Google Ads w 2022 – nowości, które musisz znać jako specjalista SEM
google ads - zmiany 2022
fot. Shutterstock.com / Kaspars Grinvalds

Nowości w Google Ads z 2022 roku, które musi znać każdy specjalista SEM

Co się zmieniło w Google Ads w 2022 roku? Czego nie może pominąć żaden specjalista SEM? Sprawdzamy, jakie nowości Google Ads z 2022 roku powinieneś wziąć pod uwagę w swojej pracy, aby skutecznie docierać do odbiorców i reklamować swoje produkty i usługi w sieci.

Rok 2022 wymusił wiele zmian w pracy specjalisty SEM. Działo się bardzo dużo! To czas wielu nowości w kampaniach, panelu i analityce – Google nie pozwolił nam się nudzić. Zebranie ich wszystkich w jednym miejscu zapewne zajęłoby kilka stron. Dlatego poniżej najważniejsze tematy, o których warto pamiętać.

Nowości w Google Ads w 2022 roku. O tym nie możesz zapomnieć

Rok 2022 to czas pożegnań. W mijającym roku musieliśmy rozstać się z:

Rozszerzonymi reklamami tekstowymi

Jeśli wykorzystywałeś je w kampaniach, to pozostały one na twoim koncie i dalej się wyświetlają. Jednak od 30 czerwca nie ma już możliwości tworzenia nowych oraz opcji edycji istniejących. Jeśli potrzebujesz wprowadzić zmiany/zaktualizować treści, to niestety już tego nie zrobisz. Jedyną opcją, jaka pozostaje, to wstrzymanie reklam i uzupełnienie reklam elastycznych.

Kampaniami Smart Campaign

Inteligentne kampanie produktowe były z nami jeszcze przez część obecnego roku. Od kwietnia mogliśmy je samodzielnie aktualizować do nowego typu kampanii Performance Max. Od sierpnia wszystkie kampanie SSC, które były aktywne na koncie, zaczęły być przekształcane przez system. Kampaniom PMax przeznaczymy osobny akapit, bo w 2022 roku wprowadziły nam dużo zamieszania. Od sierpnia nie ma też możliwości konfigurowania kampanii SDC (Smart Display Campaign).

Kampaniami lokalnymi

Te, podobnie jak kampanie SSC, zostały przekształcone w kampanie Performance Max skupione na optymalizacji pod konwersje offline.

Google zapowiedział również koniec funkcji – Podobni odbiorcy

Od maja 2023 nie będą już generowane segmenty, z których mogliśmy do tej pory korzystać. Od sierpnia 2023 roku Podobni odbiorcy zostaną zlikwidowani ze wszystkich kampanii, w których ich wykorzystujemy. Jeśli wykorzystujesz w swoich działaniach te segmenty, warto już teraz pomyśleć nad nową strategią i zbierać innych odbiorców do kierowania reklam.

Performance Max – witamy w nowym świecie

Kampanie Performance Max wdarły się do panelu Google Ads i narobiły sporo zamieszania. Możliwość ich konfiguracji pojawiła się już pod koniec zeszłego roku, ale to w 2022 pokazały swoje prawdziwe oblicze. Zastąpiły m. in. inteligentne kampanie zakupowe, rozszerzając ich możliwości oraz miejsca, gdzie się wyświetlają. Wszyscy musieliśmy się ich uczyć, testować i sprawdzać. Było trudno, ale z biegiem czasu Google odkrywał przed nami coraz więcej niewiadomych.

Początkowo większość specjalistów tworzyła kampanie PMax jako odpowiednik kampanii SSC. Wykorzystując jedynie feed produktowy, bez uzupełniania dodatkowych zasobów. Do czasu, aż system nie zaczął wymuszać od nas dodawania nagłówków, tekstów oraz grafik. Część kont jeszcze do niedawna mogła tworzyć kampanie z samym feedem, ale na wielu kontach nie ma już takiej możliwości.

Kampanie PMax były dla nas wielką niewiadomą. Ten mocno zautomatyzowany typ kampanii, ograniczał nasze działania pod względem możliwości kierowania czy optymalizacji. Podczas całego roku sporo się zmieniło. Dochodziły dodatkowe możliwości, funkcje, raporty czy statystyki. Mimo szalejącej automatyzacji działań, na koniec roku wiemy już znacznie więcej o tym typie kampanii. Nie wszyscy byli i są jej zwolennikami, jednak warto ją wypróbować i testować. Wzorem Google my też powinniśmy rozwijać nasze kampanie i konta, wykorzystując pełnię ich możliwości.

Ważnym tematem, związanym z PMax, jest możliwość wykluczeń słów kluczowych w kampaniach. Możemy już to zrobić, kontaktując się z supportem Google, który wdroży wykluczenia przesłane przez nas w zgłoszeniu. Poza słowami kluczowymi, na niektórych kontach pojawiła się opcja wykluczenia miejsc docelowych w kampanii. Warto zwrócić jednak uwagę, że dodane wykluczenia dotyczą całego konta, a nie wybranej przez nas kampanii.

W statystykach kampanii Performance Max pojawiła się analiza aukcji z podziałem na sieć wyszukiwania oraz reklamy produktowe. Teraz możemy sprawdzić naszych konkurentów i udziały w wyświetleniach reklam.

Ostatnia zmiana z grudnia to również możliwość pobrania danych z zakładki Produkty, tak jak mogliśmy to robić w kampaniach zakupowych. Plik dostępny do pobrania jest we wszystkich standardowych formatach: csv, pdf, tsv, xlsx, xml oraz Arkusze Google.

Discovery Ads – jeszcze więcej możliwości!

Kampanie Discovery Ads również zyskały dużo dodatkowych funkcji w mijającym roku. Jedną z nich jest tworzenie reklam Discovery z możliwością wyświetlania reklam produktowych po połączeniu kampanii z kontem GMC. Aby dołączyć feed produktowy do kampanii, musimy jednak stworzyć nową kampanię. Aktualnie nie można edytować już istniejącej kampanii i uzupełnić ją o nową funkcję.

W reklamach Discovery pojawiły się nazwy firmy oraz logo. Zmienił się również wygląd reklam. Tutaj, podobnie jak w przypadku PMax, pojawiły się nowe statystyki. Jedną z nich jest ocena skuteczności zasobów reklam. Teraz możemy sprawdzić skuteczność poszczególnych zasobów.

google ads

Co słychać na YouTubie?

Nie zapominajmy o kampaniach wideo, przecież nie samymi zakupami i searchem żyją specjaliści SEM! Tutaj też dużo nowości, które czekają na testowanie!

Od kwietnia 2022 roku skonfigurowane przez nas na kontach kampanie TrueView, zachęcające do działania, były przekształcane na kampanie wideo zachęcające do działania. Zostały one rozszerzone o wyświetlanie się w sieci partnerów wideo Google oraz w wyszukiwarce YouTube.

Do konta Google Ads zostały dodane nowe konwersje związane z interakcjami na YouTubie. Od teraz, jeśli połączysz swoje konto Google Ads oraz YouTube, możesz optymalizować kampanię pod zasubskrybowanie kanału. Nowa konwersja zostanie automatycznie dodana do twojego konta. Googlowskie systemy uczące się będą wyświetlać reklamy tym użytkownikom, którzy z największym prawdopodobieństwem dołączą do grona subskrybentów twojego kanału.

Google Ads nowe funkcje

Podczas konferencji Google Marketing Live 2022, która odbyła się w maju, zostało zapowiedziane, że kampanie VAC, czyli kampanie wideo zachęcające do działania (Video Action Campaigns), oraz kampanie promujące aplikacje (App Campaigns) zaczynają być wyświetlane w YouTube Shorts.

zmiany w google ads

Potrzebujesz filmiku, który chcesz wykorzystać w kampaniach? Nowa wersja narzędzia YouTube Video Builder, z którego kiedyś mogliśmy korzystać, została dodana do panelu. Zostało ono wzbogacone o nowe funkcje, które teraz znajdziesz w Bibliotece komponentów, w zakładce z zasobami wspólnymi.

Możesz skorzystać z dostępnych szablonów i wykorzystać je dla własnych potrzeb. Szczególnie warto zainteresować się tym tematem, jeśli wykorzystujesz w swojej strategii kampanię PMax i nie dodałeś filmiku do zasobów kampanii. Pamiętaj, że system – w sytuacji, gdy nie dodasz własnego filmu – może wygenerować swój własny, na podstawie pozostałych zasobów (nagłówków, grafik, tekstów reklamowych). W tym przypadku zdecydowanie lepiej mieć kontrolę, jaki materiał będzie wyświetlał się jako twoja reklama.

zmiany w google ads w 2022

W bibliotece komponentów pojawiły się również dodatkowe opcje. Możesz przyciąć istniejący już filmik (o długość od 7 do 140 sekund) do wymagań pod reklamy typu Bumper Ads. Zmieścisz się w 6 sekundach, bez konieczności tworzenia nowego materiału. Kolejnym narzędziem, które może okazać się bardzo przydatne, to opcja dodania ścieżki lektorskiej.

google ads nowe funkcje

To jeszcze nie koniec! Kampanie audio? Proszę bardzo! W październiku Google poinformowało nas, że – konfigurując kampanię wideo – możemy już wybierać nowy podtyp kampanii, kampanię audio. Reklamy dźwiękowe są dostępne dla wszystkich reklamodawców w Google Ads oraz Video 360. Reklamy kierowane są do użytkowników, którzy zostali określeni jako osoby korzystające z treści audio, np.: uzyskują dostęp do materiałów za pomocą głośnika Google Nest. Ten typ reklam dociera do odbiorców słuchających muzyki, podcastów lub innych treści na YouTubie.

Mamy też nowe kierowanie w Google Ads. Teraz możemy w kierowaniu naszych kampanii jako miejsce docelowe wybrać właśnie nową kategorię: Podcast.

2022 google ads

Więcej zmian w Google Ads w 2022 roku? Oto one!

Przez cały rok w panelu zachodziły różne zmiany, czy to w układzie interfejsu, czy dodaniu nowych opcji. Całkiem śwież, bo z listopada, dotyczy zmiany wyglądu strony Ustawień płatności, dotyczącej tych klientów, którzy korzystają z płatności automatycznych i ręcznych. Wszystkie znane opcje i funkcje pozostaną, zmieni się tylko wygląd, który ma być bardziej intuicyjny i łatwiejszy w obsłudze. Spokojnie, jeśli korzystasz z fakturowania miesięcznego, nie musisz obawiać się nowości w tym zakresie.

W raportach Google Ads na stronie Kampanie pojawiły się nam nowe kolumny, dzięki którym mamy jeszcze więcej informacji na temat konwersji. Nowe metryki to: Wyniki, Wartość wyników, Cele konwersji.

Narzędzie, które ułatwia nam prezentację raportów, zmieniło nazwę. Data Studio to teraz Looker Studio. Ale to nie tylko zmiana kosmetyczna nazwy. Tutaj największe nowości dopiero przed nami. Już teraz wiemy, że Google ogłosiło limit na połączenia API z raportami na ten moment tylko dla GA4. Co dalej? Czekamy, co przyniesie nam 2023 rok.

Zdajesz kolejne egzaminy w Skillshopie? Właśnie pojawiły się nowe plakietki oraz certyfikaty, które świadczą, że kolejny pozytywnie zdany egzamin za tobą. W 2022 roku na platformie pojawiło się kilka nowych egzaminów. Jeden z nich dotyczy wiedzy z zakresu Google Analytics 4. Jeśli ominęła cię ta informacja, sprawdź się w nowym egzaminie i zdobądź kolejny certyfikat!

Jeszcze na koniec nowinka z grudnia. Google testuje wyświetlanie się większej liczby rozszerzeń linków do podstron. Może ich być aż 10! Jeśli zaniedbałeś dodawanie zasobów (tak zasobów, a nie rozszerzeń, bo zmiana nazwy to jedna ze zmian na kontach), warto zrobić sobie audyt kampanii i uzupełnić brakujące treści. Przechodząc do zakładki zasobów, możesz znaleźć jeszcze jedną nowość. Rozszerzenia – nazwa firmy oraz logo firmy, które będą wyświetlać się obok twoich reklam.

nowy wygląd google ads funkcje


karolina kawulka z devagroupKarolina Kawulka. SEM Expert w DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. Uwielbia pracę z kampaniami głównie dla branży e-commerce. Chętnie wykorzystuje Google Tag Managera w codziennej pracy. Z zamiłowania podróżniczka.

 


Artykuł sponsorowany powstał we współpracy z DevaGroup.

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock.com / Kaspars Grinvalds