fbpx

Jak zacząć karierę w SEO?

Od Juniora Do Seniora #2

Autorem tekstu jest Piotr Jacek, Senior SEO Specialist w DevaGroup. Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.


Kim jest specjalista SEO?

Zanim przejdziemy do konkretów, na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, kim właściwie jest Specjalista SEO, jak wygląda jego praca i za co konkretnie jest odpowiedzialny. Mówiąc bardzo ogólnie, SEO-wiec jest to osoba, której zadaniem jest odpowiednia optymalizacja, a następnie skuteczne pozycjonowanie stron, sklepów i portali internetowych. Prace podejmowane przez specjalistę SEO mają na celu zwiększenie pozycji zajmowanych przez daną stronę w wynikach wyszukiwania Google, a także poprawę rozpoznawalności danej marki, firmy czy serwisu www.

Do codziennych obowiązków specjalisty SEO możemy zaliczyć takie działania, jak:

  • audyty SEO stron internetowych,
  • optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO,
  • analiza i wybór słów kluczowych,
  • przygotowywanie i realizacja strategii linkowania,
  • analiza profilu linków,
  • analiza konkurencji,
  • tworzenie stron zapleczowych,
  • monitorowanie strony oraz efektów prac,
  • przygotowywanie raportów,
  • testowanie nowych rozwiązań,
  • kontakt i wsparcie klienta.

Specjalista SEO – jak zacząć?

Będąc na początku kariery jako Specjalista SEO, zdecydowanie należy zacząć od zdobycia wiedzy na temat tajników SEO, pozycjonowania oraz optymalizacji stron. Jako wartościowe źródła informacji można wymienić wiele blogów oraz for internetowych. W Internecie bez problemu znajdziemy także dużo ciekawych kursów, zarówno dla początkujących jak i bardziej zaawansowanych odbiorców.

Coraz więcej użytkowników przyciąga również Reddit, choć zdecydowanie nie jest jeszcze tak popularny, jak niektóre grupy na Facebooku. Reddit jest to swego rodzaju serwis społecznościowy, na którym znajduje się ogrom przeróżnych informacji od specjalistów z całego świata, które z pewnością są warte uwagi.

Oprócz czytania i zgłębiania wiedzy dostępnej w sieci, warto na własną rękę testować i eksperymentować różne rozwiązania czy metody. Świetnym pomysłem będzie utworzenie kilku stronek, które będą służyły jako podstawa do sprawdzania różnych teorii czy działań. Nie należy także zapominać o branżowych konferencjach takich jak semKRK czy Festiwal SEO, które co roku gromadzą kilkaset pasjonatów SEO z Polski i zza granicy. Jest to więc świetna okazja do wymiany doświadczeń i pomysłów z najlepszymi specjalistami w branży.

Ścieżka kariery jako specjalista SEO

Początki przygody z pozycjonowaniem stron mogą być różne. Niektórzy swoje pierwsze kroki stawiają jako stażysta w dziale marketingu internetowego, gdzie pozyskują pierwsze linki dla obsługiwanych klientów. Praca jako Linkbuilder pozwala zapoznać się „od kuchni” z całym procesem powstawania linków w sieci, poczynając od tego czym są, jakie są ich rodzaje, a przede wszystkim jaka jest ich rola dla SEO. Posiadając podstawową wiedzę nt. SEO, wielu z nas zaczyna pozycjonować swoje własne strony lub serwisy online znajomych jako freelancer.

Następnymi krokami w karierze z reguły są Junior SEO Specialist, SEO Specialist oraz Senior SEO Specialist. Na początku dostajemy pod opiekę mniejsze strony www, które z czasem zastępują większe serwisy internetowe, rozbudowane sklepy online aż po zaawansowane portale internetowe. Oprócz pozycjonowania stron internetowych, do naszych obowiązków dochodzi zlecanie oraz koordynowanie prac przy zdobywaniu linków, a także współpraca z programistami, grafikami, copywriterami czy kierownikami projektów podczas wdrażania zmian na stronie.

Ścieżka kariery jako specjalista SEO nie ma właściwie końca. Osiągnięcie poziomu Senior SEO Specialist nie oznacza, że nie musimy dalej się szkolić i rozwijać, ponieważ w branży SEO cały czas coś się zmienia. Coś co dziś działa, jutro może już nie przynosić spodziewanych efektów. Kolejne zmiany w algorytmach Google wymagają od specjalisty SEO ciągłego rozwoju i poszerzania swoich umiejętności i wiedzy.

Specjalista SEO – umiejętności i wymagania

Umiejętności wymagane od Pozycjonera zależą głównie od danego stanowiska. Jako początkujący stażysta z pewnością przydatna będzie znajomość podstaw HTML i WordPressa oraz duża chęć do nauki. Junior SEO Specialist powinien dodatkowo mieć pojęcie o CSS i PHP, a także posiadać już podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu SEO.

Specjalista SEO musi być samodzielny, posiadać dobre zdolności analityczne i znać różne narzędzia SEO (GA, SC, crawlery), których potrafi używać i z których jest w stanie wyciągnąć odpowiednie wnioski i przydatne dane. Senior SEO Specialist powinien mieć przynajmniej 2-3 letnie doświadczenie w dziale SEO i potrafić samodzielnie stworzyć, a następnie poprowadzić skuteczną, długoterminową strategię SEO. Starszy specjalista SEO powinien także patrzyć na dany projekt z szerszej perspektywy, biorąc pod uwagę nie tylko aspekty SEO, ale także UX oraz UI.

Oprócz tego osoba pracująca na tym stanowisku bardzo często bezpośrednio współpracuje z klientem, czy to podczas przygotowywania strategii, raportów lub konsultacji nt. spraw bieżących. Często niektóre kwestie trzeba dokładnie omówić i wyjaśnić, dlatego duże znaczenie ma komunikatywność i umiejętność nawiązania dobrej relacji z klientem.

Narzędzia pracy specjalisty SEO

Pracując w branży SEO, do wyboru mamy mnóstwo przydatnych narzędzi, które w ogromnym stopniu ułatwiają i automatyzują naszą pracę. Absolutną podstawą jest tutaj Google Analytics, Search Console, a także różne crawlery takie jak SiteBulb, Screaming Frog, a także Senuto, Ahrefs, Majestic SEO, Semrush czy Semstorm.

Agencja, Inhouse czy Freelance?

Pracując jako Specjalista SEO możemy pracować w agencji internetowej, in-house lub jako freelancer. Każda z opcji nieco się od siebie różni oraz posiada swoje wady i zalety. W agencji SEO ogromną zaletą na pewno jest różnorodność projektów, które będziemy obsługiwać, dzięki czemu pozyskamy szerokie doświadczenie w wielu branżach dla różnych stron. Nie do opisania jest również wsparcie teamu, z którym możemy wymieniać doświadczenia lub konsultować poszczególne rozwiązania czy problemy. 

Pracując in-house najczęściej stanowimy jednoosobowy dział, którego zadaniem jest wspieranie zarządu i działu marketingu w skutecznej promocji oferty danej firmy. Z drugiej jednak strony pracując dla jednej marki mamy zdecydowanie więcej czasu na zapoznanie się z nią, maksymalne zagłębienie w jej promocję oraz swobodę do eksperymentowania nowych rozwiązań. Kluczowe jest tutaj większe zaangażowanie się w daną markę i branżę, którą po prostu musimy lubić.

W pracy jako freelancer mamy z pewnością największą swobodę w swoich działaniach, sami dobieramy swoich klientów i organizujemy swój dzień pracy. Bardzo przydają się tutaj umiejętności miękkie, dobra komunikacja, a przede wszystkim bardzo dobra organizacja pracy i samodyscyplina. Tego typu forma pracy nie wymaga również codziennego kontaktu z klientami czy współpracownikami, co dla niektórych może być decydującym czynnikiem.

Niezależnie od obejmowanego stanowiska, w pracy specjalisty SEO liczy się sumienność, wytrwałość i cierpliwość. Bardzo często efekty naszej pracy widać dopiero po kilku miesiącach lub nawet latach.

Ile zarabia Specjalista SEO?

Bazując na raporcie przygotowanym przez Silesia SEM w 2018 r., widzimy, że średnie zarobki wyglądały następująco:

  • Junior SEO Specialist – 2250 zł,
  • SEO Specialist – 3250 zł,
  • Senior SEO Specialist – 4500 zł.

Należy jednak wziąć pod uwagę, że powyższe kwoty obejmują wyłącznie podstawowe wynagrodzenie. W tym roku świeży raport na swoim blogu postanowili przygotować specjaliści z SENUTO, w którym oprócz płacy podstawowej postanowili uwzględnić również dochody z innych źródeł. Tym samym kwoty przedstawiają się już zgoła inaczej:

  • Junior SEO Specialist – 3500 zł,
  • SEO Specialist – 4500 zł,
  • Senior SEO Specialist – 5500 zł.

Należy jednak pamiętać, że jak w każdej branży wynagrodzenie specjalisty SEO zależne jest od wielu czynników, tj. stanowiska, miejsca i formy zatrudnienia, lokalizacji, posiadanej wiedzy czy doświadczenia. Co więcej, specjalista specjaliście nierówny. Praca w SEO daje ogromne możliwości do wyspecjalizowania się m.in. jako specjalista ds. analityki internetowej, specjalista ds. technicznego SEO czy też SEO Content Specialist. Warto więc cały czas się doszkalać i poszerzać swoją wiedzę, nie tylko z zakresu SEO, ale także UX, UI, tworzenia treści czy języków programowania.

Czy warto pracować jako Specjalista SEO?

Zdecydowanie tak! Będąc w branży od 10 lat, miałem przyjemność obserwowania kolejnych zmian „potwora” jakim jest Google, kolejnych aktualizacji algorytmów, zmian w wynikach wyszukiwania, sukcesów prowadzonych kampanii i porażek konkurencji 😉. Poznałem wielu świetnych ludzi, nauczyłem się, aby nie wierzyć we wszystko, co piszą w sieci, a także siłą rzeczy pogłębiłem wiedzę z wielu różnych branż.

Zatem pracując jako SEO, na pewno nigdy nie będziesz się nudził, ponieważ praktycznie każdy dzień jest inny i stawia przed Tobą kolejne wyzwania. Bez wątpienia bardzo budujące i satysfakcjonujące jest, kiedy po dziesiątkach godzin analizowania, planowania i linkowania, obserwujesz wzrosty widoczności strony klientów, rozpoznawalności danej marki, a Twoja praca zostaje dostrzeżona i doceniona.