fbpx
Roślina trzymana w dłoniach

Bądź eko! 🌱

Poddaj swoje treści recyklingowi

O tym, jak ważny jest recykling w XXI wieku, nikomu nie trzeba mówić. Ale powinniśmy sobie także zadać pytanie – jak ważny jest recykling w contencie, dostarczanym naszym fanom? Pewnie niejednokrotnie spotkaliście się z chwilowym brakiem weny, bądź zwyczajnie z niedoborem materiałów, które mogłyby zainteresować Waszą społeczność. Z pomocą przychodzi tutaj recykling treści!

Czym jest recykling treści? 🌱

Najkrócej rzecz ujmując: tak jak jest w naturze, tak i w marketingu. Biodegradowalne worki, sportowe buty z plastikowych butelek, butelki Coca-Coli z surowców wtórnych, czy nawet… kubek do kawy z fusów! Wszystkie wykorzystane przez Ciebie materiały, jeśli są dobrej jakości, mogą zostać wykorzystane jeszcze raz. A bywa, że jest to nawet wskazane. Ale po kolei.

Jak sama nazwa wskazuje, recykling contentu polega na wielokrotnym wykorzystaniu tych samych artykułów, informacji czy postów na social media.

I tak jak wszystko inne, opcja ta ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Zacznijmy od tych drugich. Koronnym argumentem przeciwko recyklingowi jest to, że takie działania mogą być odebrane przez społeczność  jako brak szacunku – przecież chodzi o to, żeby za każdym dostarczać nowych materiałów… Strona przeciwna ma jednak odpowiedź na ten zarzut . W dzisiejszych czasach Internet jest niczym maratończyk w ciągłym biegu. Nieustannie idzie naprzód, nie zatrzymuje się, nie rozgląda się za siebie. I ma to swoje przełożenie w tym, że nasze treści giną w otchłani bieżących spraw, a do tego stają się niedostępne dla nowych członków naszej społeczności.

Skupmy się na zaletach

Są takie informacje, które nie mają daty ważności. Jest to tzw. evergreen content, czyli treści wiecznie zielone, uniwersalne, które zawsze będą odpowiadać na pytania społeczności. Przykładem mogą być odpowiedzi na tak szczegółowe pytania, jak “Wybrać dysk SSD czy HDD?” albo “Top 5 sposobów na ABS”. Niezależnie od tego, co się dzieje na świecie, ludzie nadal będą chcieli uzyskać pomoc w tak frapujących kwestiach. Tym samym, są to rzeczy, które zawsze warto przypominać.

Recykling treści jest przydatny także wtedy, kiedy mamy chwilowy zastój weny bądź materiałów, którymi dysponujemy. Jest to całkowicie normalne, że mając ograniczone środki lub zasoby, stykamy się czasem ze ścianą pt.: “Co by tu teraz…?” To nawet nie musi być brak kreatywności, ale przykładowo sytuacje, w których brakuje nam tlenu na zrobienie czegokolwiek nowego. Warto wtedy bez skrępowania sięgnąć po materiały archiwalne. Szczególnie z odsieczą przychodzą nam te z kategorii “eko”. 🍃

Czy treści powtarzalne mogą być unikalne?

Dobrze, mamy już odpowiedni content, który chcielibyśmy udostępnić jeszcze raz, ale czy jest to jednoznaczne z nużącym wyrokiem powtarzalności? Oczywiście, że nie. Warto mieć na uwadze, że chociaż mówimy o evergreen contencie, to wcale nie oznacza, że nie wymagają one aktualizacji. W końcu nawet letnie liście tracą kolor na jesień! 🍂

Wcześniej sporządzony artykuł może zyskać na dodatkowej wartości, gdy uzupełnimy go o chociażby nowe case study. Czasami nawet drobna aktualizacja o konkretną nowinkę czy informację z branży potrafi całkowicie zmienić odbiór materiału.

recycling mem

Daj nowe życie swojemu contentowi

Recykling niekoniecznie musi wiązać się z udostępnianiem w kółko tej samej publikacji. Zawsze możesz przekonwertować go na zupełnie inny format! Jeśli masz ciekawy artykuł na kilka stron, w którym zawartych jest pełno wiadomości, to możesz zrobić z nich pigułkę w postaci infografiki. Nie możemy zapomnieć też o odbiorcach, dla których treści pisane nie są tak atrakcyjne, jak przedstawione w formacie wideo czy audio. Wykorzystaj to!

Z jednego artykułu można zrobić:

  • grafikę na social media,
  • serię postów,
  • infografikę,
  • podcast,
  • wideo,
  • prezentację,
  • webinar.

Zawsze warto spojrzeć na problem z drugiej strony i z krótkich form przekazu zrobić jedną większą. W ten sposób przerobimy serię tematycznych postów dotyczących słówek w języku niemieckim w krótki film wideo. Pozwoli to nie tylko na odświeżenie formuły, ale Twoje materiały mogą zyskać dodatkową wartość, gdyż pozwoli to Twoim odbiorcom osłuchać się z wybranymi słówkami.

 


Autorem artykułu jest Adam Zamczała.

Źródło ilustracji: unsplash.com