fbpx
Współczynnik konwersji - jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Współczynnik konwersji a wzrost sprzedaży o 160%

Dlaczego nie wszystkie sklepy internetowe uzyskują takie wyniki?

Czy wiecie, że według specjalistów Google na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa ponad 200 różnych czynników? Widoczność witryny zależy m.in. od linkowania, historii domeny, słów kluczowych, optymalizacji kodu i treści na stronie oraz linków przychodzących. Przyjrzyjmy się bliżej kwestiom technicznym, które determinują obecność Twojej marki w sieci i mają ogromny wpływ na konwersję w sklepie internetowym.

Autorką tekstu jest Agnieszka Boreczek. W 2013 roku skończyła studia dziennikarskie ze specjalizacją PR. Okres nauki łączyła z pracą w banku, obsługując klientów drogą mailową. Jako absolwent szkoły wyższej zajęła się marketingiem w nowosądeckim oddziale szkoły policealnej. W tym czasie rozpoczęła też działalność jako copywriter-freelancer. Zrealizowała kilka samodzielnych projektów, a potem rozpoczęła współpracę zdalną z agencją copywriterską. Od 2016 roku poświęciła się już tylko pisaniu. Do teamu Estima Group dołączyła w styczniu tego roku.
W czasie wolnym przede wszystkim czyta książki, a jej marzeniem jest, aby w Polsce panowała wieczna wiosna. Może kiedyś praca zdalna pozwoli jej spakować laptopa i przezimować w ciepłych krajach? 🙂


Niemal każda aktywność, jaką podejmujemy na stronach naszych klientów, przekłada się na widoczność ich witryny, współczynnik konwersji oraz sprzedaż w sklepie internetowym. Algorytmy Google są co pewien czas aktualizowane, co może wpływać na pozycję domeny w wyszukiwarce. To znaczy, że nie wystarczy po prostu zainwestować w sklep i liczyć zyski ze sprzedaży. Tylko stała, wytężona praca nad wyglądem i funkcjonalnością witryny pozwala utrzymać wysoką pozycję i zainteresowanie odbiorców. W Estima Group dysponujemy narzędziami, które pozwalają nam szybko i trafnie diagnozować zmiany, a tym samym stale wspierać klientów w budowaniu silnej marki w sieci.

Co to jest współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji (lub wskaźnik konwersji, conversion rate) wyrażany jest w procentach i wskazuje udział osób wykonujących akcję, której oczekujemy. Wyraża zatem skuteczność danej strony oraz reklamy. Dla sklepu internetowego będzie to na przykład dodanie produktu do koszyka.

Strona przyjazna użytkownikom i Google. Współczynnik konwersji a UX

Poruszanie się po niektórych stronach internetowych to zmora nie tylko dla użytkowników. Warto zaufać specjalistom z obszaru UX, którzy wiedzą, jak projektować witryny intuicyjne i atrakcyjne wizualnie – przede wszystkim dla odbiorców. Źle skonstruowana strona skutecznie zniechęca potencjalnych klientów – o tym, jak wielu z nich rezygnuje z przeglądania asortymentu sklepu, możemy się przekonać, analizując współczynnik odrzutu.

Dla indeksujących robotów Google, ważna jest również przejrzystość strony. Poruszanie się po niej powinno być proste i przyjemne – porównywalne do czytania encyklopedii zawierającej spis treści. Jednym z pomocnych elementów jest np. nawigacja okruszkowa. Prezentowanie na pasku ścieżki źródłowej danej kategorii pozwala klientowi na cofnięcie się do poprzedniej strony bez jej wyłączania.

Jak uprzyjemnić odwiedzającym pobyt na Twojej stronie? Pamiętaj o uwzględnieniu elementów budujących zaufanie, które jednocześnie ułatwiają nawiązanie kontaktu lub podejmowanie decyzji zakupowych. W tym celu trzeba wdrożyć:

  • formularz do kontaktu online wraz ze wszystkimi danymi firmy, takimi jak adres siedziby czy NIP,
  • procedury związane z polityką prywatności, które powinny być skonsultowane z prawnikiem,
  • regulamin.

Dobrze zaprojektowana nawigacja jest ważna w przypadku wszystkich witryn, a zwłaszcza sklepów internetowych. Odpowiednia kategoryzacja produktów, ich unikalne opisy i zwiększające atrakcyjność zdjęcia to część działań podjętych w ramach kampanii produktowej GMC przeprowadzonej dla jednego z naszych klientów. Jej efekty widoczne są poniżej:

 

 

Wzrost liczby użytkowników o niemal 50% przełożył się na zwiększenie liczby sesji, a także na wzrost przychodów o prawie 15%. Oszczędności poczynione na CPC, czyli koszcie pojedynczego kliknięcia, który tutaj wyniósł zaledwie 0,05 złotych, pozwoliły klientowi na zwiększenie budżetu przeznaczonego na marketing. Tym samym spodziewamy się, że wyniki sprzedażowe i wizerunkowe w sferze płatnej i organicznej będą nadal rosnąć.

Jak zatrzymać klienta na dłużej w swoim sklepie?

Użytkownicy stron internetowych wyrabiają sobie pierwsze wrażenie na temat danej witryny na podstawie tego, co zobaczą. Gdy nie zobaczą nic, co przykuje ich uwagę, opuszczają witrynę w ciągu kilku sekund, a Ty marnujesz potencjał sprzedażowy. Co pomaga w zbudowaniu zaufania i przykuwa uwagę?

Grafiki odpowiednio dopasowane do branży, zoptymalizowane, pochodzące z legalnych źródeł, w wysokiej rozdzielczości mają wpływ na współczynnik konwersji – strona powinna być zaprojektowana w myśl zasad UX Design. To zbiór odpowiedzi na potrzeby współczesnych konsumentów, którzy informacji szukają szybko, są niecierpliwi i wymagający. Zazwyczaj korzystają przy tym z urządzeń mobilnych (strona powinna estetycznie prezentować się też na małym ekranie). Poznanie oczekiwań użytkowników pozwoli zaprojektować grafikę, która będzie:

  • przyjazna dla odbiorcy,
  • atrakcyjna wizualnie i czytelna na komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie i smartfonie z systemem iOS, Android, Windows,
  • zachęcająca do podjęcia interakcji,
  • harmonijna – pod względem doboru kolorów, grafik, czcionek, stylów, rozmiarów.

Wrażenie, jakie wywrze na kliencie szata graficzna danej strony, może mieć duże znaczenie dla tego, ile czasu na niej spędzi i jakie czynności podejmie (np. zasubskrybuje newsletter, zada pytanie konsultantowi na czacie, zapisze ciekawy artykuł do późniejszego przeczytania, kupi produkt itd.).

Pisz dla Klienta. Dobry content poprawia współczynnik konwersji

Strona internetowa powinna być wypełniona tekstem, który jest wartościowy dla czytelnika. Copywriter tworzy treści na podstawie analizy słów kluczowych istotnych dla danej firmy, które wprowadzą użytkownika, który „skonwertuje”, czyli np. dokona zakupu w sklepie internetowym. Nadaje im odpowiednią wartość poprzez odpowiednie zagęszczenie fraz, umieszczanie tytułów i śródtytułów, a także tworzenie meta title i meta description.
Głównym celem przyświecającym tworzeniu contentu powinno być pisanie dla ludzi. (Na szczęście) minęły już czasy, kiedy opisy oferty zaczynające się od słów typu „depilacja laserowa kraków ruczaj” miały priorytet nad czytelnością i poprawnością gramatyczną.

Warto jednak skupić się na kwestiach technicznych przy tworzeniu opisu strony i robić je zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • meta title – nie dłuższe niż 65 znaków ze spacjami, uwzględniające frazę kluczową priorytetową dla danej zakładki,
  • meta description – na maksymalnie 160 znaków ze spacjami, zawierające skrócony opis witryny wraz z call to action, uwzględniający frazę kluczową wymienioną w title.

Liczy się nie tylko długość, ale też wielkość wyrażona w pikselach.

Podstawowa zasada głosi, że absolutnie zakazane jest kopiowanie treści. To nie tylko nielegalne z perspektywy prawnej, ale też nieopłacalne pod kątem pozycjonowania. Dotyczy to zwłaszcza opisów produktów w sklepach internetowych. Warto postawić na ich unikalność.

Mając wiedzę na temat tego, jak wartościowe dla strony są merytoryczne treści, możesz jeszcze pełniej wykorzystać ich potencjał. Wspieraj działalność swojej domeny poprzez aktywne prowadzenie bloga oraz profilu firmy w mediach społecznościowych. Zachęcaj tym samym użytkowników do powracania na Twoje strony i wchodzenia w interakcje.

Optymalizacja techniczna serwisu wpływa na wzrost konwersji w sklepie

Solidnie skonstruowana strona powinna mieć poprawny kod HTML i CSS. Jeżeli analiza wykazuje ostrzeżenia, trzeba dążyć do zmniejszenia liczby błędów lub, jeśli to możliwe, do ich wyeliminowania. Oznacza to, że nad poprawnością witryny pod kątem technicznym trzeba stale czuwać. O czym trzeba jeszcze pamiętać?

  • optymalizowaniu, aby uzyskać wyższy stosunek treści do kodu na stronie (powyżej 14%),
  • analizowaniu słów kluczowych i nasycaniu nimi treści na stronie bez nadmiernych powtórzeń,
  • tworzeniu treści w oparciu o opracowaną strukturę nagłówków, tj. h1, h2, aż do najmniej istotnych h6,
  • opisywaniu zdjęć użytych na stronie,
  • przygotowywaniu wersji strony kompatybilnej z urządzeniami mobilnymi,
  • zwiększeniu szybkości ładowania się strony,
  • zgodności IP strony z państwem, na którego serwerze jest ona postawiona,
  • dostępności pliku robots.txt,
  • podpiętej analityce do strony GA i GSC,
  • przyjaznej graficznie stronie informującej o wystąpieniu błędu 404,
  • blokowaniu stron przed indeksowaniem w Google, jeśli zachodzi ryzyko ich duplikacji.

Współpraca z dobrą agencją

Większość firm nie jest w stanie samodzielnie prowadzić regularnych i skutecznych działań w sieci. To zadanie (i słusznie) powierzają specjalistom. Współpracując długofalowo z Estima Group, są oni w stanie uzyskać korzyści takie, jak zaprezentowane poniżej:

Grafika przedstawia wzrost przychodów, wzrost transakcji i wzrost CPC przy jednoczesnym spadku współczynnika ERS ( efektywny udział w przychodach (ERS), czyli stosunek łącznych opłat do łącznej całkowitej kwoty transakcji). Np. ERS 20% oznacza, że na każdy 1 PLN uzyskany ze sprzedaży klient wydał tylko 0,20 PLN w wyszukiwarce.

Analizę wykonaliśmy dla naszego klienta, który w prowadzenie szeroko zakrojonej kampanii zainwestował niecałe 20 tysięcy złotych. Już po dwóch miesiącach intensywnych działań naszych ekspertów, kwota ta zwróciła się z nawiązką, dając przychód na zawrotnym poziomie ponad 323 tysięcy złotych. Zaledwie 0,52 złote wyniósł średni koszt kliknięcia w witrynę. Udowadniamy tym samym, że przy niskich nakładach na reklamę, jesteśmy w stanie uzyskać bardzo dobre wyniki szybciej i taniej. I, co najważniejsze, utrzymać pozycję strony w wyszukiwarce wraz z wysokim współczynnikiem konwersji e-commerce.

Widoczność domeny w wyszukiwarce zależy od ponad 200 zmiennych. Zbierane dane poddawane są analizom, a następnie na bazie tych informacji powstają strategie działania. To ogrom systematycznej pracy, którą warto powierzyć doświadczonej agencji. W Estima za śledzenie zmian algorytmów i podążanie za preferencjami konsumentów odpowiada sztab ekspertów – web developerów, SEO/SEM specjalistów, grafików, ekspertów ds. LeadGeneration, copywriterów.

Warto działać długofalowo, aby nie stracić wypracowanej pozycji, którą bardzo chętnie zajmie konkurencja. Pamiętaj, że liderzy z Twojej branży nieustannie pracują nad wyglądem i funkcjami swoich stron internetowych. Zadbamy o to, aby Twój biznes był widoczny, a nawet wyróżniał się na tle pozostałych.

Źródła obrazków: Freepik oraz Google Analytics