Co wybrać: marketing czy PR? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć, jeśli chcesz pracować w reklamie

Co wybrać: marketing czy PR? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć, jeśli chcesz pracować w reklamie fot. Rawpixel.com / Shutterstock.com

Marketing i PR to dwa pojęcia, z którymi z pewnością nieraz spotkacie się jeszcze na swojej ścieżce kariery. Musicie jednak pamiętać, że choć wyraźnie się one przenikają, nie mogą być stosowane zamiennie. Jakie najważniejsze różnice koniecznie trzeba poznać? Kogo bardziej zainteresuje Public Relations, a kogo marketing?

Nie od dziś wiadomo, że wiele dziedzin się uzupełnia. Wśród najpowszechniejszych tego typu przykładów znajdują się socjologia i ekonomia, a także księgowość i audyt. Podobnie jest w przypadku Public Relations i marketingu, które – choć istnieją rozdzielnie – pozwalają na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki. Istnieje wiele podobieństw, ale jeszcze więcej różnic – musicie o tym pamiętać.

Czym jest marketing?

Marketing to złożony proces zarządzania, którego celem jest zaspokojenie potrzeb i wymagań klientów poprzez tworzenie, promowanie i dostarczanie im odpowiednich produktów lub usług. Dziedzina ta obejmuje wiele działań takich jak:

  • badanie rynku,
  • analiza potrzeb,
  • planowanie strategii marketingowej,
  • projektowanie produktów lub usług,
  • promowanie ich na rynku,
  • ustalanie cen,
  • dystrybucja,
  • określanie efektywności działań i ich optymalizację.

Proces marketingowy zaczyna się od poznania rynku, jego potrzeb i trendów, a następnie dopasowania oferty do wymagań klientów. W tym celu stosuje się między innymi ankiety, wywiady, Focus Group, a także analizę trendów oraz danych rynkowych. Na podstawie wyników badań rynku przedsiębiorstwo opracowuje strategię marketingową, która określa cele, grupy docelowe, przekaz i narzędzia promocji, a także sposoby dystrybucji. Ponadto – co niezwykle ważne – ustala też ceny produktu lub usługi.

Wszystkie działania i podejmowane interakcje mają natomiast za zadanie zwiększyć świadomość marki, przyciągnąć uwagę klientów, zbudować pozytywny wizerunek firmy, a co za tym idzie – zwiększyć sprzedaż oraz zyski przedsiębiorstwa. Współcześnie marketing wykorzystuje różne kanały komunikacji, takie jak media społecznościowe, reklamy internetowe, telewizyjne lub radiowe, mailing czy wszelkie akcje promocyjne, by dotrzeć do klientów i przekonać ich do wyboru oferty firm.

Na czym polega Public Relations?

Na pewno nieraz spotkaliście się z terminem Public Relations lub PR. Co to znaczy? Sugerując się nazwą, możecie wywnioskować, że wiąże się ona z publicznymi relacjami. W praktyce dotyczy to stosunków pomiędzy organizacją a jej różnymi grupami interesariuszy, takimi jak: media, inwestorzy, pracownicy, klienci, władze itp. PR ma na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy lub organizacji poprzez skuteczną komunikację z ww. społecznościami.

Do zadań specjalisty ds. relacji publicznych należą m. in.:

  • organizacja konferencji prasowych, wydarzeń branżowych, spotkań z dziennikarzami,
  • tworzenie treści PR takich jak: artykuły, komunikaty prasowe, newslettery, broszury, filmy promocyjne itp.,
  • prowadzenie działań marketingowych związanych z budowaniem wizerunku,
  • sponsorowanie wydarzeń, otwieranie kampanii charytatywnych,
  • zarządzanie kryzysowe, czyli przygotowywanie planów reagowania w sytuacjach kryzysowych i przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom.

Czym różni się Public Relations od marketingu?

Różnice pomiędzy Public Relations a marketingiem najłatwiej ukazać na przykładach. Wyobraźcie sobie: okazuje się, że marka zajmująca się produkcją kosmetyków cruelty free, wypuściła produkt przetestowany na zwierzętach. Konsumenci są oburzeni i wszelkimi drogami próbują skontaktować się z firmą. Jak myślicie: jakie działania należałoby wprowadzić? Oczywiście te związane z zarządzaniem sytuacją kryzysową. Określaniem strategii w tej sprawie zajmie się zatem specjalista ds. PR.

Teraz zapoznajcie się z następnym przykładem: marka cruelty free chce wypromować swoje produkty i zwiększyć ich sprzedaż. Zależy jej jednak nie tyle na poprawie informacyjnej polityki, ile relacji z klientem. Jak się pewnie domyślacie, w tym przypadku najlepiej będzie zwrócić się do specjalisty ds. marketingu.

Te dwa przykłady obrazują nie tylko najważniejsze różnice pomiędzy opisywanymi dziedzinami, lecz także sposób ich wzajemnego przenikania. Warto wiedzieć również, że marketing to pojęcie znacznie szersze niż PR, łączące w sobie nie tylko działania dotyczące relacji firmy z mediami, lecz także te zupełnie z nimi niezwiązane.

Public Relations, jako termin węższy, dotyczy przede wszystkim:

  • współpracy z dziennikarzami,
  • strategii reagowania w nagłych, trudnych sytuacjach,
  • Corporate Identity, czyli tożsamości marki i postrzegania jej przez odbiorców,
  • działań prowadzących do zdobycia przychylności mediów.

Praca w reklamie – PR czy marketing? Jaką ścieżkę kariery wybrać?

Wybór pomiędzy karierą w PR a w marketingu może być trudną decyzją. Obie dziedziny oferują ekscytujące możliwości i potencjał wywarcia wpływu na świat. W każdym przypadku powinniście wziąć pod uwagę najważniejsze, decydujące czynniki, między innymi satysfakcję z pracy, potencjał płacowy czy wpływ na zdrowie psychiczne oraz fizyczne. Ważne jest również to, aby zastanowić się, czy macie umiejętności, które często okazują się niezbędne – również według pracodawców.

W dzisiejszym cyfrowym świecie, by osiągnąć sukces oraz wyprzedzić konkurencję, musicie wykazać się zarówno umiejętnościami miękkimi, jak i pewnymi kompetencjami zdobywanymi przez lata nauki. Spośród tych pierwszych wyróżnia się:

  • umiejętność jasnej, bezproblemowej komunikacji,
  • umiejętność samodzielnego rozwiązywania napotkanych problemów
  • kreatywność,
  • chęć pracy w zespole,
  • zdrową asertywność.

Ponadto jako marketerzy będziecie musieli umieć:

  • wykonywać analizę rynku, przeprowadzać badania i analizować pozyskane dane dotyczące konsumentów czy konkurencji,
  • planować oraz tworzyć strategię marketingową, uwzględniając cele biznesowe firmy, potrzeby konsumentów, budżet i inne czynniki,
  • przeprowadzać kampanie reklamowe oraz promocje,
  • tworzyć skuteczne i angażujące treści reklamowe, teksty na stronę internetową czy opisy produktów, które przyciągną uwagę i przekonają konsumentów do zakupu,
  • obsługiwać media społecznościowe, zarządzać profilami firmowymi na różnych platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, aby budować wizerunek marki i angażować,
  • zrządzać projektem, planować, koordynować, a także nadzorować działania marketingowe, aby zapewnić, że są realizowane na czas, w ramach budżetu i spełniają cele biznesowe.

Jako że marketerzy na co dzień korzystają z różnych narzędzi technologicznych, takich jak systemy CRM, programy do mailingu czy automatyzacji poszczególnych procesów, i wy będziecie musieli zagłębić tajniki tej wiedzy. Choć jest tego sporo, świadomość istnienia innowacyjnych rozwiązań na pewno ułatwi wam pracę.

Jakie studia wybrać?

Być może zastanawiacie się, jakie studia powinniście wybrać. Jednym z najbardziej popularnych kierunków jest sam marketing. Jako studenci będziecie uczyć się strategii marketingowych, analizy rynku, promocji, przeprowadzania badań, tworzenia świadomości marki i zarządzania kampaniami reklamowymi.
To jednak nie wszystko. Do pracy w marketingu prowadzą również kierunki takie jak:

  • zarządzanie – na studiach zdobędziecie umiejętności planowania, organizowania i zarządzania projektami,
  • psychologia – nauczycie się, jak zrozumieć zachowania konsumentów, a także ich motywacje i potrzeby, co jest kluczowe w tworzeniu skutecznych strategii marketingowych,
  • informatyka – w dzisiejszych czasach wiele działań marketingowych jest prowadzonych w świecie cyfrowym, dlatego wiedza z dziedziny informatyki, programowania czy UX/UI może okazać się wartościowa,
  • grafika – studenci kierunków związanych z grafiką, wizualizacją, animacją czy sztuką cyfrową mogą wykorzystać swoje umiejętności do tworzenia atrakcyjnych kampanii reklamowych i kreatywnych projektów marketingowych.

Praca w reklamie może być ekscytująca, jednak wiąże się również ze stresem i poświęceniami. Konkurencja jest duża, ale jeśli skończycie studia, a także wykażecie się odpowiednią wiedzą, kreatywnością oraz odpornością na presję, na pewno zyskacie w oczach pracodawców.

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Banner kampanii #MisjaZmiana z Krzysztofem Stanowskim i Julką

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze