Na co trzeba uważać podczas pierwszego roku prowadzenia działalności gospodarczej? Nie daj się złapać w te 6 pułapek

Na co trzeba uważać podczas pierwszego roku prowadzenia działalności gospodarczej? Nie daj się złapać w te 6 pułapek fot. Unsplash.com / Icons8 Team

Decyzja o założeniu działalności gospodarczej może wynikać z wielu powodów. Np. mamy konkretny pomysł na sprzedaż usług czy produktów, albo chcemy po prostu podjąć się tzw. samozatrudnienia. Prowadzenie firmy ma mnóstwo zalet, ale także wad. Wielu przedsiębiorców popełnia te same błędy w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej. Sprawdź, o jakie pułapki chodzi. Jak ich uniknąć?

Brak znajomości przepisów, za duże koszty na start, a może brak planów na rozwój firmy? Te i wiele innych błędów popełniają początkujący przedsiębiorcy. Tymczasem w łatwy sposób można ich uniknąć. Na co przede wszystkim należy zwrócić uwagę w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej? Sprawdź najczęstsze pułapki czyhające na założycieli firm i tym samym – uniknij ich i ciesz się dobrze prosperującym biznesem od początku jego istnienia!

6 pułapek prowadzenia własnej działalności gospodarczej:

1. Brak znajomości podstawowych przepisów prawa

Oczywiście, wcale nie chodzi o to, aby w związku z otwarciem działalności gospodarczej nauczyć się wszystkich przepisów. Nie oznacza to jednak, że mamy być całkowitymi ignorantami w tej kwestii. Prawo i przepisy podatkowe mogą być skomplikowane. Mało tego – bardzo często również ulegają zmianie. W razie jakichkolwiek wątpliwości, warto udać się do specjalisty – czy to księgowego, który prowadzi nam rozliczenia, czy radcy prawnego. Jednorazowa porada, szczególnie u tego drugiego, może kosztować niemało. Czasami jednak jest konieczna, aby uniknąć potencjalnie wysokich kar.

A co z księgowością? Warto oddać tę kwestię w ręce doświadczonego księgowego. Pamiętaj jednak, że ten specjalista nie jest od tego, aby podejmować decyzje za ciebie. Ma pomóc w odpowiednich rozliczeniach, To jednak nie zwalnia cię z obowiązku poznania oraz respektowania podstawowych przepisów podatkowych i tych z dziedziny prowadzenia działalności gospodarczej. Może się np. zdarzyć, że w związku z rozwojem twojej firmy, bardziej korzystna będzie inna metoda rozliczenia, niż ta którą wybrałeś na początku. Najlepiej, abyś to ty wyszedł z taką inicjatywą do księgowego. Jego zadaniem będzie przekalkulowanie, czy dane rozwiązanie ci się opłaca. Nie licz na to, że to księgowy zaproponuje nowe rozwiązanie, choć może się tak wydarzyć. Będzie to jednak tylko jego dobra wola. Warto samodzielnie trzymać rękę na pulsie i dopasować do siebie najbardziej optymalne rozliczenie dla działalności gospodarczej.

2. Zbyt duże koszty na start

Jako przedsiębiorca powinieneś płacić m. in. składki ZUS czy podatki. Te drugie, choć wysokością mogą przerażać szczególnie na początku, są oczywiste. Czy wiesz, że księgowi, w swojej wewnętrznej nomenklaturze, życzą sobie wysokich podatków? Oznacza to bowiem, że zarobili znaczną sumę pieniędzy. Warto pamiętać jednak o innych kosztach prowadzenia działalności gospodarczej. Mogą to być m. in. telefon, media, Internet czy wynajem. Wielu przedsiębiorców w pierwszym roku prowadzenia firmy nie bierze ich wszystkich pod uwagę. Niestety później po zsumowaniu okazują się bardzo wysokie i tym samym problematyczne. Od samego początku pilnuj kosztów i staraj się je optymalizować. Oszczędzanie to podstawa i wcale nie chodzi tutaj o… skąpstwo. Przykładem może być wybór systemu do fakturowania. Na rynku jest ich całkiem sporo i niektóre są po prostu drogie. Możesz mieć to samo albo nawet więcej, po bardzo atrakcyjnej cenie. Przykładem jest system do fakturowania – Fakturownia.pl. To jeden z programów, którego popularność wynika nie tylko z dobrej jakości, ale także atrakcyjnej ceny. Programu tego możesz używać nawet za darmo, jeżeli wystawiasz do trzech faktur miesięcznie.

3. Brak planów na rozwój firmy

Może okazać się, że twoja firma nie potrzebuje promocji. Wszystko zależy od tego, jaki miałeś na nią plan i jaka jest twoja dalsza wizja na rozwój firmy. Nie licz jednak na to, że „jakoś to będzie”. Klienci najprawdopodobniej nie przyjdą sami. Bardzo często codzienność przedsiębiorcy polega na tym, aby planować i walczyć o kolejnych klientów. Tylko to pomaga rozwijać firmę, a przecież właśnie o to chodzi. Z drugiej strony, nie chodzi o to, aby porywać się na masowe działania promocyjne. Nie musisz być wszędzie. Kluczem jest, aby dopasować działania do swojej grupy docelowej. Nie masz grupy docelowej? To kolejny często popełniany błąd przez początkujących przedsiębiorców. Określ, do kogo kierujesz swoje produkty czy usługi. Na tej podstawie dobierz komunikację oraz narzędzia promocji. Warto w tym temacie poradzić się specjalistów, oczywiście tych sprawdzonych. 

4. Brak profesjonalizmu względem klientów

Niektórzy ją uwielbiają, a niektórzy nienawidzą. Chodzi o bezpośrednią współpracę z klientami. Możesz trafić na różnych ludzi. Nie wszyscy będą ci przychylni i nie wszyscy będą dla ciebie mili. Mimo to warto zachować profesjonalizm. Zepsucie relacji z klientami może finalnie bardzo negatywnie wpłynąć na kondycję firmy. Z pewnością uda ci się znaleźć z nimi wspólny język. A jeżeli nie masz do tego głowy i zdolności – oddaj to poletko osobie doświadczonej w temacie.

5. Niska jakość produktów i usług

Znalazłeś sposób na biznes i liczysz na to, że niską jakością udać się zawojować rynek? Być może tak będzie – wiele bowiem zależy od tego, czy trafisz w potrzeby potencjalnych klientów. Prawda jest jednak taka, że w większości przypadków niska jakość nie jest w stanie się obronić. Jeżeli twoje produkty i usługi nie będą użyteczne, nikt nie będzie ich kupował. Pamiętaj o tym i miej na uwadze, aby produkować czy oferować to, z czego sam chciałbyś skorzystać.

6. Brak analizy konkurencji

Trudno w dzisiejszych czasach wymyślić kolejne produkty czy usługi, które nie mają konkurencji i które znajdą swoich nabywców. A to oznacza, że najprawdopodobniej to, co oferujesz, ma swoje odpowiedniki na rynku. Musisz jak najlepiej poznać konkurencyjną ofertę, aby swoją stale ulepszać i znajdować dla niej wyróżniki, które przyciągną potencjalnych konsumentów. Bez tej wiedzy możesz łatwo pozostać z tyłu, co odbije się negatywnie na twoim biznesie. 

Prowadzenie działalności gospodarczej może okazać się trudne, szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy dopadł nas kryzys i na razie nie wygląda na to, aby miał szybko się skończyć. Nie oznacza to jednak, że nie warto próbować podążać wymarzoną ścieżką kariery. Dobry pomysł to jedno, ale rozsądek w działaniu, zaangażowanie i swego rodzaju poświęcenie z pewnością pomogą ci osiągnąć twoje cele.

Product manager w Fakturownia.pl

Product manager z praktyki, copywriterka z zamiłowania. Obecnie zarządza projektami w Fakturownia.pl, a po godzinach gotuje wegańsko i spaceruje z psem.

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze