Marketing afiliacyjny- czyli zdecentralizowana reklama

Marketing afiliacyjny- czyli zdecentralizowana reklama

Nowoczesna gospodarka cechuje się niespotykaną wcześniej różnorodnością dóbr i usług dostępnych na wyciągnięcie ręki poprzez sprzedaż online. W takim otoczeniu, konieczne jest wyróżnienie się od konkurencji, tym samym przyciągając konsumentów, którzy mogą dokonać zakupu. Marketing afiliacyjny jest silnie skoncentrowany na przyciągnięciu internautów, do tego stopnia, że reklamodawca skłania się nawet do podzielenia częścią przychodów kosztem wygenerowania większego ruchu.

Zostań najlepszym opiekunem Uszatego! 🐶

Aplikuj

Istota marketingu afiliacyjnego

W uproszczeniu, marketing afiliacyjny jest rodzajem programu poleceń, w którym osoby lub podmioty, zwane partnerami lub afiliantami udostępniają informacje i zachęcają do skorzystania z oferty, otrzymując w zamian część marży sprzedażowej od sprzedawcy. W tym modelu, część działań marketingowych w intrenecie jest oddelegowana poza organizację w celu wygenerowania szerszego ruchu, a w efekcie większego wolumenu sprzedaży. O znaczącym potencjale tego rozwiązania może świadczyć szybki wzrost jego popularności w ciągu ostatnich lat. Według oceny grupy badawczej SaaS Scout, w 2022 roku globalna wartość marketingu afiliacyjnego wyniesie aż 12 miliardów dolarów stanowiąc aż 15% całkowitych przychodów z marketingu cyfrowego, generując od 15% do 30% sprzedaży przez powiązane kanały.

Rozliczanie za współpracę

Zazwyczaj, wystawiający produkt tworzą specjalne spersonalizowane linki dla każdego z partnerów, żeby zidentyfikować od którego z nich pochodzą kupujący. W zależności od potrzeb, można również wykorzystywać inne rozwiązania, takie jak indywidualne kody rabatowe. Można wyróżnić trzy podstawowe modele rozliczania dla afiliantów, w których podstawą do wyliczenia zapłaty jest:

  • Liczba kliknięć (Cost per click) – wynagrodzenie jest przyznawane za każde unikalne kliknięcie w link.
  • Ilość działań użytkownika (Cost per action) – wynagrodzenie jest naliczane od każdego dokonania określonej czynności przez odwiedzających, np. wypełnienia formularza zgłoszeniowego.
  • Wolumen wygenerowanej sprzedaży (Cost per sale) – partner otrzymuje prowizję od dokonanych transakcji.

Wybór konkretnego rozwiązania zależy od indywidualnych potrzeb zlecającego go marketera. Przykładowo, jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży, może on wybrać model click per sale, jednakże, jeśli chce pozyskać większą liczbę subskrybujących newsletter, odpowiednim modelem będzie cost per action. Dzięki tym określonym bodźcom ekonomicznym, partnerzy samodzielnie dobiorą odpowiednie narzędzia do osiągnięcia zamierzonych celów.

Marketing afiliacyjny- korzyści i wyzwania

Podstawową korzyścią modelu afiliacyjnego dla marketera jest jego elastyczność. Programy afiliacyjne nie wymagają zatrudniania nowych pracowników lub nawet składania zleceń marketingowych oraz mogą być szybko i efektywnie modyfikowane w zależności od zmieniających się potrzeb. Ponadto, dane rozwiązanie oferuje unikalne korzyści, takich jak wykorzystanie indywidualnych kanałów komunikacji partnerów. Są jednak również obszary wymagające dodatkowej uwagi. Jakiekolwiek oddelegowania działalności sprzedażowej łączy się z ryzykiem dla reputacji firmy ze względu na potencjalne niewłaściwe zachowanie partnerów. Dlatego, należy starannie ich dobierać, zwłaszcza w przypadku szerszej współpracy. Warto ocenić czy kandydaci na afiliantów podzielają wartości związane z promowaną marką. Jeśli zaś chodzi o partnerów, największą korzyścią jest możliwość osiągnięcia pasywnego dochodu bez określonych górnych limitów, wszystko zależy jedynie od wygenerowanego ruchu bądź sprzedaży na podstawie zamieszczonych linków. Z kolei obszarem ryzyka jest brak gwarantowanej wypłaty, w przypadku, gdy ich działania reklamowe nie przyniosą spodziewanych skutków.

Zobacz także: Marketing szeptany, czyli jak zarobić na rozgłosie?

Marketing afiliacyjny z perspektywy twórcy contentu

Marketing Afiliacyjny jedną z form monetyzacji prowadzonego bloga bądź kanału w mediach społecznościowych. W tym ujęciu, szczególnie ważne jest zagwarantowanie wysokich jakości treści oraz zachowanie zaangażowania społeczności. Dzięki dbałości o te aspekty, fani będą chętnie korzystać z promowanych ofert afiliacyjnych. Warto również zadbać o zgodność ofert z profilem kanału oraz wartościami wyznawanymi przez twórcę, żeby zachować autentyczność oraz budować dobrą reputację marki. Umiejętnie wykorzystany, model afiliacyjny oferuje olbrzymi potencjał do połączenia pasji ze stałym źródłem dochodu. Partnerzy muszą pamiętać o potrzebie zachowania równowagi pomiędzy przestrzenią przeznaczoną na reklamę a oryginalnym zamysłem ich konta. Podobnie jak spadek jakości, treściami komercyjnymi osłabia zaangażowanie zmęczonych reklamami fanów oraz zmniejsza częstość wyświetleń prowadzonego kanału.

Różne oblicza programów

Model marketingowy polegający na prowizji od sprzedaży jest niezwykle przydatny dla jej pobudzenia. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom pozwalającym identyfikować źródło ruchu konsumentów w przestrzeni cyfrowej stale powstają nowe wariacje tego rozwiązania. W skali makro, mechanizm pokrewny marketingowi afiliacyjnemu wykorzystują platformy do cashbacku, takie jak Goodie, Net Pocket czy Picodi, które zarabiają na generowaniu sprzedaży dzieląc się z konsumentami częścią swojej marży. Podobnie funkcjonują systemy zwrotów za płatności oferowane przez banki. Z kolei, w skali mikro, wielu usługodawców oferuje zniżki lub prezenty w zamian za polecenie ich znajomym, dzięki czemu każdy może zostać swego rodzaju afiliantem. Dzięki swojej szerokiej obecności oraz oferowanym korzyściom, marketing afiliacyjny stał się obecnie jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez marketerów cyfrowych. Ugruntowana pozycja na rynku oraz stały rozwój rozwiązań technologicznych i powiązanych modelów biznesowych zdają się wskazywać, że w ciągu następnych lat, jego znaczenie będzie nadal wzrastać.

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia: Unsplash@Firmbee.com

 

Redaktorka

Z wykształcenia filolog języka francuskiego, jednak od najmłodszych lat emocjonalnie związana z dziennikarstwem i działalnością literacką. Interesuje się szerokim wachlarzem tematycznym, zaczynając od kwestii językowych, kulturowych i społecznych, poprzez finanse i ekonomię, aż po naukę i prawo. Można powiedzieć, że w życiu podąża za iście renesansową definicją bycia "humanistą".

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze