Czy płacić kandydatom za udział w procesie rekrutacyjnym?

Czy płacić kandydatom za udział w procesie rekrutacyjnym? fot. Unsplash@Bench Accounting

Nie mam wątpliwości, że w biznesie za wykonaną pracę się po prostu płaci i tyle. Mówię to z perspektywy przedsiębiorcy i doświadczenia w windykowaniu swoich należności. Jak dla mnie, traumatyczne doświadczenie. Mówię to też z perspektywy kandydata, bo byłam nim wielokrotnie, kiedy szukałam pracy na etacie, a potem kiedy pracowałam jako freelancer.

Właśnie doświadczenia jako przedsiębiorca spowodowały, że zmieniłam zdanie i uważam, że za każdą pracę należy się wynagrodzenie. Pracując jako HR Menedżer rekrutowałam praktykantów i stażystów, gdzie otrzymywali wynagrodzenie bądź nie. Kiedyś praktyka była taka, by nie płacić. Potem zmienił się i rynek zaczęto płacić bardzo małą stawkę. Dziś to już standard, by otrzymywać wynagrodzenie.

Jednak jestem przeciwnikiem tego, by płacić kandydatom tylko za to, że wzięli udział w Twoim procesie rekrutacyjnym. W takim podejściu widzę duże zagrożenie. Rynek nie lubi próżni i powstałyby nowe produkty, usługi i zawody tylko po to, by zarabiać na braniu udziału w rekrutacji.

Kandydaci płaciliby doradcom kariery za to, że za nich aplikują. Na pewno powstałoby jeszcze więcej pomysłów, które nie przyszłyby mi w ogóle do głowy. Dziś już nie tylko konsultanci kariery, ale portale przygotowują profesjonalne CV w kilka minut. I dalej nie rozwiązuje to Twojego problemu, że nie masz komu złożyć oferty pracy. O tym dlaczego lepiej prosić kandydatów o wypełnienie ankiety zamiast CV pisałam TUTAJ.

Zagrożenia, które mogą wpłynąć negatywnie na proces rekrutacyjny:

  • sportowe aplikowanie i nowe źródło dochodu,
  • nowe usługi i dzielenie się zyskiem z każdej wypłaty,
  • tysiące CV i brak chętnych do pracy,
  • a co z motywacją, czyż nie lepiej spotykać się na rozmowach z kimś kto zbiera doświadczenia zamiast pieniędzy?
  • czy konstruktywna informacja zwrotna nie jest już wystarczającą formą wynagrodzenia?
  • zawód kandydat: możliwość bycia wiecznym kandydatem i utrzymywanie się z aplikowania w krajach z korzystnym kursem walutowym, np USA i Europa Zachodnia

Jednocześnie widzę duże szanse, które mogą pomóc Twojej firmie:

  • próbki pracy gotowe do wykorzystania w Twoim biznesie,
  • dostęp do wielu ekspertów którzy na co dzień nie świadczą konsultacji,
  • badanie rynku,
  • ułatwienie dla osób HR-u, które nie mają czasu na dawanie konstruktywnej informacji zwrotnej, która pomoże znaleźć wymarzoną pracę,
  • eksperci na wyższych stanowiskach byliby bardziej skłonni do tego, by dzielić się wartością, wiedzą i doświadczeniem.

Są jednak takie bezsporne rzeczy, za które należy się wynagrodzenie, takie jak:

  1. Zwrot kosztów: płatność za podróż na rekrutację poza miejscem zamieszkania: środek transportu, hotel plus ewentualnie wyżywienie poza granicami kraju.
  2. Wykonanie produktu czy utworu, które zostaną wykorzystane: grafiki, napisanie tekstu, prezentacji, planu działania.
  3. Usługa lub konsultacje: wykorzystanie pomysłu czy koncepcji lub podzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

Nie ma lekko, jakąś decyzję trzeba podjąć. Nie zawsze musisz decydować zerojedynkowo. Zastanów się, na którym etapie chcesz płacić? Za co chcesz płacić? Sprawdź, które z poniższych rozwiązań jest dla Ciebie.

A może jakiś klucz decyzyjny, który pomoże ci każdorazowo podjąć decyzję kiedy płacić?

  • jeśli zadanie zajmuje więcej niż 3-4h pracy, płacę za poświęcony czas,
  • przygotowanie koncepcji, projektu, prezentacji, rozwiązania problemu,
  • chcę płacić za aplikowanie, mam na to budżet i to mi się opłaca – mam na to badania, dowody,
  • to nie jest remedium na problemy rekrutacyjne, które można rozwiązać w inny sposób.

A co jeśli nie masz na to budżetu?

Kiedy masz ograniczony budżet, Twoja firma dopiero się rozkręca i jasno zakomunikujesz swojemu praktykantowi zasady już przed przystąpieniem do rekrutacji, to wtedy kandydat decyduje, czy w to wchodzi czy nie. Jasne zasady na samym początku, tak by każda strona mogła wejść świadomie we współpracę.

Powiedz jak jest, bez ściemy

Pamiętaj, aby kandydat nie miał poczucia ściemy i kupienia kota w worku. Nowy pracownik szybko zorientuje się, czy go robisz w balona czy nie. Mówię tu o sytuacji, kiedy nie płacisz ,a przyjeżdżasz do pracy nowym autem kupionym wczoraj. Pracownikom mówisz, że podwyżek nie będzie bo oszczędności, a nowe auto to po prostu koszty. Przecież pensje pracowników to też koszty. A praktykant pomieszkuje u znajomych na podłodze, bo mu nie płacisz. Takie rzeczy nie powinny się wydarzyć.

Masz prawo robić i jedno, i drugie

Jako przedsiębiorca masz prawo mieć swoje zdanie i zdecydować czy i ile chcesz płacić. Najważniejszy tu jest kontekst sytuacji w jakiej jesteś Ty i kandydat, tak jak przy każdej współpracy. Możesz też to zdanie zmieniać. Dla jednych kandydatów będzie to miało znaczenie, a dla innych nie. Pytanie, którzy kandydaci pasują do Twojego profilu idealnego kandydata, a którzy nie pasują.

Reasumując, jeśli masz budżet to płać za wartość. Jeśli go nie masz, to powiedz o tym jasno kandydatowi, jaki był twój proces decyzyjny w tej kwestii. Pokaż mu, jak będzie wyglądał proces rekrutacyjny, tak by świadomie mógł w niego wejść lub z niego zrezygnować. Upewnij się, że Twoja decyzja nie wpłynie negatywnie na Personę idealnego kandydata, tj. nie wykluczy jej z procesu rekrutacyjnego. 

  

Szefowa HR

Uczy, jak odważnie i skutecznie rekrutować pracowników, delegować zadania i budować zespół, by rozwijać swój biznes i zarabiać więcej. I mieć czas na to, co naprawdę w życiu ważne. Pokazuje, jak to zrobić już dziś z tym, co już mamy, bez doświadczenia i HRu. Najczęściej współpracuje z przedsiębiorczyniami/cami, menedżerkami/ami i HRem małych i średnich firm. Napisała Ebooka: "Jak przeprowadzić samodzielnie zwinną rekrutację online bez HRu". Raz w miesiącu prowadzi merytoryczne webinary. A co poniedziałek w samo południe możesz zadać jej pytanie na żywo na IG. Często pracuje zdalnie z kampera i zwiedza świat w poszukiwaniu słońca, fal, wiatru i śniegu. Uwielbia automatyzować wszystko, co się da. Sprawdź: www.szefowahr.pl

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze