Rowerem do pracy - dlaczego nasze ciało nam za to podziękuje?
Misja: rowerem do pracy

Misja: Rowerem do pracy – dlaczego nasze ciało nam za to podziękuje?

Maciej MinkiewiczMgr Maciej Minkiewicz – fizjoterapeuta, absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Ukończył wiele kursów z zakresu fizjoterapii sportowej i terapii manualnej. Aktualnie współpracuje z Centrum Respo, którego założycielem jest Michał Wrzosek.

 

________________________________________________________________________________________________

Jazda na rowerze niewątpliwe jest jedną z najczęściej wybieranych aktywności fizycznych, ale coraz częściej staje się też sposobem na dojazd, na przykład do pracy. Każdy ma nieco inne powody żeby przesiąść się na dwa kółka, ale niezależnie czy chcesz zadbać o środowisko, swoje zdrowie czy po prostu oszczędzić, warto rozważyć wszystkie za i przeciw. W sieci krąży sporo informacji od bardzo zachęcających do wręcz skrajnie odstraszających, jak więc jest naprawdę? Spróbujmy to sobie uporządkować i wyciągnąć rzeczowe wnioski. 

Rowerem do pracy – korzyści

Zacznijmy od najważniejszych i najbardziej naukowo popartych korzyści z jazdy na rowerze. W 2017 roku opublikowano badanie które brało pod lupę kwestię dojazdu do pracy. Badacze analizowali przeróżne sposoby komunikacji i jej wpływ na zdrowie. Wzięto pod uwagę dane aż 263 450 uczestników i stwierdzono, że istnieje istotny związek między przemieszczaniem się na rowerze i obniżeniem ryzyka chorób układu krążenia, nowotworów i ogólnie śmierci [1]. Nie są to oczywiście pierwsze takie dane. Już w 2008 roku powstała metaanaliza, w której sprawdzono dane łącznie 173 146 badanych, którzy wybierali rower jako środek transportu do pracy [2]. Wyniki były bardzo zbliżone. Różnica była taka, że we wcześniejszym badaniu brano pod uwagę jedynie wpływ na układ krążenia, więc nowsze badanie daje nam szerszy pogląd na pozytywny wpływ takich zmian na nasze życie. Wyniki te oczywiście nie są specjalnie zaskakujące. Wiemy, że WHO zaleca każdej osobie dorosłej między 150 a 300 minut (w zależności od intensywności) tygodniowo przeznaczyć na aktywność aerobową (np. jazda na rowerze, Nordic Walking, bieganie), zatem wybór roweru jako środka transportu zdecydowanie ułatwia nam spełnienie tej normy. Oczywiście dodatkowo warto wspomnieć, że normy te nie są ustalane bez potrzeby i ich spełnianie bardzo realnie przekłada się nie tylko na nasze zdrowie, ale też na nasze samopoczucie. Badania pokazują, że takie aktywności jak jazda na rowerze mogą skutecznie wspomagać nas w walce ze stanami lękowymi i depresją [4].

Zobaczcie także: Jakie dolegliwości nam grożą ze strony układu ruchu, kiedy pracujemy przy biurku? Jak możemy im przeciwdziałać?

Jazda na rowerze – zagrożenia i jak im przeciwdziałać

No dobrze, mówimy o plusach, ale co z zagrożeniami? Przecież w mieście jest tyle spalin, łatwo o wypadki, a na dodatek od roweru bolą kolana. Brzmi znajomo? Przyjrzyjmy się temu bliżej. Nie chodzi tu o odrzucanie takich twierdzeń tylko dlatego, że nam się nie podobają, ale o sprawdzenie, co na ten temat mówi nauka.

Zacznijmy od wdychania spalin. W badaniu z zakresu medycyny prewencyjnej z roku 2016, dokładnie tę kwestię przeanalizowano. Biorąc pod uwagę jazdę w  zanieczyszczonym środowisku stwierdzono, że skutki pozytywne jazdy na rowerze do pracy znacznie przewyższają te negatywne. Zaleca się jedynie zmianę tego środka transportu w czasie, gdy zanieczyszczenie jest wybitnie wysokie (powyżej 95 μg/m3).  Sprawa wypadków ma się bardzo podobnie. Oczywiście bierzemy je pod uwagę, ale pozytywne efekty jazdy na rowerze są wciąż znacznie wyraźniejsze [1,2]. Najlepszym działaniem prewencyjnym będzie pamiętanie o założeniu kasku ochronnego i jeżeli to możliwe, wybieranie mniej ruchliwych ulic i dróg rowerowych (co zmniejszy również ilość wdychanych zanieczyszczeń).

Na koniec powiedzmy sobie trochę o urazach przeciążeniowych, chociażby kolan. Ze względu na pełniony zawód fizjoterapeuty, jest to bardzo bliski mi temat. Musisz pamiętać, że ruch musi być dostosowany do Twoich możliwości i jego trudność (intensywność) i długość (objętość) należy zwiększać stopniowo. Najczęstszym powodem kontuzji przy aktywności fizycznej jest więc zbyt duża jej intensywność lub objętość [5].  Decydując się na zmianę środka transportu zacznij od etapu oswajania (zwłaszcza jeżeli planujesz pokonanie długiego dystansu). Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na ustawienie kolan w trakcie pedałowania, tak by znajdowały się w jednej linii ze stopami. Wykazano, że koślawienie kolan (ustawianie ich do środka, blisko ramy roweru), częściej występuje u osób, które zmagają się z bólem kolan [6]. Kolejnym ważnym elementem jest ustawienie roweru zgodnie z naszą anatomią (np. wzrostem) [5]. Jeżeli nie potrafisz zrobić tego samodzielnie, warto udać się w tej sprawie do serwisu rowerowego. 

Podsumowanie

Czy więc warto przesiąść się na rower? Zdecydowanie tak! Przed rozpoczęciem swojej przygody pamiętaj tylko o odpowiednim przygotowaniu. Trasy staraj się wybierać możliwie daleko od głównych ulic, zawsze zakładaj kask i zadbaj o dostosowanie roweru do swoich wymiarów. Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę, tylko stopniowo wdrażaj jazdę do swojego planu dnia. Dobrym pomysłem jest zacząć od dojazdu do pracy co drugi dzień, lub skrócenia dystansu przez częściowy dojazd komunikacją miejską. Niezależnie od powodu takiej zmiany, podziękuje Ci za nią Twój organizm, twój portfel i nasze środowisko. 

Misja: Rowerem do pracy

Dojazd rowerem do pracy propaguje także RocketJobs.pl – portal pracy przyszłości. Przez całe wakacje na ulicach Warszawy możemy znaleźć unikalne rowery miejskie z informacjami o akcji. Przygotowano także nieziemski konkurs.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez RocketJobs.pl 🚀 (@rocketjobspolska)

 

Piśmiennictwo:

  1. https://www.bmj.com/content/357/bmj.j1456
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091743507000989
  3. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1470658/
  5. https://www.researchgate.net/publication/275065012_Common_injuries_in_cycling_Prevention_diagnosis_and_management
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5973630/

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia głównego: [email protected]Max Berger

//