie będą ludzie nie umiejący czytać, ale ci, którzy nie będą się uczyć, oduczać i uczyć na nowo”.

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@airfocus

Współzałożycielka firmy Sigmund Polska

Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej "Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika" oraz podcastu "Newsy z rynku pracy".

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze