fbpx

Yelp SEO

Optymalizacja wpisów i wpływ na rankingi Google

Nie ma wątpliwości, że platforma Yelp jest najpopularniejsza przede wszystkim wśród właścicieli restauracji, pubów i innych lokali gastronomicznych. Nie oznacza to jednak, że pozostałe firmy nie mogą skorzystać z jej zalet i stale rosnącej popularności. Yelp, który jest swego rodzaju serwisem społecznościowym, świetnie sprawdza się jako narzędzie do nawiązywania relacji z klientami oraz wynajdywania nowych firm w naszej okolicy.

W związku z tym, warto zastanowić się: w jaki sposób możemy poprawić pozycję naszego wpisu w ramach serwisu Yelp, a przede wszystkim: czy pojawienie się wysoko w rankingu Yelp wpływa także na pozycję w wynikach Google? Poniżej znajdziesz kilka porad i wskazówek, dzięki którym sprawisz, że Twoja wizytówka Yelp będzie bardziej widoczna i stanie się źródłem nowych, wartościowych leadów.

Czynniki rankingowe Yelp

Yelp, podobnie jak każda inna wyszukiwarka internetowa, swoje działanie opiera na algorytmie, który bazuje na kilku różnych czynnikach. Każdy z nich (w mniejszym lub większym stopniu) wpływa na pozycję naszej wizytówki w wewnętrznych wynikach wyszukiwania. Co w takim razie determinuje pozycję Twojego wpisu w Yelp?

Czynniki rankingowe Yelp

Opis i podstawowe dane

Podobnie jak w przypadku rankingów Google, pierwszym i podstawowym czynnikiem rankingowym dla widoczności wpisów YELP są ich opisy i dane kontaktowe. Dobry opis firmy powinien być unikalny, długi (przynajmniej 1000 słów) i rozbudowany. Im więcej danych podamy, tym bardziej widoczny dla użytkowników będzie nasz wpis. Uzupełnienie wszystkich szczegółowych informacji na temat firmy sprawi, że wizytówka w YELP będzie się wyróżniać spomiędzy konkurencyjnych wpisów, które zostały stworzone w sposób pobieżny, a tych jest naprawdę sporo. Oprócz swojej lokalizacji warto podać także:

  • godziny otwarcia,
  • cechy charakterystyczne firmy,
  • listę oferowanych usług,
  • zdjęcia,
  • dokładny opis swojej działalności.

Zdjęcia

Kolejnym elementem, który pozytywnie wpływa na widoczność wpisu Yelp, są zdjęcia. Zanim jednak dodasz kilkadziesiąt zdjęć swojej restauracji czy lokalu, zadbaj o prawidłową nazwę pliku, uzupełnienie atrybutów alt oraz opisów zdjęć. Opisz w 2-3 słowach co przedstawia dane zdjęcie i jeśli to możliwe, spróbuj w naturalny sposób przemycić w nim frazę kluczową.

Zdjęcia w ramach wizytówki Yelp, to jednak nie tylko zdjęcia dodawane przez ich właścicieli, ale również te publikowane przez użytkowników oceniających naszą firmę. Przeglądając popularne wpisy w Yelp nietrudno zauważyć, że klienci chętnie dzielą się zdjęciami przedstawiającymi jedzone potrawy lub wnętrza odwiedzanych lokali. Zadbaj o ładnie podane dania i ciekawy wystrój wnętrza, który przyciągnie oko klienta i zachęci do wzbogacenia dodawanej recenzji o zdjęcia.

Recenzje użytkowników

Dobrze prowadzony profil w ramach serwisu Yelp powinien być na bieżąco aktualizowany i „żywy”, dlatego warto regularnie sprawdzać i przeglądać wszystkie recenzje zostawiane przez użytkowników i co ważne – odpowiadać na nie. Dotyczy to zarówno komentarzy pozytywnych jak i negatywnych.

Recenzje użytkowników

Utrzymywanie dobrego dialogu ze swoimi klientami pomoże nie tylko wypromować Twój wpis, ale także ułatwi zrozumienie potrzeb i rozwiązywanie ewentualnych problemów Twoich klientów. Warto wspomnieć, że aby mieć możliwość odpowiadania na pozostawione komentarze, konieczne jest zarejestrowanie profilu przez właściciela bądź przedstawiciela firmy.

Słowa kluczowe

Podobnie jak w przypadku pisania treści dla Google, opisy przygotowywane w ramach wizytówki Yelp również powinny być tworzone przede wszystkim z myślą o użytkownikach. Nie ma więc mowy o sztucznym upychaniu w nich słów kluczowych, lecz nie oznacza to, że powinniśmy o nich całkiem zapominać. Wybierz 2-3 słowa kluczowe, które najlepiej charakteryzują Twój biznes i na które chciałbyś być widoczny w Yelp, a następnie w postaraj się dodać je w opisie firmy. Pamiętaj jednak, aby robić to z głową, frazy powinny być przemycone w treści w maksymalnie naturalny sposób.

Kategoria

Jednym z najczęściej popełnianych błędów podczas tworzenia wpisu w ramach Yelp jest zły dobór kategorii dla danej działalności. Tworząc wizytówkę możemy wybrać do 3 różnych kategorii, lecz nie oznacza to, że należy za wszelką cenę starać się dodać nasz wpis do każdej z nich. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie wybór jednej, właściwej kategorii, która będzie idealnie oddawać charakter naszego biznesu.

Źle dobra kategoria może generować zapytania od klientów na temat produktów lub usług, których w ogóle nie oferujesz, co z kolei może negatywnie wpłynąć na ocenę Twojego wpisu i spowodować spadki w rankingu. Jeśli nie jesteś pewny, która kategoria będzie odpowiednia dla Twojej firmy, warto zerknąć na wizytówki konkurencji i sprawdzić w jakiej kategorii się znajdują.

Aktualne informacje

Choć wydawać by się mogło oczywiste, że wizytówka w ramach Yelp powinna być cały czas aktualna, często można natknąć się na wpisy zawierające przestarzałe informacje, np. starą nazwę ulicy lub nieaktualną nazwę firmy. Pamiętaj, że Yelp nie jest typowym katalogiem firm, gdzie po utworzeniu wpisu możemy o nim zapomnieć. Jeśli chcesz, aby Twoja wizytówka dobrze rankowała i faktycznie generowała ruch oraz wartościowe leady, pamiętaj, aby była ona na bieżąco aktualizowana i „żywa”. Odpowiadaj na recenzje użytkowników, dodawaj nowe zdjęcia, aktualizuj dane, oferuj ciekawe promocje i zachęcaj klientów do meldowania się w Twojej firmie.

CTR

Liczba opinii oraz ogólna ocena wpisu w ramach Yelp to z pewnością najważniejsze czynniki rankingowe wpływające na jego pozycję. Warto jednak wspomnieć, że oba te aspekty mają ogromny wpływ na kolejny czynnik rankingowy jakim jest CTR (Click-through rate). Podobnie jak w przypadku Google, odzwierciedla on stosunek pomiędzy liczbą wyświetleń wpisu, a kliknięć (przejść na wizytówkę).

Jeśli Twoja wizytówka posiada dużo (pozytywnych) recenzji, istnieje większe prawdopodobieństwo, że pojawi się wyżej w rankingu Yelp, a tym samym wzrośnie szansa na znalezienie Twojej firmy przez potencjalnych klientów. Warto dodać, że recenzje w ramach Yelp przekładają się również na inne platformy, czego świetnym przykładem może być np. wyszukiwarka Bing, która w swoich SERPach wyświetla m.in. dane pochodzące z Yelp.

Bułkę przez bibułkę

Chcąc zwiększyć CTR swojego wpisu, koniecznie popracuj także nad zdjęciem głównym, które powinno zwracać uwagę i wyróżniać Twój wpis w wynikach wyszukiwań Yelp. Rozważ także skorzystanie z dodatkowej funkcji „Wyślij wiadomość do firmy/Poproś o wycenę”, dzięki której użytkownicy będą mogli się z Tobą skontaktować bezpośrednio z poziomu platformy Yelp. Przycisk ten pojawi się nie tylko w ramach wizytówki, lecz również w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu Twój wpis będzie dodatkowo wyróżniony.

Poproś o wycenę

Linki zwrotne i zaangażowanie użytkowników

Nie jest tajemnicą, że linki zewnętrzne prowadzące do Twojej strony www odgrywają ogromną rolę podczas ustalania rankingów w Google. Nie inaczej jest w przypadku wpisów w ramach Yelp i choć ich znaczenie jest o wiele mniejsze, nie należy o nich zapominać. Dobre linki zwrotne pokazują autorytet Twojego wpisu i generują ruch, który jest niezwykle istotny w przypadku serwisu Yelp. Skąd brać linki i jak zachęcać użytkowników do odwiedzenia Twojego profilu?

Check-in (zameldowania)

Platforma Yelp umożliwia tzw. meldowanie się, które działa w identyczny sposób jak w przypadku Facebook’a. Klienci mogą zapisać dany lokal w swojej historii, zdobywać za to różne nagrody oraz polecić swoim znajomym skorzystanie z Yelp, powiększając tym samym zasięg wizytówki. Aby zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzenia i zameldowania się w Twoim lokalu, spróbuj zaoferować im specjalne rabaty i oferty promocyjne. Klient zyska oszczędzając pieniądze, a Ty szansę na dodatkowe check-iny i recenzje, które poprawią widoczność Twojej wizytówki.

Link na Twojej stronie www

Poinformuj osoby odwiedzające Twoją stronę internetową, że jesteś także obecny na Yelp. Dzięki temu mogą dodać lub przeczytać recenzje na temat Twojego biznesu, pooglądać zdjęcia lub zameldować się w celu otrzymania atrakcyjnych rabatów. Może być to w formie baneru lub samego logotypu Yelp, ważne, aby był on dobrze widoczny, zaraz po odwiedzeniu strony.

Link w stopce mailowej

Kolejnym świetnym sposobem na zachęcenie Twoich klientów do odwiedzenia wizytówki Yelp jest umieszczenie takiej informacji razem z linkiem w stopce mailowej. W ten sposób każdorazowo będziesz przypominał klientom, że jesteś obecny na Yelp, gdzie mogą znaleźć recenzje Twoich innych klientów lub atrakcyjne promocje.

YELP SEO i rankingi w Google

No dobrze, odpicowałeś swój wpis w Yelp, zdobyłeś mnóstwo pozytywnych recenzji i pojawiasz się wysoko w wewnętrznych wynikach wyszukiwania platformy. Pora zadać sobie pytanie – czy i jak przełoży się to na pozycję w rankingach Google?

YELP SEO i rankingi w Google

Jeśli dobrze zoptymalizowałeś wizytówkę Twojej firmy pod odpowiednie słowa kluczowe, posiada ona dużo opinii, jest często odwiedzana i na bieżąco aktualizowana, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pojawi się wysoko nie tylko w wewnętrznych wynikach Yelp, ale również w SERPach Google. Stąd natomiast użytkownika dzieli już tylko jedno kliknięcie, aby odwiedził Twój wpis w Yelp, gdzie znajdzie Twój numer kontaktowy, adres e-mail, link do strony www, a także będzie mógł wysłać zapytanie o ofertę.

Konkluzja? Zamiast zastanawiać się, czy lepiej wybrać SEO w Yelp czy w Google, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie obu platform, które będą się wzajemnie uzupełniać. Jeśli Twoja wizytówka będzie wartościowa i dostarczy przydatnych informacji na temat Twojej firmy internautom, Google wyświetli ją wysoko w SERPach, zwiększając widoczność Twojej firmy o dodatkowe źródło ruchu.

 

Autorem tekstu jest Piotr Jacek – Senior SEO Specialist. Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.