7 bezpłatnych kursów, które wprowadzą cię w świat content marketingu

7 bezpłatnych kursów, które wprowadzą cię w świat content marketingu fot. Campaign Creators / Unsplash.com

Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że według Google Trends hasło online courses cieszyło się szczególnym zainteresowaniem na świecie akurat w kwietniu 2020 roku. Wybuch pandemii koronawirusa przewrócił codzienność do góry nogami i sprawił, że nauka online stała się częścią naszej rzeczywistości. Jeśli również zastanawiasz się, jak wykorzystać potencjał tej formy zdobywania wiedzy, to ten artykuł jest zdecydowanie dla ciebie!

Udemy, Coursera, edX – tych dostawców masowych otwartych kursów online (ang. massive open online courses, MOOC) pewnie nikomu nie trzeba przedstawiać. Każdy, komu zdarzyło się szukać płatnych lub bezpłatnych e-szkoleń, prawdopodobnie natknął się w wynikach wyszukiwania na przynajmniej jedną z wyżej wymienionych pozycji.

W ostatnich latach coraz więcej osób decyduje się na podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych, korzystając z wirtualnych treningów prowadzonych przez doświadczonych ekspertów oraz prestiżowe uniwersytety i instytuty naukowe z całego świata. Ale to właśnie wiosną 2020 roku, wraz z początkiem pandemii COVID-19, odnotowano jeden z najgwałtowniejszych wzrostów zainteresowania tą formą zdobywania wiedzy.

Jako przykład może posłużyć wspomniana wcześniej platforma Udemy, która w marcu 2020 roku odnotowała wzrost liczby nowych użytkowników o 425% w porównaniu z rokiem 2019 (research.udemy.com). Podobna sytuacja spotkała platformę Coursera, na której od połowy marca do połowy kwietnia 2020 roku doszło do zwiększenia liczby nowych użytkowników o 640% w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim (theconversation.com).

Dlaczego warto doszkalać się online?

Nie ulega najmniejszym wątpliwościom, że szkolenia online niosą za sobą wiele korzyści. E-kursy są świetnym sposobem na rozwijanie zainteresowań, podnoszenie kwalifikacji czy też usystematyzowanie posiadanej już wiedzy. Taka forma samodoskonalenia się gwarantuje naukę w tempie dostosowanym do indywidualnych potrzeb uczestników oraz likwiduje bariery terytorialne, co oznacza ogromny wybór kursów z całego świata dostępnych za jednym kliknięciem myszki. Nie należy zapominać, że szkolenia online umożliwiają również poszerzanie wiedzy bez wychodzenia z domu, co dla wielu osób z troski o zdrowie i bezpieczeństwo gra w obecnej sytuacji wyjątkowo istotną rolę.

Dobra wiadomość dla marketerów

Szukając e-treningów należy wziąć pod uwagę nie tylko własne zainteresowania, lecz także deficyt na konkretnych specjalistów na rynku pracy oraz coraz to nowsze trendy powstające w dynamicznie zmieniającym się środowisku. Nie bez powodu szczególnym zainteresowaniem cieszy się obecnie szeroka oferta e-kursów z zakresu marketingu cyfrowego; zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, nieustannie zwiększa się zapotrzebowanie na ekspertów z obszaru sprzedaży i marketingu, którzy podejmą się wyzwań związanych z prowadzeniem efektywnych działań w świecie wirtualnym – a to wszystko wskutek transformacji cyfrowej, zdecydowanie przyspieszonej przez pandemię COVID-19.

SEO, PPC, e-mail marketing, media społecznościowe, a może marketing treści? Jeśli zastanawiasz się, od czego zacząć swoją przygodę z digital marketingiem, pamiętaj, że to właśnie „umiejętności dzielenia się wiedzą oraz tworzenia i skutecznego promowania wartościowych treści są podstawowymi wymaganiami ery marketingu cyfrowego” (Kosuniak, 2018). Dlatego w dzisiejszym artykule skupimy się na jednym, wybranym obszarze digital marketingu: na szeroko rozumianym marketingu treści.

Jak należy rozumieć marketing treści?

Marketing treści, nazywany również content marketingiem, oznacza strategię, która polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, istotnych i spójnych treści, mających za zadanie zwrócenie uwagi oraz utrzymanie zainteresowania odpowiednio zdefiniowanych odbiorców – tak, aby zachęcić ich do konkretnych działań przynoszących wymierne korzyści organizacji stosującej tę strategię. Warto podkreślić, że powinny być to materiały, które są wartościowe z punktu widzenia potencjalnego klienta; zamiast promować swoje produkty lub usługi, należy dostarczać odbiorcy istotne i przydatne treści, które mogą pomóc mu rozwiązać konkretne problemy (contentmarketinginstitute.com).

Wspomniane treści mogą obejmować liczne formaty (takie jak infografiki, artykuły, case studies, e-booki, wideo, prezentacje czy też white papers), rozpowszechniane za pomocą równie licznych kanałów dystrybucji, które można podzielić następująco:

  • kanały własne (ang. owned media, np. firmowe profile w mediach społecznościowych, blogi, strony internetowe),
  • kanały opłacane (ang. paid media, np. display ads, paid social, artykuły sponsorowane, współpraca z influencerami),
  • kanały pozyskane (ang. earned media, np. recenzje, komentarze, udostępnienia i wzmianki w mediach społecznościowych).

To podejście świetnie sprawdza się w budowaniu eksperckiego wizerunku firmy, nawiązywaniu pozytywnych relacji z klientami, zwiększaniu widoczności w wyszukiwarce czy też pozyskiwaniu ruchu na stronie (contentstandard.pl). Zatem dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że aż 70 proc. marketerów aktywnie inwestuje w content marketing (hubspot.com).

Fun fact: odpowiednio przygotowane kursy online również mogą być jedną z form marketingu treści.

Chcesz dowiedzieć się więcej? W takim razie zaczynajmy!

7 bezpłatnych kursów z content marketingu

HubSpot jest dostawcą oprogramowania wspierającego między innymi inbound marketing – strategię polegającą na prowadzeniu aktywności umożliwiających odbiorcom samodzielne odnalezienie nadawcy danego przekazu reklamowego (pl.wikipedia.org).

Poniżej znajdziesz dwa wybrane e-kursy HubSpot Academy, które pozwolą zgłębić Ci tajniki marketingu treści:

  1. Content marketing certification course: 12 lekcji w formie 56 wideo, podsumowanych 11 quizami – a to wszystko w 6 godzin, podczas których poruszane są kluczowe aspekty związane z marketingiem treści: praca nad strukturą contentu, kreatywność w procesie tworzenia treści, efektywne blogowanie i SEO, wykorzystywanie istniejących już treści, wideo marketing czy też elementy strategii marketingu treści (szczegółowo opisane poniżej). Ten e-kurs kończy się egzaminem, a na tych, którzy otrzymają pozytywny wynik, czeka certyfikat HubSpot!
  2. Content strategy course: 25 wideo, 6 quizów i ponad 3 godziny intensywnej nauki – tak w skrócie można opisać ten nieco bardziej zaawansowany kurs, skupiający się na strategii marketingu treści. Tematy omawiane przez ekspertów HubSpot to siła storytellingu, planowanie długoterminowej strategii contentowej, skuteczne promowanie treści czy też mierzenie i analizowanie rezultatów prowadzonych działań content marketingowych. Uwaga: większość tych lekcji pojawia się we wspomnianym wyżej kursie Content marketing course. Jedna z różnic pomiędzy nimi polega na tym, że kurs Content strategy course nie kończy się egzaminem i nie daje możliwości otrzymania certyfikatu poświadczającego zdobytą wiedzę.

Warto mieć na uwadze, że kursy HubSpot Academy to nie tylko angażujące treści wideo, lecz także merytoryczne materiały dostępne w zakładce resources pod prawie każdym filmikiem.

HubSpot Academy oferuje jeszcze więcej kursów z tego obszaru. Możesz znaleźć je tutaj!

Google to internetowy gigant, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Jednak część osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że usługi Google obejmują nie tylko wyszukiwarkę czy serwis webmail, lecz także darmowe kursy z digital marketingu, które dostępne są na wyciągnięcie ręki w Google Digital Garage.

Poniżej znajdziesz dwa kursy, które przybliżą ci marketing treści:

  • Get started with content marketing to bardzo podstawowy trening w formie wideo dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z content marketingiem i szukają fundamentalnych informacji na ten temat. Trwa jedyne 35 minut i pozwala poznać podstawy marketingu treści: wprowadzenie do content marketingu, segmentacja odbiorców, formaty wykorzystywane w marketingu treści, kanały dystrybucji i promocji contentu oraz mierzenie skuteczności prowadzonych działań. Dodatkowo, do każdego filmiku dołączona jest transkrypcja wraz z wypunktowanymi kluczowymi zagadnieniami.

35 minut to dla Ciebie za mało? W takim razie może zainteresować cię kolejna propozycja Google:

  • Promote a business with content to 3-godzinny program Google, składający się z 4 modułów obejmujących elementy social media, wideo oraz wspomniany wyżej kurs Get started with content marketing. Jeśli poza poznaniem podstaw content marketingu chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak format wideo i media społecznościowe mogą pomóc ci budować świadomość marki lub uzyskać więcej konwersji, tworząc i rozpowszechniając wartościowe treści wśród potencjalnych klientów, to ten program jest zdecydowanie dla ciebie!

Semrush jest narzędziem SaaS do zarządzania ekspozycją w sieci. Czego możesz nauczyć się w ich akademii?

  • Content marketing fundamentals course to 2-godzinny kurs składający się z 13 filmików, ich transkrypcji oraz quizów sprawdzających wiedzę kursantów. Materiał jest bardzo szczegółowy i z pewnością zaspokoi potrzeby zarówno tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z content marketingiem, jak i tych, którzy chcieliby usystematyzować posiadaną już wiedzę. Omawiane zagadnienia obejmują ustalanie celów oraz planu wdrożeniowego dla strategii contentowej, badania konkurencji i odbiorców, audyt istniejących już treści, kalendarze działań contentowych oraz, podobnie jak w przypadku poprzednich kursów, tworzenie, optymalizację i dystrybucję treści.

Mimo że ten e-kurs został stworzony z myślą o początkujących i średniozaawansowanych content marketerach, jego ostatnia część obejmuje nieco bardziej zaawansowane wskazówki, dzięki którym dowiesz się, jak ponownie wykorzystać istniejące już treści, by generować więcej potencjalnych klientów.

Poza treściami wideo Semrush udostępnia również specjalnie wybrane materiały pisemne, które pozwalają zagłębić się w omawiane zagadnienia. Kurs ten podsumowany jest egzaminem, którego pozytywne ukończenie zostaje udokumentowane certyfikatem Semrush!

eMarketing Institute oferuje bezpłatne kursy z zakresu marketingu cyfrowego, skierowane zarówno do osób całkowicie początkujących, jak i do marketerów pragnących uporządkować posiadaną już wiedzę.

W przeciwieństwie do szkoleń omówionych powyżej, tutaj nie znajdziesz formatu wideo!

  • Content marketing course and certification to e-trening obejmujący 161 stron cennej wiedzy z zakresu marketingu treści, tym razem dostępnej w formie e-booka. Poza wyczerpującymi informacjami dotyczącymi podstaw content marketingu, e-book w przystępny sposób przedstawia również użyteczne narzędzia i aplikacje związane z tym obszarem (to aż 8 stron pełnych najróżniejszych propozycji!), oraz słowniczek przydatnych zwrotów i określeń używanych na co dzień w świecie marketingu treści. Po zapoznaniu się z treścią e-booka i przyswojeniu nowej wiedzy należy przejść do egzaminu, którego pozytywny wynik prowadzi do otrzymania certyfikatu ukończenia kursu!

LinkedIn Learning to ponad 16 800 kursów, których liczba rośnie z każdym tygodniem! Ofertę można filtrować między innymi pod kątem stopnia zaawansowania, według standardowego podziału na osoby początkujące, średniozaawansowane i zaawansowane.

  • Content marketing foundations to popularny kurs dla początkujących content marketerów, który trwa jedynie godzinę! Tak jak większość wspomnianych wcześniej treningów, zbudowany jest na krótkich filmikach, które prowadzą nowicjuszy przez kluczowe aspekty związane z marketingiem treści – od fundamentów strategii, przez tworzenie i dystrybucję contentu, aż po jego integrację oraz mierzenie skuteczności tych działań.

Dodatkowo, w razie pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości, kursy LinkedIn dają możliwość zadawania pytań w sekcji Q&A, na które odpowiadają instruktorzy szkoleń!

Więcej treningów dostępnych na LinkedIn Learning znajdziesz tutaj.

Zacznij swoją przygodę już dziś!

Mam nadzieję, że ten artykuł przekonał cię do korzystania z możliwości, jakie oferują e-kursy! Powyższe 7 propozycji z zakresu marketingu treści to tylko część materiałów, które są do twojej dyspozycji, dlatego zachęcam cię do przejrzenia szerokiej oferty dostępnej online w celu znalezienia szkoleń, które będą najlepszą odpowiedzią na twoje potrzeby. Zacznij już dziś i zapamiętaj słowa Billa Gatesa: „Content is King”! (1996).

Źródła:

Specjalistka ds. marketingu cyfrowego

Na co dzień zajmuje się projektowaniem oraz realizacją zintegrowanych kampanii online w sektorze B2B, ze szczególnym entuzjazmem podejmując się wyzwań związanych z event marketingiem. W wolnym czasie z ciekawością śledzi newsy z branży FMCG oraz zgłębia tajniki zachowań i decyzji zakupowych konsumentów. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Harvard University.

Banner kierujący do e-booka:

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze