Jakie działania e-commerce są najbardziej skuteczne? Raport Semcore

Jakie działania e-commerce są najbardziej skuteczne? Raport Semcore

Od marca 2020 roku branża e-commerce znacząco się rozwinęła. Na początku pandemii i w jej trakcie, istniejące już sklepy internetowe przeszły spory test ze swojej pozycji i funkcjonalności, ale też zyskały bardzo mocną konkurencję, która dopiero zaczęła powstawać.

Firma Semcore przygotowała Raport e-commerce: perspektywa pracowników branży, w którym skupiono się na segmencie HR, narzędziach i biznesie. Ma on pomóc zrozumieć rynek, ale też spojrzeć na niego z perspektywy jednostki. Badania przeprowadzono w okresie maj-lipiec 2021 metodą CAWI, czyli responsywnych ankiet elektronicznych, dystrybuowanych za pomocą kanałów Social Media, mailowych wysyłek dedykowanych oraz pogłębionych wywiadów. Badani byli pracownicy na różnych szczeblach kariery z firm mieszczących się w Polsce, które reprezentują wiele modeli biznesowych.

Fot.: Raport e-commerce – perspektywa pracowników branży

Pandemia koronawirusa uwidoczniła, które firmy spychały na boczny tor e-commerce. Wiele z nich dopiero w marcu 2020 roku zrozumiało, że ta gałąź potrzebuje dużych budżetów i zaczęło w niej pokładać ogromne nadzieje. W wielu przypadkach działo się to bez wcześniej stworzonego zaplecza zarówno kadrowego, jak i technicznego.
Jak czytamy w badaniu przeprowadzonym przez Semcore, wówczas firmy zaczęły inwestować w internetową sprzedaż często kosztem działań offline. Strategia rozwoju obejmowała 3 główne poziomy, w zależności od etapów rozwoju przedsiębiorstwa:

  • umocnienie pozycji kanału online wewnątrz organizacji,
  • zmiana podejścia do sprzedaży przez Internet i traktowania go jako wiodący kanał sprzedaży,
  • budowanie kanału online od podstaw.

Ruchy wprowadzane przez firmy często odbijały się na pracownikach. Miejsca, gdzie wcześniej nie skupiano się na sprzedaży online, nagle oczekiwały szybkich efektów. Jednocześnie klienci nie ułatwiali sytuacji, ponieważ oczekiwali szybkiej dostawy, wysokiej jakości obsługi, nie zwracając uwagi na sytuację pandemiczną i związane z nią przeszkody.

Pomimo stresującej sytuacji, która zaskoczyła przedsiębiorców, aż 62% badanych stwierdziło, że kryzys był jednocześnie szansą dla ich organizacji. Dla wielu zmiana lub większe zaangażowanie w online było szansą na zdobycie nowych klientów.

Fot.: Raport e-commerce – perspektywa pracowników branży

Większość firm twierdzi też, że najtrudniejszy czas ma już za sobą i teraz pracuje nad polepszeniem swoich wyników.

Jak zwiększyć wpływy z e-commerce?

Aż 74% badanych stwierdziło, że najbardziej na znaczeniu zyskał UX sklepu. Stał się ważniejszy od pozyskania nowego ruchu, ponieważ też nie zawsze przekłada się na sprzedaż. Na dodatek właściwe działania UX wspiera wyszukiwarka Google. Kluczowa stała się więc responsywność stron, interaktywność oraz szybkie ładowanie.
Kolejnym ważnym aspektem działań w sferze e-commerce jest nakierowanie na SEO, czyli na widoczność w wyszukiwarce, dzięki której zyskujemy ruch i potencjalnych klientów.
Niezwykle ważny okazał się też Service Design: Co istotne, mimo trudnej sytuacji, związanej również z brakami asortymentowymi na całym rynku, nie odsunięto tego elementu na dalszy plan. To bardzo pozytywna informacja dla klientów. Sklepy internetowe dążą w każdych warunkach do zapewnienia wysokiego standardu obsługi i wykreowania pozytywnego doświadczenia wśród użytkowników oraz wdrażania rozwiązań technologicznych, które będą bezpieczne, przyjazne dla konsumentów, praktyczne, ale też łatwe w obsłudze i zarządzaniu – czytamy w raporcie Semcore.

Dla 63% badanych na znaczeniu zyskały także Social Media, a dokładnie promocja w nich, na co zapewne wpływ miała także ich transformacja w okresie pandemicznym i jak najlepsze dostosowanie do nowych realiów poprzez tworzenie np. nowych formatów.

Nieco niżej zostały ocenione takie narzędzia, jak:

  • marketing automation
  • video marketing
  • reklamy w Google
Fot.: Raport e-commerce perspektywa pracowników branż

Polecamy zapoznanie się z całym Raportem e-commerce: perspektywa pracowników branży


Źródło zdjęcia głównego:  Unsplash@Pickawood

 

📢 Zapraszamy także do naszych grup:
NOWA! Praca: Project Manager, Product Owner  https://bit.ly/2Whg3QN
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

🚀 na nasz fanpage:
https://www.facebook.com/RocketJobsPolska

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska

Starszy redaktor projektów specjalnych w Burda Media Polska

Redaktor naczelna RocketSpace.pl w latach 2021-2022.

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze