Ścieżka kariery specjalisty ds. SEM - opowiada Krzysztof Dudzik
Ścieżka kariery specjalisty ds. SEM

Ścieżka kariery specjalisty ds. SEM

Na pytania o ścieżkę kariery odpowiedział Krzysztof Dudzik, Senior SEM Specialist w DevaGroup

Zastanawiacie się, czy kariera jako specjalista ds. SEM jest dla was? Nie wiecie, na czym dokładnie polega, oraz jak dokładnie wygląda ścieżka kariery w tym zawodzie? Na te pytania odpowiedział nam ekspert.


Krzysztof Dudzik - Senior SEM Specialist w DevaGroup.Krzysztof Dudzik – Senior SEM Specialist w DevaGroup. Certyfikowany Specjalista Google AdWords i Google Analytics. Z dużą sumiennością podchodzi do powierzanych zadań, przez co żaden deadline mu niestraszny. Pozytywnie nastawiony do otaczającego go świata. Stworzony do prowadzenia Twojej kampanii reklamowej.


Na przykładzie Krzysztofa na początku warto zaznaczyć, że aby rozpocząć karierę w zawodzie jako specjalista ds. SEM nie trzeba mieć specjalistycznego wykształcenia. Wystarczą dobre chęci i otwarta głowa na zdobywanie nowej wiedzy, którą można czerpać od bardziej doświadczonych osób oraz z kursów.

Jak zacząć karierę jako specjalista ds. SEM?

Krzysztof Dudzik opowiedział nam o swoich początkach w tym zawodzie: Hmm, jak dla mnie bardzo łatwo cofnąć się w czasie do tej daty, gdyż bardzo miło ją wspominam. Było to około 6 lat temu. Pracowałem w firmie produkującej bramy i rolety. Zajmowałem się tam kompleksowo całym marketingiem. To właśnie tam miałem pierwszy kontakt z Google Ads (dawniej Adwords). Uczyłem się na własną rękę, czytając cały support Google, testowałem wszystko, co tylko było wtedy dostępne. W tamtym momencie poczułem, że to jest właśnie to, co chcę w życiu robić. Sprawiało mi to ogromną przyjemność. Po tym fakcie postanowiłem z dnia na dzień zrezygnować z pracy i poszukać zatrudnienia w wymarzonym zawodzie. Natrafiłem w Internecie na ogłoszenie Krzysztofa Marca (DevaGroup), skąd dowiedziałem się, że poszukują osoby na stanowisko w SEM-ie. Nie zwlekając, szybko wysłałem CV. Krzysztof zaprosił mnie na rozmowę i od tamtej pory zasilam szeregi cudownego zespołu, który potrafi poradzić sobie z każdym problemem. Sam się dziwię jak firma z tak dużą załogą, dalej utrzymuje świetne warunki pracy. Co do samej pracy, nie chcę Was okłamywać, czasami jest trudno i stres sięga zenitu, ale pokażcie mi pracę, w której tak nie ma? Klienci wszędzie są coraz bardziej wymagający. Nikt nie mówił, że będzie łatwo.

Czym się zajmuje Senior SEM Specialist?

Krzysztof Dudzik aktualnie pracuje na stanowisku Senior SEM Specialist, jak sam mówi: Praca w DevaGroup jest bardzo specyficzna, gdyż kontakt z klientem jest bezpośredni. Z jednej strony jest to plus, a z drugiej minus. Tak jak już wspomniałem, wiąże się to ze stresem, za to o wszystkich ustaleniach dowiaduję się z pierwszej ręki. Aktualnie opiekuję się kilkudziesięcioma firmami. Moim zadaniem jest dowieźć im jak najlepsze wyniki w ramach ustalonego budżetu. Nie traktuję ich jak wrogów, lecz jak partnerów biznesowych. Dzięki takiemu podejściu niektórzy klienci są ze mną od samego początku, a większość z nich zostaje przynajmniej na kilka lat. Codzienna praca opiera się na spotkaniach z klientami, na których omawiamy dotychczasowe wyniki oraz planujemy strategię na kolejne okresy. Muszę cały czas czuwać nad jakością prowadzonych kampanii co oznacza: ciągłą optymalizację, testy AB, szeroko pojętą analitykę. Dodatkowo wszyscy w firmie bardzo chętnie pomagają sobie nawzajem, więc to idealny sposób na prowadzenie najlepszych kampanii na rynku.

Jakie cechy powinny charakteryzować specjalistę SEM?

 

Krzysztof Dudzik zdradza: Kierując się swoim doświadczeniem myślę, że taka osoba musi chcieć pracować. Jeśli tę cechę posiada, to wszystko inne przyjdzie z dużą łatwością. Po drugie trzeba to lubić, nie ma chyba nic gorszego niż praca, która budzi w nas niechęć do życia. Po trzecie trzeba być samodzielnym. W codziennej pracy pojawiają się problemy, którymi nie warto obciążać innych. Po czwarte musimy być silni, gdyż bardzo często na samym początku pojawiają się sytuacje, które mogą nas zniechęcić do dalszej pracy. Osoby, które zastanawiają się nad pracą w branży SEM, muszą o tym pamiętać. Klienci mają bardzo różne charaktery i czasami może być niemiło. Ale cóż, takie jest życie. Rozpoczynając przygodę z SEM nie mamy dużej wiedzy. To właśnie dzięki takim trudnym sytuacjom zyskujemy doświadczenie, które procentuje w dalszej naszej pracy. Co tutaj jeszcze można dodać… myślę, że osoby otwarte na kontakt z innymi ludźmi mają łatwiej. Na koniec dodam, że życzliwość popłaca. W tej branży bardzo szybko można się o tym przekonać.

Niedawno pisaliśmy Wam, jak zostać specjalistą ds. SEM opisując, że warto zacząć od stażu. Podobnego zdania jest nasz ekspert, Krzysztof Dudzik.

Jak może wyglądać ścieżka kariery specjalisty SEM i jakie zadania do niego należą na każdym ze szczebli?

Przygoda ze stanowiskiem SEM może zacząć się od stażu w agencji reklamowej. Mamy wtedy szansę wdrożyć się małymi kroczkami w podstawy marketingu online. Często nie ma się wtedy kontaktu z klientem, co jest wtedy sporym plusem. W dużej mierze jesteśmy wsparciem dla starszego specjalisty. Do naszych obowiązków należą łatwe zadania tj. prosta analiza rynku, dobranie słów kluczowych, pisanie prostych tekstów reklam. To wszystko wyrabia w nas odpowiednie nawyki, które przydadzą się w dalszym rozwoju. Kolejne stanowisko to junior. W tym przypadku jesteśmy na okresie próbnym. Wykonujemy już więcej zadań, w których musimy być samodzielni. Oczywiście pierwsze dwa miesiące również pozbawione są kontaktu bezpośredniego z klientem. Tempo nauki jest bardziej intensywne. Gdy osiągamy już zamierzony poziom doświadczenia, stajemy się niezależnymi specami w prostych i małych kampaniach. Kiedy nasze umiejętności rosną, możemy obsłużyć większą ilość klientów naraz, pojawia się kolejne stanowisko, czyli specjalista. Ten tytuł zobowiązuje nas do bycia już ekspertem w dziedzinie SEM. Takowa osoba powinna zaplanować i poprowadzić kampanie od A do Z. Potrafimy w ciągu paru minut dobrać odpowiednie narzędzia, typy kampanii oraz budżety do konkretnego tematu tak, żeby nasz klient zarabiał. Na samym końcu pozostaje już tylko senior. Ktoś taki z łatwością prowadzi klientów z ogromnymi budżetami. Potrafi nadzorować pracę w zespole oddelegowanym do danego tematu. Oczywiście musi również być pomocna dla innych osób z zespołu. Sam tytuł nie jest wystarczający do osiągnięcia sukcesu. Warto pamiętać, że jest to agencja reklamowa, czyli zespół specjalistów. Pracując w teamie, możesz więcej!

Jakie kursy/szkolenia warto przejść, aby poszerzać swoją wiedzę na temat SEM?

Krzysztof Dudzik podpowiada: Gdy zaczynamy swoją karierę w branży SEM najlepiej zacząć od darmowych szkoleń, które oferuje nam Google pod nazwą „Google Internetowe Rewolucje” czy też „SkillShop”. Gdy przerobimy cały materiał, możemy przystąpić do dedykowanych egzaminów. Warto je zdać, ponieważ mogą okazać się pomocne przy poszukiwaniu pierwszej pracy w tej branży i w sumie nie tylko. Oczywiście na płatnych szkoleniach zdobywamy najlepszą wiedzę, lecz jak każdy wie, początki są trudne. Staż będzie dobrym pomysłem na start. Jeśli jednak kogoś interesuje płatna opcja, to mogę polecić szkolenia w DevaGroup. Są to praktycy, to właśnie te osoby w swojej karierze doświadczyły różnych problemów i sytuacji, z których musiały znaleźć wyjście. Warto posłuchać osób, które w tej branży siedzą od samego początku. Na koniec dodam, że nauka na własną rękę również jest bardzo skuteczna. Teraz w dobie Internetu mamy dostęp do wielu merytorycznych źródeł. Mowa tutaj o wszelkiej maści tutorialach na YouTube, czy też branżowej literaturze.

Na jakie zarobki może liczyć specjalista SEM?

Krzysztof Dudzik twierdzi, że to bardzo trudne pytanie, ponieważ często zarobki zależne są od miasta lub po prostu firmy. Dodaje jednak: Jeśli mam jakoś to zawęzić, to w tej branży możemy zarobić od 2500 zł nawet do 10 000 zł. Poziom naszego wynagrodzenia oczywiście pokrywa się z posiadaną przez nas wiedzą. Im więcej potrafimy, tym atrakcyjniejsze nasze wynagrodzenie. W każdym razie, jeśli chciałbyś/chciałabyś rozpocząć przygodę z SEM i co najważniejsze lubisz zagadnienia marketingu online to mogę powiedzieć, że warto iść tą ścieżką. Warto współpracować z ludźmi i ciągle się rozwijać. Nie ma nic przyjemniejszego od świadomości, że dzięki Tobie klient zarabia i jest Ci wdzięczny, że pomagasz mu rozwijać biznes!


Źródło zdjęcia głównego: [email protected]Tim van der Kuip

Artykuł powstał we współpracy z DevaGroup.