Jak zaplanować swoją karierę zawodową?

Jak zaplanować swoją karierę zawodową? fot. Unsplash@Austin Distel

Przed rozpoczęciem szukania nowej pracy warto zastanowić się, co naprawdę chcesz robić u swojego kolejnego pracodawcy, czy też w swoim życiu zawodowym. Warto przyjrzeć się zatem, co zawsze chcieliśmy robić, lub temu, w czym czujemy, że będziemy dobrzy.

Żeby ułatwić sobie ten proces, zadaj sobie następujące pytania:

Co chciałbym robić za pięć lat?

Opisz to możliwie jak najdokładniej – zastanów się, na jakim stanowisku chciałbyś pracować, ile zarabiać, itp. Jeśli zaś perspektywa pięciu lat jest dla Ciebie zbyt odległa, skup się na wizji dwunastomiesięcznej.

Jaka jest moja obecna sytuacja zawodowa?

Pomyśl, co robisz obecnie – opisz swoje obowiązki, stanowisko, zarobki, itp. Wymień też plusy i minusy swojej aktualnej pracy – jakie czynności lubisz, a co sprawia Ci trudność?

Jakie są rozbieżności między moją idealną/ wymarzoną pracą, a tą obecną?

Porównaj to co robisz teraz z tym, co chciałbyś robić. Jakie są pierwsze różnice, które zauważasz?

Co mogę zrobić, aby zbliżyć się do mojej wizji?

Jeśli odpowiedziałeś szczerze na trzy poprzednie pytania – wiesz już, co chcesz robić. Czas zatem zaplanować dalsze działania. Pomyśl, co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności – może jest to jakiś kurs, studia, a może rozmowa z kimś, kto już pracuje na twoim wybranym stanowisku?

Dodatkowo warto zrobić sobie swoją własną analizę SWOT

SWOT, czyli:

  • S (ang. strenghts) – mocne strony,
  • W (ang. weaknesses) – słabe strony,
  • O (ang. opportunities) – szanse w otoczeniu,
  • T (ang. threats) – zagrożenia w otoczeniu.

Mocne strony to na przykład Twoja wiedza, kompetencje miękkie, czy też to, w czym czujesz się dobry. Słabe strony to na przykład wiedza lub kompetencje, które powinieneś nabyć. Szansami mogą być szkolenia, konferencje, mała konkurencja. Zagrożenia to na przykład duża konkurencja na rynku.

Kiedy już wypełnisz swoją analizę SWOT otrzymasz cztery listy, a co za tym idzie, dostrzeżesz zarówno to, jakie masz szanse na objęcie wymarzonego stanowiska, jak i to, jakie kompetencje powinieneś nabyć, aby stać się specjalistą, którym chcesz być. 

Na koniec zastanów się, jaki możesz zrobić pierwszy krok już dziś, aby pracować w swoim wymarzonym zawodzie i DZIAŁAJ! Trzymam za Ciebie kciuki!

Współzałożycielka firmy Sigmund Polska

Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej "Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika" oraz podcastu "Newsy z rynku pracy".

Banner kampanii

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze