Dlaczego praca z klientem to dobry pomysł na pierwsze kroki w karierze?

Dlaczego praca z klientem to dobry pomysł na pierwsze kroki w karierze? fot. materiały prasowe Transcom Worldwide Poland

Praca z klientem to wyzwanie, które pamiętamy przez całe życie. Na początku, może wydawać się trudne i przytłaczające, ale z biegiem czasu zaczynamy doceniać walory tego doświadczenia. Kompetencji nabytych podczas współpracy z ludźmi i radzenia sobie z ich rzeczywistymi problemami nie zastąpi żadne teoretyczne szkolenie. To doskonały fundament, na którym można dalej budować karierę, osiągając świetne wyniki, lub wykorzystując zdobyte doświadczenia w innych branżach.

Podobno klient w krawacie jest mniej awanturujący się. Ile w tym prawdy? O takich mądrościach mogą się wypowiadać wyłącznie ci, których praca z klientem zdążyła w życiu doświadczyć na niejednym polu. Z pewnością nie jest to proste zadanie. Czy zatem warto porywać się z nim na pierwszy ogień, kiedy dopiero rozpoczynamy zawodową przygodę? Okazuje się, że owszem. Praca z klientem może nauczyć wielu wartościowych umiejętności i postaw, które okażą się wręcz nieocenione w całej karierze. Przeanalizowaliśmy sytuację na przykładzie firmy Transcom – globalnego specjalisty świadczącego usługi z zakresu customer service, wsparcia technicznego i sprzedaży oraz customer experience (CX). Kto wie… może nawet pierwsza praca okaże się tą ostatnią?

Wybór ścieżki zawodowej – czy praca z klientem to dobre rozwiązanie dla początkujących?

Decyzja o kierunku, w jakim chcielibyśmy rozwijać się przez całe życie, jest niezwykle trudna do podjęcia. Dokonując pierwszych wyborów zawodowych niejednokrotnie rzucamy się na głęboką wodę. “Młodego” nie wysyła się już po tegesy do bulbulatora, tylko kompleksowo uczy wykonywanego zawodu. Co więcej, powstawanie coraz to kolejnych nisz i specjalizacji sprawia, że nie wystarczy już być marketerem lub informatykiem, a należy znacznie bardziej precyzyjnie wytyczyć swój życiowy azymut. Z tego względu na dobry początek warto zastanowić się nad zajęciem przede wszystkim ogólnorozwojowym. Takim, które pozwala nabyć kompetencji, szczególnie miękkich, przydatnych bez względu na to, w jakim kierunku skręciłaby nasza karierowa ścieżka. Takim rozwiązaniem jest praca z klientem. Chociaż może wydawać się wyzwaniem, z perspektywy czasu pozostawia po sobie umiejętności, które przydadzą się w niemal każdym zawodzie. A kto wie, może jak złapać bakcyla, to dalsze poszukiwania okażą się zbędne?

Swoją historią dzieli się z nami Kamila Kołacz, koordynator sprzedaży w Transcom, jednym z globalnych liderów usług customer service, sprzedaży, customer experience oraz wsparcia technicznego. Kamila rozpoczęła karierę w nim już 11 lat temu w ramach swojej pierwszej poważnej pracy. Współpraca jednak zdecydowanie pozytywnie przebiła jej oczekiwania i zdecydowała się pozostać w nim na dłużej. Jak sama opowiada:

Wraz z rozwojem mojej ścieżki zawodowej, przekonałam się, że praca jako doradca klienta była niezwykle wartościowym doświadczeniem. Poprzez pracę z ludźmi pozwoliła mi udoskonalić umiejętności komunikacyjne i zdolności interpersonalne. Nauczyłam się wsłuchiwać w potrzeby innych i udzielać klarownych odpowiedzi, co przełożyło się na rozwinięcie umiejętności skutecznego przekazywania informacji i rozwiązywania problemów w sposób profesjonalny i uprzejmy.

Rozpoczynając karierę jako konsultant, nie przypuszczałam, że kiedyś stanę na czele zespołu. Pokochałam wyzwania, jakie niesie ze sobą praca w contact center. Samorozwój i dyscyplina na mojej ścieżce kariery dają mi satysfakcję z widocznych wyników. W ciągu 11 lat nauczyłam się elastyczności, efektywnego zarządzania czasem i skutecznej komunikacji. Jednak najważniejszą lekcją, jest ciągły rozwój i umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków biznesowych.

W tym czasie Kamila dwukrotnie zmieniła stanowisko poprzez awanse wewnętrzne, z konsultanta stała się liderem a następnie została koordynatorem sprzedaży.

Komunikacja to praktyczna umiejętność, którą można wytrenować

Kolejną z cennych umiejętności, jakie można uzyskać, pracując z klientem, jest zdolność do efektywnej komunikacji. W końcu komunikacja towarzyszy nam praktycznie we wszystkich aspektach życia społecznego, nie tylko zawodowych. Kamila Kołacz podkreśliła znaczenie umiejętności interpersonalnych oraz szanse na ich rozwój, jakie nam daje praca z klientem:

Praca z klientem rozwija empatię i zrozumienie

Niezależnie od miejsca pracy i stanowiska będziecie mieli do czynienia z ludźmi i ich potrzebami. Nauczyć się rozumieć swoich klientów to już połowa sukcesu. Można być świetnym w swojej profesji, nawet najbardziej “ścisłej”, ale w pracy z klientami zawsze prędzej czy później niezbędne okazują się podstawy psychologii. Niekoniecznie poświadczone dyplomem. Bez człowieczeństwa jednak w tej niszy nie sposób długo wytrwać. Ucząc się zrozumienia i empatii znacznie łatwiej również nauczyć się słuchać samego siebie, swoich potrzeb i oczekiwań. Z tego względu można założyć, że to doskonałe rozwiązanie dla osób stawiających pierwsze kroki na ścieżce kariery i wciąż szukających własnego “ja”.

Perspektywa ma znaczenie

Komu nie zdarzyło się słyszeć ze strony wsparcia technicznego słynnego hasła: “A u mnie działa”? Z perspektywy technika może okazać się całkiem logiczne. Często przychodzi nam nawet do głowy, że ktoś mógł zrobić coś inaczej, skonfigurować w inny sposób, albo zwyczajnie się pomylić. Praktyka pomaga nam zaakceptować, że istnieją różne perspektywy i nasze własne postrzeganie danego problemu może się różnić od tego innych osób.

Praca z klientem przekłada się właśnie na rozwój elastyczności umysłowej. Dobry konsultant będzie w stanie wyjść poza własne ramy myślenia i efektywnie odpowiadać na potrzeby interesariuszy identyfikując ich problemy. Nawet jeśli nie brzmi to imponująco, jest to jedna z najbardziej cenionych zdolności biznesowych. Współpracownicy, kontrahenci i klienci często pojmują niektóre aspekty w zróżnicowany sposób. Trzeba wiedzieć jak pogodzić różnorodne perspektywy nie generując sytuacji konfliktowych. Zresztą, sama wiedza nie wystarczy. Tej dziedziny najlepiej nauczyć się poprzez praktykę i doświadczenie. Samo to podejście jest jednym z najważniejszych aspektów wyróżniających w wielu branżach, takich jak logistyka, prawo lub nawet informatyka. Można być najlepszym specjalistą, ale to właśnie zdolność do rozumienia ludzkich potrzeb i wczucie się w perspektywę rozmówcy decyduje o znaku najwyższej jakości.

Praca z klientem uczy rozwiązywania problemów i radzenia sobie w wymagających sytuacjach

Ludzie potrafią zaskakiwać. Nawet najbardziej rozwinięta wiedza psychologiczna nie wystarczy, żeby przewidzieć wszystkie zachowania drugiej osoby. Tym bardziej, jeśli w parze do teorii nie idzie praktyka. Gdy wzbogaci się to wszystko dodatkiem losowości powstaje mieszanka iście wybuchowa. Zdarzają się przypadki, które ze względu na swoją złożoność przypominają bardziej łamigłówkę w escape roomie niż normalny problem biznesowy. Tym bardziej, że do ich rozwiązania konieczne jest korzystanie z dostępnych środków.

W rezultacie prowadzi to do wykształcenia elastyczności intelektualnej, która nie miałaby szans powstać nawet przy jednoczesnym rozwiązywaniu krzyżówek i sudoku. Nic dziwnego, że ludzie, których praca z klientem doświadczyła w najróżniejszych okolicznościach, zarzekają się, że niewiele jest już w stanie ich przytłoczyć. Na szczęście nie wszędzie musi to przypominać skok na bungee bez liny. Kontrolowane warunki rozwoju i opieka starszych stażem pracowników już od pierwszego dnia, tak jak w firmie Transcom, pozwalają na wyciągnięcie z doświadczenia korzyści bez zbędnego balansowania na skraju wypalenia zawodowego.

Umiejętność rozwiązywania problemów to także pewna ścieżka do awansu

Jeśli ktoś doskonale wywiązuje się z tych obowiązków i ma zacięcie do rozwiązywania problemów, może szukać awansu już w pierwszym miejscu pracy. To doskonała perspektywa, żeby przejąć rolę menedżerską, zarządzając ludźmi oraz innymi zasobami. Kamila Kołacz opowiada nam, jaką ścieżkę zawodową przeszła w firmie Transcom i jakich kompetencji ją to nauczyło:

Rola lidera wiązała się z rozwiązywaniem skomplikowanych problemów. Dała mi również szansę motywowania ludzi, dostrzegania ich potrzeb, jak również umożliwiła mi rozwinięcie umiejętności przywódczych i zarządzania zespołem. To doświadczenie było niezwykle wartościowe i wpłynęło pozytywnie na moją karierę i rozwój zawodowy, ponieważ po kilku latach awansowałam na stanowisko koordynatora sprzedaży. Rola koordynatora wymaga ode mnie analizowania danych sprzedażowych, przygotowywania raportów i monitorowania wyników sprzedażowych. Wymaga również regularnej komunikacji zarówno z członkami zespołu, jak i z klientami.

Czasem pierwsza praca okaże się tą jedyną

Historia Kamili jest tylko jednym przykładem. Wielu osobom zdarzyło się odnaleźć swoje miejsce na rynku pracy właśnie w pierwszej firmie. To kwestia osobista, niektórzy potrzebują więcej odkrywać, inni natomiast łapią flow w danym miejscu i chcą się w nim rozwijać. Tak czy inaczej, praca z klientem to niepodrabialne doświadczenie i podbudowa dla dalszej kariery. Jednym z doskonałych miejsc, gdzie można ją rozpocząć jest Transcom. Firma poszukuje zarówno zupełnie nowych, jak i doświadczonych pracowników, aby świadczyć światowej klasy usługi z zakresu customer service, sprzedaży, customer experience oraz wsparcia technicznego. Realizuje wszechstronne projekty dla różnorodnych branż i wiodących marek.

W Polsce firma zatrudnia ponad tysiąc konsultantów ulokowanych zarówno w biurach w Gdańsku, Elblągu, Białymstoku, Olsztynie, Poznaniu i Grudziądzu, jak i zdalnie. Obsługują klientów w kilkunastu językach m.in. niemieckim, angielskim, francuskim, szwedzkim, norweskim, duńskim, fińskim, litewskim, ukraińskim i polskim. Stosują również wiele kanałów komunikacji, takich jak telefon, czat, e-mail, sms, formularze zgłoszeniowe, social media, oraz inne (głównie online), które mają coraz większe znaczenie w nowoczesnej obsłudze klienta, takie jak np. WhatsApp. Z tego względu każdy na pewno znajdzie tam miejsce dla siebie.

Bio rozmówcy

Uśmiechnięta Kamila Kołacz ubrana na biało na tle niebieskiej ścianki do zdjęć Transcomu.

Kamila Kołacz jest doświadczonym koordynatorem sprzedaży z ponad jedenastoletnim doświadczeniem w branży. Specjalizuje się w zarządzaniu zespołami sprzedażowymi i osiąganiu celów sprzedażowych. Kamila jest pełna pasji i entuzjazmu, co sprawia, że z łatwością motywuje innych do działania. Zawsze jest skoncentrowana na osiągnięciu celów i dostarczaniu najlepszych wyników. Jej pasją jest gotowanie, a kuchnia jest jej miejscem twórczości i relaksu.

Redaktorka

Z wykształcenia filolog języka francuskiego, jednak od najmłodszych lat emocjonalnie związana z dziennikarstwem i działalnością literacką. Interesuje się szerokim wachlarzem tematycznym, zaczynając od kwestii językowych, kulturowych i społecznych, poprzez finanse i ekonomię, aż po naukę i prawo. Można powiedzieć, że w życiu podąża za iście renesansową definicją bycia "humanistą".

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze