Wigilia firmowa w pracy – tak czy nie? Co zorganizować zamiast niej?
wigilia firmowa w pracy
fot. Shutterstock.com / DC Studio

Skręca cię na myśl o firmowym „śledziku”? 9 sposobów na świętowanie wigilii w pracy

Wiele osób już skręca na samą myśl, że wkrótce będą na „śledziku” śpiewać kolędy z kolegami z pracy. A niektóre firmy zatrudniają tyle osób zdalnie, że spotkanie przy okazji świąt bywa tym bardziej problematyczne. Na szczęście niedawna seria lockdownów wyzwoliła w menadżerach dużo kreatywności i dziś mamy sporo rozwiązań, jak inaczej świętować w firmowym gronie.

Grudniowe święta są z jednej strony mocno osadzone w tradycji, a z drugiej nieustannie się zmieniają. Dwieście lat temu świętowaliśmy jeszcze bez choinki, sto lat temu bez worka pełnego prezentów od Mikołaja. Od paru dekad święta coraz mocniej wychodzą za próg domu. Kolędy i świąteczne przeboje grane są na okrągło w supermarketach już od listopada, a połowa grudnia upływa na przypominających Wigilię spotkaniach, bynajmniej nie w rodzinnym gronie, a wśród koleżanek i kolegów z pracy. 

Dla małych firm, gdzie wszyscy świetnie się znają, biurowa wigilia to naturalne i spontaniczne wydarzenie. Często nie trzeba nawet na nie wynajmować lokalu – wystarczy zaaranżować przestrzeń biurową. Gorzej, gdy nawet przestronny open space nie pomieści wszystkich pracowników na raz. Albo kiedy jesteśmy naprawdę dużą firmą i nasi ludzie pracują w różnych miastach – rozsiani po biurach, oddziałach, sklepach, salonach, magazynach – albo zupełnie w terenie np. za kierownicą czy zdalnie z domu. Trudno jest zebrać wszystkich na spotkanie świąteczne. A nawet gdy się to uda i znajdzie się wolna, i odpowiednio duża sala, większość uczestników niekoniecznie będzie się dobrze czuć w obecności osób, których nie zna. Trudno wówczas mówić o świątecznej atmosferze. Spotkanie naturalnie będzie dryfować w kierunku walnego zebrania, tyle że z lepszym cateringiem.

Wigilia firmowa – tak czy nie?

Czy oznacza to, że duże firmy powinny odpuścić sobie temat świąt? Oczywiście, że nie! Poza firmową wigilią jest jeszcze wiele subtelniejszych sposobów na wprawienie pracowników w świąteczny nastrój. Po pierwsze, wyjściem będzie nie robić jednej dużej wigilii firmowej. Warto zachęcić poszczególne zespoły w firmie, by organizowały własne spotkania świąteczne. A także przydzielić kierownikom adekwatny budżet na catering, wieczorne wyjście do lokalu czy inne teambuildingowe atrakcje. Po drugie, można zrezygnować z firmowej wigilii. Co można przygotować na święta zamiast niej?

Wigilia firmowa. Co możemy zorganizować w pracy zamiast takiego wydarzenia?

1. Zimowy wystrój

Na dobry początek nie zaszkodzi zadbać, by wasze miejsce pracy przez cały grudzień wyglądało inaczej. Zarówno online jak i offline i nie tylko tam, gdzie zaglądają klienci, ale też na zapleczu. 

2. Konkurs na świąteczne przebranie 

Elementem „wystroju wnętrza” mogą być sami pracownicy. Naturalnie nie wszyscy będą zachwyceni, gdy dostaną polecenie służbowe, aby nosić rogi renifera czy mikołajkową czapkę, więc tego nie sugerujemy. Zdecydowanie lepiej, gdy będzie to opcja dla chętnych, ale wzmocniona konkursem. Idealnym miejscem do jego przeprowadzenia będzie platforma do komunikacji wewnętrznej. Wystarczy, że ma opcję dodawania zdjęć przez użytkowników i głosowania na nie przez lajki lub komentarze  

Jeden z naszych partnerów, producent akcesoriów dla niemowląt, co roku przed świętami wystawia na konkurs prace plastyczne autorstwa dzieci swoich pracowników, obowiązkowo z motywem świątecznym. Za pośrednictwem Blue Colibri wszystkie trafiają do rąk własnych św. Mikołaja.  

3. Wirtualna wigilia firmowa

Skoro, jak już mówiliśmy, nie robimy wspólnej wigilii fizycznie i dajemy swobodę organizacji spotkań w oddziałach, nadal nic nie stoi na przeszkodzie, aby któregoś grudniowego wieczora zaprosić pracowników na wigilię wirtualną.

Ze względu na opisane już szeroko zjawisko zoom fatigue, czyli fizyczne zmęczenie długimi konferencjami online, takie spotkanie nie powinno trwać dłużej niż dwie godziny. Obowiązkowym punktem programu powinny być życzenia dla całej załogi od tak wysoko postawionej osoby w firmie jak to tylko możliwe. Warto również zadbać też o elementy mniej sztampowe. Jeśli robiliście świąteczny konkurs (patrz: punkt wyżej) to będzie to idealny moment na ogłoszenie wyników i nagrodzenie laureatów.  Nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić również konkurs na żywo! 

Jeśli logistyka jest naszą mocną stroną, warto pokusić się o dostarczenie pod drzwi wszystkich oddziałów czy oddziałów prezentów i pakietów lunchowych, oraz poprosić uczestników spotkania, by wstrzymali się z otwarciem paczek do spotkania.

4. Quiz albo gra z nagrodami 

Quiz może być z wiedzy o firmie, o branży albo choćby o najlepszych serialach w tym roku. Może być częścią opisanej przed chwilą wirtualnej wigilii, ale z powodzeniem działa też osobno. Właściwie to nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić kilka świątecznych quizów np. co piątek albo codziennie w ostatni tydzień przed świętami.

Do samej zgaduj-zgaduli nie będzie już potrzebna telekonferencja. Wystarczą „zwykłe” media społecznościowe albo apka do komunikacji wewnętrznej – taka jak Blue Colibri – która ma wszystkie potrzebne funkcje. 

Rozbudowana platforma pozwala na więcej niż sztywne przypisanie nagrody do konkursu. Możliwe jest też gromadzenie punktów, za które laureaci robią potem zakupy w świątecznym sklepiku. U wspomnianego producenta akcesoriów dla niemowląt, cykle konkursów świątecznych mają formę kalendarza adwentowego, gdzie każda następna zagadka odblokowywana jest kolejnego dnia rano.  

5. Ankieta satysfakcji z pracy

Święta wraz z następującym zaraz po nim Nowym Rokiem to zawsze czas sprzyjający podsumowaniom. Warto przywołać tą refleksyjną perspektywę także w pracy,  zachęcając pracowników do podzielenia się (anonimowo bądź pod nazwiskiem – to kwestia do ustalenia) swoimi wrażeniami z pracy w ostatnich miesiącach i pomysłami na rozwój. Aby nie popsuć świątecznej atmosfery, dobrze, aby ankieta nie poruszała kontrowersyjnych tematów. Najlepiej,  by była inspirująca i by dzięki niej pracownicy poczuli, że ich głos się liczy.

To ostanie wybrzmi najlepiej, jeśli jeszcze przed świętami wszyscy zatrudnieni będą mogli poznać wyniki ankiety podczas wspomnianej wirtualnej wigilii

6. Plebiscyt na Pracownika Roku

Plebiscyt nie musi, a wręcz nie powinien, nagradzać za wydajność pracy, bo jej mierzeniem zajmują się już menedżerowie na co dzień. Świąteczne głosowanie powinno być zdecydowanie bardziej na luzie – niech wszyscy zdecydują wspólnie, kto jest najbardziej uśmiechniętą, najbardziej punktualną czy najlepiej ubraną osobą w całej firmie. To też świetna okazja, by poznać osoby spoza własnego zespołu. 

Inny z naszych partnerów, agencja pracy tymczasowej, regularnie wykorzystuje narzędzia dostępne w aplikacji Blue Colibri do nominowania i głosowania na pracowników w plebiscytach nie tylko od święta. 

7. Zbiórka charytatywna z okazji świąt

Posiadając sprawne kanały komunikacji wewnętrznej, można skutecznie zaangażować pracowników do udziału w zbiórce na wybrany wcześniej i bliski im cel charytatywny. Obecnie działa mnóstwo serwisów crowdfundingowych. Te bardzo ułatwiają ten proces, a sam charakter tego wyzwania współgra zarówno z duchem świąt jak i budową zespołowej atmosfery.  O samej zbiórce warto regularnie przypominać we własnych kanałach. Tak robi co roku z pomocą Blue Colibri m. in. firma Waberer’s.

Dobrze pamiętać, aby firmowa akcja charytatywna nie wyglądała w taki sposób, że firma zachęca pracowników do ofiarności, a sama bije im brawo i stoi z boku. Można tego uniknąć, deklarując na przykład, że zebrana kwota zostanie przez zarząd firmy podwojona, z wypracowanych w tym roku zysków 

8. Prezenty nie tylko rzeczowe

Choć łakoci nigdy za wiele, to spotykana często w firmach sytuacja, kiedy na święta każdy „jak leci” otrzymuje w połowie grudnia identyczny zestaw pięciu słodyczy. A to sprawia wrażenie, jakby ktoś w HR-ach poszedł po linii najmniejszego oporu. 

Znacznie lepszym prezentem, z punktu widzenia relacji firma-pracownicy, będzie coś, co rozwinie kompetencje lub zainteresowania pracownika. Np. semestr nauki języka obcego, karnet na siłownię czy warsztaty z powiązanej dziedziny wiedzy. Najlepiej, gdy opcji do wyboru będzie kilka, a każdy wybierze najbardziej pasująca do swoich preferencji. Platforma komunikacji wewnętrznej będzie idealnym miejscem na takie wybory.

9. Kartki i życzenia 

Ten prawie zapomniany zwyczaj świąteczny można śmiało wskrzesić wewnątrz organizacji. I wykorzystać już nie tylko jako znak pamięci o dalekich krewnych, co jako sposób na docenienie kolegi z oddziału. Można na niej chociażby napisać, że doceniamy, że zawsze jest na czas ze swoimi zadaniami i znajdzie chwilę, by pomóc pozostałym. Kartka może być wirtualna. Można wykorzystać gotowy obrazek czy animację, jak również własne zdjęcie lub filmik i dotrzeć do adresata za pomocą platformy komunikacyjnej. Ważne, by zawierała osobisty przekaz.

Kartka może posłużyć menadżerom wyższych szczebli do udzielenia bardziej merytorycznej pochwały wyróżniającym się pracownikom czy nawet dyskretnego przyznania premii lub innego bonusu. 

Wigilia firmowa w pracy – tu chodzi o dobrą atmosferę

Każdy z wymienionych pomysłów na wirtualne firmowe świętowanie działa tym skuteczniej, im lepszą stworzymy dla pracowników przestrzeń w cyfrowym świecie. Kiedy wewnętrzna platforma do komunikacji jest atrakcyjna, a ludzie chętnie korzystają z niej na co dzień przy okazji innych zadań, tym lepiej sprawdzi się jako miejsce na świąteczny konkurs czy zbiórkę. Może też być odwrotnie – to świąteczne aktywności przeniesione w wirtualną przestrzeń pokażą pracownikom, jak dużo ciekawych rzeczy można w niej zrobić. 


AutorkaMagdalena Pekowska. Sales i Customer Success Manager polskiej wersji aplikacji Blue Colibri. Aplikacji, pozwalającej utrzymywać kontakt z pracownikami, zarządzać czynnościami związanymi z administracją w HR, wdrażać nowych pracowników online czy prowadzić szkolenia.

Chce zostać cyfrową nomadką. Motywują ją podróże, książki i natura. Mówi biegle w trzech językach i uczy się kolejnych. Planuje poznać minimum sześć, aby lepiej zrozumieć inne kultury i być w stanie pozyskiwać informacje z różnych źródeł. Uważa, że emocje takie jak smutek, niechęć, bezczynność lub gniew – często postrzegane jako niezbyt pozytywne – są tak samo ważne jak ich przeciwieństwa. Ich zrozumienie może prowadzić do wyzwolenia pozytywnej energii również w miejscu pracy. Jej HR-owym celem jest tworzenie środowiska, w którym ludzie mogą czuć się sobą i otwarcie odczuwać wszystkie emocje.


Tekst sponsorowany powstał we współpracy z firmą Blue Colibri.

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock.com / DC Studio