Marzy ci się podróżowanie w pracy? To sprawdź, jak pracuje się w biurze podróży

Marzy ci się podróżowanie w pracy? To sprawdź, jak pracuje się w biurze podróży fot. Shutterstock

Decydując się na wyjazd turystyczny za granicę, niemal połowa Polaków korzysta z usług biur podróży. Jednak jak wygląda sytuacja po drugiej stronie lady? O niuansach pracy i kariery w Coral Travel opowiedziała nam Katarzyna Ambroziak – kierownik ds. rozwoju sprzedaży.

Wiele osób kocha podróżować. W dzisiejszych czasach jest to o tyle proste, że mamy niemal cały świat na wyciągnięcie ręki. Niektórzy kochają to tak bardzo, że zdecydowali się związać z pracą w turystyce całą swoją karierę zawodową. I dobrze na tym wyszli! Swoją historię kariery w Coral Travel – od pracy z klientami w salonie sprzedaży aż po stanowisko kierownika ds. rozwoju sprzedaży – opowiedziała nam Katarzyna Ambroziak.

Jak się pracuje w biurze podróży? Wywiad z Katarzyną Ambroziak – kierownikiem ds. rozwoju sprzedaży w Coral Travel

Magdalena Desperak: Co kierowało tobą przy wyborze Coral Travel jako miejsca pracy?

Katarzyna Ambroziak: To świetne pytanie! Muszę się teraz cofnąć w czasie o ponad 11 lat, kiedy obecny Coral Travel Poland istniał jeszcze pod nazwą Wezyr Holidays. I to właśnie z Wezyrem w 2012 roku zaczynałam pisać swoją własną historię, która trwa do dziś, z czego jestem niezwykle zadowolona. Ale wracając do pytania, co mną kierowało? Wiele rzeczy, może zacznę od początku… Do Corala przeszłam z innego biura podróży, które podobnie jak mój obecny pracodawca był TO (touroperatorem), czyli biurem-organizatorem, które sprzedaje swoje własne produkty. Chwilę przed podjęciem współpracy byłam na prywatnych wakacjach w Egipcie, bardzo podobała mi się obsługa w biurze przy zakupie wyjazdu oraz organizacja na miejscu pobytu. Po powrocie złożyłam CV, poszłam na rozmowę no i się udało!

Również zaczynałaś od pracy w salonie sprzedaży?

Tak, pracę zaczynałam od sprzedaży jako Specjalista ds. Turystyki. Dodam tylko, że jestem wdzięczna, że to właśnie od tej roli zaczęła się moja współpraca z firmą, ponieważ bezpośrednia sprzedaż to prawdziwa lekcja życia i możliwość poznania wielu aspektów i tajników pracy w turystyce. Dodatkowo zawsze fascynowała mnie praca z ludźmi, a tu zwyczajnie mogłam przyczyniać się do spełnienia ich podróżniczych marzeń.

Droga na szczyt

W wielu przedsiębiorstwach obiecywane możliwości awansu to zwykle kwestia wieloletniego poświęcenia. Jak u was można „wejść na kolejny poziom wtajemniczenia„?

Zacznijmy od tego, że w Coralu nikt nigdy niczego nie obiecuje, jeżeli nie ma w tym pokrycia. Na rozmowie w sprawie pracy czy szkoleniach wprowadzających, poruszane są kwestie rozwoju i możliwości awansu. Każdy specjalista może potencjalnie kiedyś w przyszłości stać się superwizorem czy nawet kierownikiem/menedżerem. Firma stale rozwija się i kiedy powstają nowe działy czy stanowiska, niejednokrotnie można wziąć udział w rekrutacji wewnętrznej. Można też zaangażować się we wdrażanie i szkolenie nowych pracowników, tak jak stało się w moim przypadku.

Zatem, co jest potrzebne, żeby rozwijać swoją karierę i piąć się wyżej w firmowej hierarchii?

Wydaje mi się, że jak w przypadku większości pracodawców tak i u nas liczą się predyspozycje, umiejętności, wykazywanie inicjatywy i wykonywanie swojej pracy na najwyższym poziomie. Ja jestem właśnie idealnym przykładem jak „wejść na kolejny poziom”, bo zaczynałam od Specjalisty ds. Turystyki, a teraz jestem Kierownikiem ds. Rozwoju Sprzedaży. Oczywiście te dwa stanowiska dzieli ponad 11 lat, oraz kilka innych pozycji zawodowych, które otrzymywałam po drodze. To nie jest tak, że to obecne, menedżerskie stanowisko dostałam np. za staż pracy. Mogę powiedzieć, że jestem dumna z tego co udało mi się osiągnąć. Zawsze swoją pracę wykonywałam na 200 proc., co było zwyczajnie doceniane. Moja historia jest potwierdzeniem tego, że również dla pracowników niższego szczebla nie ma zamkniętej drogi rozwoju do stanowisk kierowniczych w Coral Travel Poland. Każdy pracownik naszej firmy dostaje „czystą kartę”. I to w dużej mierze od niego zależy jak ją zapisze i co osiągnie.

Wybór wewnętrznej ścieżki kariery w Coral Travel

Można powiedzieć, że przeszłaś iście imponującą progresję kariery. Czy mogłabyś zdradzić czytelnikom na czym polega twoja obecna praca?

Pracuje jako kierownik ds. rozwoju sprzedaży, a – upraszczając to nazewnictwo – jestem trenerem sprzedaży. Tak naprawdę stanowisko to kryje w sobie mnóstwo różnych zagadnień, którymi się zajmuje. Do moich głównych zadań należy m.in. prowadzenie szkoleń produktowych, tworzenie instrukcji, przekazywanie informacji o trendach produktowych oraz promocji kierunków. Ale zawiera również analizowanie danych, monitorowanie efektywności prowadzonych działań w zakresie promowania produktu, nadzorowanie sprzedaży czy prowadzenie różnego rodzaju raportów. Mogłabym tak wymieniać jeszcze długo, ale to jedynie część obowiązków, które do mnie należą.

Czy osoba z wewnątrz uważana jest za lepszego kandydata, niż zewnętrzny specjalista w danym zakresie? Z czego to wynika?

Często stanowiska, na które prowadzone są rekrutacje (zwłaszcza te w centrali naszej firmy), wymagają podstaw wiedzy z danego zakresu. Ponadto, pracodawca wie na co może liczyć od osoby, która już w firmie pracuje, na co ją stać i jakie ma predyspozycje. Dodatkowo zdobyte doświadczenie, znajomość firmy i specyfiki pracy, pozwoli na to, że zdecydowanie szybciej taka osoba wdroży się w nowe obowiązki.

Rozwój kompetencji

Przejście do innych działów to kwestia posiadania wybitnie specjalistycznych umiejętności. Czy Coral Travel w jakiś sposób ułatwia pracownikom nabycie tych kwalifikacji?

Nabywanie specjalistycznych umiejętności odbywa się u nas często poprzez uczestniczenie w różnego rodzaju szkoleniach (czy to organizowanych wewnątrz przedsiębiorstwa przez pracowników poszczególnych działów, czy też takich prowadzonych przez firmy zewnętrzne). Uważam, że w naszej organizacji kładzie się duży nacisk na podnoszenie kompetencji pracowników. Pracownicy wybranych działów mają możliwość uczestniczenia również w szkoleniach poza granicami kraju czyli study tourach.

Szkolenie to polega na zwiedzeniu wybranej bazy hotelowej, poznaniu kierunku, ale również zintegrowaniu się z innymi pracownikami. Zdecydowanie najwięcej w tego typu wyjazdach szkoleniowych bierze udział dział Sprzedaży, który jest na pierwszej linii z klientem. Jako firma wychodzimy z założenia, że dobry sprzedawca powinien znać kierunki i bazę hotelową. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że zupełnie inaczej sprzedaje się coś co się widziało na własne oczy. Dla mnie, jak dla większości osób, jest to niezwykła sprawa, gdzie łączymy pracę z możliwością zwiedzenia fascynujących miejsc. Rzadko zdarza się, że jakaś branża oferuje tego typu możliwości.

Wyjazdy szkoleniowe – w Coral Travel to norma

Czego można się dowiedzieć podczas takiego wyjazdowego szkolenia, jak ono wygląda i jakich kompetencji pozwala nabyć?

Poza odwiedzeniem cudownych miejsc, poznaniem ciekawych ludzi, nawiązaniu znajomości czy nawet przyjaźni z współpracownikami, możemy nawiązać niezwykle ważne znajomości z hotelarzami, który goszczą nas w swoich obiektach. Z uwagi na fakt, że w większości kierunków, zwiedzanie hoteli odbywa się w języku angielskim, możemy również podszkolić język. Najważniejszym jednak aspektem jest poznanie bazy hotelowej jak również kierunku, co później rzutuje na wyniki i niezwykle ułatwia sprzedaż.

Wyjazdy szkoleniowe często przywodzą na myśl pracę stewardessy – z jednej strony odwiedza się niesamowite miejsca, a z drugiej nawet nie ma czasu na ich doświadczenie w pełni. Jak jest w przypadku wyjazdów szkoleniowych Coral Travel? Czy uczestnicy dostają szansę na zwiedzenie okolicy poza obszarem swojego hotelu?

Tak jak wspomniałam wcześniej, naszym priorytetem, poza poznaniem hoteli, które mogą się zmieniać z sezonu na sezon, jest również poznanie kierunku. Jak najbardziej nasi pracownicy na wyjazdach ST mają możliwość zwiedzenia okolicy, czy to we własnym zakresie, czy podczas wycieczki fakultatywnej. Zwiedzanie bazy hotelowej zaczyna się od rana, dlatego wieczory, a zdarza się też, że późniejsze popołudnia, pracownicy mają do własnej dyspozycji. Wtedy często decydują się na wyjścia do pobliskich miast. Jak to w życiu jest czas na pracę, ale też odpoczynek – work-life balance. Tej zasady trzymamy się
również podczas wyjazdów szkoleniowych.

Study tour a pozyskane umiejętności

Jak, twoim zdaniem, umiejętności nabyte podczas study tour przekładają się na codzienną pracę? Co dały ci takie wyjazdy?

Wszystko zależy oczywiście od tego, jakie kto ma priorytety. Dla mnie zawsze najważniejsze było, żeby z tych wyjazdów wynieść jak największą wiedzę. Poza informacjami katalogowymi, które podają hotelarze, bardzo ważne są własne odczucia i stawianie się w roli klienta. Pozwala to na zwrócenie uwagi na to, na co będą patrzeć również klienci. Dla mnie każdy taki wyjazd był niesamowitą dawką nowej wiedzy i bardzo wpływał na sprzedaż odwiedzonego kierunku. Nawet najlepsza sprzedażowo osoba, nigdy nie opowie o kierunku czy hotelu tak jak ta, która go widziała na własne oczy. Oczywiście zdarzają się tu wyjątki… Dodatkowo praca w takich warunkach w ciepłych krajach to coś czego nie da się opisać słowami, trzeba to przeżyć na własnej skórze!

Gdzie na study tour?

Jakie najciekawsze kierunki, o których w normalnych okolicznościach nawet byś nie pomyślała, udało ci się odwiedzić w ramach study tour?

Każdy kierunek jest inny, i ma w sobie coś wyjątkowego, ale numerem jeden był dla mnie Wietnam. Wyspa Phu Qouc. Nigdy w „normalnym życiu”, bym chyba nie pomyślała, żeby tam lecieć, a to był zdecydowanie najpiękniejszy kierunek, jaki miałam okazję zobaczyć! Poza tym Tajlandia, Dominikana, Majorka oraz wyspy greckie. Moje serce skradły przede wszystkim Rodos i Kos. Była również Hiszpania – Costa Dorada i Costa Brava… mogłabym tak jeszcze wymieniać i wymieniać. Każdy kierunek jest inny i jestem wdzięczna, że dzięki pracy w CTP mogłam odwiedzić tyle pięknych miejsc. Mimo tylu lat pracy w Coralu, dalej mam możliwość poznawania nowych destynacji z uwagi na fakt, że cały czas poszerzamy portfolio oferowanych kierunków.

Cena sukcesu

Bycie na szczycie ma swoje uroki, jednak wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. Nie tęsknisz czasami za poprzednimi etapami swojej kariery? Czy w Coral Travel sprawdza się zasada, że im wyższe stanowisko, tym mniej swobody i możliwości korzystania z życia, w tym również benefitów pracowniczych?

Oczywiście, że sięgam i zawsze już chyba będę sięgać pamięcią do poprzednich etapów mojej kariery, bo to też między innymi dzięki nim jestem teraz w obecnym miejscu. Mam mnóstwo pięknych wspomnień zarówno z klientami, do teraz zdarza się, że się do mnie odzywają, mimo że w sprzedaży nie pracuje już od prawie 4 lat, jak i moimi współpracownikami. Ten etap jest jednak już za mną i skupiam się przede wszystkim na rozwijaniu swoich umiejętności i wykonywaniu najlepiej jak potrafię obecnych obowiązków. Co do samej tęsknoty, to z osobami, z którymi pracowałam, mam dalej kontakt. Również na płaszczyźnie prywatnej. Jeżeli chodzi o benefity, nic w tej kwestii się nie zmieniło, wszyscy mają możliwość korzystania z benefitów oferowanych przez nasza firmę (niektóre uzależnione są od stażu pracy).

Jaką radę byś przekazała osobom zainteresowanym pracą w Coral Travel, żeby mogli odnieść sukces w waszej organizacji?

Żeby wykonywali swoją pracę sumiennie, nie bali się wyzwań i byli najlepszą wersją siebie. Jeżeli mają jakieś pomysły, niech nie boją się o nich głośno mówić, tak samo jak kiedy się z czymś się nie zgadzają. Bardzo ważna jest jasna komunikacja, sumienność i chęci. U mnie to właśnie te aspekty okazały się sukcesem. Na koniec muszę dodać, że w naszej firmie cały czas pracuje wielu wieloletnich pracowników, a to o czymś świadczy. Ja jestem szczęśliwa, że mogę być częścią tej organizacji – naszej coralovej rodziny.

Katarzyna Ambroziak

Pani Katarzyna Ambroziak w białej koszuli na niebieskim tle.

Od 14 lat związana z branżą turystyczną. Ukończyłam studia magisterskie na kierunku Turystyka Międzynarodowa. Mam na swoim koncie duże turystyczne doświadczenie, którym kocham się dzielić. Obecnie moim głównym zajęciem jest rozwój sprzedaży B2C i prowadzenie szkoleń salonów własnych oraz franczyzowych u jednego z największych Touroperatorów w Polsce – Coral Travel Poland. Moje życiowe motto brzmi „Podróżowanie to inwestycja w siebie”. Prywatnie pasjonatka podróży, miłośniczka Hiszpanii i kolekcjonerka pięknych wspomnień.

Redaktorka

Z wykształcenia filolog języka francuskiego, jednak od najmłodszych lat emocjonalnie związana z dziennikarstwem i działalnością literacką. Interesuje się szerokim wachlarzem tematycznym, zaczynając od kwestii językowych, kulturowych i społecznych, poprzez finanse i ekonomię, aż po naukę i prawo. Można powiedzieć, że w życiu podąża za iście renesansową definicją bycia "humanistą".

Banner kampanii #MisjaZmiana z Krzysztofem Stanowskim i Julką

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze