fbpx

Wszystko, co warto wiedzieć o Facebook Ads

Facebook Ads to obok Google Ads najpopularniejszy system reklamowy w internecie, który umożliwia emitowanie reklam w sieci. Swoją popularność zawdzięcza prostocie, szybkości uruchomienia promocji czy możliwości targetowania reklamy oraz dostarczania jej w różnych formach. Z FB Ads korzystać mogą nie tylko duże globalne marki czy firmy mające spore budżety reklamowe, ale też i osoby prywatne czy marki z małymi środkami reklamowymi.
W tym tekście przedstawiam wszystkie podstawowe informacje na temat Facebook Ads i postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości osób zastanawiających się nad skorzystaniem z tego rozwiązania.

System reklamowy Facebook Ads

Facebook Ads to system reklamowy Facebooka, który umożliwia emitowanie reklam na tym portalu oraz na Instagramie. Jest on wbudowany w konto użytkownika i ma postać managera promocji. Korzystać z niego może zatem każda osoba — użytkownik Facebooka bez względu na to, czy jest osobą prywatną, czy dużą firmą.

System pozwala promować stworzone już posty na FB, wyświetlać banery graficzne czy materiały wideo. Dzięki niemu możemy też promować się w różnych miejscach na Facebooku np. w aktualnościach, w prawej kolumnie czy w skrzynkach odbiorczych użytkowników.

Ogólnie Facebook Ads oferuje kilkaset parametrów określania odbiorców, kilkanaście typów reklamy, kilkanaście miejsc reklamy oraz dwa sposoby rozliczania się.

Przy tworzeniu promocji należy określić również jeden z kilkunastu celów reklamy takich jak sprzedaż czy zwiększenie zasięgu marki. Facebook będzie emitował wtedy reklamy odpowiednim osobom — najlepiej dopasowanym do naszego celu.

Tworzenie reklamy przebiega głównie w trzech krokach. Wybieramy w nich cel reklamy, ustawienia np. budżetu, harmonogramu czy odbiorców oraz konfigurujemy materiał reklamowy. Stworzenie całej reklamy polega zatem na wybieraniu ok. kilkudziesięciu różnych opcji i trwa przeważnie ok. kilkunastu minut — lub nieco dłużej, gdy nigdy nie tworzyliśmy reklamy w Facebook Ads.

Bardzo ważną informacją jest również to, że przy pomocy Facebook Ads możemy tworzyć reklamę zarówno globalną, jak i lokalną. Opcje targetowania pozwalają wybierać m. in. lokalizacje odbiorców. Dzięki temu możemy zawężać ją nawet do konkretnych ulic, jak i rozszerzać np. na konkretne państwa czy regiony świata.

Facebook Ads i płatności

Jedną z najczęściej poruszanych kwestii przy reklamowaniu się w sieci są finanse. Nie inaczej jest w tym przypadku. Facebook Ads umożliwia dwa typy rozliczania się za reklamy.

Pierwszym i najpopularniejszym jest opłata za wyświetlenie reklamy. Możemy określić ją samodzielnie lub ustawiać zakres ceny wyświetlenia pojedynczej reklamy. Facebook w tej opcji umożliwia także automatyczne rozdysponowanie budżetu, choć w tym przypadku nie mamy wpływu na to, ile zapłacimy za wyświetlenie jednej reklamy — gdyż cały system bazuje na aukcjach wyświetleń.

Ceny wyświetlenia zatem zależą od konkretnego ustawienia odbiorców oraz aktualnej sytuacji na rynku. Jeśli ustawimy zbyt niską cenę, nasza reklama może się nie pojawić na FB.

Drugim sposobem płatności za reklamy są opłaty za kliknięcie w link. To bardziej przejrzysty system. Polega on na zapłaceniu konkretnej sumy za kliknięcie w link i przejście użytkownika na naszą witrynę. W takiej sytuacji również możemy określić maksymalną sumę kliknięcia.

Regulowanie opłat w systemie reklamowym Facebooka odbywa się po wydaniu konkretnej sumy. Nie musimy zatem dokonywać przedpłat na konto, a jedynie uregulować rachunek. Jest on wystawiany pod koniec każdego miesiąca lub po przekroczeniu pewnej sumy. Należność możemy zapłacić np. kartą płatniczą lub przy pomocy PayPal-a. Definiując źródło finansowania, opłaty będą pobierane automatycznie.

Remarketing na Facebooku

Facebook Ads umożliwia również uruchomienie remarketingu. To reklama skierowana do osób, które odwiedziły naszą stronę na FB lub witrynę internetową poprzez zainstalowanie pixela na naszej zewnętrznej witrynie. Jest to krótki kod html umieszczany w nagłówku witryny. Potrafi monitorować użytkowników wchodzących z sieci na naszą stronę oraz tworzyć ich listę na Facebooku. Dzięki remarketingowi możemy emitować reklamę jedynie do osób, które były na naszej stronie i nic nie kupiły lub zachowywały się w określony sposób.

Remarketing jest darmową opcją, a zainstalowanie pixela i uruchomienie go jest proste. Sprawdzi się on szczególnie przy sprzedażowym charakterze reklamy lub, gdy będziemy chcieli dotrzeć do osób, które już znają naszą markę np. z nowymi promocjami.

Dlaczego warto?

Reklama na Facebooku ma bardzo wiele korzyści i z pewnością promocja taka będzie niezwykle korzystna w wielu sytuacjach.

Pierwszym plusem reklamy na FB jest możliwość targetowania reklam. Jest to określenie grupy docelowej osób do której ma trafić nasza promocja. Dzięki temu samodzielnie będziemy mogli wybrać osoby o konkretnych zainteresowaniach, wieku czy lokalizacji oraz o wielu innych cechach, które zobaczą naszą reklamę. To z kolei przekładać będzie się na dużą skuteczność reklamy, ponieważ zobaczą ją osoby potencjalnie zainteresowane zakupem.

Targetowanie to również efektywne wydawanie budżetu, jaki mamy przeznaczony na reklamę, gdyż środki są przeznaczane jedynie na promocję, która ma dużą szansę powodzenia, a nie np. na promocję wśród osób, które na pewno z niej nie skorzystają.

Kolejnym dużym plusem jest łatwość uruchamiania promocji na FB. Można zrobić to praktycznie „od ręki” i może zrobić to każda osoba — nawet nieznająca się na marketingu np. na podstawie wskazówek w sieci czy samouczka.

Reklama publikowana na portalu może być wyświetlana w różnych miejscach oraz w różnej formie. Dzięki temu możemy w odpowiedni sposób przedstawić nasz produkt, wykorzystując pełen potencjał reklamy. Na plus zasługuje również forma rozliczania się. Jest ona dogodna, a zarządzanie budżetem reklamowym niezwykle precyzyjne.

 

Autorem tekstu jest Dominik Zych, właściciel agencji Webmast Digital i twórca bloga MałyMarketing.pl

Źródło ilustracji: unsplash.com