Od Juniora Do Seniora #1

Od Juniora Do Seniora #1

Jakiś czas temu na kilku naszych grupach na Facebooku zachęcaliśmy ich członków (szczególnie tych, którzy stawiają jeszcze pierwsze kroki w branży) do dzielenia się zawodowymi kwestiami, które wzbudzają ich wątpliwości. Musimy przyznać, że aktywność pozytywnie nas zaskoczyła! W tym artykule zbieramy więc Wasze pytania i udzielamy na nie odpowiedzi.

Na wstępie jednak wyjaśnimy, na czym polega akcja #OdJunioraDoSeniora. Jej głównym celem jest pomoc w rozwoju osób dopiero zaczynających swoją karierę w marketingu, sprzedaży, customer care, designie, copywritingu, social mediach, SEO/SEO, PM czy PR, a także tych pragnących się przebranżowić.
Czas trwania tego przedsięwzięcia oczywiście nie jest przypadkowy – wiadomo, że to właśnie okres wakacyjny jest najczęściej momentem, w którym wybieramy się na praktyki studenckie i staże zawodowe bądź też podejmujemy swoje pierwsze zatrudnienie. Właśnie dlatego w najbliższych tygodniach, dzięki specjalnym kodom promocyjnym dla naszych klientów, na naszym job boardzie pojawi się spora ilość ogłoszeń stażowych i juniorskich! Natomiast na Rocket Space będziemy  regularnie serwować treści skierowane przede wszystkim do osób, które obecnie chcą poszerzać swoją wiedzę i budować branżowe doświadczenie.

Poniżej odpowiadamy na nurtujące Was zagadnienia. Jeśli jednak nie znajdziecie tu wskazówek, na których Wam zależy, to od razu dajcie znać w wiadomości prywatnej na naszym fanpage’u bądź na grupie Marketing – Pierwsza praca!

1) Artur pyta:
Witajcie!
Mam taki problem i może będzie mogli mi pomóc. Skończyłem właśnie szkołę. W tym tygodniu pisałem maturę. Mam wykształcenie techniczne. Po skończeniu szkoły doszło do mnie, że to nie jest to, co naprawdę chce robić w życiu. Naprawdę podoba mi się i interesuje mnie marketing (głównie internetowy), czytam mnóstwo książek, robię certyfikat Google itd. Naprawdę chciałbym pójść do pracy związanej z marketingiem. Jednak w CV mam stanowiska pracy przy maszynach na produkcji i tytuł technika mechatronika. Wątpię, żebym wygrał w rywalizacji o miejsce pracy z kimś, kto np. ma technika marketingu (jeżeli taki istnieje)?
Co mam teraz zrobić, aby się „przebranżowić”? Jak znaleźć pracę, gdzie będą chcieli kogoś, kto doświadczenie z marketingiem ma tylko dzięki swojej pasji, chęci do nauki i hobby?

🚀 Rocket Jobs radzi:
Hmmm, o “techniku marketingu” chyba nic nam nie wiadomo, ale już “magister marketingu” i “technik handlowiec” się zdarzają! 😄
Wykształcenie techniczne absolutnie nie stoi na przeszkodzie podjęcia pracy kreatywnej. W oczekiwaniu na wyniki matury, zastanów się, czy chcesz się wybrać na studia, a jeśli tak, to na jaki kierunek i w jakim trybie (dziennym czy zaocznym).
Z naszej perspektywy najbardziej przyszłościowymi kierunkami są te “okołoprogamistyczne”. Według raportu Hays z 2019 roku, najbardziej pożądane przez pracodawców umiejętności to właśnie te techniczne (aż 43% wskazań!). Wysoko plasują się kompetencje IT/cyfrowe (27%), i raczej właśnie w tę stronę radzilibyśmy Ci “uderzyć”.

Zanim jednak ukończysz studia, oczywiście rób to, co robisz, czyli czytaj książki związane z tą branżą (tutaj polecaliśmy kilka copywriterskich, a tutaj znajdziesz fragment świetnej, typowo marketingowej lektury) oraz internetowe publikacje w tej tematyce (na Rocket Space znajdziesz ich sporo, ale rekomendujemy też np. Nowy Marketing czy Bazę Wiedzy Social Tigers). No i masz od nas duży szacun za krok, jakim jest certyfikat Google!
Jeśli chciałbyś samodzielnie zdobyć doświadczenie, to chyba nic nie stoi na przeszkodzie, by założyć i prowadzić fanpage i/lub bloga! Może on dotyczyć tematyki, która ciekawi zarówno Ciebie, jak i Twoich znajomych – od razu będziesz miał grono odbiorców 🙂
Do tego jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to załóż konto na LinkedInie (jak zrobić to z należytą starannością, przeczytasz np. tutaj). Postaraj się, by w Twojej sieci znalazło się jak najwięcej kontaktów z branży (szczególnie marketingowców oraz HR-owców z firm, w których w przyszłości chciałbyś pracować).
Oczywiście w jak najbardziej profesjonalny sposób przygotuj swoje CV, nie pomijając żadnej z informacji, którymi się z nami podzieliłeś, oczywiście ubierając je w odpowiednie słowa. Nie zapomnij wspomnieć tam o swoich zainteresowaniach (i o ewentualnym fanpage’u czy blogu). Warto też, abyś swój życiorys przesłał osobie nieco bardziej doświadczonej, aby je sprawdziła i wprowadziła ewentualne sugestie.
Następnie wejdź na Rocket Jobs lub na nasze facebookowe grupy, rozejrzyj się za marketingowymi praktykami i/lub stażami w swojej okolicy albo z opcją pracy zdalnek, wybierz te, które najbardziej Cię zaintrygują i… aplikuj! Trzymamy kciuki 🤗

2) Natalia pyta:
Jest taka jedna kwestia, która mnie śledzi od dłuższego czasu – co z tym Excelem? 😀 Jak często i w jakich sytuacjach się przydaje? Na co zwracać uwagę, a które funkcje są mniej istotne, a być może piłowane na kursach jako ważne i niezbędne? Czy pojawi się wpis o Excelu w pracy marketera? #ładnieproszę 😀

🚀 Rocket Jobs radzi:
Odpowiedź brzmi klasycznie: “TO ZALEŻY”! Jeśli planujesz wykonywać stricte kreatywną pracę, powiedzmy copywritera, to dogłębna znajomość Excela nie jest do tego niezbędna (za to Worda jak najbardziej!). Jeżeli jednak będziesz planować budżety na kampanie, analizować rentowność sklepu internetowego czy prezentować graficznie wyniki działań zespołu marketingowego lub sprzedażowego, to umiejętność swobodnego posługiwania się tym narzędziem rzeczywiście może być bardzo potrzebna. My ze swojej strony jednak rekomendujemy używanie nie samego Excela, lecz jego bezpłatnego odpowiednika w Google Sheets. Jego oczywistą, ale naprawdę mega przydatną zaletą jest fakt, że w każdej chwili możesz zajrzeć do aktualnej wersji danego dokumentu i edytować ją!

Natomiast w kwestii funkcji, to zaczynając swoją przygodę z marketingiem na pewno warto znać choćby te podstawowe, jak sumowanie, formatowanie, filtrowanie czy sortowanie. Nawet jeśli pracodawca nie wymaga korzystania z nich, to z własnego doświadczenia zapewniamy, że pomaga to w wielu codziennych obowiązkach i planowaniu pracy.
No i odpowiadając na Twoje ostatnie pytanie: tak, specjalnie dla Ciebie stworzymy artykuł poświęcony wykorzystaniem Excela w pracy marketera! Na razie nie jesteśmy w stanie dokładnie określić, kiedy się tu pojawi, ale postaramy się to “załatwić” w przeciągu najbliższych kilku tygodni 💪

 

 

3) Marcin pyta:
Cześć! Mam parę pytań do senior graphic designera! Zacząłem pracę jako grafik na etacie 7 miesięcy temu. Chcę znaleźć coś lepszego! Czym się kierować, żeby znaleźć pracę z rocznym doświadczeniem? Potrzebuję paru rad, żeby pchnąć moją karierę do przodu jeszcze bardziej. Na chwilę obecną zajmuję się projektowaniem opakowań dla różnych produktów. Nie jestem w 100% z tego zadowolony, jest to w większości praca „rzemieślnicza”. Brakuje mi czasami wolnej ręki – a brak wolnej ręki zabija kreatywność. Z góry dzięki za pomoc! 🙂

🚀 Rocket Jobs radzi:
Przede wszystkim polecamy w pierwszej kolejności poszukać takiego obszaru w grafice komputerowej, w którym będziesz się czuł lepiej aby to, co robisz, po prostu sprawiało Ci satysfakcję. A opcji jest naprawdę multum! Grafika komputerowa jest na tyle rozbudowaną dziedziną, że każdy, kto lubi tworzyć, powinien znaleźć coś dla siebie: od kreacji logotypów, przez projektowanie interfejsów aplikacji, aż po tworzenie gier komputerowych (gdzie na porządku dziennym są osoby odpowiedzialne za tworzenie opakowań produktów do fikcyjnego świata!).

Oczywiście im bardziej rozbudowane portfolio, tym z większą łatwością można znaleźć pracę, która będzie dopasowana do preferencji. Jednak na takim etapie kariery warto odkrywać każdą dziedzinę grafiki po trochu, dlatego próbuj wszystkiego nawet, jeśli na początku coś będzie Ci sprawiało trudność zamiast przyjemności, to jest szansa, że po chwili to pokochasz.
Pamiętaj, że w swoim portfolio możesz umieścić wszystkie swoje projekty, z których jesteś zadowolony – nie tylko te kreowane w ramach zatrudnienia. Jeśli umowa z pracodawcą Ci tego nie zakazuje, to “po godzinach” możesz tworzyć grafiki dla swoich znajomych czy na dodatkowe zlecenia.
A odnośnie tworzenia projektu, to prawie nigdy nie ma się w tym totalnie wolnej ręki… No chyba że tworzysz go dla siebie 😉

4) Radzym pyta:
Witam, piszę w ramach Państwa akcji #odjunioradoseniora – chciałbym zadać parę pytań:

1) Czy wpływ dla przyszłego pracodawcy może mieć:
wiek kandydata, a w szczególności kiedy się przebranżawia i ten wiek jest powiedzmy ciut wyższy,
– pomaga czy szkodzi wykazywanie doświadczenia w innej dziedzinie zawodowej (np. w administracji publicznej) i wyszczególniać dokładnie je w swoim CV czy tylko skupić się na doświadczeniu w obszarze marketingu?
– podobna sytuacja jak chodzi o wolontariat (którego jest załóżmy dużo) – warto chwalić się każdą aktywnością czy tylko związaną z szeroko rozumianym marketingiem?
2) W sytuacji zmiany swojej branży zawodowej na marketing o czym warto pomyśleć – podjęcie pracy dodatkowej w danym obszarze? (jeżeli tak, to na czym warto się skupić) czy zaliczyć dodatkowe szkolenia (może macie coś wartego polecenia?)

🚀 Rocket Jobs radzi:
My uważamy, że wiek to tylko liczba – najważniejszy jest człowiek, a przede wszystkim jego pasja, energia i zaangażowanie. Z doświadczenia wiemy też, że nawet firmy, których ogłoszenia zawierają legendarny już slogan “praca w młodym, dynamicznym zespole” często zatrudniają osoby w różnym wieku – także te, którym bliżej jest do 50-tki niż 20-stki 😉 Zapewniamy, że nigdy nie jest za późno, by się przebranżowić! Szczególnie w obecnie niełatwej sytuacji na rynku pracy jest mnóstwo osób, które to robią, i wiek nie jest tu kluczowy. Dodatkowo pracodawcy często doceniają taką “rewolucję” w rozwoju kariery danej osoby – oznacza to jej elastyczność i gotowość do zmian.

Jeżeli zaś chodzi o doświadczenie z innych branż, to jesteśmy zwolennikami transparentności i wykazywania każdej aktywności 😊 Warto dodać swoje osiągnięcia przy poszczególnych pozycjach, np. „nadzorowałem zespół x osób” czy „skróciłem średni czas obsługi klientów od x do z czasu” itd. Istotne jest używanie języka korzyści – także podczas wolontariatów z pewnością wykonywałeś sporo zadań, które np. zapewniały bezpieczeństwo uczestników eventu czy optymalizowały czas pracy ich organizatorów. Nie wstydź się tym chwalić!

W kwestii doszkalania się – zdecydowanie praktyka ponad teorią! Nie podpowiemy Ci, na czym warto się skupić przy poszukiwaniu pracy dodatkowej, bo to zależy od Twoich zainteresowań i predyspozycji, a przede wszystkim w jakim kierunku w marketingu chciałbyś się rozwijać; czy miałaby to być kreacja, adsy, copywriting, SEO/SEM czy coś jeszcze innego 😉 Kursów internetowych jest multum – postaramy się wkrótce wybrać te naszym zdaniem aktualnie najlepsze i przygotować osobny tekst na ten temat.

Czekamy na Wasze kolejne pytania, które będą mogły wylądować tu wraz z naszymi odpowiedziami 💖

Autorką tekstu jest Agnieszka Zwolan.

📢 Zapraszamy także do naszych grup:
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

🚀 na nasz fanpage:
➡ https://www.facebook.com/RocketJobsPolska

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska

Content marketing specialist

Content marketing specialist w RocketJobs.pl w latach 2020-2021.

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze