Jak odróżnić mobbing od krytyki? I jak reagować na uwagi w pracy, aby wyciągnąć jak najwięcej dla siebie?

Agnieszka Ciećwierz, współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych- w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.
________________________________________________________________________________________________
Ostatnie wydarzenia na świecie – koronawirus, wojna na Ukrainie – pokazują, że jedyną stałą w naszym życiu jest zmiana. Zdarzenia te wymusiły zarówno na pracownikach, jak i pracodawcach zmianę myślenia na temat kompetencji, które w przyszłości będą najbardziej rozchwytywane na rynku pracy. Zaskoczeniem może być też fakt, iż niezależnie od branży i stanowiska pracodawcy coraz częściej podkreślają rosnące zapotrzebowanie na kompetencje miękkie zarówno kandydatów, jak i pracowników.
Kompetencje miękkie to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne i interpersonalne, mające związek z osobowością danej osoby i determinujące jej zachowanie. Dodatkowo kompetencje miękkie posiadają subiektywną naturę, dlatego też trudniej je zmierzyć. Kompetencje miękkie są również naszym wyróżnikiem. Podczas trwającej wszędzie automatyzacji pracy czy też sztucznej inteligencji (AI).
Oto cztery najczęściej wskazywane i poszukiwane przez pracodawców kompetencje miękkie przyszłości:
Zobaczcie także: Czego NIE umieszczać w social mediach, aby nie zrazić do siebie rekrutera?
Warto również wspomnieć o odporności psychicznej i umiejętności zarzadzania stresem, która w środowisku VUCA (V od „volatility”, czyli zmienność, U od „uncertainty”, czyli niepewność, C od „complexity”, czyli złożoność, A od „ambiguity”, czyli niejednoznaczność) jest niezwykle ważna.
Jak widać, zapotrzebowanie na kompetencje miękkie na rynku pracy wzrasta – warto zatem zastanowić się nad ich rozwojem. A na koniec zostawiam cytat Alvina Tofflera: „Analfabetami XXI wieku nie będą ludzie nie umiejący czytać, ale ci, którzy nie będą się uczyć, oduczać i uczyć na nowo”.
________________________________________________________________________________________________
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@airfocus
Współzałożycielka firmy Sigmund Polska
Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej "Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika" oraz podcastu "Newsy z rynku pracy".
Komentarze