fbpx

Kulisy pracy marketera #10

Wywiad z Jackiem Gadzinowskim

Jacek Gadzinowski

Podróżnik, kitesurfer & przedsiębiorca. Blisko 20 lat doświadczenia zawodowego: publicysta i dziennikarz, negocjator i kupiec, specjalista e-commerce, marketingu i komunikacji. Specjalizuje się w marketingu internetowym, sportowym oraz e-commerce. Prowadzi i konsultuje klientów w cyfrowym świecie pracując w trybie remote oraz nomad od 8 lat.
Pasjonat sportów deskowych: kitesurfing, wakeboarding, wakeskate, snowboard, longboard. Propaguje zdrowy i zbalansowany tryb życia – dieta, ćwiczenia oraz dobra forma fizyczna i mentalna. Przeszedł 5-letnią metamorfozę sylwetki, którą można znaleźć na jego social mediach.

Opowiedz proszę: na czym polega Twoja praca? Jaki obszar marketingu uważasz za swoją mocną stronę?

Doradzam klientom, prowadzę projekty i pełnie funkcję eksperta zewnętrznego dla firm które chcą prowadzić działania komunikacyjne, marketingowe czy e-commerce. Na poziomie osoby która daje im komplet informacji, często wiedzę insajderską z danej branży czy umiejętność analizy zjawisk i trendów. Czasem pomagam także w przetargach na usługi marketingowe czy mediowe. Znam też rynek influencerski na każdym poziomie (nie ma dla mnie tajemnic).

Wróćmy teraz do początków. Jak zaczęła się Twoja historia z marketingiem i jak rozwijała się z biegiem czasu?

Jestem inżynierem, który w czasie studiów sam nauczył się podstaw marketingu (podstawa to nie wszystko – liczy się doświadczenie!) i później z powodzeniem zastosował je w branży gamingowej oraz w programach edukacyjnych. Poza restrukturyzacją przedsiębiorstw i procesów, podnosiłem wiedzę i zyskiwałem doświadczenie w komunikacji (zaczynając od PR, a później obejmując też marketing). Z czasem poznałem e-commerce, jako że częścią działalności firmy Onet.pl (Play It) był sklep internetowy.

W codziennej pracy, aby się nie męczyć i prezentować jak najlepsze wyniki, ważne są predyspozycje. Jakie cechy powinien mieć Twoim zdaniem dobry marketer?

Przede wszystkim powinien myśleć analitycznie, myśleć, jakie konsekwencje będą miały jego działania, jak użyte środki zmienią produkt, firmę czy osobę. Powinien też umieć dostosowywać środki używane do celów. Czyli mówiąc wprost, nie może być zwykłym „copy pasta”, bo zostanie całe życie na tym etapie kariery zawodowej.

Kontrowersyjną kwestią w świecie marketingu, PR-u i sprzedaży są często studia kierunkowe. Czy uważasz, że są one potrzebne, aby zacząć w tej branży?

Moim zdaniem, takie studia nie są przepustką do marketingu. Przepustką do tego, by być dobrym, jest owszem wiedza, ale zbudowana na doświadczeniu i projektach. Sama wiedza książkowa bez praktyki nie spowoduje, że będziemy czymś więcej niż teoretykami.

Ponarzekajmy trochę 🙂 Która część Twojej pracy jest dla Ciebie najbardziej problematyczna?

Skalowalność. Niektórych rzeczy nie jesteśmy w stanie zrobić wszędzie i zawsze. Dotyczy to np. kontaku z klientami na poziomie. Jeśli chcemy utrzymywać partnerski poziom biznesu, wymaga to czasu, zaufania i zrozumienia biznesu klientów.

Nie zeskalujesz też swojego czasu i zdrowia – marketing i PR to nie działania w modelu Saas. Nie zautomatyzujemy kreacji, pomysłów czy obsługi klienta. Wszystko przyjdzie z czasem, jak będziemy mądrzejsi, wydajniejsi oraz poznamy life hacki.

Gdzie Twoim zdaniem najlepiej szukać wartościowej wiedzy marketingowej? Internet jest przepełniony nic niewnoszącymi artykułami. Jakie mogą być źródła teorii, która naprawdę później się przyda?

Wartościowa wiedza z marketingu buduje się z doświadczenia, pracy na projektach i wymiany doświadczeń z klientami oraz innymi praktykami z branży. Teoria? Niezmiennie podstawy, czyli Kotler. Reszta to szum informacyjny i wiadomości, które czasami stają się martwe już chwilę po ich publikacji.

Przejdźmy do kwestii ważnej w każdym zawodzie – chodzi o pieniądze. Na jaką pensję może liczyć dobry marketer/PR-owiec?

Specjalista – 3 200-6 000 zł 

Ekspert – 5 000-8 000 zł

Senior – 7 000-12 000 zł

Dyrektor – 8 000- 20 000 zł

*podane stawki nie zawierają podatków i ZUS.

Oczywiście to są widełki, od których jest odstęp w zależności od branży, miejsca zatrudnienia, obowiązków czy też doświadczenia pracownika. Polecam zapoznać się z raportami branżowymi co do wynagrodzeń. Na pewno też część firm przy wyższych stanowiskach chce rozliczać się w modelu B2B VAT.

Podobno internet nie wybacza i nic w nim nie ginie. Jakie są najczęstsze błędy marketerów?

Pycha, przekonanie o swojej nieomylności. Otaczanie się mądrymi słówkami i buzzwordami. Słowem – alienacja od otoczenia oraz zrozumienia szerokich mas konsumentów. Często jest to widoczne na poziomie agencyjnym („przecież my wiemy lepiej”).

Czy masz jakieś złote rady dla kogoś, kto dopiero zaczyna?

🚀 Nie poddawać się.

🚀 Mieć duży zasób pokory.

🚀 Próbować, próbować i uczyć się na swoich porażkach i błędach.

🚀 Zbierać wiedzę i doświadczenie.

🚀 Pytać innych, wymieniać informacje, dawać też innym wiedzę i doświadczenie.

🚀 Uczyć się i poznawać nowe trendy oraz technologie.

A na koniec… może zdradzisz nam kilka sposobów na utrzymanie świetnej formy, kiedy zazwyczaj niestety większość czasu spędzamy pracując za biurkiem lub w aucie?

🚀 Dieta dostosowana do naszego zdrowia, aktywności oraz organizmu.

🚀 Mniej cukrów rafinowanych w diecie.

🚀Dbałość o metabolizm (żeby po prostu to, co jemy, było trawione i odpowiednio przetwarzane).

🚀 Nawodnienie organizmu – min. 2 litry wody dziennie.

🚀 Nie jemy śmieci (typu żywność wysoko przetworzona, fast foody)

🚀 Na początek choćby minimalna aktywność – np. spacer, trucht (te 5-7 tys. kroków dziennie), z czasem możemy zacząć robić coś bardziej zaawansowanego (np. siłownia, rower, pływanie etc.).

🚀 Ćwiczenia własną masa ciała i gumami oporowymi (kalistenika, szczerze polecam)

🚀Wyznaczenie sobie realnego celu długoterminowego i krótkoterminowych, by nie zabrakło nam motywacji.

🚀 Ewentualne skorzystanie z porad eksperta w dziedzinie (tu służę pomocą, bo także pracuje w tej dziedzinie głównie z osobami pracującymi i mającymi mało czasu lub problemy z dietą).

Dziękujemy!

Pozostałe nasze wywiady przeczytasz tutaj.

Odpowiedzi zebrała Agnieszka Zwolan.