Prowadzisz firmę? Tych rzeczy na pewno nie “wrzucasz w koszty”, a być może powinieneś

Prowadzisz firmę? Tych rzeczy na pewno nie “wrzucasz w koszty”, a być może powinieneś

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą i rozliczasz się na zasadach ogólnych czyli według skali podatkowej albo podatkiem liniowym, to koniecznie “wrzucaj w koszty” wydatki poniesione na rzecz prowadzenia firmy. To nic innego jak pomniejszanie przychodu firmy o koszty jego uzyskania, czego rezultatem jest dochód. To właśnie od niego przedsiębiorcy powinni odprowadzić podatek, który nie bez powodu nazywany jest podatkiem dochodowym. Czy na pewno pilnujesz tej kwestii? Czy niekoniecznie wszystko to rzeczywiście możesz, wrzucasz w koszty? Warto zwrócić na to uwagę, gdyż często chodzi o niemałe kwoty pieniędzy. Temat wyjaśnia Justyna Zaporowska – księgowa współpracująca z Fakturownia.pl.

Czym dokładnie są koszty firmowe?

Koszty w prowadzeniu działalności gospodarczej są oczywiste i bardzo często kluczowe w kwestii rozwoju firmy. Warto rzetelnie je archiwizować i przedstawiać w biurze księgowym, aby obniżyć wysokość podatku dochodowego. Oczywiście pozostaje też kwestia podatku VAT. Jeżeli jesteś jego czynnym podatnikiem, to wszystkie towary oraz usługi zakupione na rzecz Twojej działalności gospodarczej również mogą obniżyć kwotę podatku VAT do zapłaty. Sumarycznie, szczególnie gdy mówimy o skali roku, mowa tutaj o naprawdę sporych kwotach pieniędzy.

Podsumowując – im wyższe koszty uzyskania przychodu poniesie przedsiębiorca w danym miesiącu, tym zapłaci niższy podatek dochodowy. Nic dziwnego, że wielu prowadzących działalności gospodarcze stara się wrzucać w koszty wszystko to co może. Trzeba jednak uważać – w przypadku kontroli Urzędu Skarbowego i podważenia kosztów, można ponieść poważne konsekwencje.

Zobacz także: Dochody a przychody – czym się różnią?

Koszty uzyskania przychodu firmy – co można wrzucić w koszty a co nie?

Niestety nie istnieje coś takiego jak specjalny katalog stworzony przez Urząd Skarbowy, w którym znaleźlibyśmy listę towarów czy usług, które można wrzucić w koszty. Wielu przedsiębiorców zachodzi w głowę, co mogą uznać za koszty a co nie. Niektóre przedmioty czy usługi są oczywiste. Jeżeli kupujesz komputer niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej, to naturalnie, że jest on Twoim kosztem. Podobnie wygląda to w przypadku innych sprzętów elektronicznych czy na przykład rozliczenia firmowego samochodu.

Co jeszcze warto wrzucić w koszty działalności gospodarczej?

Poniżej znajdziesz listę przedmiotów i usług, których być może nie wrzucasz w koszty, a powinieneś. W końcu chodzi o finanse Twojej firmy – warto zadbać o nie detalicznie.

Wydatki związane z miejscem pracy

Nawet jeżeli pracujesz w domu, to warto doliczyć część wydatków związanych z miejscem pracy do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Wydziel przestrzeń firmową i zgłoś jej powierzchnię do Urzędu Miasta lub Gminy. Powiedzmy, że wydzielisz do pracy mały pokoik o wielkości 6 m2. Możesz łatwo policzyć, jaki to procent całości powierzchni mieszkania/domu. Wówczas na tej podstawie proporcjonalnie odlicz koszty związane z czynszem czy mediami. Nie zapomnij wrzucać w koszty wyposażenia biura. Meble oraz akcesoria biurowe nie są tanie, a przecież będziesz je wykorzystywać do wykonywania działalności gospodarczej.

Oprogramowania

Korzystasz z programu do faktur takiego jak Fakturownia.pl oraz wykupujesz różnego rodzaju oprogramowania czy antywirusy? Koniecznie weź faktury i wrzuć opłaty w koszty swojej firmy.

Spotkania firmowe

Organizujesz spotkanie integracyjne dla swoich pracowników? A może udajesz się na obiad z kontrahentem? Koszty związane z tego typu eventami jak najbardziej możesz wrzucić w koszty. Nie odliczysz tylko podatku VAT od usług gastronomicznych oraz noclegowych. Spokojnie jednak odliczysz catering, jeżeli jest on świadczony przez przedsiębiorstwo oferujące także usługi przewozu osób.

Szkolenia

Kupujesz dostęp do szkolenia dla siebie albo swoich pracowników? Niezależnie czy jest to webinar online czy rozbudowany event edukacyjny odbywający się stacjonarnie, masz prawo wrzucić tego typu opłaty w koszty.

Książki oraz czasopisma

Przypominamy, że w koszty można wrzucić usługi oraz produkty, które są potrzebne do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie możesz za to wykorzystywać ich do celów prywatnych. W wielu przypadkach bardzo trudno to zweryfikować, ale trzeba być czujnym. Jeżeli na przykład prowadzisz firmę spedycyjna, a kupujesz sobie książki fantasy, to oczywiście nie wrzucaj ich w koszty.

Samochód na minuty

Tego typu forma transportu staje się coraz bardziej popularna. Jak najbardziej możesz pobierać fakturę od firm carsharingowych. Urzędy Skarbowe ujęły tego typu wydatki jako koszt uzyskania przychodu.

Bilety na transport zbiorowy

W ramach prowadzenia działalności gospodarczej poruszasz się pociągami czy autobusami? Kupując bilety, nie zapomnij o fakturze. Jak najbardziej pobierzesz ją od każdego przewoźnika.

Polisa ubezpieczeniowa

Jeżeli wykupujesz polisę ubezpieczeniową, która obejmuje np. firmowe samochody czy nieruchomości, to również możesz je wrzucić w koszty.

Ubrania firmowe

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, w której konieczne jest noszenie odzieży ochronnej czy specjalnych uniformów, pamiętaj o tym, aby tego typu ubrania wrzucić w koszty. Co w przypadku garniturów czy sukienek? Nie wrzucisz tych standardowych zakupionych w sieciówkach, ale te z logo firmowym jak najbardziej możesz potraktować jako koszt.

Rower

Rower to dość nietypowy koszt podatkowy. W 2010 roku Izba Skarbowa w Warszawie przyznała rację jednemu z doradców podatkowych, który zainwestował w rower sporą sumę pieniędzy i chciał go zamortyzować. Zakupił pojazd po to, aby dojeżdżać nim do urzędów, sądów czy kancelarii. Jeżeli rower ma być Twoim środkiem transportu w firmie, to jak najbardziej możesz wrzucić go w koszty.

Elementy dekoracyjne

Większość biur, nie tylko tych w których przyjmuje się klientów, powinny być reprezentatywne. Co oznacza, że można wyposażyć je w elementy dekoracyjne. Jeżeli nie odbiegają swoją wartością od zwyczajowo przyjętych norm, czyli na przykład nie są dziełem sztuki i, o wielkiej wartości, to jak najbardziej można tego typu przedmioty takie jak plakaty, kwiaty czy akwaria wrzucić w koszty.

Szukasz więcej informacji o kosztach uzyskania przychodu? Sprawdź blog Fakturownia.pl.

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia: [email protected]Towfiqu barbhuiya

//