fbpx
Real time marketing (RTM) - przykłady & copy

Real time marketing (RTM) w pracy copywritera – zobacz przykłady!

Bądź tu i teraz

Tworzysz treści na bloga lub inne social media – tematy i formaty planujesz z wyprzedzeniem, obowiązkowo spójne z opracowaną strategią. A co z real-time marketingiem, czyli przekazem z zasady spontanicznym (choć nie zawsze)? Dlaczego warto uwzględnić go komunikacji, skąd czerpać inspiracje, a przede wszystkim jak tworzyć skuteczny RTM, żeby jak cytrynę wycisnąć moc jego potencjału? Czytaj!

Po co te RTM-y

Ludzie poszukują w sieci inspiracji, informacji, wiedzy i rozrywki, w związku z czym świadome marki skutecznie przeplatają ze sobą typowo produktowe treści z formatami pełnymi przydatnych lub inspirujących informacji. Bardzo dobrze – pytanie tylko, czy w dłuższym wymiarze czasu taki bezpieczny, z góry zaplanowany i dopieszczony content nie stanie się zbyt przewidywalny, wręcz nudny? Właśnie w tym miejscu na scenę wkracza real-time marketing – cały na biało. Format doskonale odpowiadający na potrzeby szybkich czasów i kultury natychmiastowości, w których bez wątpienia żyjemy.

Co to jest Real-time marketing (RTM)?

Real-time marketing to nic innego jak odpowiedź na bieżące wydarzenia tu i teraz. Pomysłowe reakcje przenikają do kanałów komunikacji, a następnie niosą się mniej lub bardziej viralowo wśród użytkowników w sprzyjających okolicznościach wychodząc daleko poza codzienne środowisko marki i niczym rakieta wynosząc ją na wyżyny popularności.

Przykłady

Jeżeli działasz w branży, to z pewnością pamiętasz ekspresową reakcję Oreo podczas finału Super Bowl w 2013. Jeżeli nie, to opowiem: marka szybko opublikowała tweeta z celną ripostą po awarii prądu mającej miejsce w trakcie wydarzenia. Prosta grafika i krótka treść obiegła cały świat, a dzisiaj można ją uznać za jeden z pierwszych przykładów real-time marketingu (przynajmniej w kontekście osiągniętych zasięgów). 

Real time marketing RTM Oreo - przykład

źródło: www.twitter.com/Oreo/

Real-time marketing to miła odmiana i powiew świeżości w dopracowanym content planie. Nie jest to jednak jedyna zaleta tego formatu. 

Dzięki RTM-om mamy szansę pośrednio ogrzać się w blasku wydarzenia, o którym mówi cały świat – ślub lub kolejna ciąża w rodzinie królewskiej czy odkrycie nowej planety przez 17-letniego stażystę NASA – jak najbardziej!

RTM wiąże się z polepszeniem relacji i kontaktu z grupą docelową – przy takim, który stanie się viralem, zyskujemy możliwość dotarcia z naszą komunikacją do zupełnie nowych osób. Mamy też szansę skutecznie zapunktować poczuciem humoru i ekspresową ripostą (oczywiście w granicach kultury). Przykładem może być odpowiedź agencji More Bananas na zdjęcie Macademian Girl, na którym blogerka czyta książkę płynom do płukania tkanin popularnej marki.

RTM More Bananas - przykład

źródło: www.facebook.com/MoreBananas/

RTM Pizza Portal - przykłady real time marketing

źródło: www.facebook.com/pizzaportalpl/ 

Posty nawiązujące do bieżących wydarzeń wysyłają komunikat w rodzaju “jesteśmy tacy, jak Wy, poruszają nas te same tematy”. Ludzie z większą sympatią spojrzą na markę, która tak samo jak oni przeżywa ostatnie odcinki Gry o Tron.

Z drugiej strony – umiejętność nawiązywania do aktualnych wydarzeń czy w ogóle popkultury to zabieg, dzięki któremu ludzie często o wiele lepiej i chętniej angażują się w publikowane treści, bo nawiązują one do czegoś, co jest im bliskie i znajome. Często stosuję go w swojej codziennej pracy, przy tworzeniu contentu dla klientów.

Jak tworzyć dobry real-time marketing

1. Szukaj okazji
RTM nawiązuje do bieżących wydarzeń, spraw społecznie istotnych lub popkultury – czytaj, obserwuj, zwracaj uwagę również na internetowe trendy czy czalendże i myśl o nich w kontekście kreatywnej komunikacji marki. Pamiętasz awarię Facebooka, kiedy to zamiast zdjęć wyświetlały się jedynie ich opisy? W Niebieskim Lisie zareagowaliśmy szybko i w jedyny słuszny sposób. 🙂

RTM Niebieski Lis - real time marketing

źródło: www.facebook.com/agencja.niebieskilis/

2. Bądź szybki
Real-time marketing jest trochę jak spadająca gwiazda, jego blask gaśnie ekspresowo. Jeżeli nie wpadniesz i nie zrealizujesz swojego pomysłu na RTM w ciągu pierwszego dnia – w większości przypadków możesz dać sobie spokój. Publikując posta czy mem dwa dni później raczej zirytujesz użytkowników, znudzonych kolejnym wpisem nawiązującym do tego samego, przegadanego już tematu. Post nawiązujący do viralowego wpisu restauracji Avocado Przeworsk opublikowaliśmy na stronie naszego klienta kilka godzin po publikacji tego pierwszego. Wpisy w tym samym tonie pojawiały się jeszcze nawet dwa dni później – oczywiście siła ich “rażenia” nie była już taka sama. Wręcz przeciwnie, posty były uważane za irytujące i nużące. Wniosek? Bądź na bieżąco z tym, co dzieje się na świecie i w internetach, oglądaj, czytaj, przeglądaj posty na branżowych grupach. W ten sposób nie przegapisz żadnej okazji.

RTM Muscle Power

źródło: www.facebook.com/MusclePowerOnline/ 

RTM X-com

źródło: www.facebook.com/xkompl/

3. Dbaj o spójność z komunikacją marki
Nic na siłę. Masz doskonały pomysł na post z okazji Międzynarodowego Dnia Pizzy, ale prowadzisz komunikację dla marki maszyn CNC? Nawet jeżeli masz doskonały pomysł na RTM, ale ma się on nijak do konkretnego biznesu – let it go. Jasne, chodzi o świeży pomysł, ale na koniec dnia i tak najważniejsze jest to, co każdy z postów zrobił dla budowania wizerunku lub sprzedaży. No chyba że w pomysłowy sposób jesteś w stanie połączyć RTM ze swoją ofertą. W takim wypadku zdobędziesz dodatkowe punkty za humor i kreatywność. Mistrzem takich akcji jest m.in. Ikea: 

RTM Ikea Harry - przykład

źródło: www.facebook.com/IKEApl/

RTM Ikea - kolejny przykład real time marketingu

źródło: www.facebook.com/IKEApl/

4. Bądź spontaniczny, chociaż…
W praktyce wyróżniamy dwa typy real-time marketingu – pierwszy z nich to nagłe zdarzenia oraz pomysłowa, szybka reakcja na nie. Do drugiego zaliczamy eventy, wydarzenia czy święta, które można zaplanować z większym wyprzedzeniem.

Dla mnie te na serio spontaniczne, zaplanowane akcje to swojego rodzaju wisienka na torcie codziennej pracy copywritera czy content marketera. Ale wszystkie wcześniej znane okazje, wydarzenia, w których możemy wyjść do ludzi z ciekawą, nawiązującą do nich komunikacją też są ważne. Pomyśl z wyprzedzeniem o zbliżających się imprezach: Mistrzostwach Świata w piłce nożnej, finale Eurowizji czy premierze popularnego serialu na Netflixie – ich daty są znane z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, ale bez wątpienia można je zaliczyć do zdarzeń, którymi w danej chwili będzie żyło wiele osób. Ludzi, do których możesz trafić. Real Time Marketingiem mogą być też wszelkiego rodzaju oryginalne święta – ich spis znajdziesz w kalendarzu Kalbi lub na blogu Mateusza Czecha.

RTM Krakus - real time marketing przykłady

źródło: https://www.facebook.com/Krakus.SztukaSwietnegoSmaku/

5. Stawiaj na prostotę
Nie kombinuj. Jeżeli Twój pomysł na mema czy inny post musisz długo tłumaczyć dwóm kreatywnym z zespołu czy szefowi – odpuść.

6. Pisz uniwersalnie, ale…
Twój content musi być zrozumiały dla wszystkich, jeżeli zależy Ci na tym, aby poniósł się możliwie jak najdalej. Z drugiej strony zawsze i przede wszystkim musisz mieć na uwadze grupę docelową, do której pragniesz dotrzeć za pomocą komunikacji swojej marki. A może się zdarzyć, że będziesz tworzyć (lub już tworzysz) treści do mocno hermetycznej społeczności. W takim przypadku musisz zdecydować, czy chcesz zwiększyć szansę na viral, czy przede wszystkim zależy Ci na “wejściu w buty” regularnego fana.

Podsumowanie

Real-time marketing wymaga kreatywności przy jednoczesnej umiejętności szybkiego reagowania.
Z pewnością nie jest to najprostszy format, jednak wiele marek już przekonało się o tym, że jego stosowanie może przynieść naprawdę świetne rezultaty. Choćby z tego powodu – oraz wszystkich wymienionych wyżej zalet – warto uwzględnić RTM w działaniach content marketingowych i pozostawić sobie bufor na działania dotyczące bieżących wydarzeń oraz reagowania na nie tu i teraz.


Autorką artykułu jest Angelika Dąbek head of content oraz strateg w agencji Niebieski Lis. Za kreatywną stronę mocy odpowiada od pierwszych dni każdego nowego projektu; social media kid, uzależniona od relacji na Instagramie, organizatorka cyklicznych wydarzeń Socialove w Częstochowie; dźwiga sztangi, marnuje życie na jedzenie na mieście i seriale… ale tylko te dobre!

Źródło ilustracji: unsplash.com