Znowu wino i czekoladki. Jak inaczej podejść do prezentów świątecznych w pracy?

Znowu wino i czekoladki. Jak inaczej podejść do prezentów świątecznych w pracy? fot. Bogdan Sonjachnyj / Shutterstock.com

Warsztaty baristyczne, wyjazd integracyjny na narty, wspólny udział w projekcie wolontariackim… Jakie nietypowe świąteczne prezenty może podarować firma pracownikom i kontrahentom? Czy warto kultywować tradycję obdarowywania się w organizacji?

Prezenty świąteczne stanowią nieodłączny element Bożego Narodzenia w wielu krajach. Tradycja ta dotarła również do firm, które w tym okresie obdarowują zarówno swoich pracowników, jak i kontrahentów biznesowych w ramach podziękowania za współpracę.

Zawartość zestawów prezentowych jest jednak zwykle łatwa do przewidzenia. Wiele organizacji decyduje się na sprawdzone i mało kreatywne podarunki, takie jak wino, czekoladki, herbata czy kawa. Chociaż jest to bezpieczne rozwiązanie, perspektywa otrzymania tego samego (lub delikatnie zmienionego) prezentu co w poprzednich latach raczej nie jest ekscytująca, ani dla partnerów biznesowych, ani dla pracowników. 

Prezenty w pracy jak wizytówka

Prezenty firmowe to sposób na pokazanie wartości organizacji, np. kreatywnego zespołu, wrażliwego na potrzeby pracowników pracodawcy czy firmy zaangażowanej społecznie. Dlatego warto do nich podejść inaczej – jak do swojej wizytówki. I rozważyć inne, nieszablonowe pomysły na prezenty, które zaskoczą pracowników i partnerów biznesowych oraz wniosą do ich życia jakąś wartość. Alternatywą może być losowanie i obdarowywanie się nawzajem przez samych pracowników, niczym podczas szkolnych Mikołajek. Jest to rozwiązanie, które zaangażuje i zintegruje zespół. Istnieje jednak ryzyko, że nie każdy będzie chciał się włączyć w taką akcję. Nawet jeśli pracownicy robią sobie sami prezenty, warto, żeby dostali też coś od firmy.

Pomysły na prezenty firmowe

Kursy i warsztaty 

Świetną alternatywą dla prezentów rzeczowych będą kursy i warsztaty, które nie tylko pozwolą pracownikom na rozwój umiejętności, ale także na miłe spędzenie czasu we wspólnym gronie i integrację z innymi. Przed wyborem konkretnego szkolenia, warto zorientować się, czym interesują się pracownicy, w jakich obszarach chcieliby podnieść swoje kwalifikacje. Można w tym celu wcześniej przeprowadzić ankietę, aby mieć pewność, że prezent będzie trafiony. Możliwości wyboru jest naprawdę dużo – od szkoleń rozwijających umiejętności miękkie (negocjacje, komunikację, umiejętności interpersonalne) przez kursy kształtujące kompetencje twarde (programowanie, projektowanie grafik, montaż filmów, obsługa Excela), aż po warsztaty niezwiązane z pracą – malarskie, aktorskie, ceramiczne, baristyczne. Wspólne pieczenie pierników czy dekorowanie świątecznych wieńcy pozwolą pracownikom poznać się od innej, być może dotychczas nieznanej, strony i poczuć magię świąt. Voucher na wybrany kurs może być również dobrym pomysłem na prezent dla partnera biznesowego.

Wyjazd integracyjny lub impreza firmowa

Innym, „niefizycznym” prezentem może być zimowy wyjazd integracyjny. Warto wówczas zadbać o świąteczny klimat chociażby poprzez organizację wigilii firmowej na miejscu. Dobrym pomysłem może być np. wyjazd na narty. Jednak pracownicy z pewnością docenią również kilka spokojnych dni w hotelu z basenem i spa, gdzie będą mogli zrelaksować się po ciężkim roku pracy. Pracownik wypoczęty to w końcu pracownik efektywny. Formą prezentu jest też organizacja świątecznej imprezy firmowej, może nawet takiej z przebraniami (dla chętnych) i świątecznymi hitami. 

Wyjątkowe przeżycie

Nietypowym pomysłem na prezent zarówno dla pracowników, jak i kontrahentów jest podarowanie… doświadczenia. Do wyboru mamy tu bilety na koncerty czy do teatru albo vouchery na różnego rodzaju zabiegi, np. masaże czy całodniowy pobyt w spa, aktywności takie jak skok ze spadochronu lub lot helikopterem czy kolację w ciemności. 

Kartki z życzeniami

Chociaż kartka z życzeniami to trochę za mało jak na świąteczny prezent, może nieść ona wielką wartość, szczególnie jest odpowiednio spersonalizowana. Zamiast gotowych kartek ze sklepu, warto postawić na te własnoręcznie przygotowane i zaangażować zespół obsługujący danego klienta w stworzenie kartki dla niego. Z kolei kartki dla pracowników będą bardziej dopasowane, jeśli do życzeń czy podziękowań, oprócz działu HR, dołoży kilka słów od siebie manager czy lider, który lepiej zna członków swojego zespołu. 

Świadome prezenty firmowe

W czasach konfliktów i katastrof warto zainwestować w prezenty, które mają pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Taki podarunek może zintegrować pracowników oraz obudzić w nich poczucie sprawczości. Jakie „świadome” prezenty firmowe można podarować pracownikom i kontrahentom?

Projekt wolontariacki 

W ramach pomocy połączonej z integracją, pracodawcy mogą zdecydować się na zaangażowanie wspólnie z pracownikami w wybrany projekt wolontariacki. W okresie świątecznym pojawia się wiele ofert dla osób chcących zaangażować się w działania pomocowe. Popularnymi przykładami są kwestowanie podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz udział w zbiórkach produktów dla osób potrzebujących w ramach projektu Szlachetna Paczka. Firmy mogą jednak również pokusić się o coś ambitniejszego – zorganizowanie własnej akcji charytatywnej, dopasowanej do wizerunku i charakteru marki. To może się dobrze sprawdzić w organizacji, ponieważ pozwoli zaangażować pracowników w planowanie działań pomocowych.

Dobre prezenty

Wiele fundacji prowadzi sklepy internetowe, w których sprzedawane są różnego rodzaju gadżety, kartki świąteczne lub zestawy prezentowe. Środki z ich sprzedaży trafiają do osób potrzebujących, które wspiera dana organizacja. Warto poszukać prezentów świątecznych w sklepach prowadzonych przez PAH, WOŚP czy Fundację Dobra Fabryka.

Konkretna pomoc

Dobroczynne24.pl to sklep charytatywny, który oferuje możliwość ufundowania konkretnej pomocy dla osób potrzebujących. Już za 15 zł można wesprzeć podopiecznych Fundacji Dobra Fabryka kupując chociażby posiłek dla niedożywionych dzieci z Afryki. Kupujący sam wybiera cel, na który chce przeznaczyć pieniądze. Wśród nich można wymienić zakup antybiotyków do szpitala w Kongo czy ufundowanie kursu szycia dla dziewcząt w Senegalu. W ramach firmowych prezentów świątecznych można podarować pracownikom lub partnerom biznesowym Voucher na Dobro, czyli kartę podarunkową do Dobroczynne24.pl.

Najważniejszy jest gest

Niezależnie od tego, czy wybrany prezent okaże się banalny, czy – wręcz przeciwnie – zaskoczy pracowników i partnerów biznesowych, warto kultywować tradycję obdarowywania się w firmie. Może to truizm, ale liczy się gest. Pracownicy i kontrahenci z pewnością docenią wysiłek włożony w przygotowanie podarunków i poczują się wyróżnieni. Warto to robić również przez wzgląd na zasadę wzajemności. Dobro wraca, a docenieni pracownicy podchodzą do swoich obowiązków z większą motywacją. Takie działania pozwalają budować pozytywny wizerunek firmy i pracodawcy w oczach partnerów biznesowych oraz pracowników (w tym tych potencjalnych). Przygotowanie prezentów świątecznych nie powinno być jednak postrzegane wyłącznie jako obowiązek i koszt. Jest to przede wszystkim sposób na wyrażenie wdzięczności, sprawienie drugiej osobie radości oraz może stanowić dobrą okazję do integracji zespołowej czy przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej.

Koordynatorka Sklepu Dobrej Fabryki

Od ponad 10 lat zajmuje się profesjonalnie fotografią. Wrodzony talent do uwieczniania na zdjęciach tego co najpiękniejsze rozwijała przez lata w branży fashion. Obecnie tworzy zdjęcia produktowe dla Sklepu Dobrej Fabryki, za sterami którego stoi. Jej fotografie wydobywają całe piękno z afrykańskiego rękodzieła, którego sprzedaż wspiera nasze projekty pomocowe. W Fundacji Kasisi opiekuje się projektem dla szkół i przedszkoli "Ozłacamy Kasisi".

Banner kampanii #MisjaZmiana z Krzysztofem Stanowskim i Julką

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze