Marketing 4.0 – zaangażowanie i orędownictwo, ale czy na pewno?

Marketing 4.0 – zaangażowanie i orędownictwo, ale czy na pewno?

Philip Kotler, Hermawan Kartajaya i Iwan Setiawan w książce „Marketing 4.0” przedstawiają koncepcję marketingu 4.0. Według tej koncepcji marketing sukcesywnie zmienił się od marketingu 1.0 skoncentrowanego na produkcie, przez marketing 2.0 skoncentrowany na kliencie i humano-centryczny marketingu 3.0 do ma marketingu 4.0.

Przemek ChmurawaAutorem tekstu jest Przemek Chmurawa, strateg i reklamowiec w Mediatec i JBF (a sercem prawdziwy marketingowiec), współtwórca m.in. takich marek, jak Cersanit, Barlinek czy Orlen Oil. Zawodowo związany (od wielu lat) z reklamą, marketingiem oraz kreatywnym rozwiązywaniem problemów :), ale także fascynat nowych technologii, Internetu, nauki i wszystkich rzeczy, które posuwają ludzkość do przodu.


Książka śledzi proces zmian związany z rozwojem Internetu (czyli z Trzecią Rewolucją Informacyjną) i jego wpływem na konsumenta i marketing w ogóle. Na tym polu ma wiele do zaoferowania i jest ze wszech miar godna polecenia (oraz przeczytania), ale…

Czym jest marketing 4.0?

„Marketing 4.0 jest rozpoznaniem uzupełniających się ról marketingu tradycyjnego i cyfrowego w budowaniu zaangażowania i orędownictwa konsumenckiego”

Hmmm, może coś więcej?

„Marketing 4.0 to podejście, które łączy w sobie interakcję online i offline między marką a klientem, przy budowie tożsamości marki, miesza styl z meritum oraz uzupełnia łączność między maszynami interakcją ludzką, by wzmocnić zaangażowanie klientów.” Delikatnie mówiąc, nie czuję się usatysfakcjonowany tą definicją…

Podobnie jak model AIDA (attention, interest, desire, action) oraz podobnie jak marketing mix 4P (product, price, place, promotion), czyli w gruncie rzeczy marketingowe abecadło, tak i to podejście pomija fundamentalną sprawę związaną z marketingiem (i całą ludzką aktywnością) czyli potrzebę.

Zanim uda na się związać czyjąś uwagę (attention) czy wywołać pożądanie (desire), zanim powstanie jakikolwiek produkt i metody jego promocji, zawsze pierwsza jest potrzeba* (rozumiana bardzo szeroko).

Potrzeby mogą być bardzo różne: jedni chcą jeździć nowym samochodem, bo to świadczy o ich statusie społecznym, a inni raczej samochodem elektrycznym, bo to ich zdaniem chroni środowisko. Jeszcze inni chcą oddychać świeżym powietrzem, czy chodzić do teatru albo buszować godzinami bez sensu w social mediach. Mogą oni być uzależnieni czy wręcz do pewnego stopnia „zaprogramowani” na pewne działanie, ale i tak fundamentem jest ich potrzeba, na której całość się opiera. Może to być także potrzeba akceptacji środowiska, w którym żyją, albo jakiś nałóg itp. itd.; reszta to metody zaspokojenia tej potrzeby.

Od jakiegoś czasu obserwuję ekspansję Amazona, Alibaby, Aliexpress, Banggood, GearBest itd. Co jest charakterystyczne dla tych serwisów? Że oferują bez szemrania (i bez zbędnej ideologii) produkty, które zaspokajają potrzeby klientów.

Oświetlenie akwarium oceanicznego za 1000$? Proszę bardzo. Bezprzewodowe słuchawki bluetooth za 10$? Proszę bardzo. Pokrowce foteli samochodowych z długiego futra, a może przenośny destylator do samogonu? Bez problemu. Wymyślcie sobie jakiś absurdalny produkt i sprawdźcie sami – on już tam jest 😊 Zresztą sami to zobaczcie!

A według mnie…

Teraz mogę się pokusić o własną definicję marketingu 4.0: dla mnie to dynamiczne śledzenie potrzeb klienta i błyskawiczne dostosowywanie się, zarówno na poziomie produktu czy usługi, jak i na poziomie przekazu i komunikacji. Produkt jest z natury trudniejszy do zmiany, natomiast zmiana komunikacji jest łatwa.

Marketing 4.0 jest znacznie bliżej klienta, komunikacja jest bardziej symetryczna, a decydujący czynnik to Klik-Dystans (Klik-Dystans rozumiany jako odległość w kliknięciach pomiędzy potrzebą a jej zaspokojeniem 😊)

* Uczciwie byłoby zadać pytanie, czy potrzebę można stworzyć? Można, ale lepszy słowem byłoby odkryć 😉 – ponieważ ona już istnieje, choć jeszcze nie uświadomiona.

 

Fragment książki „Marketing 4.0. Era cyfrowa” przeczytacie tutaj.

 

Źródło ilustracji: canva.com


📢 Zapraszamy także do naszych grup:
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

🚀 na nasz fanpage:
➡ https://www.facebook.com/RocketJobsPolska

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze