Psychologia w branży finansowej – znaczenie cech charakteru dla rozwoju kariery zawodowej
Psychologia w branży finansowej

Psychologia w branży finansowej – znaczenie cech charakteru dla rozwoju kariery zawodowej

Umiejętności miękkie oraz cechy charakteru stanowią bardzo ważne kryterium doboru pracowników w wielu sektorach. Dotyczy to również usług finansowych. Tymczasem wielu kandydatów skupia się podczas rozmowy rekrutacyjnej jedynie na kompetencjach twardych. Niektórzy zupełnie zapominają o innych ważnych atutach, jakich wymaga tego typu praca. Finanse to branża, w której psychologia biznesu, czyli badanie zachowań, postaw oraz emocji podwładnych, odnajduje zastosowanie, a nawet decyduje o dalszym rozwoju kariery zawodowej i sukcesie przedsiębiorstwa.

Dlaczego osobowość ma duże znaczenie w profesjach finansowych?

Gdy zastanawiamy się nad zatrudnieniem w dziedzinie ekonomii, analityki finansowej lub księgowości, sama wiedza merytoryczna nie wystarczy, aby osiągnąć sukces. Branża finansowa wymaga więcej – pracownicy tego sektora muszą być rzeczowi, a jednocześnie kreatywni. Nierzadko współpracują oni z innymi osobami w większych zespołach, a także odpowiadają za powierzone zadania bezpośrednio przed przełożonym lub klientem. Z tego powodu w zawodzie związanym z finansami pożądane są określone cechy charakteru.

Co na ten te temat sądzi psychologia? Osobowość, czyli – zgodnie z definicją – charakterystyczny dla danej jednostki sposób reagowania na środowisko społeczno-przyrodnicze, rzeczywiście odgrywa istotną rolę w doborze pracowników na odpowiednie stanowiska. Teoretycznie do pracy z klientem najlepiej nadaje się pogodny sangwinik, natomiast w roli szefa lepiej sprawdzi się człowiek czynu i skuteczny przywódca, czyli choleryk. Praca analityka przypadnie do gustu skrupulatnemu melancholikowi, a spokojny flegmatyk może zostać mediatorem lub psychologiem w biznesie.  

Jak prezentuje się idealny profil kandydata do pracy w branży finansowej?

Niestety nikt z nas nie ma idealnego zestawu cech osobowości, który klasyfikowałby go jednoznacznie jako sangwinika, choleryka, melancholika lub flegmatyka. Pod względem charakteru nie istnieje również coś takiego jak wymarzony kandydat do pracy w branży finansowej. Psychologia w praktyce często wpływa na sposób postrzegania kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej, ale w kontekście kompetencji miękkich, które są szczególnie cenione przez pracodawców i klientów.

Rekruterzy coraz częściej poszukują osób o określonych zdolnościach interpersonalnych takich jak:

  • komunikacja – płynne poruszanie się w danych liczbowych oraz umiejętność prowadzenia statystyk to dopiero połowa sukcesu, jeśli chodzi o finanse. Praca w tej branży wymaga też tego, aby raporty zostały przetłumaczone na zrozumiały dla każdego język,
  • umiejętność dokonywania wyborów opartych na krytycznych informacjach – ta kompetencja ma kluczowe znaczenie w środowisku biznesowym, w którym liczy się czas i każda nieprzemyślana decyzja może dużo kosztować.

Inne istotne kompetencje miękkie wymagane do pracy w finansach to:

  • odporność na stres,
  • umiejętność pracy w grupie,
  • zdolność do szybkiego identyfikowania i następnie rozwiązywania problemów.

Rekruterzy stosujący zasady psychologii w praktyce zwracają się także chętniej ku kandydatom wykazującym zaangażowanie wobec powierzonych im zadań i potrafią się na nich koncentrować. Wśród mile widzianych soft skills w branży finansowej, w szczególności w zawodach związanych z doradztwem, jest również empatia.

Rozwój najważniejszych kompetencji miękkich na stanowiskach finansowych – czy to możliwe?

Praca w finansach wymaga ciągłego kształcenia się, zarówno w kontekście kompetencji twardych, jak i miękkich. O ile te pierwsze są mierzalne i da się je łatwo rozwijać, np. poprzez udział w szkoleniach lub kursach, o tyle nad umiejętnościami miękkimi pracuje się o wiele ciężej i trudno je zauważyć na pierwszy rzut oka (nawet mając specjalizację taką jak psychologia w biznesie). Z tego powodu podczas rozmowy rekrutacyjnej warto zademonstrować swoje atuty, podając przykłady z codziennego życia lub nawiązując do poprzednich stanowisk pracy.

W jaki sposób dbać o swój charakter, aby sprostać wymaganiom branży finansowej?

Jak rozwijać kompetencje miękkie stanowiące atut podczas rekrutacji do pracy w sektorze finansów? W tym celu możemy zapisać się na studia, które się w tym specjalizują – psychologia w biznesie lub psychologia w zarządzaniu. Te kierunki pozwolą zdobyć umiejętności z obszaru komunikacji i tworzenia relacji międzyludzkich, pracy grupowej, a nawet zarządzania zespołem i motywowania innych.

Predyspozycje pożądane w branży finansowej możemy budować także w codziennym życiu, przede wszystkim poprzez kontakty z innymi ludźmi. Prowadźmy dyskusje ze znajomymi na różne tematy. Nie bójmy się pomagać bliskim, np. załatwiać w ich imieniu różne sprawy. Zamiast czekać, aż ktoś zdobędzie się na odwagę, aby poprosić o pomoc w danym zakresie, sami ją zaproponujmy. Rozwijając kompetencje miękkie, zyskamy dużą przewagę, nie tylko w życiu prywatnym, ale i na rynku pracy, a kariera w finansach stanie przed nami otworem.

___________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia głównego: [email protected]CoWomen

//