Norwegia mówi stop retuszowi zdjęć w mediach społecznościowych

Norwegia mówi stop retuszowi zdjęć w mediach społecznościowych

Norweskie Ministerstwo do spraw Dzieci i Rodziny zapowiada zmiany w ustawie marketingowej. Mają one dotyczyć stosowania filtrów i retuszowania zdjęć publikowanych na mediach społecznościowych w przypadku reklam oraz promowanych postów. Już wkrótce tego typu fotografie będą musiały zostać otagowane. 

Zostań opiekunem Gapcia! 🐶

Aplikuj

Wyidealizowany obraz w social mediach

Od samego początku działania takich portali jak Instagram czy Facebook, osoby publikujące swoje zdjęcia decydowały się na wykorzystanie filtrów bądź retuszu w celu upiększenia zdjęć. Temu fenomenowi przyjrzeli się przeróżni badacze, którzy szybko doszli do wniosku, że istnieje negatywna korelacja pomiędzy korzystaniem z mediów społecznościowych a samooceną użytkowników. (Muqaddas, Sanobia, Nawaz, 2017). Jest to spowodowane między innymi porównaniami do podrasowanych zdjęć, które oglądamy w internecie.

Norwegia mówi stop nowe zasady publikacji retuszowanych zdjęć

Podjęto już przeróżne środki w celu przeciwstawienia się procederowi ciągłego retuszowania zdjęć. Między innymi Instagram zdecydował się na skasowanie części ze swoich filtrów, lecz na ten moment na niewiele się to zdało. Jednak Norwegia nie ma zamiaru się poddawać i w zeszłym miesiącu przyjęła miażdżącą większością (72 do 15) poprawki do ustawy marketingowej z 2009 roku, które są efektem wieloletniej pracy tamtejszego Ministerstwa ds. Dzieci i Rodziny. Efekt? Od dnia wejścia w życie nowego prawa, użytkownicy takich portali jak Snapchat, Instagram czy TikTok będą zmuszeni do specjalnego oznaczania zretuszowanych zdjęć, które zostaną użyte w postach sponsorowanych czy reklamach, pod groźbą kary pieniężnej. Jako przykłady zmian, które będą musiały zostać oflagowane, są podawane między innymi powiększone usta, uwydatnione mięśnie czy zwężona talia.

Czy te zmiany mogą przynieść realny efekt?

Osobiście mam nieco mieszane uczucia. Jak najbardziej zgadzam się z zasadnością wprowadzonych zasad należy dbać o komfort i zdrowie psychiczne zwłaszcza najmłodszych, którzy to coraz częściej spędzają czas przeglądając media społecznościowe. Niestety wydaje mi się, że w tego typu ustawie mogą pojawić się liczne luki ustawodawcy nie będą w stanie przewidzieć wszystkich zmian, których dokonują influencerzy podczas retuszu swoich zdjęć. Ponadto w jaki sposób zweryfikować, czy zdjęcie zostało podrasowane, oraz kto miałby się podejmować tego zadania? Wydaje się to dość karkołomnym zadaniem, a pole do odwołań od kary zdaje się być bardzo szerokie.

A co na to społeczeństwo?

Chęć zmierzenia się z problem i stworzenie nowego prawa zostały pozytywnie odebrane przez norweskie społeczeństwo, które widzi potrzeby zmian i zdecydowanego działania w celu przeciwdziałania zaniżania samooceny najmłodszych. Wiele osób sugeruje, że tego typu zmiany powinny dotyczyć nie tylko postów sponsorowanych i reklam, ale wręcz wszystkich materiałów publikowanych w mediach społecznościowych. Ponadto prawo spotkało się także z pozytywnym odbiorem wśród części norweskich influencerów, którzy wskazują na potrzebę odpowiedzialnego podejścia do retuszowania zdjęć.

Czy Norwegia właśnie wyznaczyła nową ścieżkę działania?

To, co mnie najbardziej interesuje (poza oczywiście faktem, czy wprowadzenie tego typu prawa będzie miało realne skutki), to sposób, w jaki norweska ustawa wpłynie na inne państwa. Wydaje się, że zauważenie problemu i przeciwstawienie się przez kraj, który znajduje się w czołówce najlepszych miejsc do życia, może sprowokować inne państwa do pochylenia się nad tym problemem. A Wy jak uważacie czy w Polsce powinno zostać wprowadzone podobne prawo? 


Autorem tekstu jest Paweł Moszkowicz.

Źródło grafiki ilustrującej wpis: Canva

 


📢 Zapraszamy także do naszych grup:

➡ Social Media Jobs ➡ https://bit.ly/2GB5MXs
➡ Advertising/PR Jobs ➡ https://bit.ly/1Puw3z5
➡ Marketing – Pierwsza Praca ➡ https://bit.ly/2F6uQU3
➡ Rocket Jobs > 10K ➡ https://bit.ly/2AkLuMn
➡ Sprzedaż cała Polska ➡ https://bit.ly/2RMpMIG
➡ Design cała Polska ➡ https://bit.ly/2JOIkFI
➡ Marketing, e-commerce, SEO/SEM ➡ http://bit.ly/32uFhsq
➡ Rocket Community ➡ https://bit.ly/2PQofkI

🚀 na nasz fanpage: ➡ https://www.facebook.com/RocketJobsPolska

💪 na naszego LinkedIna: ➡ https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama: ➡ https://www.instagram.com/rocketjobspolska

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze