Social media manager - ścieżka kariery
Ścieżka kariery social media managera

Social media manager – ścieżka kariery

Social media manager zajmuje się komunikacją pomiędzy marką a klientem, wykorzystując do tego social media. To odpowiedzialne stanowisko, ponieważ w obecnych czasach to sprzedaż w takich kanałach, jak Instagram, czy Facebook przynosi duże zyski. Poza tym rozpoznawalność marki na tych kanałach, to połowa sukcesu.

Czym się zajmuje social media manager?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ tak jak w przypadku content managera, jego obowiązki często są uzależnione od miejsca, w którym pracuje. Czasem social media manager ma do pomocy zespół, a czasem jest ze wszystkimi zadaniami sam. Może on pracować z jednym klientem, lub z kilkoma.
Możemy jednak wyszczególnić pewne zadania social media managera, które się powielają w wielu firmach:

  • opracowanie strategii komunikacji,
  • stała współpraca z klientem,
  • tworzenie materiałów na dany kanał, tj. filmów, grafik, zdjęć,
  • prowadzenie live’ów,
  • monitorowanie komentarzy i reakcji fanów oraz bieżąca reakcja na nie,
  • analizowanie statystyk i wyciąganie wniosków,
  • bieżące śledzenie trendów,
  • zarządzanie reklamami,
  • śledzenie, co robi konkurencja

Jak widać, jest tego sporo, a zadania są zróżnicowane, dlatego pomocne dla social media managera będą m.in. darmowe banki zdjęć oraz bezpłatne programy graficzne, które mogą zastąpić Photoshopa.

Jaka jest ścieżka kariery social media managera?

Osoba decydująca się na ten zawód musi wiedzieć, że łączy się to z tym, że często nie jest to praca tylko przez 8h. Internet nie zasypia, więc szczególnie kiedy pracujemy w pojedynkę nad komunikacją danej marki, musimy się liczyć z tym, że przyjdzie nam również wieczorami odpisywać na komentarze, czy łagodzić kryzysy.
Jeśli zakładamy, że pierwszą pracę jako social media manager rozpoczynamy w agencji, przyjmujemy, że ścieżkę kariery zaczynamy od stanowiska juniora.
Do podjęcia tej pracy w zasadzie nie potrzebujemy ukończenia konkretnego kierunku studiów. Należy jednak mieć pewne predyspozycje. Na pewno osoba decydująca się na pracę jako social media manager musi być kreatywna, poprawnie używać języka polskiego, mieć umiejętności analityczne, jak również warto, aby znała języki obce i potrafiła analizować materiały oraz reakcje również pod kątem socjologicznym. Musi jednak przede wszystkim „czuć” social media i śledzić trendy, co jest niezależne od progu ścieżki kariery. Te wszystkie umiejętności są już wymagane od juniora. Na wstępie do Waszych zadań jako junior social manager zapewne będzie należało tworzenie angażujących grafik i zdjęć odpowiednich do profilu klienta oraz reagowanie na komentarze.

Pracę junior social managera oczywiście kontroluje lider. Jeśli trafimy do większego zespołu, to zazwyczaj możemy korzystać z pomocy copywriterów czy grafików, co zdecydowanie ułatwia pracę, ale mimo wszystko polecamy naukę prostych programów, dzięki którym niektóre materiały będziecie mogli wykonać sami.

Wraz ze wzrostem doświadczenia, social media manager ma coraz większy kontakt z klientem, wzrasta jego odpowiedzialność za tworzenie contentu na social media, działa coraz bardziej samodzielnie.

Jak już wcześniej zaznaczaliśmy, ścieżka kariery uzależniona jest od miejsca, w którym pracujemy i od wymagań, jakie nam stawia pracodawca.

Najczęściej w ofertach pracy, które pojawiają się m.in. na Rocket Jobs widzimy, że szukany jest po prostu social media manager, junior social manager lub senior social media manager.
Jak łatwo się domyślić, senior social media manager odpowiada za najszerszą część zadań – oprócz kontroli contentu odpowiada za kontakt z klientem, stworzenie strategii, koordynowanie pracy zespołu, a także kampanie płatne w social mediach oraz analizę działań.

Social media manager zarobki

Tak naprawdę trudno określić, ile tak naprawdę może zarabiać social media manager, ponieważ może on pracować na wielu zleceniach i dostosowywać własne zarobki do chociażby sytuacji prywatnej.
Jednak jeśli zakładamy, że zaczynamy swoją karierę jako junior w agencji, zazwyczaj możemy liczyć na pensję ok. 2500 – 3500 zł netto, choć zdarzają się też wyższe pensje. Senior social media manager może zarabiać ok. 5000 zł, ale w sieci nie brakuje ofert, w których widnieją widełki nawet 7000-10000 zł.
Tak jak już jednak wspominaliśmy – nie można podać sztywnych ram zarobków, jak w przypadku np. marketing managera.


Źródło zdjęcia głównego: [email protected]Karsten Winegeart