fbpx
Sylwia Woźniak All in! Games

Praca w branży gamingowej
to nie tylko „granie w gry”!

Wywiad z Sylwią Woźniak z All in! Games

Sylwia Woźniak

Koordynator Działu Digital w All in! Games. Jako marketingowiec nie boi się podejmować ryzyka, testując rozwiązania, które mogą okazać się skuteczne, by osiągnąć cel. Pracując z zespołem koncentruje się na komunikacji wspierającej sprzedaż. Z grami jest związana od dziecka, a jakiś czasu temu pasję tę zamieniła w źródło utrzymania.


Jak długo zajmujesz się marketingiem i jak wyglądała Twoja zawodowa ścieżka?

Marketingiem zajmuję się już od czasów studenckich, mniej więcej od 2011 roku. Niespożyte pokłady energii pozwoliły mi na łączenie studiów z praktykami w agencji PR-owej. Jako osoba zaangażowana we wszystko co robi pokazałam się od tak dobrej strony, że moje dorywcze do tej pory zajęcia zarobkowe odeszły w zapomnienie i zaproponowano mi etat po ukończeniu stażu.

Pracowałam w tej agencji PR-owej jakiś czas, jednak zafascynowana siłą marketingu w mediach społecznościowych zdecydowałam się na rozszerzenie swoich kompetencji o właśnie te działania. Tak zaczęłam pracę w agencji interaktywnej. Tutaj poznałam spectrum możliwości i efektywność kampanii omnichanell. Dokładałam kolejne cegiełki z wielkiego muru Marketing do swoich działań dla Klientów, których ówcześnie prowadziłam. Potem były jeszcze działania dla e-commerce’u, aż w końcu udało mi się moje hobby połączyć z pracą i tak trafiłam do gamedevu.

Odpowiadasz za działania promocyjne w All in! Games. Czy możesz w kilku zdaniach przybliżyć nam profil działalności Waszej firmy?

All In! Games to wydawca gier komputerowych. Nasza firma wydaje i tworzy gry na PC, a także konsole. Pracujemy w niezwykle dynamicznym środowisku, z nowymi technologiami, nad międzynarodowymi projektami, by oferować graczom nowy poziom rozgrywki. Odpowiadamy za wydanie takich tytułów jak Ghostrunner (studia One More Level, współwydawca 505 Games), Tools Up! (The Knights of Unity), Paradise Lost (PolyAmorous), Alaloth – Champions of The Four Kingdoms (Gamera Interactive), Chernobylite (The Farm 51), Fort Triumph (CookieByte Entertainment), Metamorphosis (Ovid Works), Red Wings: Aces of the Sky (All In! Games), czy też Of Bird and Cage (Capricia Productions).

Oprócz prężnie działającej produkcji odpowiedzialnej za ulepszanie produktu (gry), mamy na pokładzie bardzo utalentowanych grafików i rysowników, którzy dbają o jak najlepszą oprawę graficzną materiałów identyfikacji każdej z gier, specjalistów od materiały wideo oraz działań digital. Osoby z tego ostatniego są odpowiedzialne za strategię komunikacji dla danego tytułu, działania w kanałach społecznościowych, community, czy copywriting.

Ile osób liczy Wasz dział marketingu? Na czym polega i jak wygląda Wasza praca?

W naszym zespole marketingowym jest 31 osób i cały czas ta liczba rośnie, gdyż prowadzimy kolejne rekrutacje. Zadaniem działu jest nie tylko zbudowanie jak największej społeczności wokół naszych tytułów i sprawienie, by cieszyły się one dużym zainteresowaniem, ale też mamy wpływ na to, jak produkt finalnie wygląda. Ściśle współpracujemy z producentami, studiami developerskimi, a także QA Testerami, by razem stworzyć jak najlepszą grę.

Jak już wspominałam, w strukturach działu marketingu są różne stanowiska i każdy jest odpowiedzialny za inny obszar. Mamy marketing managerów, którzy koordynują działania promocyjne dla poszczególnych tytułów, mamy grafików, motion designerów, ekspertów od video, copywriterów, social media i community managerów, czy też osoby odpowiedzialne za współpracę z influencerami. Jak widać, wcale nie trzeba znać się na programowaniu gier, by pracować w tej branży.

Przy tylu osobach, o zróżnicowanych zestawach umiejętności, kluczowa jest właściwa komunikacja, otwartość na kreatywne pomysły i przyjazna oraz luźna atmosfera. W tej branży każdy dzień wygląda inaczej, choć stałymi jego elementami są spotkania, tzw. calle, burze mózgów, opracowywanie strategii, jej realizacja, a także tworzenie raportów z wykonanych działań.

Czym charakteryzuje się branża gier komputerowych z punktu widzenia specjalistów od marketingu?

Branża gier komputerowych zmienia się jeszcze szybciej niż pozostałe i ma bardzo wymagających użytkowników. Dotyczy to zarówno jakości samego produktu, jak i wartości dodanych, czyli kanałów social media, community. Tutaj dbałość o detale i angażujący content to standard. Dodatkowo w przypadku tej branży wyjątkowo widać, że dobra silna strategia marki i identyfikacja z nią odbiorcy to klucz do stworzenia zaangażowanego community, które nie tylko jest klientem, ale także odbiorcą, ambasadorem, a czasem nawet beta-testerem niektórych rozwiązań.

Czy gracze to „trudna” grupa docelowa? Co różni ją od innych odbiorców?

Myślę, że tak. Często wrzuca się ich do jednego worka, a to przecież najbardziej zróżnicowana tematycznie grupa odbiorców. Tutaj wyjątkowo sprawdza się powiedzenie, że kampania prowadzona dla wszystkich jest dla nikogo. Jeśli choć trochę przestrzelimy grupę może się to wiązać z większym odsetkiem negatywnych recenzji/ocen. To co odróżnia te grupę docelową od innych to zdecydowanie większe zaangażowanie i aktywność online. Digital to ich naturalne środowisko, więc wszystko odbywa się poprzez kanały internetowe. Tam też najłatwiej wyrazić swoją opinię, emocje – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Jeśli uda się zyskać ich przychylność, co za tym idzie zaangażować w tworzenie czy ulepszanie produktu, można być pewnym lojalności tej grupy. Jak wiadomo – lojalna grupa odbiorców to najlepsza dla marketera grupa.

Rynek gamingowy rośnie błyskawicznie. W co wkładacie najwięcej wysiłku, aby wyróżnić się na tle wciąż rosnącej konkurencji?

Wyszukujemy coraz to lepsze tytuły, które uzupełniają nasze portfolio wydawcy. Tworzymy przyjazne i bezpieczne miejsce pracy. Z racji tego, że część naszego teamu jest w innych miastach, krajach, a nawet kontynentach, praca zdalna jest dla nas standardem. Dodatkowo game dev jest powiązany z ciągle rozwijającymi się technologiami dlatego też niezwykle ważne jest być po prostu na czasie. Ze wszystkim: technologią, działaniami marketingowymi, nowościami wprowadzanymi przez Sony, Microsoft itp.

Podstawą dobrego marketingu jest zawsze zgrany, kompetentny i kreatywny zespół. Czym kierujecie się przy rekrutacji do Waszego działu? Ważniejsze są twarde umiejętności czy znajomość specyficznej branży i społeczności graczy?

Znajomość branży to zawsze wartość dodana, jednak dobry specjalista odnajdzie się w każdej branży. Ja poszukuję osób z pasją, które myślą w sposób niestandardowy – to zawsze będzie najważniejsze w marketingu, by szukać dróg, czasem trudniejszych ale mogących nas wznieść na wyżynę. Bywały przypadki, gdy kogoś zupełnie bez doświadczenia przyjmowałam do zespołu bo widziałam w nim „to coś” i sprawdził się świetnie. Exp można zdobywać podczas questu w All in Games!

Jak przebiega współpraca z kolegami z innych działów, na przykład developerami, którzy tworzą gry wydawane przez Waszą firmę?

Ściśle ze sobą współpracujemy od momentu podpisania umowy z developerami odpowiedzialnymi za stworzenie gry. Pracujemy nad strategią komunikacji, designem oraz materiałami promocyjnymi.

Tworzymy zespoły projektowe, w których nie ma równych i równiejszych – każdy głos jest ważny, każdy pomysł istotny. To jest świetne w tej branży, że twój głos zawsze zostanie wysłuchany.

Jaka atmosfera panuje u Was w biurze? Jesteście wyluzowani jak stereotypowy gracz, czy podchodzicie do swojej pracy bardziej na poważnie?

Mamy zjeżdżalnię w biurze. Czy muszę mówić więcej?

Ostatnie pytanie, bez którego ten wywiad nie byłby kompletny. Gracie w gry w wolnych chwilach? A może macie ich zwyczajnie dość, kiedy kończycie pracę?

Hmm, w naszym przypadku jest tak, że granica czasem się zaciera – gramy w gry w pracy, gramy po – czy to już dzień czy noc? To jedna z branż, a pracowałam już w kilku, w której po zakończeniu dnia pracy nie potrzebujesz odcięcia się.

Czasem jedynie może psuć Ci to zabawę z ogrywania nowego tytułu – jak patrzysz na to od bardziej „technicznej” strony.

Zrozumiała sprawa! Dziękuję za mega konstruktywne odpowiedzi.

Pozostałe nasze wywiady przeczytacie tutaj.

Odpowiedzi zebrała Agnieszka Zwolan.


📢 Zapraszamy także do naszych grup:
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska