fbpx

Czas na przerwę, czas na… ćwiczenia!

Gimnastyka podczas pracy z tekstem

Zbyt długie siedzenie w jednej pozycji ze wzrokiem skierowanym w ekran nie służy ani naszemu zdrowiu, ani naszej kreatywności. Czas więc na wdrożenie nowych nawyków do swojej codziennej pracy copywriterskiej, które spokojnie sprawdzą się w warunkach biurowych. Gotowy na kilka ćwiczeń, które pobudzą Twoje ciało i umysł? Zaczynamy!

1. Kręgosłup

W przypadku kręgosłupa najbardziej narażone na zmęczenie są odcinki szyjny oraz lędźwiowy. W trakcie regularnych przerw sprawdzi się wykonanie kilku delikatnych skłonów w pozycji stojącej z przejściem do pełnego wyprostu rąk ku górze. Podobne wyprosty wraz ze skrętami tułowia przy wyprostowanym kręgosłupie można również stosować w pozycji siedzącej.

Źródło: http://stylzdrowia.pl/cwiczenia-ciala-w-pracy-przy-biurku/

Na zmęczenie odcinka szyjnego sprawdzą się bardzo delikatne koliste ruchy głowy, a także ćwiczenia mięśni karku. Zakładając ręce na potylicę należy blokować ruch głowy, a mięśniami karku starać się cofnąć głowę ku tyłowi naprzemiennie napierając i rozluźniając mięśnie. To samo rozwiązanie można powtórzyć z ruchem w przeciwną stronę i dłońmi położonymi na twarzy.

Całemu ciału dobrze zrobi ruch oraz częste wstawanie. Jeżeli mamy możliwość przejścia się na lunch poza budynek pracy albo przeprowadzenia spotkania kreatywnego na stojąco, np. zapisując pomysły na tablicy, korzystaj jak najczęściej z takich rozwiązań. 

2. Nadgarstki

Zespół cieśni nadgarstka wynika z długiego utrzymywania dłoni na myszce komputera, czyli pozycji powodującej ucisk na jeden z nerwów. Warto w każdej chwili spoczynku zdejmować dłoń z przyrządu, a także wykonać kilkukrotnie rozciąganie i obroty nadgarstków pomiędzy jednym a drugim tekstem, który przyjdzie Ci napisać.

3. Stopy

Przy zbyt długim siedzeniu mogą pojawić się także bóle rozcięgna podeszwowego. Często jest to także efektem niewłaściwego obuwia, które mamy na naszych stopach podczas całego dnia pracy. Prostym rozwiązaniem jest przerwa na rollowanie, które można wykonać wałkiem do ćwiczeń, ale z braku takiego pod ręką może sprawdzić się nawet twarda butelka. Wystarczy walcowaty przedmiot położyć pod biurkiem i co pewien czas śródstopiem przeturlać wałek po podłodze naszą stopą. 

Dobrą inwestycją będzie również zakup odpowiedniego obuwia, w którym będziecie czuć się wygodnie i swobodnie przez wszystkie godziny spędzone w biurze.

4. Oczy

Ostatnia część ciała, która ulega zniszczeniu pod wpływem ciągłego patrzenia w ekran monitora, a która często nie informuje nas o tym tak alarmującym bólem, jak te wspomniane wcześniej, to nasze oczy. Nie należy o nich zapominać!

Jako odpoczynek sprawdzi się chwilowe skupienie wzroku na daleko położonym obiekcie, aby zmienić napięcie gałki ocznej przyzwyczajonej do czytania liter i obrazów położonych kilkadziesiąt centymetrów od twarzy. Wyjrzyj przez okno, zatrzymaj wzrok na zieleni, a także spróbuj dojrzeć mniejsze i bardziej oddalone elementy na horyzoncie.

Na rozluźnienie warto też “kręcić ósemki”, to znaczy podążać wzrokiem w płynnym ruchu po polu widzenia, jakbyśmy pisali w powietrzu naszymi soczewkami cyfrę 8.

 

Podsumowanie

Pamiętajcie, że stosowanie przerw i ćwiczeń rozluźniających to bardzo wartościowe nawyki, ale należy również zwrócić uwagę, aby sama praca przebiegała w komfortowych dla nas warunkach.  Warto zadbać zarówno o odpowiednie wyposażenie biurowe, jak i przyjmowanie zdrowych dla naszego ciała pozycji!

 

Autorem tekstu jest Mateusz Białas.

Źródło ilustracji: canva.com